Bukefalos 28 år!

Hur gick ER debut?

ztsu

Trådstartare
På söndag ska jag och min pålla debutera i LC:1 tillsammans, på klubbnivå. A piece of cake för henne, som tävlade på LA-nivå och utbildades för MSV så sent som för tre år sedan. För mig däremot, som började rida 31 år gammal så sent som för lite mer än ett år sedan, Mount Everest. Jag har hela tiden intalat mig att vi gör detta som en kul grej, och det ÄR därför vi gör det, men nu börjar det dra ihop sig och jag märker att jag blir mer och mer nervös. Hur ska detta gå?

Kan inte ni rutinerade "dressyrare" ge mig era bästa tips och råd? Och kanske berätta om ER debut? Hur gick det? Vad önskar ni att ni vetat då som ni vet nu? Vad önskar ni att ni hade gjort annorlunda? Vad gjorde ni bra och vad gjorde ni mindre bra? Kom igen nu, grotta ner er i nostalgi och dela med er! :-D

Vi står i ett stall nära tävlingsplatsen och kommer att skritta dit. Tävlingsplatsen är vår hemmaklubb där vi tränar de gånger vi tränar på bana, så vi är båda två väl bekanta med den. Vi är förberedda med rätt utrustning, nummerlapp och ett gott humör.
 
Sv: Hur gick ER debut?

Tycker det låter som en jättebra början ;) ni verkar väl förberedda!

Det jag kan känna som "hobby" tävlande är att försök slappna av, ha roligt och glöm inte att rida som vanligt. Så lätt att man blir stressad eller spänd och börjar rida annorlunda så hästen blir spänd eller undrar vad som händer.
Förbered o packa ned eller lägg fram det som ska med, är det tidig uppgång: fixa eventuell matsäck och det du ska ta på dig kvällen innan.

Jag brukar försöka leda hästen en sväng o rida runt i skritt en stund innan jag får gå in på framridningen-nu är du ju på "hemmaplan" så den delen är inget problem för er!
Men annars rider jag runt och lösgör hästen medans jag tittar på annat, jag sjunger gärna med till musiken på tävlingsplatsen och tittar på andras fina hästar, stannar o pratar lite med funktionärer etc det får mig att slappna av.

Det blir så lätt en prestationsångest, men för mig är det roliga just att komma ut och tävla ihop med min fina häst, flätandet o fixandet innan och känna hur hästen känns på framridningen o sedan på banan. På banan kan vad som helst hända, men försök bara köpa läget o rida vidare, tänk aldrig att fasen nu är det kört för att vi tappade galoppen eller dyl utan låtsas som ingenting och rid på.
 
Sv: Hur gick ER debut?

*kl

Jag har också min "debut" i helgen! Ska dock bara iväg på pay and ride men fytusan vad jag är nervös! Har en klump i magen bara jag tänker på att jag ska rida själv inför en domare... Men jag försöker tänka så att det är bra träning för MIG. Hästen kan det redan med tävling och så. (Har också ridit i lite mer än ett år)

Så det får gå som det går! Jag får iallafall träna på att komma utanför vårt stall och träffa på andra hästar. Försök du också att tänka så. Det är träning för dig, så strunta i hur det går, för alla har varit där någongång. Och det kan bara bli bättre! :D
 
Sv: Hur gick ER debut?

Mina debuter på varierande hästar har gått nånstans mellan dåligt och jättedåligt. Det fina med dressyr är att det bara är att träna och träna som bir det bättre och bättre:). Har dock aldrig varit så fint förebered som du är:p.

Lycka till! Med ett leende på läpparna och att man rider korrekta vägar kommer man långt:).
 
Sv: Hur gick ER debut?

Min tävlingsdebut var väl inget att hurra för direkt, jag åkte nog mest med egentligen för jag visste ju inte alls vad som krävdes. Nu var jag 18 på min första tävling, på stor häst, hade aldrig ridit ponny, mycket oerfaren av just tävlingar även om hästen var erfaren och jag själv ridit sen barnsben.


Ett prydligt och jämnt program utan något extra öht..slutade på jämna 60 % i LC2.
Och det är sånt man lär sej på. :d
Till nästa gång lärde jag mej att rida ut i hörnen och att ställa igenom på böjda spår:D.
Till tredje gången insåg jag att 'aha, man måste visst öka en aning mer i mellangångarterna' osv osv osv.


Helt ärligt ångrar jag inte alls att 'jag inte visste mer'. För det har lärt mig att ta tillvara på alla domares kritik och ta den till mej och jobba på den. Att rannsaka mej själv och aldrig skylla på hästen eller domaren.
Att alltid försöka göra en bättre nästa start.

Fioranos råd, att rida korrekta vägar och le, är helt klart det bästa tips jag också kan ge. Resten ger sej med tiden.

Detsamma när jag debuterar nya program, släpper kraven, rida bra vägar, le och ta några lärotävlingar för att hitta nivån.
Eller med nya hästar för den delen.

Lycka till!=)
 
Sv: Hur gick ER debut?

jag var åtta år när jag debuterade, då med en liten b-ponny på 4-5 år (det var även hennes tävlingsdebut). Vi kom näst sist, minns inte exakta procent men typ 54% (LC:1). Vi hade länge problem med dom där två varv på stora mittvolten, med en ponny på 115 cm kändes dom så himla stora att vi ibland red ett och ett halvt varv, tog igen det annan gång genom att rida två och ett halvt. Men oftast så fick vi 1or, 2or och 3or för att det var ett varv i (släng)trav först, sen gallopp, ibland förvända, ibland korsgalopp, någon gång gjorde vi alla tre i kombo. Vi kom sist och näst sist i ett år eller så, sen lärde vi oss rätt galopp (på rätt plats) och kom ihåg programmet lite bättre och red nästa år med placeringar istället = )
 
Sv: Hur gick ER debut?

Kul att läsa om era debuter! Och tack för tips och råd. Vi fick en (knappt) godkänd ritt med strax över 60%, något jag är mycket nöjd med :D
 
Sv: Hur gick ER debut?

Vi hade länge problem med dom där två varv på stora mittvolten, med en ponny på 115 cm kändes dom så himla stora att vi ibland red ett och ett halvt varv, tog igen det annan gång genom att rida två och ett halvt.

Fnissade lite igenkännande när du skriver om dom där två varven i galopp (bästa förbundet gjort var att ändra till bara ett varv)
Man blev ju helt snurrig i huvudet och visste inte var man var någonstans :rofl:
 
Sv: Hur gick ER debut?

Jag minns faktiskt inte min egen tävlingsdebut men jag minns mycket väl min och min hästs debut. Inledde dagen med att han kastade av mig på framridningen när han blev trängd av ett annat ekipage. Jag landade som tur var bra och det var bara att hoppa upp igen. När vi skulle in på banan vägrade han passera ridhusdörrarna så efter mycket om och men fick jag för mig att rygga in honom, och då gick det plötsligt. Inne på banan vågade jag knappt ta i honom eftersom han kändes som en bomb som skulle explodera (och jag ville inte åka av framför domaren), och han kastade sig undan för domaren flera gånger och satte av en bockserie två gånger (varav en i ett stycke med samlad trav...). Sammanfattat en riktigt dålig debut med hård kritik från domaren och kassa procent.

Efter detta tog jag med mig följande saker: Fokusera på vägarna men våga rid som du rider hemma, gör du inte det kommer hästen reagera på att du är "konstig" och risken är större att du får kritik för loj/olydig häst osv, än att du drev på lite extra.
På tal om kritiken, den är aldrig mot dig utan för dig, dvs. ta den till dig och försök jobba utifrån den till nästa gång. Bli inte knäckt om den är hård, utan försök se det som typ din tränares ord istället (som ju oftast är lättare att ta till sig).
Ta tillfället i akt och prata med folk på tävlingsbanan, dels för att det är trevligt och stödjande, men också för att jag upplever att folk man pratat med inte tränger sig på lika mycket på framridningen (vilket iaf är vårt problem).
Och om det går dåligt, försök släppa det på en gång och inse att ibland är det helt enkelt inte er dag.

Kan ju också nämna att tävlingen gången efter vår debut var för samma domare. Jag hade bestämt mig för att rida ordentligt och se det som ett träningspass fast det var tävling, vilket resulterade till att vi blev ett helt annat ekipage än på debuten. Trots att han skyggade för domaren vid något tillfälle slutade vi på 72% och i princip enbart positiva omdömen. Pratade även med domaren efter tävlingen och hen sa att det var roligt att se en sådan förbättring, och att hen misstänkte att vi hade det i oss redan förra gången men fick lite prestationsångest. Så var det med det! Efter det har jag alltid vågat rida, och ibland händer saker man inte kan rå för men då får man försöka rycka på axlarna och gå vidare.
 
Sv: Hur gick ER debut?

Hade ettlångt uppehåll i dressyren, men fick sen för mig att starta en lätt klass med ett fullblod som jag haft ur träning 4 månader som var ganska på hugget. Fick hyfsade poäng, men domaren skrev också : Dagens snabbaste ritt/program. ;-)
 
Sv: Hur gick ER debut?

Jag lär aldrig glömma en av mina första tävlingar. Den var över på rekordtid. Det var en ridskoletävling mest för att man skulle prova på tävling i ridskolans regi. Red en ganska duktig hopponny (ridskolehäst) och detta var dressyrtävling i paddocken . Vi rider upp på medellinjen, hälsar och rider rakt upp mot domarbordet. Hästen blir jätteskrämd av något, tvärvänder, sätter av i galopp och taxerar mot paddockstaketet och sen var vi ute både från paddocken och tävlingen...:D Att jag satt kvar i hoppet begriper jag inte än idag för vi hade inte hoppat jättemycket då för jag var inte så gammal, det var garanterat inte det snyggaste språnget med mig som ryttare i alla fall.

Just då svor jag på att jag aldrig skulle tävla igen men jag har haft betydligt bättre dressyrupplevelser sen dess. Domaren som var ridläraren skrev nåt i stil med underkänd och ritt i rekordfart, hade det varit snabbaste ritten som hade vunnit hade jag varit överlägsen...och det kan jag ju skriva under på i och för sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gick ER debut?

Jag har väl debuterat tre gånger känns det som...

1. Klubbtävling på ridskoleponny vid 13 års ålder. Jag hade ridit 1,5 år och red LC:1-programmet från 1991 tror jag. 130 p lyckades jag skrapa ihop och kom 4/12. Enda missen var ett avbrott på galoppdiagonalen. Snälla Nero! Han sprang med huvudet rakt upp och tyckte livet var ganska bekvämt. :d Det som jag var mest besviken på efteråt var att tävlingssektionen missat att det skulle varit 4 placeringar så jag fick ingen rosett :(

2. Jag och dåvarande tävlingsponnyn från ridskolan startade på en lokal tävling i Rimbo och kom näst sist. Poängen kommer jag inte ihåg men det var inte bra. Hon dog när jag kom in på banan och jag fick kramp, började storgråta och glömde vägen. Jag köpte samma ponny 12 år senare och försökte då också få henne att tycka dressyr var roligt. Det tyckte hon aldrig. :wtf: Hoppning däremot, det var hon bra på!

3. I våras startade jag för första gången den hästen jag tävlar nu. Vi hade varit med på två programridningar som hade gått hur bra som helst. En av dem var för en domare som dömer svår dressyr. Hon tyckte det var ok men att det var lite ospännande i ett tråkigt jämnt och mellanmjölkigt tempo. Så då drog jag på lite extra till den riktiga debuten... Det var en regional LB:3 som gick i full fart utan halvhalter. Två stora missar också, en tvärnit och galoppinslag på en volt (pga skänkelskillnaden blev det missförstånd). Inte ens godkänd, 59 % drygt har jag för mig. Man kan säga att vi har kommit en bit sen dess. Men vi lär oss för varje start. Det går inte stadigt uppåt men jag får mer och mer att tänka på om inte annat...
 
Sv: Hur gick ER debut?

Kan berätta om min första och hittills enda start..
Pay and ride på hemmaklubben, hästen jag sitter på (Scarlet, ett gammal bestämt fuxsto) har gått LA och varit ute en hel del med tidigare ryttare. Tror vi red LC:2.
Ridhuset är 60 långt, så de hade delat av med staket och ställt in en transport där domaren satt, samt satt staket längs lånsidan mot läktaren.
Scarlet kom in i ridhuset, och höll på att skita knäck när hon såg transporten där inne. Det gick liksom inte ihop i hennes huvud, transporter ska stå på parkeringen!
Hon frustade och taktade, och undrade antagligen om jag var helt dum i huvudet när jag ville att hon skulle gå förbi den..
De öppnade staketet, och Scarlet la ytterligare en korv knäck på banan.. DET VAR JU INGEN GRIND DÄR MEN ÄNDÅ SÅ ÖPPNADE DE ÅT HENNE DÄR!

Så.. programmet gick inte bra. Det är väl något som är säkert. Första uppridningen rakt mot transporten gav Scarlet hjärtsnörp och vi red väl sammanlagt fyra steg rakt fram, resten av tiden gick hon på fyra spår åt olika håll, inkl en vändning.
Det enda som fungerade var när vi red bort från transporten vid den långsidan som det inte var staket, men då var vi ju tvungna att först ta oss förbi transporten och sedan också stället där det inte var en grind i staketet men som öppnades ändå, denna skräck!
Jag red även fel väg.
Scarlet ansåg det inte vara nödvändigt att galoppera och kosparkade mot skänkeln. Hon ville ju gå uppåt, inte framåt!

Efter mycket frustande, sidvärtsrörelser, ögonvitor, svett och panik skrapade vi ihop 43% som ju ändå var mer än vad jag räknade med.
Efter detta har jag inte vågat skämma ut mig mer på dressyrbanorna, men jag har som mål att försöka en gång till med valacken!
 
Sv: Hur gick ER debut?

Vad kul att ni blev godkända och att du blev nöjd!
När jag debuterade gick det förvånansvärt bra! Jag hade ingen som helst uppfattning på vilken nivå det var ute på tävlingarna och när jag som är rätt självkritisk, kom ut och debuterade LC och LB så kom vi 2a resp 4a, vilket jag såklart var jätte nöjd över! Fast... jag tyckte fan inte det var roligt att tävla förens EFTER jag ridit programmen, hahaha, prestationångest de lux!
 
Sv: Hur gick ER debut?

KL

kom att tänka på en annan ritt jag gjorde, någon av min första starter iaf, en clear round. Jämte ridbanan så var det ett liiiiitet dike ner och en hage. Som brukar vara tom. Den dagen gick det kor där.. jag kunde inte få ponnyn mer än 2 m över medellinjen på hela programmet :P snett igenom blev mer som en slarvig halvt igenom och volterna blev ju lite mindre haha....
 
Sv: Hur gick ER debut?

Förlåt, men du räddade just min vecka. Jag vägrar tro att min pärlehäst kan göra nåt så illa på lördag när vi tävlingsdebuterar ihop.

Hennes första tävling och min första tävling på kanske 10 år. Vi är inte redo och ser tävlingen som "baseline" så vi har nåt att utgå ifrån så vi kan bli bättre. Men jag börjar bli nervös ändå.

Jag minns inte min egen tävlingsdebut (trots att jag bara för några veckor sen läste om den i en gammal dagbok), förra hästans gick i slow motion och jag trodde jag skulle dö. Jag tror jag fick henne i galopp men det var verkligen tuggummi under hovarna hela ritten. Sen fortsatte det så varje gång vi tävlade. Första gången fick vi dessutom ingen direkt framridning pga byte till sommartid. Jag missade en hel timme...

/Lavinia, undrar vad som kan gå fel på lördag.
 

Liknande trådar

Dressyr ÄNTLIGEN har jag och hästen kommit fram till den efterlängtade debuten i LA ( med sikte på MSV ;) ) efter ett par år av skador och stora...
Svar
2
· Visningar
1 385
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 129
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag kommer ta allt från början så jag hoppas att ni orkar ta igenom texten;)! Jag lägger in bilder så ni kan se hur ponnyn har sett ut...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 753
Senast: Fiorano
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 092
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp