Hur gick er förlovning till?

@Voeux Grattis till förlovningen! Det låter som att du planerat det väldigt fint :). Förstår dock att det kändes läskigt att liksom gå all in och fria, särskilt som du gått och planerat det så länge. Var det av nåt särskilt skäl som du valde att liksom fria-fria istället för att lyfta det i en vanlig diskussion?
 
Som rubriken säger, hur förlovade ni er?

Var det hemlighetsmakeri, överraskning, ner på ett knä och hela det köret ?

Eller mer

Vi går och köper ringar ihop väljer en dag and that's it?


Jag och sambon slits mellan han är det första alternativet medan jag är det andra....

Vi försöker komma på nåt mellanting (i och med detta är överraskningsmomentet dock borta, tack och lov!) :rofl:

Jag gjorde det enkelt för mig. Vi hade haft en lite sämre period så jag bestämde mig för att nästan överraska honom. Jag förvarnade honom via sms vad han eventuellt kunde vänta sig när han kom hem. Jag fixade lite mysig stämning i köket med blommor och tända ljus. Jag hade dessutom ansträngt mig med god mat osv. (Undviker matlagning normalt.) Så när han kom hem så fick han världens godaste middag i världens mysigaste kök. När vi hade ätit frågade jag om han skulle kunna tänka sig att förlova sig med mig. Gissa vad han svarade...... "Maybe...." 🤔
Wow.... det var antiklimaktiskt..O_o
Jag tolkade det som ett eventuellt kanske möjligtvis ett ja så den 12 februari 2018 bytte vi ringar. Vi bestämde datumet tillsammans. Jag fick aldrig ett ja.. men ett kanske får duga.:D:banana:
 
@Voeux Grattis till förlovningen! Det låter som att du planerat det väldigt fint :). Förstår dock att det kändes läskigt att liksom gå all in och fria, särskilt som du gått och planerat det så länge. Var det av nåt särskilt skäl som du valde att liksom fria-fria istället för att lyfta det i en vanlig diskussion?

Någon diffus tanke om att det är romantiskt och ”så man gör”. Jag har inte riktigt haft någon i min krets som tagit det i en vanlig diskussion utan det är alltid någon som friat, även om jag såklart inte har inblick i hur diskussionerna gått parterna emellan innan. Med andra ord en förbaskat stark norm till den grad att jag knappt ifrågasatte den. Jag tänkte att om vi får vara själva och ha en hel helg på oss att diskutera så kommer det att kännas avslappnat och inte pressat.

Först för ett par veckor sedan så började jag känna att det här kan ju bli hur pressat som helst, för oss båda. Tänk om han känner sig trängd? Hur ska han ens kunna svara något alls när han blir tagen på sängen sådär? Det började kännas konstigt. Men då var ringarna redan på plats och helgen redan planerad, så jag slog bort tankarna och tänkte att jag nog bara börjar bli nervös och tänka katastroftankar. Nu förstår jag dock att det var ganska rimliga tankar.

Därför kändes det viktigt att berätta i samband med frieriet att han gärna får tänka en tid på det här om han vill, han får också gärna säga nej utan att det betyder något för vår relation. Jag hade också hållit det hemligt för alla vänner för att det verkligen skulle vara en diskussion bara mellan han och mig, så ingen annan står och väntar på att få fira ifall det är så att vi inte förlovar oss.

Jag önskar att jag fått höra mer om ”baksidan” med frieri. När folk berättar, eller man ser i serier och film så är det bara dans på rödar rosor och ett rungande JA! Så alla svåra tankar som dykt upp för mig kände jag mig ganska ensam i, och eftersom jag inte kunde prata om det med vänner eller sambon så fick jag inte bukt på dem. Jag sa till sambon nu att det här är sista gången någonsin som jag vill vara i en situation där jag inte kan prata med honom och få stöd. Det kändes JÄTTEKONSTIGT.

Så nej, ingen dans på röda rosor för mig :D Nu när jag vet allt jag vet så känner jag ju att en diskussion hade varit bättre. Men det kunde jag ju inte veta i förväg. Är glad att sambon tog det så bra och kom fram till det beslut jag önskade, även om jag själv önskar att jag gett honom ännu mer tid och utrymme att tänka. Önskar som sagt att baksidorna med detta lyftes mer.
 
Någon diffus tanke om att det är romantiskt och ”så man gör”. Jag har inte riktigt haft någon i min krets som tagit det i en vanlig diskussion utan det är alltid någon som friat, även om jag såklart inte har inblick i hur diskussionerna gått parterna emellan innan. Med andra ord en förbaskat stark norm till den grad att jag knappt ifrågasatte den. Jag tänkte att om vi får vara själva och ha en hel helg på oss att diskutera så kommer det att kännas avslappnat och inte pressat.

Först för ett par veckor sedan så började jag känna att det här kan ju bli hur pressat som helst, för oss båda. Tänk om han känner sig trängd? Hur ska han ens kunna svara något alls när han blir tagen på sängen sådär? Det började kännas konstigt. Men då var ringarna redan på plats och helgen redan planerad, så jag slog bort tankarna och tänkte att jag nog bara börjar bli nervös och tänka katastroftankar. Nu förstår jag dock att det var ganska rimliga tankar.

Därför kändes det viktigt att berätta i samband med frieriet att han gärna får tänka en tid på det här om han vill, han får också gärna säga nej utan att det betyder något för vår relation. Jag hade också hållit det hemligt för alla vänner för att det verkligen skulle vara en diskussion bara mellan han och mig, så ingen annan står och väntar på att få fira ifall det är så att vi inte förlovar oss.

Jag önskar att jag fått höra mer om ”baksidan” med frieri. När folk berättar, eller man ser i serier och film så är det bara dans på rödar rosor och ett rungande JA! Så alla svåra tankar som dykt upp för mig kände jag mig ganska ensam i, och eftersom jag inte kunde prata om det med vänner eller sambon så fick jag inte bukt på dem. Jag sa till sambon nu att det här är sista gången någonsin som jag vill vara i en situation där jag inte kan prata med honom och få stöd. Det kändes JÄTTEKONSTIGT.

Så nej, ingen dans på röda rosor för mig :D Nu när jag vet allt jag vet så känner jag ju att en diskussion hade varit bättre. Men det kunde jag ju inte veta i förväg. Är glad att sambon tog det så bra och kom fram till det beslut jag önskade, även om jag själv önskar att jag gett honom ännu mer tid och utrymme att tänka. Önskar som sagt att baksidorna med detta lyftes mer.
Oj! Jag har så länge jag kan minnas tänkt att det är just på grund av de där baksidorna med sådana frierier, att jag blir förvånad varje gång någon har friat/blivit friad till på det viset.

Jag har tänkt mig att det vore så dumt om det hände mig, för då skulle jag bli arg och besviken och dumpa på stört.

För mig är det jättekonstigt att kasta in någon i en situation på det sättet. Det finns situationer där det inte kan förhindras att man kastas in. Men giftermål motiverar inte det.
 
Oj! Jag har så länge jag kan minnas tänkt att det är just på grund av de där baksidorna med sådana frierier, att jag blir förvånad varje gång någon har friat/blivit friad till på det viset.

Jag har tänkt mig att det vore så dumt om det hände mig, för då skulle jag bli arg och besviken och dumpa på stört.

För mig är det jättekonstigt att kasta in någon i en situation på det sättet. Det finns situationer där det inte kan förhindras att man kastas in. Men giftermål motiverar inte det.

Jag tror att de allra flesta sådana situationer har som grund att man pratat om det innan, att det inte kommer som en blixt från klar himmel. Så även för oss, vilket gjorde att jag redan visste att han avser att gifta sig med mig. Det är nog ganska ovanligt, i alla fall i Sverige idag, att man inte pratat om det innan. Tror jag! Men, trots det, så tycker jag att det kändes lite väl överraskigt. Det är ju annorlunda när det kommer till kritan, liksom.
 
Jag har förlovat mig! Så nu får jag också vara med i den här tråden :p

Jag visste att jag ville fria i stugan, som på så många vis blivit ”vår plats”. Så vi har druckit rödvin och eldat i öppna spisen, grillat marshmallows och gjort långkok. Jag hade slagit in ringarna i ett paket med guldband och gav honom framför brasan. När han öppnade det så hann han inte ens säga något fören jag sa att han inte behöver svara nu direkt, utan att jag vill prata om det. Så han ställde ner asken och vi började prata om vad en förlovning betyder för honom och vad den betyder för mig, vilken tidshorisont vi tänker för bröllop och hur vi ser på våra närmsta år ihop. Så efter en stund tog han upp asken och trädde på oss ringarna och sa ”Självklart”.

Det var verkligen inte så enkelt som jag trodde att det skulle vara. Eller rättare sagt, själva frieriet har gått utmärkt men den senaste månaden har varit jobbig. Jag har pendlat mellan rosa moln och fullkomlig, total, panik. Med facit i hand hade det nog varit ännu bättre att bara lyfta frågan i en vanlig diskussion utan all press som kom på oss båda med ett överraskningsfrieri.

Men slutet gott allting gott :)
Grattis igen! Jag tycker det låter som att det blev en jättefin förlovning :heart
 
Jag tror att de allra flesta sådana situationer har som grund att man pratat om det innan, att det inte kommer som en blixt från klar himmel. Så även för oss, vilket gjorde att jag redan visste att han avser att gifta sig med mig. Det är nog ganska ovanligt, i alla fall i Sverige idag, att man inte pratat om det innan. Tror jag! Men, trots det, så tycker jag att det kändes lite väl överraskigt. Det är ju annorlunda när det kommer till kritan, liksom.
Så tror jag också. Och hoppas! Men ändå.
 
Förstår precis, och tänker precis likadant.
Jag tyckte att din berättelse var intressant, just för att det var så självklart med en sorts normativt frieri (fast du friade, inte han, normen rör sig), och så väldigt tydliga avigsidor. Som att du, med stöd av norm, gick lite för långt utanför ert eget sätt att relatera och kommunicera.

Jag hoppas i alla fall att ni får leva lyckliga i alla era dagar!
 
Jag tyckte att din berättelse var intressant, just för att det var så självklart med en sorts normativt frieri (fast du friade, inte han, normen rör sig), och så väldigt tydliga avigsidor. Som att du, med stöd av norm, gick lite för långt utanför ert eget sätt att relatera och kommunicera.

Jag hoppas i alla fall att ni får leva lyckliga i alla era dagar!

Precis så! Learning as we go osv.
 
Ja och dessutom fanns ju chans att diskutera och prata om det! Jag tänker mig din stuga som den mest mysigaste platsen, låter alltid så härligt när du berättar om den :love:

Verkligen! Haha ja den är supermysig :love: Eller, egentligen en ganska vanlig stuga men romantikern i mig kommer nog fram när jag beskriver den:p Men det är verkligen så jag känner när jag är där också. Det är farfar som byggde huset, köpte en skogstomt för 18 000:- kr år 1969:D Så pappa satte sina första spikar i det huset också. Bidrar nog till vad jag känner för stället!
 
Verkligen! Haha ja den är supermysig :love: Eller, egentligen en ganska vanlig stuga men romantikern i mig kommer nog fram när jag beskriver den:p Men det är verkligen så jag känner när jag är där också. Det är farfar som byggde huset, köpte en skogstomt för 18 000:- kr år 1969:D Så pappa satte sina första spikar i det huset också. Bidrar nog till vad jag känner för stället!

Grattis!! 😍

Vi har också en stuga i släkten som min farfar byggt och jag har i många år tänkt att där vill jag gifta mig. Själva frieriet har jag inte funderat lika mycket på dock... men jag hinner nog, är ju singel nu så 😉.
 
Verkligen! Haha ja den är supermysig :love: Eller, egentligen en ganska vanlig stuga men romantikern i mig kommer nog fram när jag beskriver den:p Men det är verkligen så jag känner när jag är där också. Det är farfar som byggde huset, köpte en skogstomt för 18 000:- kr år 1969:D Så pappa satte sina första spikar i det huset också. Bidrar nog till vad jag känner för stället!
Vad häftigt! Förstår att det finns en speciell känsla där. Vi har inget sådant i min familj, då båda mina föräldrar flyttade till Sverige som vuxna. Dock har jag turen att sambon har en släktstuga som är underbar med mycket historia. Dock alldeles för långt bort tyvärr och inte vinterbonat. Älskar gamla stugor och torp!
 
När jag en gång i världen förlovade mig så var det inget sånt frieri (som bla @Voeux och @Petruska diskuterar). Det var mer av en diskussion och liksom, "ja det blir bra". Oerhört oromantiskt men praktiskt.

Men! Det har blivit så himla ifrågasatt efteråt, även länge efter. Att det liksom "inte gills" eller att "men då har ju ingen friat". Fascinerande att det har kunnat engagera människor även långt efter att vi faktiskt hade gift oss, tiotalet år senare.

Men det kanske är därför det gick åt skogen med äktenskapet, vad vet jag :p
Grattis @Voeux !
 

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon har pratat om att förlova oss och vi tittar på ringar osv.. Vi har hittat min drömmring online och enda "problemet" är...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 843
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: Emine
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
Relationer Jag vill först och främst varna för det kan ev. bli ett rörigt inlägg. Men jag hoppas att du orkar läsa det! Kort bakgrundsinfo: *...
2
Svar
23
· Visningar
3 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp