Hur gick det sedan?

Jag brukar göra iordning i hagen, framförallt vid fint väder, då känns det så trist att gå in och borsta damm inomhus 🙈

Håller hästen i grimskaft själv. På träning eller tävling finns det ju ingen stans att binda upp när jag lastat ur så det måste funka för mig att göra så också.
(jag vill inte binda i transporten)
 
Tack för er input.
En av sakerna som kom upp (utmaning 2) var häromdagen då jag skulle göra i ordning honom. Dagen innan hade han stått ensam i stallet och var lite stressad. Steppade, skrapade med foten, ryckte i grimskaften när han försökte titta bakom sig osv. Det kändes inte helt tryggt bl a för att utrymmet där han då stod i (finns inget annat tyvärr) inte är helt säkert. För många lösa verktyg och prylar. Jag funderade mycket på hur jag skulle kunna göra situationen säkrare för oss båda och tänkte tanken att göra i ordning honom i hagen (som vi gjorde på 80-talets ridläger). Där står han och sover när man gör något med honom, trygg med kompisar omkring sig (står i egen hage nu till att börja med) och gott om plats. Hade tänkt binda honom i staketet vid sadling. Jag nämnde detta för den jag hyr in mig hos som genast sa att det ska du absolut inte göra, det är inte säkert.
Hjälp mig gärna att förstå.
En stressad häst i litet utrymme är väl ändå väldigt mycket farligare än en typ sovande häst i en hage? Eller missar jag något?
Jag kan tillägga att nu några dagar senare står han som ett ljus inne i stallet, även ensam.

Bind absolut inte i staketet, även en liten shettis kan rycka upp stolpar. Och inte inuti hagen, det är flockens utrymme och det kan bli riktigt tokigt om en i flocken plötsligt är fastbunden och inte kan flytta sig vid behov.

Men däremot så är tanken god att göra det utomhus, bunden i uppbindningsring mot stallväggen, bunden i ett träd, med uppsikt över de andra.

Men framförallt så skulle jag inte binda fast alls ännu, möjligtvis inne i boxen. Öva på att gå in och ut ur stället utan att binda. Gå in, äta lite lucernhack eller hö, gå ut. Du vill bygga positiva associationer för han. Förtroende byggs bit för bit, du är ny människa och han är på ny plats. Alla hästar tar tid på sig att landa.

Jag kan även rekommendera att använda ledrep och lära sig göra säkerhetsknut/quick release knots. Använd en liten loop av balsnöre eller en plastloop (finns på ex hööks) om du inte gör säkerhetsknut.
 
Tack för er input.
En av sakerna som kom upp (utmaning 2) var häromdagen då jag skulle göra i ordning honom. Dagen innan hade han stått ensam i stallet och var lite stressad. Steppade, skrapade med foten, ryckte i grimskaften när han försökte titta bakom sig osv. Det kändes inte helt tryggt bl a för att utrymmet där han då stod i (finns inget annat tyvärr) inte är helt säkert. För många lösa verktyg och prylar. Jag funderade mycket på hur jag skulle kunna göra situationen säkrare för oss båda och tänkte tanken att göra i ordning honom i hagen (som vi gjorde på 80-talets ridläger). Där står han och sover när man gör något med honom, trygg med kompisar omkring sig (står i egen hage nu till att börja med) och gott om plats. Hade tänkt binda honom i staketet vid sadling. Jag nämnde detta för den jag hyr in mig hos som genast sa att det ska du absolut inte göra, det är inte säkert.
Hjälp mig gärna att förstå.
En stressad häst i litet utrymme är väl ändå väldigt mycket farligare än en typ sovande häst i en hage? Eller missar jag något?
Jag kan tillägga att nu några dagar senare står han som ett ljus inne i stallet, även ensam.

Jo, men grejen är att i hagen var han helt lugn och i stallet stressad. I stallet skulle han kunnat rycka loss grimskaften och kommit loss och det kändes farligare än om det hände i hagen.
Han är inte så van vid att göras i ordning i boxen, står lugnare på stallgången, men det finns inte så många stallgångsplatser här så han kommer att få vänja sig vid att det sker i boxen.

Du resonerar jätteklokt! Tills du kan binda säkert (absolut ej i staket tex och med wn trygg häst som inte är stressad och försöker ta sig loss) så ha ett längre grimskaft du själv håller i när det behövs (tex när du sadlar som du skriver) och annars knäpper du loss det bara och borstar/umgås som vanligt.

Jag förstår ärligt talat inte standarden att sätta fast eller binda upp hästen i tid och otid. Jag föredrar att utvärdera vad hästen tycker om vårt umgänge mer fritt när det är möjligt. Medan din häst går själv i hagen är det alldeles utmärkt ju om den dessutom var stressad instängd isär från sin nya flock i början.
 
Panikhaken lossnar inte av sig själva om hästen drar, du som människa måste öppna den. Och det är väldigt svårt (typ omöjligt) att hinna reagera i situationen där hästen ryckt loss något (den lär sticka direkt nämligen).

Och jag som har det totalt motsatt problemet. Jag kan aldrig använda panikhakar. De öppnar sig precis hela tiden; när man leder, när man ska stanna hästen, när den står uppställd........när man tittar på den.

Så jag skulle inte rekommendera den heller, men av orsaker som är helt annorlunda än dina. :)
 
Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör):
Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn.
Jag har inte varit så lycklig som nu, sedan jag fick mina barn. Det är helt underbart. Men också utmanande.
Utmaning 1: han är lös i magen. Han får exakt samma foder här som på förra stället (samma produkter, samma mängd, samma parti hö). Det enda som skiljer är vattnet och miljön, och möjligtvis skulle det kunna vara ett stressymptom för det kommer gärna när han är med om något nytt läskigt som att stå ensam i stallet. Första ggn var det läskigt, andra ggn stod han som ett ljus så han vänjer sig fort.
Jag ska prova att dra ner på mängden lucern till att börja med så får vi se.
Utmaning 2: att hästmänniskorna jag har omkring mig får mig att känna mig lite som ett barn. De är väldigt erfarna hästägare, jag är det inte, vilket innebär att jag får alltför många goda råd, eller direkta instruktioner även om sådant jag har full koll på och som jag gör utifrån kunskaper jag faktiskt har. Även om jag inte ägt en häst förr så har jag skött hästar och är ganska påläst. Men jag försöker ha en ödmjuk inställning till det, tar till mig allt de säger och värderar huruvida det är en sanning för mig och min häst eller inte. Jag har lärt mig från alla stall jag varit i att det är bara så det är.
Nu hoppas jag att vi får en fin tid tillsammans även om den inte blir så lång.

Vad roligt att det verkligen är så kul som du tänkte dig!

Det andra är sådant som kommer lösa sig. Även om hästar är vana vid miljöbyte så är det ju en stress med ny flock även om hästen är ok med det. Det kan vara sådant som ställer till det lite i magen.

Olika hästar hanterar saker olika men det är ganska ofta de är helt ok med att stå både uppbundna, vara själva i stallet och själva i hagen tills de byter stall/flock. Sedan brukar det lugna ner sig igen. Det är ju trots allt den nya flocken som ännu är den största säkerheten just nu.
Jag har haft minst två hästar som reagerat på detta vis. Efter en månad så har det återgått till det normala.
 
Och jag som har det totalt motsatt problemet. Jag kan aldrig använda panikhakar. De öppnar sig precis hela tiden; när man leder, när man ska stanna hästen, när den står uppställd........när man tittar på den.

Så jag skulle inte rekommendera den heller, men av orsaker som är helt annorlunda än dina. :)
Vad har du för konstiga panikhakar?😅
De fungerar ju som vilken hake som helst tills du tar i metallgrejen.
 
Panikhaken lossnar inte av sig själva om hästen drar, du som människa måste öppna den. Och det är väldigt svårt (typ omöjligt) att hinna reagera i situationen där hästen ryckt loss något (den lär sticka direkt nämligen).
Många tror att panikhakar löser ut av tryck. Har försökt förklara detta för en del i stallet flera gånger men det verkar inte riktigt gå in🤪
 
Vad har du för konstiga panikhakar?😅
De fungerar ju som vilken hake som helst tills du tar i metallgrejen.

Nope! Det har hänt att jag fått korrigera en häst lite och då har de gått. Inte den bästa grejjen när man haft lite bångstyriga hästar. Det har hänt varje gång jag haft panikhake och även nya.
Givetvis har det även hänt i stallgången när mina hästar använt grimskaftet som ett femte ben (sovit).

Jag vet fasiken inte vad sjutton det är men om någon skulle fråga skulle jag garanterat säga att de ger efter för tryck/ryck. :meh::)
 
Nope! Det har hänt att jag fått korrigera en häst lite och då har de gått. Inte den bästa grejjen när man haft lite bångstyriga hästar. Det har hänt varje gång jag haft panikhake och även nya.
Givetvis har det även hänt i stallgången när mina hästar använt grimskaftet som ett femte ben (sovit).

Jag vet fasiken inte vad sjutton det är men om någon skulle fråga skulle jag garanterat säga att de ger efter för tryck/ryck. :meh::)
Jag har samma erfarenhet. Därför har vi bara panikhakar på (den fasta) uppbindningen i stallet, jag skulle verkligen inte våga leda hästarna med panikhake, särskilt inte hingsten som dels kan få för sig att rycka lite ibland och dels kan behöva lite korrigering emellanåt. Vågar verkligen inte riskera lös hingst på vägen! 😱
 
Fråga om du får sätta upp en uppbindningsplats med stolpar á la westernstil på lämpligt ställe i eller utanför hagen. Givetvis då med stabila förankrade stolpar som inte kan ryckas upp i första taget.
 
Nope! Det har hänt att jag fått korrigera en häst lite och då har de gått. Inte den bästa grejjen när man haft lite bångstyriga hästar. Det har hänt varje gång jag haft panikhake och även nya.
Givetvis har det även hänt i stallgången när mina hästar använt grimskaftet som ett femte ben (sovit).

Jag vet fasiken inte vad sjutton det är men om någon skulle fråga skulle jag garanterat säga att de ger efter för tryck/ryck. :meh::)
Hmm, har jag aldrig varit med om! Tvärt om så har jag MÅNGA gånger varit med om att panikhaken håller och att tex grimman går sönder istället om man inte hinner/kommer åt att lossa haken.
 
Hmm, har jag aldrig varit med om! Tvärt om så har jag MÅNGA gånger varit med om att panikhaken håller och att tex grimman går sönder istället om man inte hinner/kommer åt att lossa haken.
Jag har upplevt både/och. Vissa panikhakar som är väldigt "lösa" och släpper lätt men även sådana som sitter rätt hårt och som man absolut måste lösa ut själv.
 
Och jag som har det totalt motsatt problemet. Jag kan aldrig använda panikhakar. De öppnar sig precis hela tiden; när man leder, när man ska stanna hästen, när den står uppställd........när man tittar på den.

Så jag skulle inte rekommendera den heller, men av orsaker som är helt annorlunda än dina. :)
Jag har exakt likadan upplevelse, hästen rycker med huvudet lite snabbt och klick så var den av.
 
Jag kan förstå reaktionen från stallägaren, ser verkligen framför mig en häst som har panik med ett helt staket efter sig och hela hästflocken på rymmen. Det låter som att boxen är mycket säkrare :)
Exakt. Jag har sett vad som var sekunder från att utvecklas till detta. Att det slutade väl berodde på a) häst med extremt coolt temperament (min) och b) extremt rådigt ingripande från den andra hästens ägare.

Två hästar stod vid skötselräcke. Det var en mycket torr sommar, vilket gjort att räcket inte stod fast längre men det hade vi inte märkt. Så när den ena hästen kastar upp huvudet pga flugor drar han upp räcket! Vi har då två hästar som står med räcket hängande i grimmorna och en ägare på 2-3 stegs avstånd på vardera sidan.

Min häst var helt lugn. Den andra ser lite brydd ut. Jag ser hans ägare stå still ett ögonblick, sen går hon i normal takt fram till räcket, lyfter det en aning så att det inte hänger i grimskaften. Med den andra handen knäpper hon i helt normal takt upp sin hästs panikhake. I nästintill samma rörelse drar hon upp knuten på min hästs grimskaft. Då kan jag gå fram och ta hennes häst, som stod kvar vid räcket, lös. Tog även min egen medan hon höll kvar räcket. De fick gå in i en tom rasthage. Sen andades vi ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 041
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 938
Senast: akleja
·
P
Övr. Hund Jag planerar att skaffa hund inom några år, efter gymnasiet men innan jobb/högskolestudier. Min pappa har haft schäfrar länge och...
2
Svar
27
· Visningar
2 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp