Hur gör folk för att hitta sin klädstil?

Nu är jag lite längre än @FadeAway men frånsett jeans som köps i tum (även där är det svårt att hitta längre än 34") så har "extra långa" byxor aldrig varit tillräckligt långa. Det saknas alltid 10 cm.

Jag känner igen mig i ångesten av att gå igenom alla stans butiker och i bästa fall komma hem med ett par löst sittande, kortärmade toppar. Just för att allt är för kort.

Jag behöver 30" om jag ska ha jeans med lite vidare ben. Annars trampar jag på dem. Sällan också det finns 30". Oftast finns bara 32" och 34".
 
Jag behöver 30" om jag ska ha jeans med lite vidare ben. Annars trampar jag på dem. Sällan också det finns 30". Oftast finns bara 32" och 34".


Min sambo har samma bekymmer som du.
Jag menade inte att säga emot din erfarenhet kring korta byxor utan svarade främst kring tanken om att "det finns alltid extra långa byxor" när det inte stämmer.
 
Min sambo har samma bekymmer som du.
Jag menade inte att säga emot din erfarenhet kring korta byxor utan svarade främst kring tanken om att "det finns alltid extra långa byxor" när det inte stämmer.

32" är medel. 34" är långa och 30" är korta. Oftast finns bara 32 och 34. 30 är mycket sällsynt. Sen förstår jag att det är irriterande när 34 inte räcker! Finns ens 36"?

Det är som jag med stövlar. Vanlig vidd är alldeles för breda för mig. Jag har smala vader. Ofta finns extra breda men extra smala finns sällan. Mer nu än för 10 år sen! Men vem kom på tanken att alla som har storlek 38 i skor måste ha samma omkrets på vaderna??
 
32" är medel. 34" är långa och 30" är korta. Oftast finns bara 32 och 34. 30 är mycket sällsynt. Sen förstår jag att det är irriterande när 34 inte räcker! Finns ens 36"?

Det är som jag med stövlar. Vanlig vidd är alldeles för breda för mig. Jag har smala vader. Ofta finns extra breda men extra smala finns sällan. Mer nu än för 10 år sen! Men vem kom på tanken att alla som har storlek 38 i skor måste ha samma omkrets på vaderna??

Det finns 36 i jeans men rätt sällan 😕
Jag kan ha 34. Ser oerhört sällan långstorlekar i annat än jeans.
 
32" är medel. 34" är långa och 30" är korta. Oftast finns bara 32 och 34. 30 är mycket sällsynt. Sen förstår jag att det är irriterande när 34 inte räcker! Finns ens 36"?

Det är som jag med stövlar. Vanlig vidd är alldeles för breda för mig. Jag har smala vader. Ofta finns extra breda men extra smala finns sällan. Mer nu än för 10 år sen! Men vem kom på tanken att alla som har storlek 38 i skor måste ha samma omkrets på vaderna??

Ja, både 36 och 38" finns hos flera vanliga märken men det går oftast inte att shoppa på HM och ännu mer sällan på secondhand.

Masstillverkning och överkonsumtion är nog ledtrådar till varför vi har ett oförlåtande system för kläd/skostorlekar.
 
Jag förstår inte och känner mig rätt hopplös. Jeans och trikåtröjor typ jämt.
Tycker att prova kläder ärligt talat är dötrist och har helt fel kropp för nätshopping.
Jag hittar bloggar med stiltips om jag är en petiet ungdom, lite större eller damigare än jag känner mig.
Har testat sellpy men hälften passar inte och jag missar att skicka tillbaka.
Hur fasen gör ni andra?
Jag älskar stilar. Jag har bytt stil många gånger. Ett tag körde jag bara på pikétröjor från HW Polo och jeans till det. Det var ett tag sedan inser jag nu. Ett tag var jag inne på senapsgula tröjor och senapsgult läppstift. Det var väldigt effektfullt. Ett tag körde jag ofta en snygg bas t-thirt i vitt, grått eller svart. Sen en rutig skjorta knyten runt midjan, till det ett par slimfit/straight jeans och Converse-skor. Jag tycker fortfarande det är skitsnyggt. Privat har jag kört på detta.

På jobbet så kör jag alltid skjorta och jeans. Nu senast är det normal till låg midja på jeans och till det alltid rutig skjorta. Köpte mig ett cowboy skärp och ett par cowboyboots med lågt skaft. Jag tycker det är jättefint att jobba som säljare och åka på kundbesök, i mörkblåa jeans och en rutig skjorta. Mitt skärp är liksom bara pricken över i-et. Till det kör jag en liten handväska i mocka med fransar. Jag gillar min stil skarp just nu.

Privat kör jag när jag fotar, går på ungarnas fotbollsmatcher eller vandrar oftas cargobyxor med tunnare huvtröja och ruting flanellskjorta till.

Jag har svårt för att någon annan skall rekommendera kläder åt mig. Jag handlar på nätet och provar hemma. Jag hatar, hatar, hatar att stå i omklädningsrum. Det är så äckliga golv där. Vill prova hemma. Dessutom när jag beställer på nätet så blir mina köp mera planerade med övriga kläder i garderoben. Jag brukar gå in på typ Zalando och använda mig av deras filter så får jag fram det jag vill. Jag har funderat mycket och jag brukar faktiskt titta mycket på hur andra tjejer är klädda. Jag brukar då fundera på om det fungerar för mig, oftas inte för att jag inte skulle vara bekväm i det, ibland kan jag tycka att det fungerar.

Mitt råd är att fundera på vad som klär just din kropp och vad du gillar. Sväva ut och känn efter. Titta på olika människor när du är ute, eller i filmer/serier. Kanske hittar du något som du tror passar dig och din personlighet och rocka sedan loss.
46.jpg
 
ps, med mina 46 år så har jag också börjat sväva ut mera. Jag kör ofta hatt när det är väldigt solig. Även cowboyhat 😬
 
Tänker jeans och toppar är en bra bas för att brodera ut sin stil med accessoarer. Tycker man kan skapa olika stilar med samma outfit bara på skor och smycken. Sen kan man lägga till smink, hår, jacka, väst, naglar, väska, hatt, mössa, pannband, skärp, olika material typ stickat, läder, mocka, variera färger.

Om olika stilar kan man tänka på siluett, förmedling av en känsla eller attityd, årstid, hur det passar ens liv i vardagen kontra uppklätt, jobb, träning och andra situationer.

Tycker om kläder och mode och kollar en del på Instagram, pinterest och Youtube. Kan kolla en del på Hauls på youtube typ H&M, Zara och asos mest. Har hittat några konton som passar mig som jag följer och kollar på nya videos dom lägger upp :) försöker å inte handla så mkt nytt så hämtar inspiration och kollar sen på second hand.

Har även hittat en del konton på instagram och youtube där personer lånar bilder från influncers och försöker skapa deras looks med sånt dom har hemma i garderoben, det är kul och bra både för plånbok och miljö :)
 
Jag handlar på nätet och provar hemma. Jag hatar, hatar, hatar att stå i omklädningsrum. Det är så äckliga golv där. Vill prova hemma. Dessutom när jag beställer på nätet så blir mina köp mera planerade med övriga kläder i garderoben. Jag brukar gå in på typ Zalando och använda mig av deras filter så får jag fram det jag vill. Jag har funderat mycket och jag brukar faktiskt titta mycket på hur andra tjejer är klädda. Jag brukar då fundera på om det fungerar för mig, oftas inte för att jag inte skulle vara bekväm i det, ibland kan jag tycka att det fungerar.

Detta kan jag verkligen skriva under på. Mycket klädsurfande i nätbutikerna är inspiration för mig. Att sedan kolla om det verkligen passar är lätt - beställ hem och kolla. Jag hatar också butiker, provrum och de få minutrar jag orkar ta på mig att bestämma mig. Förfärligt ljus och inte allt tillgängligt som jag vill prova till (oj, funkade inte med jeansen men kanske är bra till kjolen och stövlarna istället?)
 
Jag har gjort så att jag har valt ut ett antal personer, karaktärer ur filmer etc. som jag har valt att inspireras av. Eftersom livet ibland kräver att man anpassar sin outfit efter vardagen är det bra att ha lite olika "typer" av go-to personer. Lisen Bratt Fredricsson tycker jag exempelvis har en väldigt genomtänkt med ändå rimlig klädstil. Andra personer på min lista är exempelvis Bianca Meyer och Audrey Hepburn.

Tycker det är väldigt roligt med kläder och stilar och experimenterar gärna när tillfälle ges, men har av praktiska skäl en ganska "tråkig" vardagsstil. Mitt stora problem är att jag har svårt att hitta bra neutrala basplagg eftersom det är så mycket roligare att handla söta små klänningar. Vet också flera personer som tagit hjälp av personal shoppers och var en kort period i min ungdom au pair i en familj där mamman jobbade som det. Min egen erfarenhet är att man ofta har en ganska snäv uppfattning om "vad man gillar" och därför blir en missil i klädaffärer. Man behöver ju inte anställa någon för att få hjälp, ofta räcker det väl att ta med en kompis som har någon slags intresse för mode och kläder.
 
Titta inte på modellerna eller hur kläderna sitter på dem! Jag är 10-15 cm kortare än dem och kan inte bedöma kläderna efter hur de sitter på modellen bilden. Man får ge sig ut och prova kläderna.

Agreed. Kort och smal här. Så knälång på modellen blir ned på halva vaden på mig, halva låret på modellen, blir typ knälång på mig.

Italienska märken har jag lärt mig är lite mer anpassade efter min storlek.
 
Det slår mig alltid när folk uttrycker sig i stil med ”tänka utanför boxen” och ”rocka loss” hur olika man definierar dessa begrepp!
Typ såhär klär jag mig en helt vanlig dag om jag tex ska gå ut och göra ett ärende, gå på möte med Br-föreningen eller gå och handla lite. Tycker att det är en helt rimlig och inte speciellt uppklädd snarare ngt ”nerklädd” vardags-outfit.

9FDD13EF-B39A-4B44-A58C-A29BF5AC5D39.jpeg
 
Jag sätter på mig det jag känner för, stil vetetusan, det jag trivs med. Tex har jag en skjorta och ett par jeans jag älskar. Man kan dressa upp eller ner beroende på vad jag känner för med hjälp av skor, smycken, bälte osv. Kan tex gå i sneakers med utsläppt skjorta, eller stoppa in och köra ett snyggt skärp i midjan och klackar till. Ev kavaj på det eller en jeans jacka
 
Detta kan jag verkligen skriva under på. Mycket klädsurfande i nätbutikerna är inspiration för mig. Att sedan kolla om det verkligen passar är lätt - beställ hem och kolla. Jag hatar också butiker, provrum och de få minutrar jag orkar ta på mig att bestämma mig. Förfärligt ljus och inte allt tillgängligt som jag vill prova till (oj, funkade inte med jeansen men kanske är bra till kjolen och stövlarna istället?)

Tyvärr är min statistik på attskicla tillbaka noll. Det kommer inte skickas åter. Även om jag planerar så blir det liksom inte av.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 215
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp