Hur gjorde ni med era valpkullar?

D

DuploBit

Hejsan,

Jag har fått höra såååå många olika sätt att ta hand om valparna när man har en kull hemma. Kan inte ni snälla berätta hur ni gjorde? Är så nyfiken på hur ni gör. :)

t.ex. Hur ofta rengöra, mata, gulla o.s.v. Tränar ni med valparna? Vill veta van ni gör med era små under de 8-12 veckorna ni har dem hemma hos er.

:bow:
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

När det är skitigt, när de är hungriga och när de är vakna. :D

Oh gisses, jag kan skriva en hel uppsats!:p

Vid en normal kull utan komplikationer.
Första veckorna har man ju bara till uppgift att se till att ingen blir klämd, alla går upp som de ska och byta filtar.
Sen när de börjar äta mat, får man i regel börja städa, och ju mer mat de äter, ju mer kommer ut där bak. :p
Mat har mina hela tiden uppblött, om jag inte har mat tokig fralla mamma som promt inte kan se någon mat i skålen utan rullar runt själv, då blir det mat minst fem gånger om dagen!
Gärna så de har över natten, så man slipper vakna på morgonen av ett gäng huliganer som är vröööl hungriga. :D

Gosas i mängder och så mycket de orkar när de ränner runt och är vakna.:love: (och matte orkar haha)

Tränar och tränar, de får varesig de vill eller inte miljötränas med stereo, dammsugare, klapp, lyft undersökningar, utomhusvistelse(sommartid), andra ljud, andra hundar, katter, folk, badas, kloklippning, äta ditt och datt.
Ställer även upp dem litet så de blir lite vana vid att bli lyfta i gumpen inför utställning, annars är det bara att växa och utvecklas.

Jag brukar tänka som så, har de vuxit upp med att det kan vara tex slammer och oljud från första början, vet de ju inte om något annat och torde då tycka att det är fullkomligt normalt liv.
Samma med att som åtta veckors följa med bland folk osv, givetvis med lugn och ro med sovandet, men annars hänga med på det jag gör som vanligt, allt från speedway till bi låkande och alla mina hundar fungerar alldeles ypperligt trots ibland något brutala första veckor hos mig efter de har flyttat till mig. :D


Tror inte jag glömt något überviktigt.

Edit: Mjo, att valpsäkra rummet där de kommer att vara, jag låter alltid mina vara på så stora ytor som möjligt iaf några timmar om dagen för att de ska få så mycket spring i benen som möjligt!
Och dessa små ligister har en tendens till att hitta på det mest märkliga, krypa in i små hål, tugga små hål, som blir större och större.. toapappersrullar är lajbans, massor av tuggben och leksaker!
Nu har jag flyttat men innan hade jag stallet som var suveränt att släppa dem i en stor box så de fick busa av sig ordentligt! samt underlättade städningen inne litet under den tiden. :p
På sommaren har jag valp hage utomhus, som flyttas runt på gräsmattan allt eftersom det blir lortigt i gräset, där kan de få vara ute hela dagarna med kojja och mamma samt familjens övriga hundar som kan hoppa in och ut. (jag har fågelnojja, så har ni valpar av liten ras, kontrollera så ni inte har större rovfågel i området!)

Och det mest underbara, på kvällen när alla är jätte trötta, tigger om att få hoppa upp i soffan och man ligger med ett helt gäng valpar runt kroppen som snusar sååå underbart!:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

I början behöver man ju inte göra rent alls efter valparna. Dock kan det ju rinna lite ur tiken som gör att det behöver göras rent i valplådan även första tiden. Väger valparna varje dag så då hanterar jag dom då, i övrigt håller jag inte på med dem så mycket innan de öppnat ögonen.

När valparna är ca 3 veckor får de flytta ut i köket. Då försöker jag hålla efter så gått det går hela dagarna. På morgonen brukar det inte vara trevligt alls, ja de hinner pissa å skita rätt mycket på en natt, så jag stänger in valparna i en bur medan jag tvättar golvet ordentligt med något bakteriedödande. Ett tips är att ha flera golvmoppar som du kan byta mellan, de behöver tvättas nästan dagligen för att inte lukta.
Nu håller jag på med dem mer, börjar klippa klor osv. De är ju rätt söta nu så man vill bara pussa på dom hela tiden. De äter ju även lite vanlig mat nu.

När de är ca 5 veckor är det ännu mer att hålla efter. Du blir väckt kl 5 på morgonen av några som låter som skrikande fågelungar. Bara att gå upp å städa och göra mat. Nu brukar jag försöka ta ut dem utomhus en stund varje dag (bor i lgh) om inte vädret är alltför dåligt. Delar även upp dem lite så att t.ex. 2 i taget får vara med i t.ex. vardagsrummet när man sitter å tittar på tv. Nu har ju jag en trimras så jag brukar börja klippa rent i rumpan, runt tassar samt trimma öron och huvud lite smått. Då blir de vana vid att stå på trimbordet.

Umgås och hanterar mina valpar rätt mycket redan från början, och fortsätter med det tills de flyttar.
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

Jag har 11 st små terrorister på snart 4 v hemma nu. Dom är aktiva som sjutton, och har varit uppe och traskat samt ätit riktig mat i över 1 vecka nu!
För tillfället har dom halva valprummet av delat ungefär, alltså ca 5 kvm. Detta för att dom inte ska känna sig otrygga om dom kommer för långt ifrån varandra. Men nu till helgen kommer dom få tillgång till hela, då dom börjar bli så busiga och tar mer plats.

Dom äter uppblött torrfoder 5-6 ggr om dagen nu, samt diar 2-4 ggr också. Tiken börjar ge upp tanken på att dia nu, jag kan förstå att det inte är lätt med 11 st som alla har sylvassa tänder...
I sin avdelade "valphörna" har dom sin säng, som är 100x120 cm, med fäll på, och övrigt utrymme är tidningspapper än så länge. Golvet är lite halt för dom att gå på, så dom har tidningar som underlag tills dom är redo att gå ut i hela rummet. Då brukar dom få ha en tidningsdel, dit dom ofta går och kissar/bajsar. För tillfället behöver tidningarna bytas 3-4 ggr/dag, och fällen byts ut minst en gång om dagen. Förut var det mycket oftare, men nu kissar dom mest på tidningarna. När dom sen bor i hela rummet så brukar man få torka kiss och plocka upp bajs i princip hela dagarna! Tidningarna byts ut vartefter dom blir smutsiga, och sängen rengörs ju såklart varje dag.

I form av träning så får dom börja umgås med övriga hundar i hushållet, runt 4 v ålder. Därefter så sker allt väldigt naturligt, eftersom jag städar, diskar, har TV'n på, spelar musik och gör annat vardagligt hela tiden. Min son leker med sina högljudda leksaker varje vaken stund hemma, och det får dom också vänjas vid från födseln liksom. När dom blir ca 7 v gamla får dom komma ut på "promenader" för att vänja sig lite vid halsband + koppel, samt att lämna syskonen korta stunder. Dom får även prova på att åka bil, och dom utställningstränas varje dag (= Lära sig att stå stilla kortare stunder, bli tittad i munnen etc).
Men mest så umgås vi, myser och busar :)

Nu har vi precis busat lite, och jag försökte att fotografera. Tyvärr så är den sablarns Canon-kameran så jävla långsam på att fokusera så det blir mest suddiga bilder :(
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

Tack för era svar! :D

Jag hade en valpkull i Sommras, det va min första, men tikens andra. Jag och min kompis hade den tillsammans. Dock så hade hon valparna hos sig så jag fick mest gulletid faktiskt.

MEN
Min mamma och pappa va och hälsade på valparna och pappa tyckte att det luktade bajs? valparna var 7 veckor gamla och va som mest grisiga någonsin, vi bytte papper ofta och det va bara 5 valpar. Jag menar, visst luktar det om valpbajs också?
Men där han hämtade sin "supervorsteh" enligt honom själv, där luktade det inte ens lite bajs och allt va sååå bra skött. Att han tyckte att våra valpar levde i missär :crazy:
Jag blev ju orolig, hade dom det verkligen så dåligt? alla va friska och sprang runt. fick mat på 5 ggr om dagen, vägdes varje dag och fick va ute när vädret tillät det. Vi städade och bytte papper och filt ofta.. Men visst luktar det väl bajs om valpar när dom bajsar och kissar som galningar?
eller hade jag fel? och pappa rätt? han har aldrig haft en valpkull hemma hos sig, men han tyckte sig kunna allt ändå ;)
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

Visst fanken luktar det skit!:crazy:
Preciiiis efter städning och lite vädring så luktar det väl nästan ingenting, men annars så klart att det luktar när de är i den åldern, tro inte annat.
Och självklart försöker man ju ha det så rent och fint som möjligt när valpköpare kommer på besök! :p


Det är stor kräk varning när man en lördagsmorgon masar sig ner och ska mata och städa efter en blöt utekväll. :o:angel:
Då, funderar man vad man pysslar med:D
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

TACK :bow:

då vet jag att vi inte misskötte våra valpar. :D då ska pappa få på näsan nästa gång han kommer och hälsar på några valpar ;)

Kan tro det ;) fy tusan :P jag som knappt klarar av bajslukten "dagen efter" på min Dallas när jag gör morgonpromenaden :crazy: Jag hade dock aldrig valparna någon "dag efter" det va min högt prisade vän som skötte det så otroligt bra och jag har allt att tacka henne :D Men nästa gång har jag nog inte sån tur ;)
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

Haha Så lite så! Bara trevligt att babbla lite. :D

Tycker jag gott du kan göra, för jag antar såklart att uppfödaren till hans hund ville ha det rent och fint ;)med rena valpar etc när man får besök och inte visa upp dem när de rullat runt i bajs när de busat. :angel:
Mysigt värre och lyfta och klämma på dem då. :rofl:

Och jao, det luktar och kan rekommendera att ha städhjälp så det går fort den dagen du vet att du kommer vara extra känslig.
Även uppfödare måste ju få roa sig emellanåt. :D
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

hehe, ja ellerhur. Men det är ju bra att dom klarar sig ganska bra själv. I början ska man ju bara titta på dom :P då är man ju som mest extatisk över de små underverken! *de-nya-små-valparna-som-jag-längtat-efter-så-länge* men sen :devil:
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

Haha ja precis!:D

Gud vad jag är valpsjuk.. :eek:


Och ej min galna sjumånaders räknas inte som valp längre.
Hon är mest, jobbig. :angel:
(men matte älskar henne med ibland;), när hon inte tuggar sönder saker, kissar inne, inte lyssnar och plötsligt blivit rädd för ditt och datt, och annat såntdära underbart som hör åldern till)
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

haha, ja jag får nog åka och ta parvo-spruta själv snart ;) haha

Men kan övslöja att min valpsjuka kommer att gå över heeelt om nån månad, Åker till danmark och hämtar en ny guldklump :) hihi, han är snart 2 veckor nu.

Här också en dam här hemma nu, men hon räknas som valp ibland. Idag har hon varit sötvalpig hela dagen faktiskt, men hon har sina sidor ;)
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

Åååå, nu blir jag valpsjuk! Den där speciella lukten, och deras mjuka tjocka små kroppar och alla söta små ljud ....:love:
Men sen kommer allt det andra ju som ni har beskrivit, kiss och bajs och morgonhungriga ligister och allt.
När min tik löper nu snart ska hon paras igen, så den här tråden var vad jag behövde för att komma i stämning! :banana:
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

;) självklart, vem kommer inte i stämning av kiss och bajs :P

För att inte tala om det stoooora skinnet som rynkar sig i ansiktet :D :love:

:bow:
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

Ja, och de mjuka små öronlapparna och de förstora tassarna .... blir löjligt lyrisk nu!:love:
 
Sv: Hur gjorde ni med era valpkullar?

haha :D ja, och öronen, när dom är 1-2 veckor är alldeles tjocka som små kuddar :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 409
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 515
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 949
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp