Bukefalos 27 år!

Hur gick det sedan?

inaa

Trådstartare
Alltså va?
Dom som kan hästar verkligen säger inte sånt. En riktigt bra relation med en häst är ett samarbete, inte ena är bossen som jämt säger åt den andra. Känner bara nej nej nej, backa bandet. Rekommenderar verkligen Warwick Schiller och sen equipodden har ett avsnitt #140 Paulina Lundberg och även #146 angående mustanger. Lyssna på dom innan du tar några beslut.

"Stallägaren har som regel att man inte får ta ut andra instruktörer, bara hon som får undervisa här."

MÄRKLIGT!!! Jag har stått på anläggning vart stallägaren själv är instruktör och hon hade hur många andra som kom och gav lektioner också. Det anser jag är ok om man är vettig.
Jag tycker inte alls du skall tappa luften över detta utan personerna runt dig låter inte vettiga. Tyvärr finns otroligt mycket gammal skit kvar inom hästvärlden och otroligt många håller på med hästar som faktiskt inte borde ha med djur att göra överhuvudtaget. Nu menar jag inte dom specifikt du skrivit ovan, men det finns ett visst tankesyn runt hästar som gör att hästar far illa.

Finns där ett annat stall ni kan flytta till?

Nu finns där vissa som enbart tränar belöningsbaserat och jag tycker det är väldigt intressant att se och ta lärdom av. Nu jobbar jag inte själv enbart så, utan jag får ibland säga till på skarpen, tex med 3åringen som visade noll omtanke när han blev stressad och han har blivit hur duktig som helst med det nu. Men anser ändå att runt hästar får man vara ödmjuk, vilket många verkar sakna och tänka tanken "men varför gör dom såhär?", där finns alltid en anledning.
Ja, jag känner mig ganska tilltufsad av attityden.
Jag tror inte längre på ”visa vem som bestämmer” i alla lägen som vi fick lära oss på 70-talet. Jag är mera intresserad av frågan Varför, och försöker hitta en listig lösning för att liksom få med mig hästen på tåget. Jag kan ändå egentligen inte tvinga 500 kg häst till någonting.
Jag bor ju på hästgården så flytta känns inte som ett alternativ, det var ju lite av det fina med kråksången, att jag har kunnat ha hästen hemma.
Folk är snälla här med de är av gamla skolan och har bestämt sig vilken nivå jag ligger på. Och den är chockerande låg i deras ögon, jag är inte ens betrodd att luncha hästarna 🙄.. Jag förstår inte riktigt.

Ja, jag känner mig ganska tilltufsad av attityden.
Jag tror inte längre på ”visa vem som bestämmer” i alla lägen som vi fick lära oss på 70-talet. Jag är mera intresserad av frågan Varför, och försöker hitta en listig lösning för att liksom få med mig hästen på tåget. Jag kan ändå egentligen inte tvinga 500 kg häst till någonting.
Jag bor ju på hästgården så flytta känns inte som ett alternativ, det var ju lite av det fina med kråksången, att jag har kunnat ha hästen hemma.
Folk är snälla här med de är av gamla skolan och har bestämt sig vilken nivå jag ligger på. Och den är chockerande låg i deras ögon, jag är inte ens betrodd att luncha hästarna 🙄.. Jag förstår inte riktigt.
Jag tror om du börjar från början så skall du absolut få hästen med dig i det hela. Jag skulle säga, bry dig inte om vad dom säger utan dra på axlarna och hitta ett läge där dig och hästen kan njuta av varandras sällskap istället, tror dom andra pusselbitarna kommer ramla på plats av sig själv. Jag upplevd i många lägen när "hästen skall veta vem som bestämmer" att hästen ifråga faktiskt inte förstår vad vi som människor vill, särskilt om det är en PRE, dom kan vara känsliga och kanske har tråkigheter med i bagaget från Spanien, men får du med dig dom, så har du en riktig kompis :) Ni har inte känt varandra så länge än heller, så klart han är osäker då med tycker jag.

Jag tänker att med den livssituation du befinner dig i så ska du inte ta på dig att jobba långsiktigt med hästen för att det ska fungera utan du ska roligt och kunna njuta av hästen från första dag. Det låter hårt och kallt, men lämna tillbaka och hitta en enkel, okomplicerad och lugn häst som du har glädje av så länge det än varar.

Jag har stått i stall där ägaren inte vill att man tar dit andra tränare, det är ju ganska begränsande men kan ändå fatta det utifrån deras perspektiv.
Men om nu ägaren är sjukskriven - skulle du kunna förklara att du har ett stort behov av träning och fråga om du kan få dispens för att ta in annan tränare just under sjukskrivningen?
Annars om du kan åka iväg och träna på andra ställen?

Men med det sagt så tycker jag att du ska fokusera på om du tycker att det är roligt att jobba mer denna känsliga och outbildade häst eller om det är bättre för dig att istället hitta någon mer stabil? Det ska vara roligt att ha häst och det är helt okej att tex tycka vissa hästar blir lite läskiga 😊

inaa

Trådstartare
Igår pratade jag med ägaren och det blev ett jättebra samtal. Vi vill varandra väl och hästens bästa, så nu är det bestämt att han får stanna här ett par veckor till, tills de får tillgång till sitt sommarbete. De förstod situationen och är tacksamma att det inte är bråttom för mig att ”bli av med honom”. Om det skulle dyka upp en köpare kan han säljas från mig så han inte behöver flytta i onödan. Om sedan allt mot all förmodan skulle börja kännas mycket bättre så får han förstås stanna.
Jag vill säga till hans försvar (några har rekommenderat en ”snällare” häst) att snäll är han, väldigt snäll. Men hans starka flyktbenägenhet skapar farliga situationer.
Det är rätt beslut, jag känner mig redan lite lugnare. Han kan bli en fantastisk häst i rätta händer men jag har inte kompetensen som krävs för en så osäker och grön häst. Men tråkigt också för nu blir jag hästlös igen och jag har verkligen älskat att ha häst! Det är SÅ roligt. Visst finns det andra hästar men det är väldigt svårt att hitta någon som passar in i min livssituation. Jag vet inte om jag orkar fortsätta leta..

Bifogade filer

• IMG_4322.jpeg
    IMG_4322.jpeg
    386,9 KB · Visningar: 88
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
9 161
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
5 318
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 080
Senast: akleja
·
P
Övr. Hund Jag planerar att skaffa hund inom några år, efter gymnasiet men innan jobb/högskolestudier. Min pappa har haft schäfrar länge och...
2
Svar
27
· Visningar
2 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Vad väljer ni att höra först?