Hur göda tonåring?

Ja, det är precis det som trasslet är. Syskonet med stor matlust kan träna mycket utan problem, men min gymmande son äter inte stora portioner även om han intellektuellt fattar att mycket aktivitet ut kräver mer bränsle in.
Eller, ja, när vi går ut och äter kan han helt plötsligt äta mängder ibland. Mängder. Typ "är detdär mitt barn eller en pytonorm?" Men det är helt random när det händer och vad han då äter.
 
Smaksatta nötter skulle nog vara lockande! En viss risk att det är lockande även för mig dock :o
Honungsrostade jordnötter är en sådan där grej jag skulle äta väldigt mycket mer av om jag var lite mindre brydd över mitt kaloriintag. Men ja, det kan kan kanske vara bra att be tonåringen att gömma dem för dig så att de inte plötsligt är borta en dag! ;)

Jag tipsar även om att lägga till 1-2 matskedar chiafrön i smoothien. De smakar ingenting men en matsked bidrar med typ 70-80 kalorier samt bra fett, fiber och en del protein.
 
Min trettonåring har börjat gymma fem gånger i veckan nu på sommarlovet. Hen har väldigt roligt, är ute och rör sig men... hen tappar i vikt. Eller snarare tappar i fett, eftersom hen sätter muskler. Eftersom hen är fullt normalviktig från början blir både hen och jag lite bekymrade. Jag av hälsoskäl, och hen för att "det ser ju inte snyggt ut när mina revben syns!" Så, hur gör vi för att göda hen lite? Trasslet är nämligen att hen avskyr att äta frukost, generellt äter små portioner mat och inte gillar att dricka mjölk/äta yoghurt. Eller gillar mackor. Hen är alltså inte sådär väldigt matglad helt enkelt. Det är mycket lättare med hens syskon som visserligen är en tunn modell, tränar mycket men är rejält matglad. Där är det liksom bara att ösa på med vanlig mat i stora portioner så äter syskonet glatt och håller uppe vikten.

Hittills har vi kommit fram till att fler mellanmål och enkla saker att fixa ihop själv lockar mest. Smoothies med banan eller hallon i är populärt, har också börjat stoppa i ett ägg eller fryst avokado i dem. Nötter som snacks har jag också skaffat hem. Hen kan också till nöds tänka sig toast med jordnötssmör och sylt. Men mer? Jag behöver verkligen kreativa tips. Själv är jag lättfödd som en labrador och har dessutom kommit upp i åldern där ämnesomsättningen bromsat in, så jag har liksom aldrig behövt tänka i de här banorna förut! :confused:

Min kompis som rör sig mycket och har svårt att få i sig tillräckligt bakar högoktaniga kakor. Riktigt smör och mycket nötter så blir det näringstätt.
 
Bra idé! Han är duktig på att baka så jag kan sätta honom på att googla såna kakrecept :)
Jag gör en variant för de dagar jag inte orkar äta (jag är ju inte så frisk så det händer nu och då). Väldigt enkla och goda.

6 dl fruktmusli
250 gram torkad frukt (jag använder aprikoser)
0,5 dl kokosolja
0,75 dl jordnötssmör
Kör det i matberedare med kniv till en smet som liknar chokladbollsmet, dvs. slät.
Tryck (pressa ordentligt annars ramlar den lätt isär när man tar en bit) ner det i en form ca 15x15 cm stor, lägg bakplåtspapper under så är det lätt att ta upp och skära sedan. Ställ in i kylskåp så att det stelnar.
Smält ca 60 gram valfri choklad och pensla på. Låt chokladen stelna och skär dem i bitar.

Går bra att frysa och håller sig i kylskåp ganska länge med.
 
Jag gör en variant för de dagar jag inte orkar äta (jag är ju inte så frisk så det händer nu och då). Väldigt enkla och goda.

6 dl fruktmusli
250 gram torkad frukt (jag använder aprikoser)
0,5 dl kokosolja
0,75 dl jordnötssmör
Kör det i matberedare med kniv till en smet som liknar chokladbollsmet, dvs. slät.
Tryck (pressa ordentligt annars ramlar den lätt isär när man tar en bit) ner det i en form ca 15x15 cm stor, lägg bakplåtspapper under så är det lätt att ta upp och skära sedan. Ställ in i kylskåp så att det stelnar.
Smält ca 60 gram valfri choklad och pensla på. Låt chokladen stelna och skär dem i bitar.

Går bra att frysa och håller sig i kylskåp ganska länge med.
Lät jättegott 🙂
 
Gillar han stark mat? Att krydda upp maten oväntat kan ge effekt, tänk enchilada till frukost med frukt innan (och det där glaset juice!). Om du kör på att ge frukt innan maten ca 30 min innan med tex annnas med chili ökar det hungern. Just att äta fiber och sött innan gör kroppen redo och dessutom kommer maten i rätt ordning för tarmen att maximera upptaget.
 
Gillar han stark mat? Att krydda upp maten oväntat kan ge effekt, tänk enchilada till frukost med frukt innan (och det där glaset juice!). Om du kör på att ge frukt innan maten ca 30 min innan med tex annnas med chili ökar det hungern. Just att äta fiber och sött innan gör kroppen redo och dessutom kommer maten i rätt ordning för tarmen att maximera upptaget.
Tror han skulle gilla att få ananas/mango/citrusfrukt med lite chili strösslat över för det är ju jättegott. Tack för tipset! :)
 
Juice var ett väldigt bra tips, tack så mycket! :) Idag "drack han frukost" genom att jag först gav honom ett glas apelsinjuice, och sen drack han mjölk med smaksatt proteinpulver i. Han tyckte att han blev pigg kvickt av det. Jag tror nog han kan ha samma problem som du där, illamående pga lågt blodsocker för han har verkligen svårt att få i sig något direkt. Nu har han själv fattat att det är bra att få i sig frukost, för han testade träna på morgonen häromdagen och upptäckte att orken var mycket sämre än vid eftermiddagsträning. Ett styck jobbig mamma har ju länge talat om att frukost är bra för skolarbetet, men det har inte riktigt gått in tidigare :meh:

Du kan hälsa från någon som tränat mycket morgon (5 dgr/vecka) att äter en rätt frukost är morgonträning överlägset resultatmässigt ;)
 
Du kan hälsa från någon som tränat mycket morgon (5 dgr/vecka) att äter en rätt frukost är morgonträning överlägset resultatmässigt ;)
Rätt motivation är allt! Jag ser att du förstår precis vilka argument som skulle gå hem hos unge herrn :D

F ö har hans sömn blivit märkbart bättre sen vi inledde våra kostexperiment. Han har t ex varit uppe först i familjen på morgonen, druckit sin frukost och sen cyklat till träningen i helgen. Det låter kanske inte så märkvärdigt för utomstående, men att han 1) ställer väckarklockan självmant och 2) faktiskt vaknar av den är :eek::eek::eek: härhemma.
 
Rätt motivation är allt! Jag ser att du förstår precis vilka argument som skulle gå hem hos unge herrn :D

F ö har hans sömn blivit märkbart bättre sen vi inledde våra kostexperiment. Han har t ex varit uppe först i familjen på morgonen, druckit sin frukost och sen cyklat till träningen i helgen. Det låter kanske inte så märkvärdigt för utomstående, men att han 1) ställer väckarklockan självmant och 2) faktiskt vaknar av den är :eek::eek::eek: härhemma.

Det är ju oskattbart att han själv gör upptäckten av förmånerna av regelbundna vanor. Ett aktivt liv gör så himla mycket för livsglädjen.
 
Tänkte bara säga tack igen och ge en återkoppling om hur det gått för oss. Sonen har mycket nöjt berättat att "det är lugnt med vikten nu :D" Han är tillbaka i det hull han vill vara, träningen går bra och han är allmänt pigg och glad. Speciellt tipsen vi fick om juice på morgonen för att få igång hans aptit var guld värt! Han hänger f ö fortfarande i med gympass på morgonen, innan skolan :eek: Kvällstrött blir han också av det, vilket jag gillar. Mycket mindre diskussion om att det faktiskt är läggdags, etc etc som vi hade tidigare!
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 938
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 621
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 698
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp