Bukefalos 28 år!

Hur gick det idag?

alti

Trådstartare
Tänkte att det kunde vara lite kul med en tråd där vi berättar om vad vi gjort idag och hur det gick.
Om det redan finns en sådan tråd så får mod radera min:0)
 
Sv: Hur gick det idag?

Jag och mamma red ut tillsammans idag. Rätt trist väder, det blåste och på hemvägen började det regna, men annars var det en trevlig tur. Wilda blev rädd när en gubbe drog igång sin smattrande grästrimmer precis när vi gick förbi och stack som skjuten ur en kanon, men jag satt kvar (barbacka :p) och fick stopp rätt snabbt. Typiskt att hon ska sticka när jag inte hade sadel, hon brukar inte vara riktigt så våpig. ;)

Tillbaka i stallet blev det lite hö och torka med fleecetäcke, sedan passade jag på att klippa henne innan vi släppte ut dom i hagen igen. Haha, inte så värst intressant kanske, vanlig lat söndag :)
 
Sv: Hur gick det idag?

Två timmars svettigt dressyrpass där min fantastiska kompis gav mig flera aha-upplevelser. Mycket nöjd och MYCKET trött.
 
Sv: Hur gick det idag?

Blev ingen ridning idag då det öste ner och blåste samtidigt, men tog däremot en liten tur med ponnyn o vagnen då hon verkligen behöver röra på sig. Gick så bra så, är så nöjd med vår duktiga lilla ponny.
 
Sv: Hur gick det idag?

Efter en vecka utan ridning så skulle det börjas ridas igen i kväll, och vad händer? Jo, Pållen markerar på ett bakben i morse, ingen svullnad eller värme utan bara en liten markering. SUCK-ingen ridning idag alltså. :mad:
 
Sv: Hur gick det idag?

ett litet pass på banan med den unga och han var jäääätte duktig ;) (sen behöver dom ju inte göra mycket för att jag ska tycka dom är duktiga) ;) jag var nöjd över att A inte blev rädd för att dom byggde ett garage brevid stallet och banan och han tittade bara nyfiket, så jag är glad ;)

Sen blev det en barbacka tur på L som var varm och mjuk ;) det regnade men inte så mycket, försökte öva på halt med endast magstöd, men fick lägga till tygeln då han är lite het på gröten utomhus ;) men han lyssnade fint på slutet och fick dit jag vände mig ;)
 
Sv: Hur gick det idag?

Red min 4åring idag, ett ganska så tufft pass för oss båda. arbetade mkt i skritten för att få ned huvudet och verkligen trycka ute henne i hörnpasseringarna.

Avslutade med trav på långa tyglar i ridhuset, blev till galopp på långsidan, men jag tycker att tjejen skött sig så bra att jag lät henne hållas:0)
 
Sv: Hur gick det idag?

Red igår i paddocken men hade lika gärna kunnat skippa det, med tanke på att det regnat hela dagen så var nog min lilla pålla ganska trött på regnet och var högst motvillig till allt som hette jobb.

Hon vred sig och tvärade för att undvika regnet och stod emot vid vattenpölar och blöta områden. stretade emot och blev spänd. Travade 5x2 min med skritt före, mellan och efter och gav sen upp. Vill inte helt ta död på hennes motivation med tanke på att hon är 5 och under igångsättning och har även haft lite låg på energi senaste tiden. :p Ibland önskar man att man hade ett ridhus på gården.
 
Sv: Hur gick det idag?

Har inte varit i stallet idag men igår. Körde lite enkla övningar i främst skritt och trav då underlaget inte var det bästa. Gjorde en travövning för att få henne gå i bra form och hon bara gick.... brukar få slita en bra stund innan vi är överens i vanliga fall. Blev så glad. Dock blev ridpasset ganska kort då vädret är som det är.
 
Sv: Hur gick det idag?

En timmes uteritt där PIGG tant häst stack i galoppbacken och den övriga turen drog iväg i galopp om jag ens funderade på att ge långa tyglar. Nöjd med hästen i övrigt men det här med respektlösheten för mig så fort något är roligt måste vi komma till rätta med...
 
Sv: Hur gick det idag?

Red i ridhuset med båda hästarna.
Skritt och tölt med stot. Hon var fin idag :)

Tölt-galopp-tölt övergångar med valacken och trav lång och låg. Han fastnade lite i vänster hand, lite stel idag... Var dock fin i slutet, men det tog sin tid ;)
 
Sv: Hur gick det idag?

Upptäckte när vi skulle ta in hästarna att överskottsenergin och understimulerad var ett faktum. Så longerade lite lätt, tränade övergångar skritt-trav och vända varv utan att springa in till mig och mucka bråk. Gick superiduper trots skumt i mörkret ute på stallplan. Efteråt ville han bara mysa.
 
Sv: Hur gick det idag?

En aningens mer medgörlig dam idag, tyvärr kunde vi inte rida så som jag hade tänkt för det hölls träning samtidigt. Hon är inte helt nöjd med mig eftersom jag skall ha henne att gå i ett mycket långsammare tempo än vad hon anser vara rätt, dessutom tycker hon att jag är kinkig med att putta på hennes högerbog hela tiden. Men, mot slutet blev hon ändå rätt trevlig.

Imorgon hoppas jag att vi är ensamma så vi kan lägga in galoppen med. Det funkar liksom inte riktigt att göra med andra i ridhuset än, vi behöver all plats vi kan få, haha ^^
 
Sv: Hur gick det idag?

Hade super kul pass med L idag, satte pulka efter honom och red runt på åkern och sen i skogen en sväng, sonen följde med och för en gång skull tyckte han att stallet var kul ;) L tyckte om sin uppgift med och drog fint och försiktigt ;)
 
Sv: Hur gick det idag?

KL
Vilken rolig tråd! :)

Var igår med mamma med båda pållarna bara och gå från handen i beckmörker med pannlampor då jag inte hann ut med Q innan mörkret föll, och F är ojämn i ena fram (troligen någon sorts inflammation i hoven). Första gången efter en veckas hagvila på promenad igår med honom, ingen förändring i hoven efteråt. :) var riktigt mysigt, Q var lite osäker i mörkret och tittade ängsligt mot kohagarna då vi gick förbi, ifall kossorna skulle anfalla...;) använde även första gången Polar Pads på fram på Q, fungerade super men var lite jobb att skruva broddarna på och av. Men efter att hon föll i boxen när hon halkade pga snöstyltor då hon kom in är det definitivt värt det! :eek: som tur hände det ingenting, tanten blev lite skraj själv bara :crazy:
 
Sv: Hur gick det idag?

tog ett pass på banan med L, han var jätte duktig, i skritten gick han för en gång skull lugnt fram till handen och på volt fick vi till vikten bra oxå, dock var det svårare att få med formen i traven, då han blir lite för snabb och inte hållen en jämn volt riktigt, men bitvis, kanon, kunde även länga ut tygeln nu och han följde handen ;)

Mr A fick vila i hagen, han har blivit jätte vinter förtjust och kör galopp/bock varianten hela tiden när det blåser ;) han är inte jätte gammal, så vi får träna nån lugn fin vinterdag istället ;) Men man behöver inte oroa sig att han rör för lite på sig, då han tar ut svängarna ordentligt i hagen med kamraterna ;)
 
Sv: Hur gick det idag?

Igår premiärred vi i ortens ridhus. Vi tajmade in helt fel kväll för det var 6 andra som tänkt samma och en som red lektion så det var 8(!!) hästar där inne samtidigt, inte helt lätt att rida!

Men det var bra träning för min unghäst att bli riden ihop med så många många nya samtidigt så det gick bra ändå. Fick lite skritt, trav och töltarbete gjort ändå och han orkade slappna av och lyssna till slut. Töltade på fint och i slutet av passet blev traven bättre också så han började söka sig framåt nedåt.
 
Sv: Hur gick det idag?

Idag sken solen och ingen storm ;)

L var lika duktig som igår, lite bestämd i vänster varv och vill inte riktigt runda sig i traven, vilket resulterar i en massa galopp försök istället ;) men det gör inget, han är mjuk och fin i skritten i båda varv, dock är han mer lösgjord fram än bak, då han har ett rejält påskjut bak och styrka till nästan galopp piruett, men när det kommer till skänkelvinkningen är han lite svårflörtad, men vi övar på ;)

A fick ett pass i tömkörning, vi tränade bla på volt i trav, med halt och ryggning och trav igen, han lyssnade fint, men efter bara en liten stund blev han sååå trött ;) Jag med som fick springa runt så det gjorde inget ;) Imon blir det vila för båda så tar vi nya tag på fredag ;)
 
Sv: Hur gick det idag?

KL

Var i mörkret ute och red igen med Q, hade mamma som ledde F med oss. :) skrittade bara men red dressyr ändå och fick t.o.m en efterlängtad aha-upplevelse, duktig tant som visar hur matte ska rida! ;) var dock lite kallt att bara sitta stilla på hästryggen trots mycket kläder påpackade, blåste lite kallt hela tiden. F var bara aningen varm i framhoven, dock hade han nu plötsligt digitalpuls i tre ben?? :/ dock svaga. Han gick ändå bra, snabbare än Q (som är större, hon är ett halvblod medan F är en islandshäst) och verkade nöjd. Får hoppas det blir bättre snart, annars måste vi åka in och röntga..:/
 
Sv: Hur gick det idag?

Bubbisen fick vila idag eftersom det ar snöstorm, helt okej bra tror jag hon tyckte det var ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Det dyker ju upp en del tema trådar med jämna mellanrum rum ex klicker och tömkörnings tråden. Jag tänkte vore det inte kul med en last...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 233
Senast: EZMK
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 131
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
330
Övr. Barn Helt främmande mark för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska berätta. Vår älskade far, svärfar och farfar gick hastigt bort i...
Svar
10
· Visningar
1 150
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp