Hur gör folk för att hitta sin klädstil?

FadeAway

Trådstartare
Jag förstår inte och känner mig rätt hopplös. Jeans och trikåtröjor typ jämt.
Tycker att prova kläder ärligt talat är dötrist och har helt fel kropp för nätshopping.
Jag hittar bloggar med stiltips om jag är en petiet ungdom, lite större eller damigare än jag känner mig.
Har testat sellpy men hälften passar inte och jag missar att skicka tillbaka.
Hur fasen gör ni andra?
 
Jag förstår inte och känner mig rätt hopplös. Jeans och trikåtröjor typ jämt.
Tycker att prova kläder ärligt talat är dötrist och har helt fel kropp för nätshopping.
Jag hittar bloggar med stiltips om jag är en petiet ungdom, lite större eller damigare än jag känner mig.
Har testat sellpy men hälften passar inte och jag missar att skicka tillbaka.
Hur fasen gör ni andra?

Vill du ha en annan stil? Jeans och trikåtröjor är ju en stil.

Jag köper de kläder jag tycker är fina och jag känner att jag trivs i. Sen om det är en stil vet jag inte. Blir mycket jeans och trikåtröjor här med.

Om du avskyr att shoppa och prova kläder så kan du prova en personal shopper (finns på många köpcenter) eller om du har en mode och shoppingintresserad vän som kan hjälpa till så slipper du iaf leta upp kläderna själv och kan få tips och idéer. Köp då några hela outfits som har ett syfte t.ex. en festoutfit, en jobboutfit för vardagsjobb och en jobb outfit för de gånger man behöver vara lite mer uppklädd på jobbet. Fast anpassa dina outfits efter de situationer du skulle vilja ha andra kläder än de du har nu.
 
Jag förstår inte och känner mig rätt hopplös. Jeans och trikåtröjor typ jämt.
Tycker att prova kläder ärligt talat är dötrist och har helt fel kropp för nätshopping.
Jag hittar bloggar med stiltips om jag är en petiet ungdom, lite större eller damigare än jag känner mig.
Har testat sellpy men hälften passar inte och jag missar att skicka tillbaka.
Hur fasen gör ni andra?
Min klädstil har de senaste åren blivit klänningar/tunikor med leggins (eller utan om det är varmt). Jag tycker att det är fint med klänning och jag känner mig väldigt bekväm i det :) .
 
@FadeAway Har du någon stil-ikon (heter det så?)? Alltså någon kompis och/eller kändis som du tycker klär sig snyggt?

Och isåfall, vad är det med den personens stil du tycker om?
Så har jag funderat ibland.

Men, med det sagt så tror jag också att det är lätt att fastna i att man tror att man gillar en viss stil, men som man ändå inte får till eller trivs i. Men det kan ändå vara bra o kul inspiration tycker jag. Man kan ju välja ut bara de detaljer man gillar.

Sen har jag också efter många om och men kommit kommit fram till att man behöver faktiskt inte hitta en stil, utan man kan ha flera stycken och det är en stil i sig, ens egna personliga mix.

Ena dagen 50-talsklänning, andra dagen svarta tajta jeans och jeansjacka, tredje dagen lång bomullskjol.
Själv känner jag mig typ nöjd när jag vet att ingen av mina vänner hade trivts i något av mina plagg haha 🤣 :p.
 
Själv har jag ingen specifik stil. Det jag tycker är svårt är att veta vilka kläder som är snygga ihop. Jag har själv några kläder som är snygga ihop, men som inte direkt får att matcha med andra.

När jag är hemma är det ofta mjukisbyxor en t-shirt och en tröja som gäller. Annars antingen jobbkläderna (varselkläder), ridkläder eller jeans, t-shirt och tröja.
När jag klär upp mig kan det bli en skjorta istället för t-shirten och sen någon tröja som passar ovanpå vid de kallare årstiderna, på sommarn funkar det med bara skjortan ihop med jeansen.

I mitt eget tycke är min garderob skittråkig, mest för ja knappt får någon användning för vardags kläderna.
Har funderat på någon sån där hjälp när man shoppar, som kan hjälpa till att hitta kläder och stilar, bara inte kommit så lång än här. Kanske det kan vara något om du vill hitta en stil kanske?
Kommer dock inte på den korrekta termen för det just nu.
 
Själv har jag ingen specifik stil. Det jag tycker är svårt är att veta vilka kläder som är snygga ihop. Jag har själv några kläder som är snygga ihop, men som inte direkt får att matcha med andra.

När jag är hemma är det ofta mjukisbyxor en t-shirt och en tröja som gäller. Annars antingen jobbkläderna (varselkläder), ridkläder eller jeans, t-shirt och tröja.
När jag klär upp mig kan det bli en skjorta istället för t-shirten och sen någon tröja som passar ovanpå vid de kallare årstiderna, på sommarn funkar det med bara skjortan ihop med jeansen.

I mitt eget tycke är min garderob skittråkig, mest för ja knappt får någon användning för vardags kläderna.
Har funderat på någon sån där hjälp när man shoppar, som kan hjälpa till att hitta kläder och stilar, bara inte kommit så lång än här. Kanske det kan vara något om du vill hitta en stil kanske?
Kommer dock inte på den korrekta termen för det just nu.
Personal shopper tror jag att de heter, eller personlig stylist. :)
 
Jag förstår inte och känner mig rätt hopplös. Jeans och trikåtröjor typ jämt.
Tycker att prova kläder ärligt talat är dötrist och har helt fel kropp för nätshopping.
Jag hittar bloggar med stiltips om jag är en petiet ungdom, lite större eller damigare än jag känner mig.
Har testat sellpy men hälften passar inte och jag missar att skicka tillbaka.
Hur fasen gör ni andra?


Duger inte jeans och trikåtröjor? :)

Vad är det du vill uppnå med din nya stil som du känner att dina vanliga kläder inte lever upp till?

Jag lever vanligen i jeans och stickad tröja med ett linne under. Det kunde bli min uniform, inte sådär superspännande men funktionellt.
 
Vill du ha en annan stil? Jeans och trikåtröjor är ju en stil.

Jag köper de kläder jag tycker är fina och jag känner att jag trivs i. Sen om det är en stil vet jag inte. Blir mycket jeans och trikåtröjor här med.

Om du avskyr att shoppa och prova kläder så kan du prova en personal shopper (finns på många köpcenter) eller om du har en mode och shoppingintresserad vän som kan hjälpa till så slipper du iaf leta upp kläderna själv och kan få tips och idéer. Köp då några hela outfits som har ett syfte t.ex. en festoutfit, en jobboutfit för vardagsjobb och en jobb outfit för de gånger man behöver vara lite mer uppklädd på jobbet. Fast anpassa dina outfits efter de situationer du skulle vilja ha andra kläder än de du har nu.

Här finns tyvärr inte några personalshoppers. Har inga genuint modeintresserade vänner heller.
 
@FadeAway Har du någon stil-ikon (heter det så?)? Alltså någon kompis och/eller kändis som du tycker klär sig snyggt?

Och isåfall, vad är det med den personens stil du tycker om?
Så har jag funderat ibland.

Men, med det sagt så tror jag också att det är lätt att fastna i att man tror att man gillar en viss stil, men som man ändå inte får till eller trivs i. Men det kan ändå vara bra o kul inspiration tycker jag. Man kan ju välja ut bara de detaljer man gillar.

Sen har jag också efter många om och men kommit kommit fram till att man behöver faktiskt inte hitta en stil, utan man kan ha flera stycken och det är en stil i sig, ens egna personliga mix.

Ena dagen 50-talsklänning, andra dagen svarta tajta jeans och jeansjacka, tredje dagen lång bomullskjol.
Själv känner jag mig typ nöjd när jag vet att ingen av mina vänner hade trivts i något av mina plagg haha 🤣 :p.

Jag kan uppskatta hur andra människor klär sig men det är aldrig så att jag känner att det är 'jag' eller skulle passa min kropp.
 
Duger inte jeans och trikåtröjor? :)

Vad är det du vill uppnå med din nya stil som du känner att dina vanliga kläder inte lever upp till?

Jag lever vanligen i jeans och stickad tröja med ett linne under. Det kunde bli min uniform, inte sådär superspännande men funktionellt.

Jag vill känna mig vuxen :o (jag är 37 och har kids så jag är ju vuxen)
Men jag känner att jag klär mig likadant som för 20år sen.
 
Jag vill känna mig vuxen :o (jag är 37 och har kids så jag är ju vuxen)
Men jag känner att jag klär mig likadant som för 20år sen.

Kanske läge att börja med att kolla runt vad du själv tycker är snyggt (HM nätshopping, Zalando etc). Sedan är det dax att checka om du tycker du passar i den eller den tröjan/skjortan/byxorna. Beställ hem, bli nöjd eller förkasta.

Jag har rätt mycket kontorskläder i garderoben, men till vardags går jag i träningskläder, arbetskläder eller jeans och skjorta/blus. Några kjolar finns istället för jeansen. Ballerina eller snofsigare sneakers blir det till vardags.

Vad känner du själv är snyggt? (på andra)

Bara byta tröjan mot en skjorta gör ju rätt mycket...

1595932836822.jpeg
 
Jag vill känna mig vuxen :o (jag är 37 och har kids så jag är ju vuxen)
Men jag känner att jag klär mig likadant som för 20år sen.

Fast vuxen kan ju betyda lite vad som helst, allt från pant suits som Angela Merkel, eller stora klänningar typ Gudrun Sjödén, eller strama kavajer, eller vandrarbyxor. Det beror på kontext mer än ålder tänker jag. Jobbar du på kontor och har viss klädkod att följa där exempelvis?
 
Behöver man ha en stil?
Jag köper kläder som passar, har stora storlekar så är svårt att hitta sånt som matchar.
Kan t.ex. gå i röda byxor och ljusblå skjorta. Mörkblå byxor och aprikosrutig skjorta.
Orkar inte ha någon stil. :wtf:
 
Fast vuxen kan ju betyda lite vad som helst, allt från pant suits som Angela Merkel, eller stora klänningar typ Gudrun Sjödén, eller strama kavajer, eller vandrarbyxor. Det beror på kontext mer än ålder tänker jag. Jobbar du på kontor och har viss klädkod att följa där exempelvis?

Jag jobbar inte på kontor och har arbetskläder så just jobbmässigt är inget att ta hänsyn till.
 
Kanske läge att börja med att kolla runt vad du själv tycker är snyggt (HM nätshopping, Zalando etc). Sedan är det dax att checka om du tycker du passar i den eller den tröjan/skjortan/byxorna. Beställ hem, bli nöjd eller förkasta.

Jag har rätt mycket kontorskläder i garderoben, men till vardags går jag i träningskläder, arbetskläder eller jeans och skjorta/blus. Några kjolar finns istället för jeansen. Ballerina eller snofsigare sneakers blir det till vardags.

Vad känner du själv är snyggt? (på andra)

Bara byta tröjan mot en skjorta gör ju rätt mycket...

Visa bifogad fil 54797

Jag hade gärna testat att ha skjorta men har aldrig hittat en som passar. Långa armar, breda axlar, stor byst och smal midja. Alltid något mått som inte stämmer.
 
Jag förstår inte och känner mig rätt hopplös. Jeans och trikåtröjor typ jämt.
Tycker att prova kläder ärligt talat är dötrist och har helt fel kropp för nätshopping.
Jag hittar bloggar med stiltips om jag är en petiet ungdom, lite större eller damigare än jag känner mig.
Har testat sellpy men hälften passar inte och jag missar att skicka tillbaka.
Hur fasen gör ni andra?
Gå in på någon second handaffär och strosa runt och prova lite olika plagg. Där är det så blandat med stilar och billigare än vanliga butiker och känner du efter ett tag att nej detta var inte din stil så ta tillbaka kläderna.
 
Jag är inne i en liknande fas och jag tycker det är svårt! Men samtidigt lite roligt och framförallt utvecklande :)

Jag har inget facit men jag började på lite olika fronter och så får vi se om jag kan knyta ihop säcken framåt... först tog jag fram de kläder jag redan har, som jag trivs mest med. Försökte hitta en röd tråd i dem och sedan söka vidare bildinspiration utifrån det. Sedan försökte jag samla nyckelplagg och basplagg utifrån bilder och hitta alternativ som bygger helheten jag sett, men som faktiskt är anpassade till min kroppstyp och mina färger. Ungefär här är jag nu :D

Nästa steg för mig blir nog att plocka ihop kombinationer och fota, det finns appar där man kan skapa ungefär som en kalender så att man inte glömmer hur man tänkt.. Därefter måste jag ta tag i det svåraste för mig - skor, väskor, smycken och accessoarer.

Jag har i viss mån försökt kategorisera utifrån tillfällen, är det kläder till jobb, träning, fritid o.s.v
En sak som jag redan märkt är att jag i större mån inte längre ser ”fina random klädplagg” utan direkt tänker om plaggen skulle funka stilmässigt till mig så en liten bit på väg har jag nog ändå kommit :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 219
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Sätta upp gammal tapet?
  • Den siarlösa ulvleken

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp