Hur gick det sedan?

Exakt. Jag har sett vad som var sekunder från att utvecklas till detta. Att det slutade väl berodde på a) häst med extremt coolt temperament (min) och b) extremt rådigt ingripande från den andra hästens ägare.

Två hästar stod vid skötselräcke. Det var en mycket torr sommar, vilket gjort att räcket inte stod fast längre men det hade vi inte märkt. Så när den ena hästen kastar upp huvudet pga flugor drar han upp räcket! Vi har då två hästar som står med räcket hängande i grimmorna och en ägare på 2-3 stegs avstånd på vardera sidan.

Min häst var helt lugn. Den andra ser lite brydd ut. Jag ser hans ägare stå still ett ögonblick, sen går hon i normal takt fram till räcket, lyfter det en aning så att det inte hänger i grimskaften. Med den andra handen knäpper hon i helt normal takt upp sin hästs panikhake. I nästintill samma rörelse drar hon upp knuten på min hästs grimskaft. Då kan jag gå fram och ta hennes häst, som stod kvar vid räcket, lös. Tog även min egen medan hon höll kvar räcket. De fick gå in i en tom rasthage. Sen andades vi ut.

Vilket föredömligt agerande 🤩
 
Jaha, utmaningarna fortsätter och alla val mellan olika alternativ..;
Han är fortfarande lös i magen trots att jag minskat lucernmängden och ger honom jäst (en fjärdedels pkt 2 ggr/dag i fyra dagar, dag 4 idag). Allt är nytt för honom och jag försöker att inte utsätta honom för mera stress än nödvändigt men han behöver också röra på sig. Idag skulle jag vilja skritta runt lite på ute-ridbanan för att variera underlaget (har varit 2 dagar korta stunder i ridhus) men den är ny för honom (således mer stress). Då är frågan vad som ska ha prioritet: att han rör sig, att man sparar benen genom att variera underlaget (men med ökad stress), att han får största möjliga lugn och ro (och då får för lite rörelse)? Och om jag promenerar runt lite med honom i omgivningen, ska han då få ta en tugga gräs här och där? Det har jag förut sett som ett gott tecken (han slappnar av och har det lite mysigt) men nu har jag förstått att fjolårsgräset kan vara dåligt för magen.. Alltså alla aspekter 😳.
 
Jaha, utmaningarna fortsätter och alla val mellan olika alternativ..;
Han är fortfarande lös i magen trots att jag minskat lucernmängden och ger honom jäst (en fjärdedels pkt 2 ggr/dag i fyra dagar, dag 4 idag). Allt är nytt för honom och jag försöker att inte utsätta honom för mera stress än nödvändigt men han behöver också röra på sig. Idag skulle jag vilja skritta runt lite på ute-ridbanan för att variera underlaget (har varit 2 dagar korta stunder i ridhus) men den är ny för honom (således mer stress). Då är frågan vad som ska ha prioritet: att han rör sig, att man sparar benen genom att variera underlaget (men med ökad stress), att han får största möjliga lugn och ro (och då får för lite rörelse)? Och om jag promenerar runt lite med honom i omgivningen, ska han då få ta en tugga gräs här och där? Det har jag förut sett som ett gott tecken (han slappnar av och har det lite mysigt) men nu har jag förstått att fjolårsgräset kan vara dåligt för magen.. Alltså alla aspekter 😳.

Hur märker du stressen på ridbanan/i ridhuset?

Och det där med fjolårsgräset, min medryttarhäst går i gräshage året runt. Nu är det mer sysselsättning är näring. Men hon kan gå och plocka med gräs året runt.
 
Hur märker du stressen på ridbanan/i ridhuset?

Och det där med fjolårsgräset, min medryttarhäst går i gräshage året runt. Nu är det mer sysselsättning är näring. Men hon kan gå och plocka med gräs året runt.
Han är en ganska tittig häst. Lugn i temperamentet men hoppar lätt till vid plötsliga ljud eller rörelser. Igår stannade han ofta i ridhuset och stod och spejade. Inte farligt stressad men inte heller helt avslappnad. Som sagt, lite svårt att veta vilket tänk som ska ha prioritet just nu 🤔..
 
Jaha, utmaningarna fortsätter och alla val mellan olika alternativ..;
Han är fortfarande lös i magen trots att jag minskat lucernmängden och ger honom jäst (en fjärdedels pkt 2 ggr/dag i fyra dagar, dag 4 idag). Allt är nytt för honom och jag försöker att inte utsätta honom för mera stress än nödvändigt men han behöver också röra på sig. Idag skulle jag vilja skritta runt lite på ute-ridbanan för att variera underlaget (har varit 2 dagar korta stunder i ridhus) men den är ny för honom (således mer stress). Då är frågan vad som ska ha prioritet: att han rör sig, att man sparar benen genom att variera underlaget (men med ökad stress), att han får största möjliga lugn och ro (och då får för lite rörelse)? Och om jag promenerar runt lite med honom i omgivningen, ska han då få ta en tugga gräs här och där? Det har jag förut sett som ett gott tecken (han slappnar av och har det lite mysigt) men nu har jag förstått att fjolårsgräset kan vara dåligt för magen.. Alltså alla aspekter 😳.
Att gå promenader är ett jättebra sätt att bygga en relation på och du behöver inte vara orolig för att låta honom beta.
 
Han är en ganska tittig häst. Lugn i temperamentet men hoppar lätt till vid plötsliga ljud eller rörelser. Igår stannade han ofta i ridhuset och stod och spejade. Inte farligt stressad men inte heller helt avslappnad. Som sagt, lite svårt att veta vilket tänk som ska ha prioritet just nu 🤔..

Om det var nåt speciellt han tittade på hade jag fokuserat på att han skulle våga gå närmre och undersöka det som han är skeptisk mot. När jag rider ut på min medryttarhäst och hon stannar och tittar på nåt som hon blir rädd för så låter jag henne stå och titta ett tag sen ber jag henne att gå fram och undersöka det. Helst ska hon nosa på det vilket resulterar i att hon slutar vara rädd för det. Om hon sen vill beta precis bredvid det så låter jag henne göra det ett litet tag. Jag berömmer varje steg hon tar mot det läskiga och bestraffar inte om hon börjar backa bort från det. Börjar hon backa bort från det är jag noga med att tyglarna är hängande och jag sitter helt lugnt och försöker med rösten få henne att stanna. Lugn från min sida är absolut nödvändigt.

Om han inte var mer rädd än att det gick att rida ett pass hade jag gjort det så att han fick röra på sig och jobba av sig lite energi. Jag tror inte på att ge hästen vila bara för att den flyttat. Jag tror man kan fortsätta med samma träningsnivå som hästen hade innan flytten. Jag tror att det oftast är bäst så att hästen inte bygger upp en massa överskottsenergi som gör att saker blir ännu mer läskiga. Om ridhuset funkar så rid ett pass där och skritta av på ridbanan när han fått röra på sig och inte är full med energi. Led honom om han blir tryggare då och undersök det läskiga.
 
Jaha, utmaningarna fortsätter och alla val mellan olika alternativ..;
Han är fortfarande lös i magen trots att jag minskat lucernmängden och ger honom jäst (en fjärdedels pkt 2 ggr/dag i fyra dagar, dag 4 idag). Allt är nytt för honom och jag försöker att inte utsätta honom för mera stress än nödvändigt men han behöver också röra på sig. Idag skulle jag vilja skritta runt lite på ute-ridbanan för att variera underlaget (har varit 2 dagar korta stunder i ridhus) men den är ny för honom (således mer stress). Då är frågan vad som ska ha prioritet: att han rör sig, att man sparar benen genom att variera underlaget (men med ökad stress), att han får största möjliga lugn och ro (och då får för lite rörelse)? Och om jag promenerar runt lite med honom i omgivningen, ska han då få ta en tugga gräs här och där? Det har jag förut sett som ett gott tecken (han slappnar av och har det lite mysigt) men nu har jag förstått att fjolårsgräset kan vara dåligt för magen.. Alltså alla aspekter 😳.
Om du har tillgång till fin äthalm kan det hjälpa mot lös mage😊

Jag skulle motionera hästen på valfritt sätt där det känns bäst för er båda. Det är ingen fara att vara i ridhus många dagar på raken om du vill vara där.
 
Jaha, utmaningarna fortsätter och alla val mellan olika alternativ..;
Han är fortfarande lös i magen trots att jag minskat lucernmängden och ger honom jäst (en fjärdedels pkt 2 ggr/dag i fyra dagar, dag 4 idag). Allt är nytt för honom och jag försöker att inte utsätta honom för mera stress än nödvändigt men han behöver också röra på sig. Idag skulle jag vilja skritta runt lite på ute-ridbanan för att variera underlaget (har varit 2 dagar korta stunder i ridhus) men den är ny för honom (således mer stress). Då är frågan vad som ska ha prioritet: att han rör sig, att man sparar benen genom att variera underlaget (men med ökad stress), att han får största möjliga lugn och ro (och då får för lite rörelse)? Och om jag promenerar runt lite med honom i omgivningen, ska han då få ta en tugga gräs här och där? Det har jag förut sett som ett gott tecken (han slappnar av och har det lite mysigt) men nu har jag förstått att fjolårsgräset kan vara dåligt för magen.. Alltså alla aspekter 😳.
Vi har en häst med väldigt känslig mage och dessutom lätt får stressmage , det som hjälpt honom är att dagligen ge Probiotika i form av Vimital Gut balance och när det är extremt löst även en dos Quick Fix (brukar gå hitta på de flesta apotek)
 
Varför dra ner på lusernen, det är ju bra fibrer, räknas som grovfoder?

För hästar som är lösa i magen brukar jag öka grovfodret men minska/ta bort eventuellt spannmål (finns i de flesta vanliga kraftfoder).

Men lusern är en råvara som är bra för tarmen.

Ang spänd/nervös häst, ny plats ny människa, inte så konstigt om han är lite på tårna :). Andas och tänk på att hästar reflekterar människans sinnestillstånd (genom att det syns på vårt kroppsspråk, och en del av hästars språk är att spegla varandra), så du kommer långt med att lugna ner dig själv genom att tänka på andning, hållning, lugna ben- och armrörelser, och lugna tankar.
 
Du har fått bra svar redan men jag tillägger lite:

Jag har haft bra effekt av Krafft gastro support när hästarna varit lite lösa i magen pga betessläpp, miljöbyte, långa transporter etc.

Hur är hästen van att motioneras? Jag skulle upprätthålla hans invanda rutiner i den mån det går. Det är normalt att de är lite på tårna i samband med flytt, men att försöka hålla på de vanliga rutinerna i den mån det går brukar göra att de finner sig tillrätta lite snabbare. Man får leva med att de är lite mer stressade som sagt, men tänk på att själv vara lugn och trygg och "bara göra" det vanliga trots att han är lite uppe i varv. Han kommer lugna ner sig. Gör ingen grej av det helt enkelt :)

Är den van att tex ridas ridas 1 tim min om dagen så skulle jag göra det. Inte låta den vila och "landa" då min erfarenhet är att det bara bygger upp energi och stress. Det gör inget om den går på samma underlag en period, det viktiga är att man kan motionera den i en miljö där man känner sig säker på att man styr upp det. Med det menar jag att det kanske är onödigt att rida ute i skog och mark på nytt ställe det första man gör, innan man har etblerat en kontakt.
 
Som jag tidigare skrivit så är det en stor omställning för en gammal häst att flytta, speciellt om den bott länge i sitt gamla hem. Att den reagerar i magen känns inte så oväntat. Jag tror att det som hjälper bäst är att försöka få till så fasta rutiner som möjligt - rutiner som den kan landa i och känna sig trygg i. Rörelse är viktigt, speciellt när magen krånglar. Om du ska rida, så gör det där den är minst stressad i det här läget, skulle jag säga.
 
Motionera hästen, en rastad häst blir oftast lugnare mentalt också vilket kommer gynna magen. Hade inte minskat lusernet just för att lusern är grovfoder och bra för magen. Sen har jag bättre erfarenheter av bra tillskott för magen (ex från Naf el Krafft) än bara bakjäst. Kanske prova att ge nåt lite lugnande tillskott också som Naf Magic för att dämpa stressen?

Älskar den här tråden🩷. Heja dig @inaa 🤩
 
Ja, jag hoppas hitta ev lösning snart. Jag kan bara följa ett råd åt gången så då har jag börjat med jäst och minska lucern. Anledningen till det är att jag fått det rådet bl a från förra ägaren. Om det inte hjälper går jag vidare i felsökningsschemat..
Jag har gjort något med honom varje dag sedan han kom hit; promenerat, varit lös i ridhuset, ridit osv. Nu är det ju en väldigt gammal häst med inte starkaste motorn (när han var lös i ridhuset rullade han sig en gång, sedan lufsade han bara efter mig som en hund..) så det är lugna ”pass”.
Jag vill också nämna som svar på något av inläggen att han och jag känner varandra sedan några månader tillbaka så allt är inte nytt för honom. Han känner mig, jag kan hans rutiner och håller mig till dem. Och samma fosterstat som han haft där han bodde innan. Detta med magen bekymrar mig men annars går det bra. Han är trevlig och positiv, alltid öronen framåt, ligger ner i boxen, rullar sig i både ridhus och hage, äter av allt han erbjuds, dricker bra. Så han verkar ändå ha det ok, trots magen.
 

Bifogade filer

  • 08B699A5-ACAD-467F-8F87-3051001D95C5.png
    08B699A5-ACAD-467F-8F87-3051001D95C5.png
    260,3 KB · Visningar: 246
Ja, jag hoppas hitta ev lösning snart. Jag kan bara följa ett råd åt gången så då har jag börjat med jäst och minska lucern. Anledningen till det är att jag fått det rådet bl a från förra ägaren. Om det inte hjälper går jag vidare i felsökningsschemat..
Jag har gjort något med honom varje dag sedan han kom hit; promenerat, varit lös i ridhuset, ridit osv. Nu är det ju en väldigt gammal häst med inte starkaste motorn (när han var lös i ridhuset rullade han sig en gång, sedan lufsade han bara efter mig som en hund..) så det är lugna ”pass”.
Jag vill också nämna som svar på något av inläggen att han och jag känner varandra sedan några månader tillbaka så allt är inte nytt för honom. Han känner mig, jag kan hans rutiner och håller mig till dem. Och samma fosterstat som han haft där han bodde innan. Detta med magen bekymrar mig men annars går det bra. Han är trevlig och positiv, alltid öronen framåt, ligger ner i boxen, rullar sig i både ridhus och hage, äter av allt han erbjuds, dricker bra. Så han verkar ändå ha det ok, trots magen.
Jag tror att det är smart som du säger att bara följa ett råd åt gången. Öser man på med alla tänkbara åtgärder är det ju dels en risk att man förvärrar och dels vet man inte vad som hjälpte! Och på samma sätt faktiskt hålla sig till samma åtgärd rimligt länge för att se om man får bra resultat efter en liten tid. I övrigt låter det ju som om han faktiskt mår bra och har det bra hos dig! :)
 
Vad kul att det går bra! Jag köpte min 21-åring från ridskolan där han hade bott 15 år. Han var lite stressad ett par veckor, men sen landade han och trivs bra. Din landar säkert också snart! ☺️
 
Har ni kommit igång något mera hemma? :)
Ja, nu har gubben bott hos mig i två månader. Allt går bra, det är helt underbart, jag nyper mig i armen flera ggr om dagen. Han är den snällaste och mjukaste hästen jag träffat tror jag. Jag försöker hitta på något med honom varje dag, varvar ridning med promenader, eller att han får vara lös i ridhuset. Men, han är ju väldigt gammal och har en del ålderskrämpor. Det är en utmaning i sig och jag är varje dag beredd att slå ny knut på mig själv för att han ska ha det bra, och en dag kommer jag vara tvungen att våga besluta om avlivning.. 😢. Men vi är inte där ännu!
 

Bifogade filer

  • 29DFED00-008E-4B8E-90B9-E622D9AB0AC9.jpeg
    29DFED00-008E-4B8E-90B9-E622D9AB0AC9.jpeg
    286,5 KB · Visningar: 186

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
5 998
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 857
Senast: akleja
·
P
Övr. Hund Jag planerar att skaffa hund inom några år, efter gymnasiet men innan jobb/högskolestudier. Min pappa har haft schäfrar länge och...
2
Svar
27
· Visningar
2 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp