Hur gör du när du ringer ett ärende?

mutant

Trådstartare
När min sambo ringer ett ärende (typ beställa pizza, ringa försäkringsbolaget, vården, vad som helst) så säger han "Hej jag heter X och mitt ärende är det här bla bla bla" utan paus. När jag ringer liknande säger jag "Hej, jag heter X" - paus - personen säger hej - "....mitt ärende är bla bla bla".

Är kanske inte en livsavgörande fråga :p men blev nyfiken på hur andra gör. Pratar ni på direkt eller pausar för att den andra ska kunna hälsa?

Bonusfråga: säger du vad du heter eller bara vad du vill om det gäller sådant där namnet inte verkligen behövs (typ beställa pizza för avhämtning)?
 
När min sambo ringer ett ärende (typ beställa pizza, ringa försäkringsbolaget, vården, vad som helst) så säger han "Hej jag heter X och mitt ärende är det här bla bla bla" utan paus. När jag ringer liknande säger jag "Hej, jag heter X" - paus - personen säger hej - "....mitt ärende är bla bla bla".

Är kanske inte en livsavgörande fråga :p men blev nyfiken på hur andra gör. Pratar ni på direkt eller pausar för att den andra ska kunna hälsa?

Bonusfråga: säger du vad du heter eller bara vad du vill om det gäller sådant där namnet inte verkligen behövs (typ beställa pizza för avhämtning)?


"Hej jag vill beställa pizza Y, jag hämtar om tio minuter. Tack."

"Hej jag heter NN och ringer från företag/nämnd/oganisation XX. Jag undrar om / jag vill beställa / jag vill boka..."

"Hej jag vill boka tid hos er på VC för XX-kontroll."
 
När jag ska beställa pizza hos "vår" pizzeria säger jag bara "Hej, jag skulle vilja beställa" och får ett "Hej igen!" tillbaka :D Sedan pratar jag på.

Uppger sällan namn för att beställa mat, annars beror det på ärende. Det känns bara trevligare att presentera sig om det är ett samtal som tar mer än 15 sekunder antar jag.
 
Varför pausa? Ringer man en pizzeria är det ju beställa pizza man vill och inget annat, tänker jag. Jag skulle inte ens säga mitt namn, chansen är att de glömt bort namnet ändå vid beställningens slut och måste be om det igen.
 
Pausar. Alltid. Vilket ofta leder till lite förvirring hos mottagaren som efter viss tvekan hastigt hasplar ur sig en hälsning tillbaka. Så jag antar att de flesta bara kör på.

Beställer jag mat så presenterar jag mig inte. Om det är mer än en rätt inleder jag med att jag vill beställa lite mat och gör sedan paus. Vill liksom checka att mottagaren är beredd. :D
 
Pausar. Alltid. Vilket ofta leder till lite förvirring hos mottagaren som efter viss tvekan hastigt hasplar ur sig en hälsning tillbaka. Så jag antar att de flesta bara kör på.

Beställer jag mat så presenterar jag mig inte. Om det är mer än en rätt inleder jag med att jag vill beställa lite mat och gör sedan paus. Vill liksom checka att mottagaren är beredd. :D

Haha exakt samma här! Och varje gång jag hör personens tvekan så stör jag mig på att jag alltid måste göra den där pausen :D
 
Jag: "Hej jag vill beställa en vesuvio och en carusell"
Pizzerian: "Det är klart om ev kvart."
Jag: "Tack, hej"

Varför krångla till det? :D

Vet inte :) Just beställa mat gör jag aldrig så det var ett dåligt exempel, men allt där man ska prata mer än en mening känner jag mig otrevlig om jag inte presenterar mig? Upplever det nog så när jag är i andra änden av luren också.
 
Pausar. Alltid. Vilket ofta leder till lite förvirring hos mottagaren som efter viss tvekan hastigt hasplar ur sig en hälsning tillbaka. Så jag antar att de flesta bara kör på.

Beställer jag mat så presenterar jag mig inte. Om det är mer än en rätt inleder jag med att jag vill beställa lite mat och gör sedan paus. Vill liksom checka att mottagaren är beredd. :D

Exakt så här med :D
 
Haha exakt samma här! Och varje gång jag hör personens tvekan så stör jag mig på att jag alltid måste göra den där pausen :D
Jag gör likadant!
Sen brukar det ofta bli så att i tystnaden som uppstår innan personen svarar ”hej välkommen” eller liknande så börjar jag prata om mitt ärende vilket resulterar i att vi båda pratar samtidigt och jag ändå måste börja om:up:
 
Varför pausa? Ringer man en pizzeria är det ju beställa pizza man vill och inget annat, tänker jag. Jag skulle inte ens säga mitt namn, chansen är att de glömt bort namnet ändå vid beställningens slut och måste be om det igen.

För att det känns trevligare att säga "Hej, jag heter mutant och vill beställa en funghi" än bara "Hej jag vill beställa en funghi? Det är ju inte att jag tänker att de bryr sig om vad jag heter eller behöver namnet, det känns bara ohövligt att utelämna det. Men visst, går jag in någonstans för att göra samma beställning är det ju inte som att jag presenterar mig :p:laugh:
 
@Lena Furberg Jag vet inte! Ohejdad vana?

Får rätt ofta upprepa beställningar pga att den som svarar i andra änden redan gör tre andra saker och det slamrar i bakgrunden, enklare att vänta in en respons på sitt eget "hej" helt enkelt.

+ @Saigon

Ja, det är nog också en stor del av det när jag tänker efter! Jag vill liksom få bekräftat att personen är med och redo att ta emot min order/ärende/klagomål/whatever innan jag gör en lång utläggning.
 
Vet inte :) Just beställa mat gör jag aldrig så det var ett dåligt exempel, men allt där man ska prata mer än en mening känner jag mig otrevlig om jag inte presenterar mig? Upplever det nog så när jag är i andra änden av luren också.
Ringer jag om annat så blir det nog "hej, Ninnurur heter jag och jag vill/behöver hjälp med/ringer om ärendet" typ. Då hamnar man rätt på en gång.
 
När jag beställer tex pizza så svarar dom:

-Välkommen till pizzaplacet!
Jag svarar:
-Hej! Jag vill beställa.
Pizzaplacet:
-Ja, varsågod.
Jag svarar:
-En xx och en yy, tack.
Pizzaplacet:
-Tack så mycket, du kan hämta om 15min.

Inget krångel, men låter pizzaplacet säga hej och tack.

Till myndigheter/företag/privatpersoner så presenterar jag mej alltid med namn och vart jag ringer ifrån.
 
Haha exakt samma här! Och varje gång jag hör personens tvekan så stör jag mig på att jag alltid måste göra den där pausen :D

Haha ja, det var ett sånt samtal med tvekan/förvirring hos motparten som fick mig att börja fundera! :D Samtidigt tycker jag det låter så hetsigt när jag hör t.ex. min sambo ringa som bara drar allt han vill säga i ett kör, jag får lite panik av tanken på att vara den som tar emot såna samtal!
 
Jag gör likadant!
Sen brukar det ofta bli så att i tystnaden som uppstår innan personen svarar ”hej välkommen” eller liknande så börjar jag prata om mitt ärende vilket resulterar i att vi båda pratar samtidigt och jag ändå måste börja om:up:

Igenkänning! :laugh:
 
När jag beställer tex pizza så svarar dom:

-Välkommen till pizzaplacet!
Jag svarar:
-Hej! Jag vill beställa.
Pizzaplacet:
-Ja, varsågod.
Jag svarar:
-En xx och en yy, tack.
Pizzaplacet:
-Tack så mycket, du kan hämta om 15min.

Inget krångel, men låter pizzaplacet säga hej och tack.

Till myndigheter/företag/privatpersoner så presenterar jag mej alltid med namn och vart jag ringer ifrån.

Jamen precis, paus för att få typ ett ok på att fortsätta! Är nog mer det än just att presentera sig inser jag (har inte ägnat detta ämne så mycket analyserande tidigare :p).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 648
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp