Hur göda tonåring?

Fast hen har ju tappat synbart i vikt, det är inte bra för en 13-åring. Det är dessutom ingen av oss som vet om det finns en begynnande ätstörning, jag jobbar med ätstörning och skulle inte utesluta det utifrån TS info.
TS beskriver en 13-åring som tränar mer än tidigare, som synbart tappat i vikt och som är restriktiv i maten. Det tycker jag man ska vara vaksam på.

Fast tror du ändå inte, utifrån hur trådstarten är formulerad, att TS som förälder och med en bra dialog med sonen har koll på just den biten? Sonen säger ju själv att han inte gillar att revbenen syns?

JAG tappar inte i vikt för att jag börjar träna enbart, men jag har kompisar som rasar ett par kg bara de tar cykeln till jobbet ett par veckor. Vi är olika.
 
Delvis knapplån.
Jag förstår inte heller riktigt? Att en trettonåring är smal är helt normalt. Få tonåringar med normalvikt har något särskilt hull. Om mina revben inte skulle synas hade jag varit enormt överviktig och jag är inte ens tonåring. Har man normalvikt syns revbenen på människor precis som på en häst eller hund men de ska såklart inte sticka ut.

Sålänge hen orkar göra det hen vill göra och mår bra i övrigt skulle jag inte lägga något fokus på det. Det skapar så lätt ätstörningar när man fokuserar på sådant. En lättare genomgång i näringslära, vad man behöver äta för att må bra är bra och erbjuda bra och varierad frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag och förklara att det är bra att ta en banan exempelvis direkt efter träning men sedan hade jag släppt det. Jag tror inte en sekund på att en normalt fungerande människa utan problem med mage/ätstörningar behöver en massa pryttel. Sålänge hen mår väl och orkar det hen vill och inte går ner mycket så är det okej att vara smal. Att kroppen formas om när man tränar är också helt normalt. Att vräka i sig en massa extraprotein är ingen höjdare heller. Levern blir lätt ledsen av sådant.
Fast att vissa behöver väldigt mkt energi för att kunna hålla hullet vid mycket träning är ju inget ovanligt? Och blir energibehovet allt för högt kan det bli jättesvårt att få i sig tillräckligt om man inte tar till smarta lösningar. En med lite dålig aptit från början kan lätt tappa ännu mer matlust om portionerna behöver bli enorma.
 
Fast tror du ändå inte, utifrån hur trådstarten är formulerad, att TS som förälder och med en bra dialog med sonen har koll på just den biten? Sonen säger ju själv att han inte gillar att revbenen syns?

JAG tappar inte i vikt för att jag börjar träna enbart, men jag har kompisar som rasar ett par kg bara de tar cykeln till jobbet ett par veckor. Vi är olika.
Jo TS verkar förstå det. Jag svarade andra användare.
 
Jo TS verkar förstå det. Jag svarade andra användare.

Fast diskussionen är väl inte hypotetisk utan rör TS ungdom? Det var ju så frågan var ställd och även svaren. Så också ditt.

Jag tycker inte det går att vara så definitiv som du är i ditt svar, jag har själv lidit av ätstörningar under uppväxt och vuxenliv och det TS berättar är ju helt otypiskt. Öppenhet, diskussion, insyn, upplägg - det finns ju inget som talar för en ätstörning. Snarare tvärtom i min bok.
 
Fast diskussionen är väl inte hypotetisk utan rör TS ungdom? Det var ju så frågan var ställd och även svaren. Så också ditt.

Jag tycker inte det går att vara så definitiv som du är i ditt svar, jag har själv lidit av ätstörningar under uppväxt och vuxenliv och det TS berättar är ju helt otypiskt. Öppenhet, diskussion, insyn, upplägg - det finns ju inget som talar för en ätstörning. Snarare tvärtom i min bok.
Definitiv?
Jag har inte sagt att ungdomen har ätstörning. Bara att det inte går att utesluta utifrån den info som fanns i första inlägget. Enda anledningen till att jag skrev så var för att det kom så många inlägg i stil med ”eftersom det inte handlar om ätstörning..”
Det TS beskriver är inte alls en ovanlig start till ätstörning eftersom det så ofta smyger igång.
Jag träffar ju väldigt många med ätstörning så jag tänker att min bild av vad som är vanligt och ej förmodligen stämmer rätt bra.

Det enda jag menade var att det är klokt av TS att reagera utifrån det som beskrivs och att jag inte tycker att man ska vifta bort det som en del användare gjort ala ”det är normalt att revbenen syns”.

Jag har aldrig skrivit att man ska göra en grej av det men det är väl väldigt vettigt att hjälpa tonåringen till en bättre kosthållning och att tonåringen uppenbarligen behöver få i sig mer utifrån hur träningen ser ut.
 
Kolla säröbomb!

Och begränsa träningen om hen inte får i sig tre huvudmål och tre mellanmål.

En grej som funkat här hemma är middag till frukost. En portion vanlig mat alltså.
Säröbomb lät som något vi kan prova! Middag till frukost lät som något så oväntat att vi kan prova det :)
 
Jag har under tider av mitt liv haft svårt att hålla vikten.
Min metod var glass av bra kvalitet, majonäs (typ i räksallad, potatissallad o dyl) samt jordnötter.

Sonen som var litet mager under en period fick äta havrebollar. Havre och margarin med bra fettsyror är bra mat. Pannkakor till frukost är gott.

Lycka till.
Majonnäs tycker han om till fisk, och glass går alltid hem hos honom. En handfull nötter är mitt goto-mellis när jag behöver något som mättar länge. Jag lyckas dock inte riktigt sälja in det hos honom men igår la vi iaf lite sånt i en smoothie. Han verkade stå sig bra på det.
 
Extra fett är ett effektivt sätt att öka på kalorier. Mer smör/olja/feta mjölkprodukter. Servera sås till maten, köp yoghurt/mjölk/grädde med högre fetthalt, etc.

Jag är starkt emot att forcera barn att äta, antingen direkt eller indirekt genom att hota med att begränsa något barnet tycker om. Speciellt ett barn som verkar ha ätit tillräckligt innan träningsmängden ökade och som dessutom uttrycker sunda tankar kring det hela.

(Pratar vi istället ätstörningar/farlig undervikt så hamnar vi i ett tredje läge men det fick jag inte alls känslan av i trådstarten)
Jag testade att hälla en slatt vispgrädde i smoothie. "Gott, det smakar glass nu!" var omdömet, så det är något vi kan fortsätta med.

Jag är precis som du inte riktigt för sanktioner kopplat till ätande. Eftersom träningen gör honom såpass glad vill jag helst försöka öka på maten så att kroppen har bränsle nog att träna. Lång historia kort, vi har haft en trasslig höst men när han i början av året hittade ett fritidsintresse han verkligen gillade dvs gymmandet så blev livet mer harmoniskt. Det är också från honom viljan att äta mer kommer, så vi funderar på lösningar ihop.
 
Olivolja, nötsmör, fet fisk, mkt protein som linser, bönor, ägg. Varm frukost kan vara en idé, omelett med lite riven ost å skinka?

Kanske boka en timme med en dietist som kan komma med bra råd och idéer? Alla är inte av naturen lika matglada, så länge en har koll på att inget annat ligger bak, så äter vissa bara mindre och tycker inte mat är så väldigt spännande.

Kanske hen inte hittat sina smakpreferanser än, som familj kanske ni kan experimentera lite med nya rätter och smaker, kanske hitta några nya favoriter på köpet :)
Han har så växlande smakpreferenser, det som funkat ett tag ledsnar han hux flux på. Ett tag lagade han gröt varje kväll, var mätt och belåten på det men nu är gröt blä. Så det är jättebra med många nya tips för då kan jag hitta en ny favorit för en stund iaf :)
 
Jag skulle lägga till mer proteinrik mat. När jag var i den åldern åt jag typ skinka, kalkon/kycklingbitar och ägg utan macka. Då var det lättare att få i sig mer kalorier av bra sort.
Ägg vore så himla praktiskt att kunna äta rätt upp och ner, snacka om bra snabbmat! Jag har problem med smaken, han har problem med smaken men hemma hos sin far äter han iaf ägg och bacon till helgfrukost ibland.
 
Kan man prata med en dietist eller PT med stort kostintresse om hur mycket mat man behöver äta för den träningsintensiteten tonåringen nu är uppe i? Och vad som händer med kroppen (förutom utsidan) om man tränar hårt utan att förse kroppen med rätt sorts näring?

Eller kan barnet själv börja laga mat eller vara mer delaktig vissa dagar för att på så sätt öka matintresset?
Involvera barn i matlagningen är ett väldigt bra tips, vi är dock där redan :) Sen i början av året har han middagsansvar en vardagskväll i veckan och lagar ibland mat annars om han vill testa något nytt. Svänger då och då själv ihop pannkakor/våfflor/bullar efter skolan också. Så intresse finns men han äter inte jättemycket trots det. Alltså försöker vi hitta saker som ger mer "bang for the buck" så att säga, mycket kalorier per arbetsinsats.
 
Säröbomb lät som något vi kan prova! Middag till frukost lät som något så oväntat att vi kan prova det :)
Ja testa! Säröbomben är små portioner och gott, så lättdrucket.

Vi brukar ha Findus färdiga portioner köttbullar och mos i frysen för de dagar vi inte får rester över.

Vi har som regel att hon måste äta något extra om hon ska göra något fysiskt, då det märks tydligt på psyket de perioder hon gått ner lite. Under 50 kg (176 cm) är humör, ork och allmänna måendet helt klart sämre än när vikten går över 50.
 
Vad händer om du presenterar ett glas juice ca 20-30min innan du erbjuder frukost?

När jag var tonåring mådde jag illa på mornarna, antagligen för att mitt blodsocker var lite för lågt. Med ett glas juice INNAN frukost fick jag upp energin till att vara hungrig och vilja äta.
Juice var ett väldigt bra tips, tack så mycket! :) Idag "drack han frukost" genom att jag först gav honom ett glas apelsinjuice, och sen drack han mjölk med smaksatt proteinpulver i. Han tyckte att han blev pigg kvickt av det. Jag tror nog han kan ha samma problem som du där, illamående pga lågt blodsocker för han har verkligen svårt att få i sig något direkt. Nu har han själv fattat att det är bra att få i sig frukost, för han testade träna på morgonen häromdagen och upptäckte att orken var mycket sämre än vid eftermiddagsträning. Ett styck jobbig mamma har ju länge talat om att frukost är bra för skolarbetet, men det har inte riktigt gått in tidigare :meh:
 
Jag är inte speciellt hungrig på morgonen, jag får igång min hunger genom att äta en frukt innan frukost. Då blir jag hungrig, kanske värt att prova?
Annars mer protein och bra fett, vad gillar barnet att äta? :)
Det växlar... Jag önskar verkligen att det fanns en goto-sak som alltid gick att få i honom, men plötsligt har han bytt preferenser! Bananer verkar han vara förtjust i för ögonblicket iaf :)
 
Sonen här hemma äter helst inte frukost i vanlig mening men kan gärna värma sig en matlåda till frukost är det något som din avkomma har provat? Ägg fungerar också, han steker sig gärna ett ägg till mellanmål eller frukost. Sen kan man alltid tänka lite extra fett i maten även om det kan vara ett problem för en själv. :angel:
Matlåda att värma är en idé jag tar med mig!
 
Ägg vore så himla praktiskt att kunna äta rätt upp och ner, snacka om bra snabbmat! Jag har problem med smaken, han har problem med smaken men hemma hos sin far äter han iaf ägg och bacon till helgfrukost ibland.
Jag har också problem med ägg men stekt ägg med salt funkar konstigt nog bättre. Kan tipsa om lufttorkad skinka som snacks också. Jag köper svenskt, Grillstad tror jag märket är. Det räcker med några små skivor för att få upp mig i nivå igen när jag dippar I humöret.
 
Kan det fungera med återhämtningsmål i form av förstärkt mellanmål? För att träningen ska bygga upp istället för att bryta ner så måste han äta. Det är särskilt viktigt efter träningen och det är jätteviktigt med tanke på att han växer. Träning är nedbrytande om man inte äter efteråt.

Det finns väldigt välsmakande återhämtningsdrycker som t.ex. Gainomax som finns färdigblandade och som man slurpar i sig på femton sekunder. Det tillsammans med en macka omedelbart efter träning kan göra att han inte tappar i vikt.

För att förklara det enkelt: All träning är katabol, dvs. nedbrytande, för både kropp och immunförsvar. För att inte träning ska bryta ner så behöver den katabola fasen brytas och den anabola, dvs. den uppbyggande, fasen inledas. Det gör man genom att äta tämligen omedelbums efter träning. För att träning ska ge avsedd effekt så behöver man alltså äta både före - men framförallt efter - träning.
Vi pratar en del om att kroppen behöver vettig mat som bränsle, så han är med på den biten iaf. Kruxet är att lyckas få i sig något, så det du säger om att slurpa i sig något snabbt och smidigt efter träningen är en vettig väg. Han brukar göra en smoothie när han kommer hem efter träningen, så nu experimenterar vi med att boosta smoothiesarna på olika vis :)
 
Jag har också problem med ägg men stekt ägg med salt funkar konstigt nog bättre. Kan tipsa om lufttorkad skinka som snacks också. Jag köper svenskt, Grillstad tror jag märket är. Det räcker med några små skivor för att få upp mig i nivå igen när jag dippar I humöret.
Lufttorkad skinka lät som jättegott snacks! Själv har jag testat osttärningar när min ämnesomsättning var knas, ju smakrikare desto bättre. Avkomman har dock inte riktigt insett storheten med ost än :)
 
Fast att vissa behöver väldigt mkt energi för att kunna hålla hullet vid mycket träning är ju inget ovanligt? Och blir energibehovet allt för högt kan det bli jättesvårt att få i sig tillräckligt om man inte tar till smarta lösningar. En med lite dålig aptit från början kan lätt tappa ännu mer matlust om portionerna behöver bli enorma.
Ja, det är precis det som trasslet är. Syskonet med stor matlust kan träna mycket utan problem, men min gymmande son äter inte stora portioner även om han intellektuellt fattar att mycket aktivitet ut kräver mer bränsle in.
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 947
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 630
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 698
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp