Hur gick det sedan?

inaa

Trådstartare
Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör):
Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn.
Jag har inte varit så lycklig som nu, sedan jag fick mina barn. Det är helt underbart. Men också utmanande.
Utmaning 1: han är lös i magen. Han får exakt samma foder här som på förra stället (samma produkter, samma mängd, samma parti hö). Det enda som skiljer är vattnet och miljön, och möjligtvis skulle det kunna vara ett stressymptom för det kommer gärna när han är med om något nytt läskigt som att stå ensam i stallet. Första ggn var det läskigt, andra ggn stod han som ett ljus så han vänjer sig fort.
Jag ska prova att dra ner på mängden lucern till att börja med så får vi se.
Utmaning 2: att hästmänniskorna jag har omkring mig får mig att känna mig lite som ett barn. De är väldigt erfarna hästägare, jag är det inte, vilket innebär att jag får alltför många goda råd, eller direkta instruktioner även om sådant jag har full koll på och som jag gör utifrån kunskaper jag faktiskt har. Även om jag inte ägt en häst förr så har jag skött hästar och är ganska påläst. Men jag försöker ha en ödmjuk inställning till det, tar till mig allt de säger och värderar huruvida det är en sanning för mig och min häst eller inte. Jag har lärt mig från alla stall jag varit i att det är bara så det är.
Nu hoppas jag att vi får en fin tid tillsammans även om den inte blir så lång.
 
Det låter underbart, trots utmaningarna! Hoppas att ni får en fin tid ihop, och att den blir så lång som bara är möjligt! :heart
 
Ni har inte snö eller annat som gör honom dassig i magen? (förutom att han gjort ett miljöombyte förstås) Sist vi fick snö blev mitt sto lös men jag gav henne en halv kub vanlig bakjäst i en knapp vecka och det blev finfint igen, bara en tanke :).

Inte kul att behöva känna sig som ett barn där andra tycker sig behöva "lära upp dig" gör som du gör- ta till dig det som känns vettigt och låt resten rinna av dig.

Och givetvis hoppas jag ni får en fin och så lång tid som möjligt tillsammans :heart
 
Ni har inte snö eller annat som gör honom dassig i magen? (förutom att han gjort ett miljöombyte förstås) Sist vi fick snö blev mitt sto lös men jag gav henne en halv kub vanlig bakjäst i en knapp vecka och det blev finfint igen, bara en tanke :).

Inte kul att behöva känna sig som ett barn där andra tycker sig behöva "lära upp dig" gör som du gör- ta till dig det som känns vettigt och låt resten rinna av dig.

Och givetvis hoppas jag ni får en fin och så lång tid som möjligt tillsammans :heart
Jo, vi har snö..
Jag har också fått tipset om jäst, det får bli nästa åtgärd om inte lucernminskning funkar. Och tack för stöd! ❤️
 
"Utmaning 2: att hästmänniskorna jag har omkring mig får mig att känna mig lite som ett barn. De är väldigt erfarna hästägare, jag är det inte, vilket innebär att jag får alltför många goda råd, eller direkta instruktioner även om sådant jag har full koll på och som jag gör utifrån kunskaper jag faktiskt har. Även om jag inte ägt en häst förr så har jag skött hästar och är ganska påläst. Men jag försöker ha en ödmjuk inställning till det, tar till mig allt de säger och värderar huruvida det är en sanning för mig och min häst eller inte. Jag har lärt mig från alla stall jag varit i att det är bara så det är."

Att ha haft häst i många år betyder inte per automatik att man kan allt och alltid har rätt. Man har alla olika syn på vad ens häst behöver rätt eller fel. Och Grattis !!
 
Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör):
Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn.
Jag har inte varit så lycklig som nu, sedan jag fick mina barn. Det är helt underbart. Men också utmanande.
Utmaning 1: han är lös i magen. Han får exakt samma foder här som på förra stället (samma produkter, samma mängd, samma parti hö). Det enda som skiljer är vattnet och miljön, och möjligtvis skulle det kunna vara ett stressymptom för det kommer gärna när han är med om något nytt läskigt som att stå ensam i stallet. Första ggn var det läskigt, andra ggn stod han som ett ljus så han vänjer sig fort.
Jag ska prova att dra ner på mängden lucern till att börja med så får vi se.
Utmaning 2: att hästmänniskorna jag har omkring mig får mig att känna mig lite som ett barn. De är väldigt erfarna hästägare, jag är det inte, vilket innebär att jag får alltför många goda råd, eller direkta instruktioner även om sådant jag har full koll på och som jag gör utifrån kunskaper jag faktiskt har. Även om jag inte ägt en häst förr så har jag skött hästar och är ganska påläst. Men jag försöker ha en ödmjuk inställning till det, tar till mig allt de säger och värderar huruvida det är en sanning för mig och min häst eller inte. Jag har lärt mig från alla stall jag varit i att det är bara så det är.
Nu hoppas jag att vi får en fin tid tillsammans även om den inte blir så lång.
Säg ifrån.

Du tar gärna emot råd när du ber om hjälp, men att få oombedda råd, hur välmenande de än är, tar lite av glädjen att få "göra själv".

Stort grattis och lycka till!

Ps. Du har fått bra råd i övrigt ang lös i magen, tycker jag.
 
Tack för er input.
En av sakerna som kom upp (utmaning 2) var häromdagen då jag skulle göra i ordning honom. Dagen innan hade han stått ensam i stallet och var lite stressad. Steppade, skrapade med foten, ryckte i grimskaften när han försökte titta bakom sig osv. Det kändes inte helt tryggt bl a för att utrymmet där han då stod i (finns inget annat tyvärr) inte är helt säkert. För många lösa verktyg och prylar. Jag funderade mycket på hur jag skulle kunna göra situationen säkrare för oss båda och tänkte tanken att göra i ordning honom i hagen (som vi gjorde på 80-talets ridläger). Där står han och sover när man gör något med honom, trygg med kompisar omkring sig (står i egen hage nu till att börja med) och gott om plats. Hade tänkt binda honom i staketet vid sadling. Jag nämnde detta för den jag hyr in mig hos som genast sa att det ska du absolut inte göra, det är inte säkert.
Hjälp mig gärna att förstå.
En stressad häst i litet utrymme är väl ändå väldigt mycket farligare än en typ sovande häst i en hage? Eller missar jag något?
Jag kan tillägga att nu några dagar senare står han som ett ljus inne i stallet, även ensam.
 
En panikslagen häst kan rycka loss staketdelar så jag förstår att stallkompisen varnade. Kan du inte göra i ordning hästen i boxen?
Jo, men grejen är att i hagen var han helt lugn och i stallet stressad. I stallet skulle han kunnat rycka loss grimskaften och kommit loss och det kändes farligare än om det hände i hagen.
Han är inte så van vid att göras i ordning i boxen, står lugnare på stallgången, men det finns inte så många stallgångsplatser här så han kommer att få vänja sig vid att det sker i boxen.
 
Jo, men grejen är att i hagen var han helt lugn och i stallet stressad. I stallet skulle han kunnat rycka loss grimskaften och kommit loss och det kändes farligare än om det hände i hagen.
Han är inte så van vid att göras i ordning i boxen, står lugnare på stallgången, men det finns inte så många stallgångsplatser här så han kommer att få vänja sig vid att det sker i boxen.

Även en icke-panikslagen häst kan lätt dra upp en staketstolpe ur marken med ett huvudknix. Den lär dock bli panikslagen sedan när den springer omkring med stolpe+tråd eller stolpe+vassa spikar mellan benen.

(varit med att det hänt när någon knöt fast sin häst i ett paddockstaket)
 
Även en icke-panikslagen häst kan lätt dra upp en staketstolpe ur marken med ett huvudknix. Den lär dock bli panikslagen sedan när den springer omkring med stolpe+tråd eller stolpe+vassa spikar mellan benen.

(varit med att det hänt när någon knöt fast sin häst i ett paddockstaket)
Ok, då förstår jag tänket.
Med ett grimskaft med panikhake borde det inte kunna ske. Eller?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 219
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 040
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 938
Senast: akleja
·
P
Övr. Hund Jag planerar att skaffa hund inom några år, efter gymnasiet men innan jobb/högskolestudier. Min pappa har haft schäfrar länge och...
2
Svar
27
· Visningar
2 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp