Hur ger ni morötter?🙂🥕

Krans

Trådstartare
Konstig rubrik???? Ja, hur ger ni morötter? Hela? I bitar? Skivor? Riven? Morotsskal efter att ni skalat dom till eget bruk? Är ni rädda för att era hästar ska sätta i halsen?
 
Varför skulle hästen sätta morot i halsen? De har ju tänder att tugga med och en lång mun innan maten kommer fram till att läget då den sväljs.
 
Äpplen delar jag gärna på hälften, eller håller i och låter hästen bita av. Men morötter ger jag bara som det är. Slantar ibland i maten när han får gröt men inte för att jag är rädd att han ska sätta i halsen utan mer för att maten ska bli intressantare
 
Ger i mindre bitar eller hela morötter som jag ev bryter av på mitten. Köper oftast mindre morötter för dom är godast att äta själv också :)
 
Jag brukar ge dom hela, tycker att det är intressant att se om hästen klarar av att tugga ordentligt. När jag hade en äldre häst fick hon oftast hela, lite grövre morötter. Den dagen som hon inte kunde tugga den som vanligt bokade jag tandkoll och hon hade fått en hake på en tand :)
 
Jag ger hela om det inte är för att jag använder dem i träningen. När jag gav i fodret varierade jag mellan hela eller tjocka skivor, mest för att hästarna skulle vara mer engagerade i maten. Tycker att det är ett enkelt sätt att se om det är något fel på tänderna med hela.
 
När jag tränade med morrötter rev jag dom då han har svårt att tugga i sig små morotsbitar. Han bara rör runt dom i munnen.
Annars ger jag hela.
 
Jag ger hela eller bitar ifall de får dela på en morot. Min veterinär berättade faktiskt om en häst hon var ute hos som hade svalt en morot hel så den hade fastnat i halsen. Jag kommer inte ihåg om hästen inte klarade sig men jag vet att hon sa det blev allvarligt. Efter det tuggar hon alltid av morötter i småbitar när hon ska fjäska för en patient.
 
Brukar dela i mindre bitar, men inte skala. Har en 32-åring som börjar tugga lite sämre och en 1-åring som inte riktigt lärt sig vad en morot är 😅

Gubben ger jag från handen men lilltjejen får i skål.
 
En av mina shetlandsponnyer vägrade länge (i flera år!) äta morötter på annat sätt än att gnaga på dem likt en bäver. Gav man henne en centimetertjock bit så spottade hon ut den! :laugh:
åh, jag har också sett bäverbeteendet :p Tror inte att hästen hade några tandproblem eller så, utan det var nog bara något den fått för sig att var bra.
 
Bortsett från torkade morötter som fått ligga och svälla som betfor har jag nog bara hivat in hela morötter till mina hästar.

Kan inte komma ihåg att jag någonsin skivat en morot. Delat på dem ja, men då har det varit för att få en egen bit att gnaga på 😁
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 769
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 214
Senast: mily
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 520
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp