Hur gör folk för att hitta sin klädstil?

Kände ofta för några år sedan att jag klädde mig "fel", att de kläder jag tyckte om var för personer med en annan kroppsform, en annan ålder, en annan stil osv. "Det kan ju inte jag ha på mig, det är inte min stil, jag är för gammal/för lång/för kurvig/för nånting"
Men ju mindre jag bryr mig om vad jag "kan/bör" ha på mig, och ju mer jag går på vad jag VILL ha på mig, desto lättare är det att hitta min stil. Fast för den sakens skull kan jag inte sätta en stämpel på "min stil".
Så himla bra skrivet, för vem är det som bestämmer vem jag är och vad som är jag om inte jag själv.

Sen ska man ju inte känna sig obekväm i kläderna, men vad som är "jag" är betydligt bredare än vad många tror.
 
Jag förstår inte och känner mig rätt hopplös. Jeans och trikåtröjor typ jämt.
Tycker att prova kläder ärligt talat är dötrist och har helt fel kropp för nätshopping.
Jag hittar bloggar med stiltips om jag är en petiet ungdom, lite större eller damigare än jag känner mig.
Har testat sellpy men hälften passar inte och jag missar att skicka tillbaka.
Hur fasen gör ni andra?

Jag tycker iofs att mode är kul. Jag influeras av klassisk look, rock, boho och moderna trender i en mix. Så hur jag ser ut kan variera kraftigt beroende på humör och tillfälle. Jag mixar gärna stilar och färger/mönster etc.
Jag försöker ofta hitta kläder med kul detaljer.
Det finns ju enkla och sköna kläder med någon lite annorlunda detalj som sticker ut och gör att det känns mer dressat.
Jag kanske inte köper tex en svart kofta, med svarta knappar och inga detaljer i form av annat material, knappar, utsmyckningar etc. Men jag kanske köper en med speciella knappar, någon lädderdetalj eller liknande. Detsamma gäller de flesta plagg. Jag kanske har någon helt clean top eller kjol etc. Men då kombinerar jag det med något som har någon kul detalj.

Och så kan man ju klä upp en outfit som är rätt basic med coola accessoarer. Smycken, hårband, skärp, väska, skor etc..
 
Innan barnen så hängde jag i alternativkretsar och gick runt i korta kjolar och typ bara svart. :laugh:
Jag älskade de kläderna men jag kommer inte undan med de kläderna nu och är inte värst sugen på att göra det heller :angel:
ÄH, titta på alla rockstjärnor m.m. Gamla som sjutton men utan tveka med någon slags "alternativ stil" många gånger, som passar dem utmärkt och som de vägrar ändra.

Även jag hade någon slags "alternativ stil" förut, det var väl bara då jag hade en stil. Sedan blev det av praktiska skäl mjukisbyxor och linne hur länge som helst. När jag sedan försökte klä mig igen så hamnade jag att titta på samma kläder som jag älskat tidigare, men problemet då var att när de väl satt på mig så började jag må som jag hade gjort innan (vilket inte alls var bra).

För mig blev lösningen att hitta en lite mer vuxen och uppdaterad variant av den stilen, vilket också är vad jag kör på nu alla de dagar som jag inte bor i friluftsbyxor :D Tittar man enbart på min kroppstyp skulle jag kunna ha en mängd andra stilar, men varje gång jag provat sådant som ska vara snyggt och lite inne nu så känner jag mig hemsk. Min egna stil, med skinnjacka, välsittande (ofta mörka) tröjor, välsittande (mörka :p ) byxor eller jeansshorts med nitar osv passar mig däremot utmärkt, och även vänner och bekanta med helt annan stil brukar ösa komplimanger över mig de dagar då jag bryr mig om att klä mig så. Inte för att min stil på något sätt är speciellt unik eller ovanligt snygg eller något, men jag trivs utmärkt i kläderna och det märks garanterat.
 
Vad gäller kläder vs ens ålder... jag fyller om ganska exakt en månad 47 år och handlar glatt på EMP. Jag ÄLSKAR min SOA-hoodie och mina camobyxor/camokläder. Sedan passar naturligtvis de kläderna inte i alla sammanhang, jag kan också dra fram en sidenklänning ur garderoben om så krävs. Det de här kläderna har gemensamt är att de är JAG eftersom jag tycker om dem.

En fördel med att bli äldre är att jag verkligen inte orkar bry mig i vad andra tycker om mig, min klädstil och min musiksmak.
 
ÄH, titta på alla rockstjärnor m.m. Gamla som sjutton men utan tveka med någon slags "alternativ stil" många gånger, som passar dem utmärkt och som de vägrar ändra.

Även jag hade någon slags "alternativ stil" förut, det var väl bara då jag hade en stil. Sedan blev det av praktiska skäl mjukisbyxor och linne hur länge som helst. När jag sedan försökte klä mig igen så hamnade jag att titta på samma kläder som jag älskat tidigare, men problemet då var att när de väl satt på mig så började jag må som jag hade gjort innan (vilket inte alls var bra).

För mig blev lösningen att hitta en lite mer vuxen och uppdaterad variant av den stilen, vilket också är vad jag kör på nu alla de dagar som jag inte bor i friluftsbyxor :D Tittar man enbart på min kroppstyp skulle jag kunna ha en mängd andra stilar, men varje gång jag provat sådant som ska vara snyggt och lite inne nu så känner jag mig hemsk. Min egna stil, med skinnjacka, välsittande (ofta mörka) tröjor, välsittande (mörka :p ) byxor eller jeansshorts med nitar osv passar mig däremot utmärkt, och även vänner och bekanta med helt annan stil brukar ösa komplimanger över mig de dagar då jag bryr mig om att klä mig så. Inte för att min stil på något sätt är speciellt unik eller ovanligt snygg eller något, men jag trivs utmärkt i kläderna och det märks garanterat.

Hehe, jag har varit med om att folk jag jobbar med (dvs de har endast sett mig i skogskläder och hjälm) nästan svimmat när de sett mig tillsnoffsad och i klänning :rofl:
 
Jag är en sån där alternativ person som passerat 30 och skiter högaktningsfullt i vad andra anser om mitt utseende. Kläder/stil är ett sätt att vara kreativ på, för mig.

Med det sagt så tror jag att det är lättare att prova nya stilar om intresset/nyfikenheten finns från början. Prova mycket, blanda stilar och landa i det som känns bekvämt.

Skor och accessoarer kan förvandla samma jeans och t-shirt till romantiskt, rockigt eller klassiskt. Det kanske är lättare att börja i den änden om kläder känns svåra att hitta?
 
Jag har haft exakt samma problem. Lösningen för mig var att "klä upp" den typen av kläder jag redan använde, känner mig väldigt lätt utklädd om jag börjar laborera med annat.

Min stil är långklänning/enkel knälång klänning på somrarna när det är varmt så jag kan ha bara ben och sandaler/gympaskor till eller jeans/tröja. Kände mig väldigt tråkig i jeans/tröja innan och har lite samma problem som du med att få skjortor att passa med större axlar/byst och sen en lite smalare midja.

Jag har bytt modell på jeans, ofta till sådana med lite högre midja till exempel, annars blir det nästan alltid en liten glipa just där jag vill slippa. För mig var det också ett Wake up call att kolla på lite youtubevideos och till exempel vika in sjkortan lite i fram, vika upp ärmarna (som nästan alltid är för korta eller använda nån liten scarf eller ett snyggt halsband till. Jag använder också mycket helt vanliga t-shirtar, men har bytt till V-ringning, stoppar in dem lite/knyter i fram och har ofta en enkel kavaj eller typ kimono över om jag vill känna mig lite mer uppklädd istället för en luvtröja.

PS: nu har jag lärt mig vilka modeller av klänning och skjortor som passar min kropp och kan typ köpa utan att prova. Jag går inte stenhårt på storleken heller utan kan använda S i vissa klänningar och XL på andra, så länge det smiter åt och inte smiter åt på rätt ställen för min kropp så blir det rätt bra ändå för mig!

Sen brukar jag köpa lite lösare glidiga skjortor, de faller snyggt och stoppar man in dem på rätt ställen behöver de inte, vad heter det.. vara formsydda? (för mig)
 
Jag har gett upp om att hitta någon roligare klädstil, så har beställt hem huvtröjor och jeans.

Trivs du så är det ju inget fel med det. Man behöver inte vara så himla rolig jämt :D

Jag gillar att stick ut klädmässigt... men det är ju min lilla inre exhibitionist som blommade ut under universitetstiden (dock skippar jag lackshorts numera :rofl:). Det viktigaste är att man trivs i sina kläder, annars känner man sig bara utklädd.
 
Alltså jag känner att jag kanske ska klargöra att jag saknar de kläderna på samma sätt som jag saknar det livet jag levde då. Jag vill lika lite traska runt i höga lackstövlar och korta kjolar som jag vill hänga ute, dricka alkohol och festa nätterna i ända. :D
Var sak har sin tid.
 
Trivs du så är det ju inget fel med det. Man behöver inte vara så himla rolig jämt :D

Jag gillar att stick ut klädmässigt... men det är ju min lilla inre exhibitionist som blommade ut under universitetstiden (dock skippar jag lackshorts numera :rofl:). Det viktigaste är att man trivs i sina kläder, annars känner man sig bara utklädd.
Det är enkelt och bekvämt :up: och det passar "klädkoden" på jobbet ;)
 
Alltså jag känner att jag kanske ska klargöra att jag saknar de kläderna på samma sätt som jag saknar det livet jag levde då. Jag vill lika lite traska runt i höga lackstövlar och korta kjolar som jag vill hänga ute, dricka alkohol och festa nätterna i ända. :D
Var sak har sin tid.

Jag blir trött bara jag ens tänker på att festa som jag gjorde då... :rofl:
 
Hehe, jag har varit med om att folk jag jobbar med (dvs de har endast sett mig i skogskläder och hjälm) nästan svimmat när de sett mig tillsnoffsad och i klänning :rofl:
Som han som har ödehuset intill mig.
Han har mött mig trädgårdsjobbande i trasiga tshirts och mjukisbrallor eller fleecejacka. Sedan mötte jag hinom en dag på coop. Efter att vi pratat en stund frågade han försiktigt om jag skulle på fest?
Jag var jobbklädd. Dvs blus, vida byxor och klackskor.
Insåg att han sett mig som trashig tant. Och inte fattat att det var min klädsel för just det - trädgårdsjobb.
 
Som han som har ödehuset intill mig.
Han har mött mig trädgårdsjobbande i trasiga tshirts och mjukisbrallor eller fleecejacka. Sedan mötte jag hinom en dag på coop. Efter att vi pratat en stund frågade han försiktigt om jag skulle på fest?
Jag var jobbklädd. Dvs blus, vida byxor och klackskor.
Insåg att han sett mig som trashig tant. Och inte fattat att det var min klädsel för just det - trädgårdsjobb.

Det är bra att hålla dem på tårna :D
 
Jag har nog sällan tänkt att jag har en "stil". Jag köper kläder som ser bra ut på mig.

Kan inte - pga udda formad kroppp - inte köpa postorder/nätbutik. Jagmåste prova. Har itne heller blick för vad som passar bara utifrån att se det på hängaren.
Har inte köpt kläder under corona eftersom butikerna i stan stängt provrummen!

Exet har en modellkropp - dvs rätt storlek passar alltid. Det var bara att bläddra fram storleken så satt det snyggt. Jag har kort överliv, obefintlig rumpa, väldigt långa ben och ingen midja. Plus grova överarmar.

Jag kunde se ett snyggt plagg i exets storlek och köpa det till honom. Det satt perfekt.
Själv får jag prova mig igenom mängder av plagg innan jag hittar något. Har stått i otaliga provrum och inte fått på mig plagget för att armarna inte fått plats. :D

Så stil? Nä - mer om jag kan bära plagget.
Som exet sa - jag är ful men kan klä mig så det inte syns. :grin:
 
Jag har nog sällan tänkt att jag har en "stil". Jag köper kläder som ser bra ut på mig.

Kan inte - pga udda formad kroppp - inte köpa postorder/nätbutik. Jagmåste prova. Har itne heller blick för vad som passar bara utifrån att se det på hängaren.
Har inte köpt kläder under corona eftersom butikerna i stan stängt provrummen!

Exet har en modellkropp - dvs rätt storlek passar alltid. Det var bara att bläddra fram storleken så satt det snyggt. Jag har kort överliv, obefintlig rumpa, väldigt långa ben och ingen midja. Plus grova överarmar.

Jag kunde se ett snyggt plagg i exets storlek och köpa det till honom. Det satt perfekt.
Själv får jag prova mig igenom mängder av plagg innan jag hittar något. Har stått i otaliga provrum och inte fått på mig plagget för att armarna inte fått plats. :D

Så stil? Nä - mer om jag kan bära plagget.
Som exet sa - jag är ful men kan klä mig så det inte syns. :grin:

Va? Stängt provrummen? Det har de inte gjort här. Inte Lindex iaf som är den enda butik jag varit i under coronaperioden.
 
Alltså jag är 35 och har tidvis exakt samma stil som då jag var fjorton 🤷 någon bandtröja och jeans typ. Eller leggings. Eller lite baggy shorts.

Ibland försöker jag klä mig lite mer uppklätt men det känns som att ja nog är lite förbi det där stadiet. Jag vill ha bekväma kläder, såna som jag trivs i. Jag bryr mig exakt noll i vad någon annan säger.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 084
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp