Hur gör du när du ringer ett ärende?

När jag beställer tex pizza så svarar dom:

-Välkommen till pizzaplacet!
Jag svarar:
-Hej! Jag vill beställa.
Pizzaplacet:
-Ja, varsågod.
Jag svarar:
-En xx och en yy, tack.
Pizzaplacet:
-Tack så mycket, du kan hämta om 15min.

Inget krångel, men låter pizzaplacet säga hej och tack.

Till myndigheter/företag/privatpersoner så presenterar jag mej alltid med namn och vart jag ringer ifrån.

Jag säger aldrig Hej jag vill beställa... och väntar på svar. Det är ju underförstått att jag vill beställa. Jag kör på med "Jag skulle vilja beställa xx och yy" Jag säger aldrig "jag skulle vilja beställa en läsk" jag säger vilken sort direkt. Jag har jobbat på café och uppskattar när kunden säger vad den vill ha direkt.
 
-Hej jag heter em-pirre och jag ringer angående en beställning/nya skattekortet/läkartid/hund med ont i magen
-hej em-pirre hurudan beställning/läkartid whatever tänkte du på?
-jo, det är så här att...


Då jag presenterar mig säger jag bara kort vad ärendet gäller.

Att ha en paus och bara säga namn skulle få mig i andra änden av luren att tänka "jaha? Jasså du ringer hit för att verätta att du heter x? Öööh, okej?" Och sen blir det otakt i samtalet och båda pratar samtidigt och så. Jag fattar inte varför folk gör så?
 
Senast ändrad:
Ok, jag ringde precis och sjukanmälde mig. Jag gjorde precis så som jag själv ogillar, jag presenterade mig och gjorde en paus :banghead:
 
Det beror ju väldigt mycket på vad det är. Men oftast börjar jag med "Hej, det här är mitt ärende" så får personen i andra änden ställa de frågor hen vill ha svar på i den ordning som passar bäst för hur hen arbetar.

Är det mat så brukar jag börja med "Hej, jag skulle vilja beställa två pizzor/whatever", få en reaktion, säga vad jag vill ha för något (först rätten utan specialgrejer och sen rätten som ändras i) och sen frågar de om namn om de vill ha det. Den rutinen har jag kommit fram till genom trial & error. Det blir för mig minst fel i beställningarna då.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag pausar inte, presenterar mig och säger mitt ärende. De gånger jag har pausat har den andra personen ofta sagt ”Eh, hej” vilket gör mig lite osäker - bättre känsla hos mig att prata först.

En gång när jag ringde till en pizzeria så blev det så himla komiskt! Jag presenterade mig med för och efternamn och vad jag ville beställa - vi båda skrattade åt det hela. :angel::laugh:
 
När jag beställer tex pizza så svarar dom:

-Välkommen till pizzaplacet!
Jag svarar:
-Hej! Jag vill beställa.
Pizzaplacet:
-Ja, varsågod.
Jag svarar:
-En xx och en yy, tack.
Pizzaplacet:
-Tack så mycket, du kan hämta om 15min.

Inget krångel, men låter pizzaplacet säga hej och tack.

Till myndigheter/företag/privatpersoner så presenterar jag mej alltid med namn och vart jag ringer ifrån.
Jag gör precis, sedan så utgår jag från mig själv och tänker att man behöver ofta plocka upp/ fram penna och pappret efter ha gjort något annat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 650
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
15
· Visningar
860
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp