Hur gick er förlovning till?

Vi hade sagt att vi borde gifta oss. Bestämde oss för det efter en turbulent dag, på SöS-akuten iförda begravningsstass eftersom vi eg skulle på begravning men hamnade på akuten efter en nära anhörigs hastiga bortgång. Inga förlovningsringar, har släta ringar i vitguld som vigselring (och min ligger bra i tandborstmuggen fortfarande).

Lite samma här. Mannen är sådär att han haft en bild av sig själv som gift med familj och barn och villa och sånt, jag tänkte mer "Vad händer med x, y och z om jag typ dör och vi inte är gifta?". Men jag har mer katastroftänk än vad han har, och det slår till i sådana där situationer.

(Min ring ligger för övrigt också i en skål. Någon på buke (kan hända att det var du, @Petruska) som sa någonting i något inlägg någon gång om att vara ringmärkt och det fastnade i min skalle. Jag trivs bra utan ring (och med mitt egna efternamn).)
 
Vi hade varit tillsammans i typ 5 år. Mannen är lite seg så hade inte kommit till skott. Vi hade planerad skidsemester bokad så jag föreslog helt enkelt att vi skulle förlova oss då.

Vi köpte ringar och bytte dem en solig eftermiddag på en alptopp i Madonna di Campiglio ❤️
 
Nyårsafton 2011/2012, vi hade varit ihop sen nyår 2009/2010. Maken gick ut i köket och pysslade med middagen medan jag drack drinkar.

Helt plötsligt kommer vår ena hund springandes med en lapp runt halsen, där det står att hundarna tycker att vi borde gifta oss under 2012. Och jag lyssnar alltid på mina hundar när de tycker något :D!

Gifte oss 4/8 2012. Inga ringar, vare sig förlovningsringar eller vigselringar :) .

20352E7C-106D-42AB-A515-0FD43F8407E4.jpeg
 
Haha..

Alla hjärtans dag. Jag vaknade. Undrade vad vi skulle hitta på. Såg att det skulle vara drop in för att gifta sig i en kyrka. Petar liv i karln och undrar vad vi ska göra. Han hade ingen idé så jag föreslog att vi åker och gifter oss. Sagt och gjort. Körde förbi en smyckesaffär på vägen och beställde ringar. Tog med en billig skitring ifall det behövdes en sådan för att gifta sig i kyrkan. Ingen av oss bär ringar idag dock, haha.

Sååå... Överraskning för oss båda? :P
Måste man inte ha ett sånt där intyg om hindersprövning med sig?
 
När jag tänker på vår förlovning så börjar jag gapskratta för mig själv. :rofl: Det är 9 år sedan i november, och vi är fortfarande tillsammans.

Jag hade varit och duschat, och när jag kommer ut i vardagsrummet så är det tända ljus ÖVERALLT. Jag går och sätter mig i soffan, och efter ett tag kommer han ut ur vårt sovrum. Han går fram till mig, och jag ser i ögonvrån hur något flimrar till starkt - en plastväxt har då tagit eld av ett ljus och brinner! Jag springer dit och slänger ner växten i handfatet i badrummet så att den slutar brinna. (Behöver jag tillägga att enbart ljus med batteri är tillåtet i vårt hushåll numera? :rofl: )

Sen ber han mig att gå till vardagsrummet igen, och håller fram några kort med siffror på. Detta visar sig vara en dikt som han har skrivit :rofl: Han har aldrig visat tendenser till att vara en diktskrivande kille tidigare, så jag blev en aning chockad, minst sagt.
"Rosor är röda, balkonger är oftast grå
Du är en tjej som man faktiskt kan lita på
Vart man än i världen vänder, ser man att du har kritvita tänder
Lyckan kommer, lyckan går och ditt tjat det består
Men tur är väl det, eller vad säger du min vän
Annars hade jag glömt det och frågat, vad var det nu igen
Det är tur att jag har dig, du ger mig hopp
Det kan man se tydligt när jag visar min snopp
Men oroa dig inte, här tar snusket slut, iallafall för stunden
För din blick gör mig helt trollbunden
Du är det bästa som hänt i mitt liv, så nu tar mitt livs största kliv"

Jag skrattar vid det laget så mycket att jag inte vet vart jag ska ta vägen, samtidigt som han lite smidigt ska gå ner på knä framför mig och tog fram en ringask. Han öppnar den och ... tappar ringen så den for under soffan, så vi slänger oss båda på mage och försöker leta fram den. Vi hittade den tillslut iallafall :rofl:
 
Inte mycket till frieri 😂
Väldigt odramatiskt, hade en barnlös kväll där vi var ute och åt middag. Hade pratat om detta med att vara gifta osv för/nackdelar ungefär lika länge som vi varit tillsammans ( typ 6 år). Nu hade vi både köpt hus tillsammans och fått första barnet.
Jag minns inte exakt men jag hade beställt hindersprövningsblankett och hivade helt enkelt fram denna. Så om vi får för oss att gifta oss så är det ju bra att ha detta klart, typ 😁 Mannen utbrister ”men en sån satt jag och funderade på att beställa i veckan!”.
Tror det var i maj, i augusti hade vi tid på en advokatbyrå i stan där vi fick det hela ”överstökat”. Sedan åkte vi till ett mysigt spahotell hela familjen (vi + barn och hund) och åt god mat samt övernattade. Passade oss perfekt! Jag har aldrig velat ha en vigsel i kyrkan, inte heller med en massa folk som tittar på mig. Nu blev det en mysig dag, bara vi, och samtidigt fick vi den juridiska tryggheten som kommer med att vara gifta.
Jag tänker att det kan se ut/gå till precis hur som helst, så länge båda känner sig bekväma med det. Som synes i denna tråden kan det ju vara väldigt olika 😁
 
Lite samma här. Mannen är sådär att han haft en bild av sig själv som gift med familj och barn och villa och sånt, jag tänkte mer "Vad händer med x, y och z om jag typ dör och vi inte är gifta?". Men jag har mer katastroftänk än vad han har, och det slår till i sådana där situationer.

(Min ring ligger för övrigt också i en skål. Någon på buke (kan hända att det var du, @Petruska) som sa någonting i något inlägg någon gång om att vara ringmärkt och det fastnade i min skalle. Jag trivs bra utan ring (och med mitt egna efternamn).)
Det där med ringar.. haha.. jag bar min i början. Supersmart då jag har svårt för höger och vänster. Dock åkte den av vid operation för ett drygt år sedan och kom liksom aldrig tillbaka mer än enstaka gånger när jag inte övat höger och vänster på länge. Alltså. Jag är så dålig på det så jag på allvar kan svänga vänster när gps säger höger flera gånger innan jag fattar att jag kör åt fel håll så ring är rätt tacksamt ibland när man känner att man börjar tappa det 🤣
 
Friade till min sambo på hans 30-årsdag. Han fick en bok och en burk med jelly beans och var skitglad över det.

”Eh, du tror väl inte att det är bara det du får på din 30-årsdag?”

Så tittade han i burken och där bland jelly beans låg ringarna. Mycket förvånad och mycket glad.

Varit gifta i fyra år nu.
 
Vi var på semester på La Gomera. Hyrde bil och körde runt ön, stannade vid olika utkiksplatser för att kolla på de vackra vyerna över ön, bergen och havet. Vid en sådan utkiksplats försvann sambon iväg längs en stig. När jag hann ifatt honom stod han där med ringar och frågade om jag ville förlova mig med honom :love:

Ringarna han hade köpt var dock mest för symboliken, (typ de billigaste i smyckebutiken).
Vi har fortfarande inte köpt "riktiga" ringar och det är två år sedan nu :p
 
Vi satt och raidade i WoW. På skoj sa han "om jag får min 2-setbonus ikväll, så förlovar vi oss, ok?" Javisst tyckte jag (chansen för det var typ 2%).

Ett par timmar senare händer det, vi blir tysta och ser på varann några sekunder. "Jaha, då köper vi ringar imorn efter frukost!" sa han, och så blev det. Inte ett smack romantiskt :D

Vi har också varit gifta i fyra år idag.
 
Hästen var sjuk, det var stökigt i stallet, jag slet på med jobb och extrajobb och var helt slut. Chefen på extrajobbet bjöd alla hans anställda med respektive på räkkryssning på Vänern den fredagen. Jag hade ångest och noll motivation. Sambon utnyttjade valpögon och trugande underläpp för att få iväg oss.
Jag är f ö alllergisk mot skaldjur.
Nåväl, vi kom iväg.
Jag blev serverad en tallrik med två skivor kassler, potatissallad, nån skiva gurka och en tomat. Alla andra frossade i skål efter skål med räkor...
Eftet maten gick vi ut på övre däck och spanade på öarna. Helt plötsligt går sambon ner på knä och friar.
Jag bara asflabbade som svar. Det här var verkligen inte vad min hjärna väntat sig.

Nu kröp det ju fram saker, detaljer som jag upptäckt men inte orkat bry mig om. Som varför min telefonskärm lös när jag kom ut från toa (han hade snokat fram pappas nummer) eller varför han helt plötsligt var så väldans intresserad av mina smycken och en morgon samma vecka helt plötsligt skulle pussa mig hej då när jag hade sovmorgon (så att han kunde låna med sig en ring i rätt storlek till guldsmeden - jag råkade vakna när han skulle ta ringen på morgonen).

Till saken hör att han försökt överraska mig flera gånger tidigare, med andra saker, men att jag alltid kommit på honom och förstört överraskningen. Han är mallig och stolt över att han lyckades överraska mig totalt denna gång - och jag unnar honom det.

Två år senare, nästan exakt på samma datum, gifte vi oss. Vi lever fortfarande tillsammans och jag vill inget annat.
 
Hästen var sjuk, det var stökigt i stallet, jag slet på med jobb och extrajobb och var helt slut. Chefen på extrajobbet bjöd alla hans anställda med respektive på räkkryssning på Vänern den fredagen. Jag hade ångest och noll motivation. Sambon utnyttjade valpögon och trugande underläpp för att få iväg oss.
Jag är f ö alllergisk mot skaldjur.
Nåväl, vi kom iväg.
Jag blev serverad en tallrik med två skivor kassler, potatissallad, nån skiva gurka och en tomat. Alla andra frossade i skål efter skål med räkor...
Eftet maten gick vi ut på övre däck och spanade på öarna. Helt plötsligt går sambon ner på knä och friar.
Jag bara asflabbade som svar. Det här var verkligen inte vad min hjärna väntat sig.

Nu kröp det ju fram saker, detaljer som jag upptäckt men inte orkat bry mig om. Som varför min telefonskärm lös när jag kom ut från toa (han hade snokat fram pappas nummer) eller varför han helt plötsligt var så väldans intresserad av mina smycken och en morgon samma vecka helt plötsligt skulle pussa mig hej då när jag hade sovmorgon (så att han kunde låna med sig en ring i rätt storlek till guldsmeden - jag råkade vakna när han skulle ta ringen på morgonen).

Till saken hör att han försökt överraska mig flera gånger tidigare, med andra saker, men att jag alltid kommit på honom och förstört överraskningen. Han är mallig och stolt över att han lyckades överraska mig totalt denna gång - och jag unnar honom det.

Två år senare, nästan exakt på samma datum, gifte vi oss. Vi lever fortfarande tillsammans och jag vill inget annat.
Varför hade han snokat reda på numret till din pappa?
 
Min man friade på min 30 års fest :D Uppe på en scen med musik och grejer. När jag sagt ja så hade han förberett med kompisar som kastade konfetti. Det spilldes kanske ut en och annan öl eller drink där på kvällen, det var ett h***te att städa upp all konfettin som fastnat i golvet. :p
Vi gifte oss nästan exakt ett år efter.
 
För oss var det helt oromantiskt 😂 Typ, det kanske skulle vara praktiskt om vi var gifta, vi kan ju börja med att förlova oss.
Och när vi vaknade på midsommaraftons morgon så gav vi varann ringarna.
Ett par år senare hade vi bröllop hemma i ladugården med dom närmaste vännerna familjen:D
 
Vi bestämde att vi ville förlova oss i Keukenhof, den stora botaniska trädgården i Holland, när vi bokat resan dit och det visade sig att datumet för det besöket sammanföll med ”vårt” datum, den 16:e. Beställde ringar med datum i och allt, helnöjda med planen - och så ändras avresedatumet och istället för att vara där den dagen skulle vi vara på resande fot mellan Amersfoort och Bremen i buss. Men det var ju bara att tänka om, så vi bytte ringar först den 14:e i Keukenhof, på en bänk bland gudomliga blommor. Sedan bytte vi en gång till den 16:e när vi besökte Bremens katedral, det spelades vacker musik och var mycket mysigt! Vi har skojat tidigare om att allt borde firas i dagarna tre, så det blev ju bra ändå 😄

Jag älskar min ring och bär den jämt förutom när jag bakar eller gör köttbullar! Vi har ringar i rostfritt stål så den tål att vara med och det är inga vassa kanter eller stenar som kan fastna.
 
Jag ogillar pompa och ståt.

Han gick ned på knä och överraskade mig hemma i vardagsrummet när vi gjorde iordning oss inför en fest på nyårsafton för snart 7 år sedan.

Helt perfekt blandning! Överraskningsmoment och pirr i magen utan röda rosor och andras närvaro.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon har pratat om att förlova oss och vi tittar på ringar osv.. Vi har hittat min drömmring online och enda "problemet" är...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 843
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: Emine
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
Relationer Jag vill först och främst varna för det kan ev. bli ett rörigt inlägg. Men jag hoppas att du orkar läsa det! Kort bakgrundsinfo: *...
2
Svar
23
· Visningar
3 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp