Hur gör du när du ringer ett ärende?

För att det känns trevligare att säga "Hej, jag heter mutant och vill beställa en funghi" än bara "Hej jag vill beställa en funghi? Det är ju inte att jag tänker att de bryr sig om vad jag heter eller behöver namnet, det känns bara ohövligt att utelämna det. Men visst, går jag in någonstans för att göra samma beställning är det ju inte som att jag presenterar mig :p:laugh:

Nej, men då ser de ju en person.
 
Det här har jag funderat jättemycket på :D

Jag gör en paus och det blir oftast lite akward sen när vi båda börjar prata på samma gång men jag tycker att det känns oartigt att bara babbla på.

När det ringer någon till mig i jobbet så avskyr jag dom som bara börjar berätta vad dom vill direkt. Det är inte alltid jag sitter vid datorn så att jag är redo att anteckna eller så kanske jag är fel person och då är det otroligt irriterande att behöva höra någon berätta hela sin livshistoria innan jag får säga att dom verkar ha kommit till fel person :meh:
 
Jag rabblar allt jag vill oftast. Samtalen jag får på jobbet så tar 99% en paus. Tycker det blir jätte konstigt.
"Välkommen till XXX, du pratar med kakan"
"Hej jag heter bla bla"
Och så får jag säga hej igen.
 
Jag rabblar allt jag vill oftast. Samtalen jag får på jobbet så tar 99% en paus. Tycker det blir jätte konstigt.
"Välkommen till XXX, du pratar med kakan"
"Hej jag heter bla bla"
Och så får jag säga hej igen.

Precis det upplevde jag när jag jobbade i kundtjänsten på Jula. Folk presenterade sig, tog en paus och väntade på svar innan de sa sitt ärende. Fattade aldrig varför. Ofta var det enkla grejer som lagerstatus eller öppettider det gällde.

När jag själv ringer brukar jag knappt presentera mig, om det inte är viktigt för samtalet att den andra vet vad jag heter. Ska jag beställa pizza, ringa ett företags kundtjänst eller liknande presenterar jag mig inte. Är det till sjukvård brukar jag säga mitt namn (mest för att undvika förvirring då jag till helt nyligen felaktigt hade två registrerade tilltalsnamn).
 
Ibland gör jag en ofrivillig paus efter mitt namn, det är när jag ringer i privata ärenden och måste komma ihåg att inte presentera mig som i jobbet.

En gång i en extremt stressad period råkade jag tala in en "goddag yxskaft" svar på en telefonsvarare. Istället för att avboka min sjukgymnastik så blev dom uppmanade att kontakta mig på myndigheten...
Min hjärna hade nog helt enkelt slagit på default när den hörde ett telesvarspiip...
 
När min sambo ringer ett ärende (typ beställa pizza, ringa försäkringsbolaget, vården, vad som helst) så säger han "Hej jag heter X och mitt ärende är det här bla bla bla" utan paus. När jag ringer liknande säger jag "Hej, jag heter X" - paus - personen säger hej - "....mitt ärende är bla bla bla".

Är kanske inte en livsavgörande fråga :p men blev nyfiken på hur andra gör. Pratar ni på direkt eller pausar för att den andra ska kunna hälsa?

Bonusfråga: säger du vad du heter eller bara vad du vill om det gäller sådant där namnet inte verkligen behövs (typ beställa pizza för avhämtning)?

Ringer
De "Pizzeria X / namn / whatever"
Jag "Hej, jag vill beställa för avhämtning."
De "Varsågod"
Jag "Sorrento, kebabpizza och en liten kebab i bröd."
De "Kan hämtas om en kvart."
Jag "Det blir perfekt, tack, hej då."

Typ alltid samma schema. Aldrig namn. Om min person spelar roll (typ föräkringsbolaget, vården ) så presenterar jag mig alltid ordentligt.
 
Varför är det märkligt att säga sitt namn?
Jag vet inte, tycker det känns märkligt bara! Behöver de veta mitt namn av någon anledning så får de väl fråga, typ :p Känner också att sannolikheten för att någon faktiskt lyssnar så pass att de senare kommer ihåg vad det var jag sa att jag hette är väldigt liten.

Jag vet inte om det är en svensk grej, kanske? Jag har jobbat mycket "på telefon" här i UK och har nog aldrig varit med om att någon presenterar sig det första de gör när de ringer den sortens "officiella" samtal.
 
Jag vet inte, tycker det känns märkligt bara! Behöver de veta mitt namn av någon anledning så får de väl fråga, typ :p Känner också att sannolikheten för att någon faktiskt lyssnar så pass att de senare kommer ihåg vad det var jag sa att jag hette är väldigt liten.

Jag vet inte om det är en svensk grej, kanske? Jag har jobbat mycket "på telefon" här i UK och har nog aldrig varit med om att någon presenterar sig det första de gör när de ringer den sortens "officiella" samtal.
Absolut svenskt tror jag!
 
Jag brukar göra någon sorts liten paus för att både jag och den som svarar ska hinna komma underfund med vilket språk vi ska använda. De jag beställer pizza hos, kan i stort sett inte svenska. Det blir alltid lite förvirrat innan vi landar i engelska.
 
Säger bara namn om jag ringer till ngn som har ngn nytta av namnet ;)

Till pizzerian blir det: Hej jag skulle vilja beställa. -de svarar ngt, tex javisst varsågod - En vesuvio och en kebabpizza - de upprepar beställningen och säger tiden- jag säger tack så mycket

RInger jag tex tandläkaren kan ju mitt namn vara intressant då blir det: Hej jag heter Voltis och jag skulle vilja boka om min tandläkartid.
Kan ibland köra med den där pausen . Hej jag heter voltis - och vänta på ett hej tillbaka. Men oftast har det blivit lite konstigt, så är mitt ärende kortfattat tar jag det direkt!

Men som sagt de på pizzerian behöver ju inte veta vad jag heter, och bryr sig nog inte heller ;)
 
När min sambo ringer ett ärende (typ beställa pizza, ringa försäkringsbolaget, vården, vad som helst) så säger han "Hej jag heter X och mitt ärende är det här bla bla bla" utan paus. När jag ringer liknande säger jag "Hej, jag heter X" - paus - personen säger hej - "....mitt ärende är bla bla bla".

Är kanske inte en livsavgörande fråga :p men blev nyfiken på hur andra gör. Pratar ni på direkt eller pausar för att den andra ska kunna hälsa?

Bonusfråga: säger du vad du heter eller bara vad du vill om det gäller sådant där namnet inte verkligen behövs (typ beställa pizza för avhämtning)?
När jag ringer för att beställa pizza svarar de först med typ pizzerians namn, varpå jag säger "jag hej, jag skulle vilja beställa" och sen brukar de svara något typ varsågod eller liknande och jag säger min beställning, sen klart.

När jag ringer andra ärenden brukar jag alltid låta den jag ringer svara först och presentera sig, sen presenterar jag mig och mitt ärende. Vore lite pinsamt om det visar sig att jag ringt fel, har hänt någon gång. :p
 
När min sambo ringer ett ärende (typ beställa pizza, ringa försäkringsbolaget, vården, vad som helst) så säger han "Hej jag heter X och mitt ärende är det här bla bla bla" utan paus. När jag ringer liknande säger jag "Hej, jag heter X" - paus - personen säger hej - "....mitt ärende är bla bla bla".

Är kanske inte en livsavgörande fråga :p men blev nyfiken på hur andra gör. Pratar ni på direkt eller pausar för att den andra ska kunna hälsa?

Bonusfråga: säger du vad du heter eller bara vad du vill om det gäller sådant där namnet inte verkligen behövs (typ beställa pizza för avhämtning)?
Jag gör som du. Presenterar mig med namn och gör en paus.
 
Jag kör nog allra oftast med (för)namn + hälsningspaus. Ibland efternamn. I jobbet namn, titel och avdelning jag ringer från.

Namn känns trevligast helt enkelt i de flesta sammanhang och hälsningpausen kommer sig nog av att jag gillar att veta att jag har motparten med på banan innan jag börjar förklara mitt ärende. Beställer mat gör jag typ aldrig men där hade jag nog skippat namn och paus och gått direkt på ärende tror jag. Telefonväxel är ett annat undantag, då säger jag bara "hej, jag skulle vilja bli kopplad till..." Ringer jag typ till en affär för att fråga om nåt enkelt som om en vara finns i lager eller öppettider så beror det nog lite på hur de besvarar samtalet. Om de säger "välkommen till XX, du pratar med XX" så känns det så ohyfsat att inte presentera sig tillbaka tycker jag.
 
Jag brukade presentera mig förut men det blev antingen en konstig paus eller att de i andra änden sa hej mitt i min harang så jag har slutat. Jag hälsar och sen går jag på vad jag vill.

På jobbet svarar jag och presenterar mig med namn och titel.
 
Till pizzerian blir det efter de svarat "Hej, jag skulle vilja beställa en vesuvio och en calsone, tack. De svarar då "De är klara om 10 minuter", då säger jag ok och så lägger vi på.

Ska jag ringa på en annons om en medryttarhäst säger jag efter de har svarat: "Hej, jag heter Anna Andersson och jag ringer på en annons om medryttare".

Ska jag ringa på en annons om skidor säljes säger jag efter de svarat: Hej, jag heter Anna och ringer på en annons om skidor.

Absolut ingen paus!!
 
Jag säger hej, mitt namn och har hälsningspaus. Sedan säger jag vad jag vill med samtalet. Beställer mat gör jag aldrig så där vet jag ju inte hur jag skulle gjort, men även om man ringer till någon kundtjänst kan jag tycka att det är artigt att presentera sig och ge den andra möjlighet att säga hej eller vad som. Någon märklig reaktion har jag dock aldrig fått, utan det har fallit sig helt naturligt. Förnamn till tex kundtjänst och för- och efternamn till sjukvård och liknande som behöver veta det, det känns mest hövligt så.

När någon ringer mig vill jag ju också att de presenterar sig för mig, det känns viktigt att ha ett namn på personen man pratar med. Nu kommer jag inte alltid i håg namnet på den som ringer, men det är trots allt en viktig del. Tycker jag. Vi är ju inga namnlösa robotar någon av oss, utan människor.
 
Jag gör nog också hälsingspaus efter namnet...för att det typ blivit konstigt när jag försökt haspla ur mig allt på en gång :o Men jag avskyr att ringa och drar mig för att använda typ företag som man måste ringa till.. :angel:
 
Oftast presenterar jag mig (ibland bara förnamn, ibland efternamn också beroende på var jag ringer) och sen liten paus. Så gör nog de flesta som ringer till mig också och då säger jag "hej" i pausen. Men ringer jag växel eller liknande när jag bara vill vidare till rätt person presenterar jag mig inte utan säger bara ärendet direkt. Samma om det är ett kort samtal och jag anar att de ändå inte kommer uppfatta namnet direkt, t.ex. ringa taxi, då säger jag vad jag vill och sen frågar de efter namnet.

Apropå att ringa i tjänsten så är det en läkare på hälsocentralen här som jämt säger "Ja hej det var doktorn i Åre här" :D (alltså när det är han som ringer). Hälsocentralen är liksom inte pytteliten, finns fler läkare där, men nu har jag lärt mig vem som säger så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 400
Senast: miumiu
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 794
Senast: mars
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 651
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 038
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp