Hur ger ni morötter?🙂🥕

Jag ger bara frystorkade morötter som får svälla med betfor. Jag är allergisk mot morötter och kan inte hantera färska. :crazy: Men hästen är nöjd så det är väl det viktigaste.:D
Ibland får hon morötter av andra och då blir det oftast stora bitar så att hon får tugga lite.
 
2-3 morötter i bitar om ca 3 cm. Det går så mycket morötter annars... och så delas det ibland med både boxgrannen, lillshettisen och matte 😁
 
Jag ger min 1-2 st morötter per dag i småbitar som jag biter av. Ger de vid träning och sadling/ täckning som min häst hatar.
Vet folk som har skalat och skivat i fina skivor men vet inte varför det skulle vara bättre 🤔
 
Jag ger dem hela men håller i moroten och låter hästen få bryta av bitar själv.. Sist jag gav morötter var jag lite stygg och smaskade i mig halva moroten själv. Jisses vad hon blängde på mig. Man skulle nästan kunna tro att hon ätit blängsylta och inte morötter. :D
 
Konstig rubrik???? Ja, hur ger ni morötter? Hela? I bitar? Skivor? Riven? Morotsskal efter att ni skalat dom till eget bruk? Är ni rädda för att era hästar ska sätta i halsen?
Brukar bryta den i lite mindre bitar men inget jättenoggrant. De är ju hästar så de löser oftast att tugga i sig en morot, har de problem med tänder eller liknande är det ju bra att dela i mindre bitar men behövs ofta inte mer än att bryta isär den lite. :)
 
Håller i den så hästen får bita av bit efter bit, alternativt att jag bryter av den i bitar (långsmala formen som de är), skär aldrig i slantar! Morfar lärde mig för länge sen att man absolut inte gör så för risken med foderstrupsförstoppning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 764
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 198
Senast: mily
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 497
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 341
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp