Hur göda tonåring?

PT med kostintresse är jag tveksam till, en dietist utgår från kroppen och dess näringsbehov, medicinsk vetenskap etc. En pt utgår från träning, risken är att dom är fokuserade på utseende och resultat, kanske dom blandar in sin egna tro och övertygelser ,mindre faktabaserad, relaterat kost tex tron på dieter etc. Näringsbehov kanske missas. Nu säger jag inte att det är så med alla PTs, men man måste ha i åtanke att kunskapen kommer skilja sig åt. Kan tillägga att jag själv har dålig erfarenhet med PT som kostrådgivare.
Jag hade en bekant i huvudet som under utbildningen till fysioterapeut utbildade sig till kostrådgivare och PT, när jag föreslog det. Menar såklart inte valfri influencer som gått pt-kurs för att de "gillar att gymma" och tjänar pengar på samarbeten. Självklart finns bättre och sämre och av de bra finns säkert folk som är mer eller mindre lämpade att prata med unga tonåringar dessutom.
 
Jag hade en bekant i huvudet som under utbildningen till fysioterapeut utbildade sig till kostrådgivare och PT, när jag föreslog det. Menar såklart inte valfri influencer som gått pt-kurs för att de "gillar att gymma" och tjänar pengar på samarbeten. Självklart finns bättre och sämre och av de bra finns säkert folk som är mer eller mindre lämpade att prata med unga tonåringar dessutom.
Jag har också haft en näringsfysiolog och det kan jag verkligen rekommendera. Hon är fantastisk! Ska nog tillbaka till henne om ett tag för att se hur mina värden ser ut för jag känner att saker förändrats sen jag träffade henne senast för 5 år sen.
 
Jag hade en bekant i huvudet som under utbildningen till fysioterapeut utbildade sig till kostrådgivare och PT, när jag föreslog det. Menar såklart inte valfri influencer som gått pt-kurs för att de "gillar att gymma" och tjänar pengar på samarbeten. Självklart finns bättre och sämre och av de bra finns säkert folk som är mer eller mindre lämpade att prata med unga tonåringar dessutom.

Nu citerade jag inte ditt svar i tråden med mitt inlägg, så det var inte riktat till dig. Sen är det kanske inte så självklart för alla i tråden som läser vad man menar med en PT, bra med ett förtydligande. Sen är väl kanske en fysioterapeut som även är utbildad kostrådgivare samt PT inte "en PT" .

Kan tilläggas att kostrådgivare inte är en skyddad yrkestitel medans dietist är det.
 
Att revbenen syns på en trettonåring är väl det normala? Så snarare att han har lite konstigt kroppsideal om han tycker det inte är snyggt. Så länge han orkar göra det han vill så skulle jag bara låta det vara. Inte gör det något om han blir lite smal? Tids nog blir han äldre och lägger på sig, han med.

Delvis knapplån.
Jag förstår inte heller riktigt? Att en trettonåring är smal är helt normalt. Få tonåringar med normalvikt har något särskilt hull. Om mina revben inte skulle synas hade jag varit enormt överviktig och jag är inte ens tonåring. Har man normalvikt syns revbenen på människor precis som på en häst eller hund men de ska såklart inte sticka ut.

Sålänge hen orkar göra det hen vill göra och mår bra i övrigt skulle jag inte lägga något fokus på det. Det skapar så lätt ätstörningar när man fokuserar på sådant. En lättare genomgång i näringslära, vad man behöver äta för att må bra är bra och erbjuda bra och varierad frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag och förklara att det är bra att ta en banan exempelvis direkt efter träning men sedan hade jag släppt det. Jag tror inte en sekund på att en normalt fungerande människa utan problem med mage/ätstörningar behöver en massa pryttel. Sålänge hen mår väl och orkar det hen vill och inte går ner mycket så är det okej att vara smal. Att kroppen formas om när man tränar är också helt normalt. Att vräka i sig en massa extraprotein är ingen höjdare heller. Levern blir lätt ledsen av sådant.
 
Min trettonåring har börjat gymma fem gånger i veckan nu på sommarlovet. Hen har väldigt roligt, är ute och rör sig men... hen tappar i vikt. Eller snarare tappar i fett, eftersom hen sätter muskler. Eftersom hen är fullt normalviktig från början blir både hen och jag lite bekymrade. Jag av hälsoskäl, och hen för att "det ser ju inte snyggt ut när mina revben syns!" Så, hur gör vi för att göda hen lite? Trasslet är nämligen att hen avskyr att äta frukost, generellt äter små portioner mat och inte gillar att dricka mjölk/äta yoghurt. Eller gillar mackor. Hen är alltså inte sådär väldigt matglad helt enkelt. Det är mycket lättare med hens syskon som visserligen är en tunn modell, tränar mycket men är rejält matglad. Där är det liksom bara att ösa på med vanlig mat i stora portioner så äter syskonet glatt och håller uppe vikten.

Hittills har vi kommit fram till att fler mellanmål och enkla saker att fixa ihop själv lockar mest. Smoothies med banan eller hallon i är populärt, har också börjat stoppa i ett ägg eller fryst avokado i dem. Nötter som snacks har jag också skaffat hem. Hen kan också till nöds tänka sig toast med jordnötssmör och sylt. Men mer? Jag behöver verkligen kreativa tips. Själv är jag lättfödd som en labrador och har dessutom kommit upp i åldern där ämnesomsättningen bromsat in, så jag har liksom aldrig behövt tänka i de här banorna förut! :confused:

Hur funkar det med pannkakor? De kan ju micras och ätas varma till frukost, eller kalla om det går ner. Kokta ägg? Annars kanske middagsmat som någon annan föreslog kan fungera?

Tycker det är glädjande med ungdom som inte er revben som ett eftersträvansvärt utseendeideal.
 
Min trettonåring har börjat gymma fem gånger i veckan nu på sommarlovet. Hen har väldigt roligt, är ute och rör sig men... hen tappar i vikt. Eller snarare tappar i fett, eftersom hen sätter muskler. Eftersom hen är fullt normalviktig från början blir både hen och jag lite bekymrade. Jag av hälsoskäl, och hen för att "det ser ju inte snyggt ut när mina revben syns!" Så, hur gör vi för att göda hen lite? Trasslet är nämligen att hen avskyr att äta frukost, generellt äter små portioner mat och inte gillar att dricka mjölk/äta yoghurt. Eller gillar mackor. Hen är alltså inte sådär väldigt matglad helt enkelt. Det är mycket lättare med hens syskon som visserligen är en tunn modell, tränar mycket men är rejält matglad. Där är det liksom bara att ösa på med vanlig mat i stora portioner så äter syskonet glatt och håller uppe vikten.

Hittills har vi kommit fram till att fler mellanmål och enkla saker att fixa ihop själv lockar mest. Smoothies med banan eller hallon i är populärt, har också börjat stoppa i ett ägg eller fryst avokado i dem. Nötter som snacks har jag också skaffat hem. Hen kan också till nöds tänka sig toast med jordnötssmör och sylt. Men mer? Jag behöver verkligen kreativa tips. Själv är jag lättfödd som en labrador och har dessutom kommit upp i åldern där ämnesomsättningen bromsat in, så jag har liksom aldrig behövt tänka i de här banorna förut! :confused:
Sonen här hemma äter helst inte frukost i vanlig mening men kan gärna värma sig en matlåda till frukost är det något som din avkomma har provat? Ägg fungerar också, han steker sig gärna ett ägg till mellanmål eller frukost. Sen kan man alltid tänka lite extra fett i maten även om det kan vara ett problem för en själv. :angel:
 
Delvis knapplån.
Jag förstår inte heller riktigt? Att en trettonåring är smal är helt normalt. Få tonåringar med normalvikt har något särskilt hull. Om mina revben inte skulle synas hade jag varit enormt överviktig och jag är inte ens tonåring. Har man normalvikt syns revbenen på människor precis som på en häst eller hund men de ska såklart inte sticka ut.

Sålänge hen orkar göra det hen vill göra och mår bra i övrigt skulle jag inte lägga något fokus på det. Det skapar så lätt ätstörningar när man fokuserar på sådant. En lättare genomgång i näringslära, vad man behöver äta för att må bra är bra och erbjuda bra och varierad frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag och förklara att det är bra att ta en banan exempelvis direkt efter träning men sedan hade jag släppt det. Jag tror inte en sekund på att en normalt fungerande människa utan problem med mage/ätstörningar behöver en massa pryttel. Sålänge hen mår väl och orkar det hen vill och inte går ner mycket så är det okej att vara smal. Att kroppen formas om när man tränar är också helt normalt. Att vräka i sig en massa extraprotein är ingen höjdare heller. Levern blir lätt ledsen av sådant.
Fast hen har ju tappat synbart i vikt, det är inte bra för en 13-åring. Det är dessutom ingen av oss som vet om det finns en begynnande ätstörning, jag jobbar med ätstörning och skulle inte utesluta det utifrån TS info.
TS beskriver en 13-åring som tränar mer än tidigare, som synbart tappat i vikt och som är restriktiv i maten. Det tycker jag man ska vara vaksam på.
 
Vilka råd man ger beror ju på situationen, som vi vet för lite om.

Min spontana tanke (som inte behöver vara rätt) är att det rör sig om en ung kille som börjat på gym för att han vill bygga muskler och bli lite maffigare (som så många killar vill). Att då gå ner i vikt och börja se tunnare ut är inte önskvärt i killens ögon. Om han dessutom inte är så förtjust i mat och har svårt att lägga på sig så blir det en jobbig situation. I det läget kan en PT med kostkunskap kanske hjälpa till. Eller kostrådgivare för idrottare? Jag tänker att kunskap om kroppen och kroppens behov vid träning kan underlätta. Kanske finns det nån hjälp att få en måltidsplan? Kanske man kan planera in ett antal olika mellanmål som han kan äta efter varje träning?

Men som sagt, situationen kan vara en helt annan. Strunta i så fall i det jag skrev.

Finns det nån smoothie man kan blanda till som 13-åringen ska dricka efter varje träning? Kanske med nötsmör, banan, fet mjölk eller lite grädde och annat näringsrikt? Havregryn kan också blandas i för mer näring.
 
Hej! Tråden drog iväg i svar snabbare än jag riktigt trodde 🙂 tack för ett antal användbara tips! Kommer antagligen inte att hinna skriva mer utförligt ikväll men jag tänkte svara kort om sonens bakgrund. Han har alltid varit väldigt normal i tillväxt och kurvföljande, så det är vikttappet nu som gjort honom obekväm. Nu ser han helt plötsligt revbenen vid bröstbenet, och han vill tillbaka till sitt tidigare hull. Inga ätstörningar eller konstiga idéer övrigt om sitt utseende, han är helt enkelt obrydd där. Vill ha fina kläder och fixa till håret, men inte så att jag nånsin hört honom klaga över sig själv. Om det lyser igenom någon oro är det för att jag själv inte hade så sunt förhållande till mat i tonåren. Vi håller på att plocka tips ur tråden om vettig mat att få i sig, återkommer 🙂
 
Kan det fungera med återhämtningsmål i form av förstärkt mellanmål? För att träningen ska bygga upp istället för att bryta ner så måste han äta. Det är särskilt viktigt efter träningen och det är jätteviktigt med tanke på att han växer. Träning är nedbrytande om man inte äter efteråt.

Det finns väldigt välsmakande återhämtningsdrycker som t.ex. Gainomax som finns färdigblandade och som man slurpar i sig på femton sekunder. Det tillsammans med en macka omedelbart efter träning kan göra att han inte tappar i vikt.

För att förklara det enkelt: All träning är katabol, dvs. nedbrytande, för både kropp och immunförsvar. För att inte träning ska bryta ner så behöver den katabola fasen brytas och den anabola, dvs. den uppbyggande, fasen inledas. Det gör man genom att äta tämligen omedelbums efter träning. För att träning ska ge avsedd effekt så behöver man alltså äta både före - men framförallt efter - träning.
 
Fast hen har ju tappat synbart i vikt, det är inte bra för en 13-åring. Det är dessutom ingen av oss som vet om det finns en begynnande ätstörning, jag jobbar med ätstörning och skulle inte utesluta det utifrån TS info.
TS beskriver en 13-åring som tränar mer än tidigare, som synbart tappat i vikt och som är restriktiv i maten. Det tycker jag man ska vara vaksam på.
Var läser du det? Ts skriver att hen har tappat i fett och lagt på sig muskler.
 
Jag har haft samma problem i perioder även om jag var äldre tonåring när det började. När jag ökar träningen behöver jag äta rätt mycket mer än jag är road av.
För mig fungerar det bra med extra energi i drycker. Typ proteinpulver eller en banan i smoothie. Ett extra sånna mellanmål klarar jag mig rätt bra på.

Jag är lång och smal, har alltid varit. Även nu när jag är 35år har jag lätt att tappa lite för mycket i vikt om jag inte är rätt noga så fort jag börjar träna lite mera.
 
Var läser du det? Ts skriver att hen har tappat i fett och lagt på sig muskler.
Det står i trådstarten att hen tappat i vikt. Ökad muskelmassa gör ju inte att revbenen syns och det är inte önskvärt att tonåringar tappar i fett när tonåringen var normalviktig från början.
 
Hej! Tråden drog iväg i svar snabbare än jag riktigt trodde 🙂 tack för ett antal användbara tips! Kommer antagligen inte att hinna skriva mer utförligt ikväll men jag tänkte svara kort om sonens bakgrund. Han har alltid varit väldigt normal i tillväxt och kurvföljande, så det är vikttappet nu som gjort honom obekväm. Nu ser han helt plötsligt revbenen vid bröstbenet, och han vill tillbaka till sitt tidigare hull. Inga ätstörningar eller konstiga idéer övrigt om sitt utseende, han är helt enkelt obrydd där. Vill ha fina kläder och fixa till håret, men inte så att jag nånsin hört honom klaga över sig själv. Om det lyser igenom någon oro är det för att jag själv inte hade så sunt förhållande till mat i tonåren. Vi håller på att plocka tips ur tråden om vettig mat att få i sig, återkommer 🙂
Jag tycker ni tänker klokt. Viktigt att hitta ett sätt att få i sig tillräckligt 😊
 
Det står i trådstarten att hen tappat i vikt. Ökad muskelmassa gör ju inte att revbenen syns och det är inte önskvärt att tonåringar tappar i fett när tonåringen var normalviktig från början.
Nej. Det står; " hen tappar i vikt. Eller snarare tappar i fett, eftersom hen sätter muskler. " Det står inget om att han tappat x-antal kilo. Då hade mitt svar varit helt annorlunda.

Han är dessutom kille och att babyhullet försvinner och ersätts med muskler när testosteronproduktionen tar fart är fullkomligt normalt även helt utan extra träning. Majoriteten av tonårspojkarna är gängliga med minimalt med fett och majoroteten har inga ätstörningar eller några problem, de kommer komma ikapp sig själva inom sinom tid. Det blir ofta så när de växer iväg och det är inget konstigt. Att det blir så när han dessutom tränar fem gånger i veckan är självklart.

Att revbenen syns på människor som är normalviktiga är helt normalt.

Är man rädd för ätstörningar (vilket varenda förälder ska vara uppmärksam på!) så är det sista man ska göra att börja tjata om att äta mer. Man erbjuder varierad och god mat, ser till att det finns snabba enkla grejer hemma att slänga i sig (tonåringar har banne mig alltid bråttom!), ser till att äta så många mål tillsammans det bara går (och då försöka göra det i lugn och ro) och sitter lugnt i båten sålänge tonåringen orkar det hen vill.
 
Nej. Det står; " hen tappar i vikt. Eller snarare tappar i fett, eftersom hen sätter muskler. " Det står inget om att han tappat x-antal kilo. Då hade mitt svar varit helt annorlunda.

Han är dessutom kille och att babyhullet försvinner och ersätts med muskler när testosteronproduktionen tar fart är fullkomligt normalt även helt utan extra träning. Majoriteten av tonårspojkarna är gängliga med minimalt med fett och majoroteten har inga ätstörningar eller några problem, de kommer komma ikapp sig själva inom sinom tid. Det blir ofta så när de växer iväg och det är inget konstigt. Att det blir så när han dessutom tränar fem gånger i veckan är självklart.

Att revbenen syns på människor som är normalviktiga är helt normalt.

Är man rädd för ätstörningar (vilket varenda förälder ska vara uppmärksam på!) så är det sista man ska göra att börja tjata om att äta mer. Man erbjuder varierad och god mat, ser till att det finns snabba enkla grejer hemma att slänga i sig (tonåringar har banne mig alltid bråttom!), ser till att äta så många mål tillsammans det bara går (och då försöka göra det i lugn och ro) och sitter lugnt i båten sålänge tonåringen orkar det hen vill.

Jag håller med dig.

Sen tycker jag att man kan erbjuda eller föreslå ett extra mellanmål som intas efter träning. T.ex. en smoothie, yoghurt eller nåt annat lättätet.
 
Jag håller med dig.

Sen tycker jag att man kan erbjuda eller föreslå ett extra mellanmål som intas efter träning. T.ex. en smoothie, yoghurt eller nåt annat lättätet.
Ja! Eller den otroligt fenomenala frukten banan. Snabbäten, bra förpackad och innehåller alla de mineraler och den energi man behöver efter träning. En flaska vatten till det och man är i hamn. Jag tycker att det där är viktigt, att man inte krånglar till det med specialträningsgrejer, drycker och pulver utan lär sina barn vad de faktiskt behöver så att de slipper gå på det där att bara för att man tränar så behövs det en massa extrapryttel som enbart finns för att någon var smart nog att tjäna pengar på att lura i folk att om man tränar så behöver man diverse tillskott. Det behövs inte. Det är både bättre och billigare med vanlig mat.
 
Nej. Det står; " hen tappar i vikt. Eller snarare tappar i fett, eftersom hen sätter muskler. " Det står inget om att han tappat x-antal kilo. Då hade mitt svar varit helt annorlunda.

Han är dessutom kille och att babyhullet försvinner och ersätts med muskler när testosteronproduktionen tar fart är fullkomligt normalt även helt utan extra träning. Majoriteten av tonårspojkarna är gängliga med minimalt med fett och majoroteten har inga ätstörningar eller några problem, de kommer komma ikapp sig själva inom sinom tid. Det blir ofta så när de växer iväg och det är inget konstigt. Att det blir så när han dessutom tränar fem gånger i veckan är självklart.

Att revbenen syns på människor som är normalviktiga är helt normalt.

Är man rädd för ätstörningar (vilket varenda förälder ska vara uppmärksam på!) så är det sista man ska göra att börja tjata om att äta mer. Man erbjuder varierad och god mat, ser till att det finns snabba enkla grejer hemma att slänga i sig (tonåringar har banne mig alltid bråttom!), ser till att äta så många mål tillsammans det bara går (och då försöka göra det i lugn och ro) och sitter lugnt i båten sålänge tonåringen orkar det hen vill.
Jag har inte sagt att hen har ätstörning, och du behöver verkligen inte berätta för mig hur man ska agera för att förebygga ätstörning hos ungdomar.

Men man tappar inte automatiskt fett för att man bygger muskler. Sålänge man äter tillräckligt kan man utan problem bygga muskler med bibehållen fettprocent.
Ingen av oss har ju sett tonåringen, om TS är orolig för att tonåringen tappat och äter för lite relaterat träningen så stämmer det säkert.
 
Jag har inte sagt att hen har ätstörning, och du behöver verkligen inte berätta för mig hur man ska agera för att förebygga ätstörning hos ungdomar.

Men man tappar inte automatiskt fett för att man bygger muskler. Sålänge man äter tillräckligt kan man utan problem bygga muskler med bibehållen fettprocent.
Ingen av oss har ju sett tonåringen, om TS är orolig för att tonåringen tappat och äter för lite relaterat träningen så stämmer det säkert.
Nej jag borde ju inte det. Ändå tycker du att man ska slå på stora trumman för att en tonåring helt normalt tappar i fett och bygger muskler när han tränar. Hade han tappat i vikt hade det som sagt varit en annan sak.
 
Nej jag borde ju inte det. Ändå tycker du att man ska slå på stora trumman för att en tonåring helt normalt tappar i fett och bygger muskler när han tränar. Hade han tappat i vikt hade det som sagt varit en annan sak.
Jag tror du har missuppfattat mina inlägg. Slå på stora trumman? Vem har sagt att någon ska slå på stora trumman?
Jag tycker det är vettigt att reagera på det TS beskriver och försöka förbättra kosthållningen.
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 896
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 574
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 634
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 385
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp