Hur gör jag med en okunnig häst?

Loretta713

Trådstartare
Hej på er!

Jag behöver lite hjälp, jag har haft foderhäst och många medryttar hästar, just nu är jag medryttare på en d-ponny.

Grejen med denna ponnyn är att den inte har något själv förtroende över huvudtaget inom hoppningen. Den är 11 år och tidigare ägare har vart rädda för att hoppa vilket påverkat ponnyn. Jag har gjort några övningar med den inom hoppningen och när man hoppat samma hinder några gånger så tycker ponnyn att det är kul när den inser att den kan.

Min fråga är då, vilka övningar bör jag göra med den som kan bygga upp självförtroendet inom hoppningen? Hur ofta bör jag hoppa med den? Ska jag hoppa med den över huvud taget? Etc

Är det något ni måste få svar på innan ni kan svara på dessa frågor som jag missat att skriva så skriv dom här nedan!

Tack på förhand!
MvH
 
Vad har tidigare ägare och nuvarande ägare gjort med hästen? Hur länge har nuvarande ägare haft hästen och hoppar hon också den? Hur högt hoppar du när du hoppar med hästen? Hur länge har du varit medryttare? Vad annat gör ni med hästen och vad har den för kondition?

Vad har du för ambitioner med hoppningen, kanske du kan rida för en duktig tränare som kan hjälpa dig och hästen att utvecklas tillsammans? :)
 
Vad har tidigare ägare och nuvarande ägare gjort med hästen? Hur länge har nuvarande ägare haft hästen och hoppar hon också den? Hur högt hoppar du när du hoppar med hästen? Hur länge har du varit medryttare? Vad annat gör ni med hästen och vad har den för kondition?

Vad har du för ambitioner med hoppningen, kanske du kan rida för en duktig tränare som kan hjälpa dig och hästen att utvecklas tillsammans? :)

Tidigare ägare har hoppat mycket med hästen, och kommit en bit, men jag tycker personligen att dom hoppar för mycket med den om man tänker på hur osäker den är. Dom hoppar ungefär 2/3 dagar i veckan. Men nu när jag är medryttare kommer jag ta över ganska mycket och vill veta hur jag ska lägga upp schemat med den det var därför jag gick ut här. När dom fick hem hästen vågade den inte ens gå över bommar, så dom har ju kommit en bit, för nu kan den iaf hoppa 30/50 cm om man höjer successivt. Dom har haft hästen i ungefär 1 år.

Jag har vart medryttare i någon månad, bara för att lära mig hästen innan dom släpper iväg mig själv.

Vi varierar mycket med hästen, eller det jag gjort. Jag följer mitt gamla schema jag hade på min foder häst, vilket är mycket variation, konditions pass, klättring, uteritter, kontering, hoppning/markarbeten, dressyr mm.

Konditionen är väll sådär, det är något jag kommer öva upp nu under tiden. Dom har mer fokuserat på att komma över hinder än kondition.

Tränare finns på stallet men då det blivit sommar uppehåll så kommer det inga tränare igen förens slutet av augusti, så det är nu under sommaren jag behöver hjälp.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med hästen, men hade ju såklart vart kul att kunna tillslut hoppa ett nytt hinder utan att den vägrar.

Jag behöver alltså hjälp med hur många dagar i veckan jag bör hoppa med denna, eller om jag bör ta en paus från de, och övningar i hoppningen som kan bygga upp självförtroendet, eller bara allmänna övningar som kan hjälpa självförtroendet!

Fick du svar på allt?
Förlåt för otydlig text hahhaha🙏🏽
 
Håller med @Vinur men tycker också att du svarat bra på det jag frågade. Ditt upplägg låter väl bra i förhållande till variation etc. Jag hade nog tatt det lite lugnt i sommar, fokuserat på att bygga upp konditionen och ha kul tillsammans. Ta lite små skutt här och där när det känns som ni båda har lust, kanske hoppa nått litet ute i skog med om det finns möjlighet också satsa på att träna ordentligt med tränare till hösten. Om den vägrar på varje nytt hinder ni provat låter det dock som det fortfarande är mycket att jobba med, och att ta en paus är inte heller fel. Det är väldigt svårt att ge bra råd såhär, har du nån annan i stallet som kan ge dig några råd?
 
Håller med @Vinur men tycker också att du svarat bra på det jag frågade. Ditt upplägg låter väl bra i förhållande till variation etc. Jag hade nog tatt det lite lugnt i sommar, fokuserat på att bygga upp konditionen och ha kul tillsammans. Ta lite små skutt här och där när det känns som ni båda har lust, kanske hoppa nått litet ute i skog med om det finns möjlighet också satsa på att träna ordentligt med tränare till hösten. Om den vägrar på varje nytt hinder ni provat låter det dock som det fortfarande är mycket att jobba med, och att ta en paus är inte heller fel. Det är väldigt svårt att ge bra råd såhär, har du nån annan i stallet som kan ge dig några råd?
Tack! Ska kolla lite och prata med ägaren etc! Men tack för hjälpen!
 
Markarbete med bommar som både ligger på marken och är lite upphöjda kan du köra en gång i veckan och vanlig hoppning en dag. Gör det enkelt och lätt för ponnyn Dvs inga kombinationer och sånt där den kan komma fel eller stanna mitt i pga osäkerhet. Gör krysshinder, fortsätt till rättuppstående och kryssoxer men håll det lågt till du känner att hästen känner sig modig. Det finns trevliga övningar på tex hippson.
 
Markarbete med bommar som både ligger på marken och är lite upphöjda kan du köra en gång i veckan och vanlig hoppning en dag. Gör det enkelt och lätt för ponnyn Dvs inga kombinationer och sånt där den kan komma fel eller stanna mitt i pga osäkerhet. Gör krysshinder, fortsätt till rättuppstående och kryssoxer men håll det lågt till du känner att hästen känner sig modig. Det finns trevliga övningar på tex hippson.
Tack så jättemycket! :D
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 563
Senast: Hedinn
·
Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: Freazer
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp