Hur gör folk för att hitta sin klädstil?

Kände ofta för några år sedan att jag klädde mig "fel", att de kläder jag tyckte om var för personer med en annan kroppsform, en annan ålder, en annan stil osv. "Det kan ju inte jag ha på mig, det är inte min stil, jag är för gammal/för lång/för kurvig/för nånting"
Men ju mindre jag bryr mig om vad jag "kan/bör" ha på mig, och ju mer jag går på vad jag VILL ha på mig, desto lättare är det att hitta min stil.
En sån period har jag också haft. Sen bara plötsligt kom en vändning och jag började ifrågasätta det. Det är ju synd att sortera in sig själv i ett fack som typ ”en som inte har den sortens skor”. Minns att jag kommenterade en väninnas as-snygga skor med höga klackar och nitar en gång och nån sa nåt om att jag också borde skaffa ett par, men jag viftade bort och sa att det ju inte direkt är min stil. Men responsen var ett jätteförvånat vaddå? Det kan det ju visst vara! Och jag tror jag behövde höra det, och nu äger jag flera par asfina pumps. :)

Jag hade en rätt lång period när typ alla pengar och all tid gick till häst (och annan sportutrustning :)), vardagskläder användes bara på skolan och köptes på rea eller ärvdes av kompisar. Men vartefter jag fick bättre råd blev jag lite mer klädintresserad och bestämde mig för att prova diverse kläder som jag aldrig skulle satt på mig annars. Fult på galgen kan ju vara snyggt på!

Jag tar med jämna mellanrum en kritisk garderobsgenomgång. Jag har inte jättemycket kläder, men de jag har vill jag ska kännas bra. Kläder jag har dåliga minnen kopplade till rensar jag ut.

Jag har fått mycket bättre självkänsla tack vare att jag lärt mig vilka kläder som passar mig. Jag känner nu att kläderna bättre speglar min personlighet och det gillar jag! Och så känns det bra att ingen annan än jag bestämmer vad jag har på mig och inte. (Och ingen inre röst)
 
Angående att välja stil. Jag har en kollega som ALLTID klär sig i tunika med svarta leggins och skor efter humör, tex grova kängor eller mer finskor. Ibland en kavaj till. Hon är skitsnygg i det och har jättelätt att köpa och hitta kläder!
 
Innan barnen så hängde jag i alternativkretsar och gick runt i korta kjolar och typ bara svart. :laugh:
Jag älskade de kläderna men jag kommer inte undan med de kläderna nu och är inte värst sugen på att göra det heller :angel:

Jag också, och nu har jag utvecklat det till en vuxnare stil eftersom jag plötsligt blivit en tant på över 50 :eek:

Kjolarna är inte längre avklippt tubväv utan kan vara av fint material eller mönster. Till fint mönstrade kjolar har jag oftast svart tröja, annars kan jag ha en färgstark tröja, älskar rött och lila. Ovanpå det har den gamla munkjackan fått ett finare tyg som plysch eller blivit utbytt mot en kofta. Till det har jag tjocka strumbyxor eller trikåer och stilrena skor. Går gärna i ridkängor som jag tycker är snygga till det mesta. Sen gillar jag smycken, att fixa med håret och måla mig.

Jag tänker att man får tänka vilken snygg- och bekvämlighetsnivå man vill lägga sig på och utgå från den när man väljer stil. Jag tycker att det är kul att styla mig själv, har tankar kring vilka kläder jag skulle vilja ha och har ibland sytt egna då det jag letat efter inte finns i handeln, och lägger gärna ner lite tid på min utsida innan jag ska till jobbet på morgonen.
 
Jag har haft exakt samma problem. Lösningen för mig var att "klä upp" den typen av kläder jag redan använde, känner mig väldigt lätt utklädd om jag börjar laborera med annat.

Min stil är långklänning/enkel knälång klänning på somrarna när det är varmt så jag kan ha bara ben och sandaler/gympaskor till eller jeans/tröja. Kände mig väldigt tråkig i jeans/tröja innan och har lite samma problem som du med att få skjortor att passa med större axlar/byst och sen en lite smalare midja.

Jag har bytt modell på jeans, ofta till sådana med lite högre midja till exempel, annars blir det nästan alltid en liten glipa just där jag vill slippa. För mig var det också ett Wake up call att kolla på lite youtubevideos och till exempel vika in sjkortan lite i fram, vika upp ärmarna (som nästan alltid är för korta eller använda nån liten scarf eller ett snyggt halsband till. Jag använder också mycket helt vanliga t-shirtar, men har bytt till V-ringning, stoppar in dem lite/knyter i fram och har ofta en enkel kavaj eller typ kimono över om jag vill känna mig lite mer uppklädd istället för en luvtröja.

PS: nu har jag lärt mig vilka modeller av klänning och skjortor som passar min kropp och kan typ köpa utan att prova. Jag går inte stenhårt på storleken heller utan kan använda S i vissa klänningar och XL på andra, så länge det smiter åt och inte smiter åt på rätt ställen för min kropp så blir det rätt bra ändå för mig!

Sen brukar jag köpa lite lösare glidiga skjortor, de faller snyggt och stoppar man in dem på rätt ställen behöver de inte, vad heter det.. vara formsydda? (för mig)

Precis såhär tänker jag också! Kör mest ganska basic kläder men har märkt vilken skillnad det kan göra att bara t.ex. rulla upp ärmarna lite på en tröja. Men jag jobbar på det :D Försöker bland annat bli bekväm i att ha klänning till vardags, tycket det är så fint! Trivdes jättebra i klänning som gravid så det borde väl inte vara så svårt som icke-gravid :p
 
Jag köper aldrig kläder utifrån hur de passar just mig stilmässigt utan ser på kläderna oberoende utifrån vad jag tycker om: vackra färger, klassisk ren stil och naturmaterial av högsta kvalitet. Särskilt kvalitet är viktigt för mig och jag vill slita ut plagg så jag köper väldigt lite kläder. Ofta vintage, secondhand, utbudet blir då så mycket större eftersom jag inte begränsas till vad som är mode för tillfället.
 
Jag brukar klä mig för att framhäva vissa kroppsdelar. Sedan så finns det typ inga kläder utom träningskläder som passar min kropp direkt ur butik, så jag syr in och fixar själv.

Jag inspireras även av filmer, konst, böcker. Har en ganska varierad garderob, även om jag för det mesta är klädd i träningskläder pga att jag mest är i skogen. :p
 
Hehe, jag har varit med om att folk jag jobbar med (dvs de har endast sett mig i skogskläder och hjälm) nästan svimmat när de sett mig tillsnoffsad och i klänning :rofl:
Typ som min ena kollega som frågade om jag skulle på fest bara för att jag en dag råkade ha svart, enkel klänning när det var dags att gå hem för dagen :p (hade inga smycken, inte fixat håret, inget smink...) Han hade nog mest sett mig i just friluftskläder innan.
 
Alltså jag hittar stilar som jag tycker är snygga men där modellerna är eh ja modellsmala. Så jag tänkte att det borde ju vara behändigt att söka på samma stil med med kurvor. Då får jag bara upp bilder på plusmodeller. Finns det något annat vokabulär man bör söka på?
 
Alltså jag hittar stilar som jag tycker är snygga men där modellerna är eh ja modellsmala. Så jag tänkte att det borde ju vara behändigt att söka på samma stil med med kurvor. Då får jag bara upp bilder på plusmodeller. Finns det något annat vokabulär man bör söka på?

Titta inte på modellerna eller hur kläderna sitter på dem! Jag är 10-15 cm kortare än dem och kan inte bedöma kläderna efter hur de sitter på modellen bilden. Man får ge sig ut och prova kläderna.
 
Titta inte på modellerna eller hur kläderna sitter på dem! Jag är 10-15 cm kortare än dem och kan inte bedöma kläderna efter hur de sitter på modellen bilden. Man får ge sig ut och prova kläderna.

Nu är det ju stilen jag vill se på en kurvigare kropp inte enstaka plagg. Jag inser att jag behöver prova också men det känns ovärt att leta upp specifika plagg om det inte finns någon chans att de passar 🙂
 
Det hade varit jätteroligt med foton i den här tråden tycker jag! 😊


Det här är uppenbarligen enda helkroppsbilden som finns på mig
93CA3F39-9764-4D7E-BED2-99BF2BF14FE9.jpeg
 
Nu är det ju stilen jag vill se på en kurvigare kropp inte enstaka plagg. Jag inser att jag behöver prova också men det känns ovärt att leta upp specifika plagg om det inte finns någon chans att de passar 🙂

Provar du så lär du dig till sist hur olika typer av plagg sitter på just dig. Men jo, det är synd att modellerna är så olika medelsvensson-kroppen. Som nyligen när jag kollade på en nätbutik. Jag kollade på ett par snygga byxor. Och under bilden på modellen står det: Modellen är 180 cm lång och har storlek S/34 på sig. Nope... den bilden hjälper inte mig som är 15 cm kortare och har storlek 38/40... Inte ett enda dugg...
 
Du ser ju ut att kunna ha de flesta plagg!

Det är nog bilden som ljuger. Jag är 176 och är kläder långärmade så är ärmarna för korta, är tyget styvt kan jag inte knäppa eller så är de för små i axlarna. Normallånga ben är nästan alltid för korta. Det finns få saker som jag tycker är tråkigare än att just prova kläder :banghead:
 
Det är nog bilden som ljuger. Jag är 176 och är kläder långärmade så är ärmarna för korta, är tyget styvt kan jag inte knäppa eller så är de för små i axlarna. Normallånga ben är nästan alltid för korta. Det finns få saker som jag tycker är tråkigare än att just prova kläder :banghead:

Jag kan ha ganska lika problem med klädshopping, dvs för korta ben, för små i axlarna osv. Jag tycker om att ha kjol av den anledningen, det är enklare att få en kjol att passa än ett par byxor.
 
Det är nog bilden som ljuger. Jag är 176 och är kläder långärmade så är ärmarna för korta, är tyget styvt kan jag inte knäppa eller så är de för små i axlarna. Normallånga ben är nästan alltid för korta. Det finns få saker som jag tycker är tråkigare än att just prova kläder :banghead:

Skjortor provar jag aldrig. Det är sällan de sitter bra. Passar de i midjan så är de för små över bysten. Passar de över bysten så är de för stora i midjan. Så skjortor provar jag inte ens.

Gällande byxor så finns det ju extra långa byxor. Däremot är det ont om korta byxor. Normallånga byxor är foat för långa på mig.
 
Gällande byxor så finns det ju extra långa byxor. Däremot är det ont om korta byxor. Normallånga byxor är foat för långa på mig.

Nu är jag lite längre än @FadeAway men frånsett jeans som köps i tum (även där är det svårt att hitta längre än 34") så har "extra långa" byxor aldrig varit tillräckligt långa. Det saknas alltid 10 cm.

Jag känner igen mig i ångesten av att gå igenom alla stans butiker och i bästa fall komma hem med ett par löst sittande, kortärmade toppar. Just för att allt är för kort.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp