Hur gör jag med facket?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag kan säkert ta reda på svaret själv men jag har banne mig inte tid :S

Jag studerar på juristprogrammet, är närmsta veckan klar med termin 7 av 9. Dvs jag har höstterminen och examensarbete kvar. Jag har hela studietiden (och innan dess med) arbetat inom vård och omsorg. Bytte jobb i samma veva som jag började plugga, och bytte då fack från Kommunal till Vision eftersom AG hade avtal med Vision på "nya" jobbet. Jag är även studerandemedlem i JUSEK (för att komma åt en rabatterad lagbok vid studiestart ;))

Jag är med i Visions A-kassa (innan i kommunals A-kassa).

Så långt inget konstigt. Men nu har jag sagt upp mig från vård och omsorgsjobbet. Och fått ett sommarvikariat hos statlig arbetsgivare (Migrationsverket). Om jag inte är helt galet ute så är det ST som är största fackförbundet där. Jag är timanställd från mitten på maj, och blir sen anställd på vikariat 2 månader över sommaren. Till hösten är ett stort frågetecken rakt av, ev/förhoppningsvis kan jag gå på timmar på MV då med men det är mycket möjligt jag behöver komplettera det med annat jobb och då är risken det blir vård och omsorg igen. (Svårt mata hästarna med kottar, så kommer få prioritera att få in pengar, one way or the other).

Jag kommer ju inte efter studierna arbeta inom vård och omsorg, och får jag önska så kommer jag bli kvar på MV i någon form även efter studierna men det är ju inget man vet.

Så hur gör jag med facket? Det är ju ett knöl och tar tid att byta fack, samtidigt som det känns relevant. Men hur blir det då efter sommarvikariatet osv?

Ja ni fattar, hoppas jag. Hur gör man?
 
Jag var inte medlem i något annat fackförbund än kommande när jag pluggade. Dvs var studentmedlem i psykologförbundet (kostade typ inget som student) men inget för sommarjobb osv.
 
Jag kan säkert ta reda på svaret själv men jag har banne mig inte tid :S

Jag studerar på juristprogrammet, är närmsta veckan klar med termin 7 av 9. Dvs jag har höstterminen och examensarbete kvar. Jag har hela studietiden (och innan dess med) arbetat inom vård och omsorg. Bytte jobb i samma veva som jag började plugga, och bytte då fack från Kommunal till Vision eftersom AG hade avtal med Vision på "nya" jobbet. Jag är även studerandemedlem i JUSEK (för att komma åt en rabatterad lagbok vid studiestart ;))

Jag är med i Visions A-kassa (innan i kommunals A-kassa).

Så långt inget konstigt. Men nu har jag sagt upp mig från vård och omsorgsjobbet. Och fått ett sommarvikariat hos statlig arbetsgivare (Migrationsverket). Om jag inte är helt galet ute så är det ST som är största fackförbundet där. Jag är timanställd från mitten på maj, och blir sen anställd på vikariat 2 månader över sommaren. Till hösten är ett stort frågetecken rakt av, ev/förhoppningsvis kan jag gå på timmar på MV då med men det är mycket möjligt jag behöver komplettera det med annat jobb och då är risken det blir vård och omsorg igen. (Svårt mata hästarna med kottar, så kommer få prioritera att få in pengar, one way or the other).

Jag kommer ju inte efter studierna arbeta inom vård och omsorg, och får jag önska så kommer jag bli kvar på MV i någon form även efter studierna men det är ju inget man vet.

Så hur gör jag med facket? Det är ju ett knöl och tar tid att byta fack, samtidigt som det känns relevant. Men hur blir det då efter sommarvikariatet osv?

Ja ni fattar, hoppas jag. Hur gör man?

Lägg om dig från studerandemedlem till arbetande medlem i Jusek. Bästa fackförbundet man kan ha enligt mig.

En av de stora fördelarna är att Jusek baserar medlemskapen på vad du är utbildad till istället för vad du arbetar som vilket innebär att du (om du är nöjd) aldrig behöver byta. :banana:
Det är dessutom politiskt obundet också så du behöver inte vara orolig för att dina pengar ska gå till ngt politiskt parti som du inte vill stötta.
De är billiga, har riktigt bra förmåner och är oerhört duktiga. :bow:

Har själv varit med i Jusek sedan 2002. Då som studerandemedlem. De har sedan följt mig genom finansbranschen, försäkringsbranschen och nu statlig sektor (arbetar som offentlig upphandlare). Inga problem, inga strul, bara en schysst fackförening.

Mannen min bytte från Unionen till Chef till Jusek och kommer enligt egen utsago aldrig byta igen.
 
När du går över till yrkesverksam medlem från att ha haft ett studentmedlemskap så betalar du bara 100 kr för hela första året som yrkesverksam. Detta gäller alltså hos Vision. Jag misstänker att ST kan ha ett liknande erbjudande, fast det vet jag inte säkert. I så fall skulle du kunna vara medlem hos båda för 400 kr under hela studieperioden samt första året som yrkesverksam om du vill vara säker på att ha fackligt skydd.
 
Jag har varit yrkesverksam medlem hos Vision i snart 4 år.

Men lägga om medlemskapet i Jusek från student till yrkesverksam lät som en idé - såvida jag kan göra det samtidigt som jag studerar. Men värt att kolla upp - låter ju enklast! (Och jo de har något första året för typ inga pengar)
 
Jag var inte medlem i något annat fackförbund än kommande när jag pluggade. Dvs var studentmedlem i psykologförbundet (kostade typ inget som student) men inget för sommarjobb osv.

Det är för mig inte ett alternativ. Jobbar alldeles för mycket för det :)
 
Jag kan säkert ta reda på svaret själv men jag har banne mig inte tid :S

Jag studerar på juristprogrammet, är närmsta veckan klar med termin 7 av 9. Dvs jag har höstterminen och examensarbete kvar. Jag har hela studietiden (och innan dess med) arbetat inom vård och omsorg. Bytte jobb i samma veva som jag började plugga, och bytte då fack från Kommunal till Vision eftersom AG hade avtal med Vision på "nya" jobbet. Jag är även studerandemedlem i JUSEK (för att komma åt en rabatterad lagbok vid studiestart ;))

Jag är med i Visions A-kassa (innan i kommunals A-kassa).

Så långt inget konstigt. Men nu har jag sagt upp mig från vård och omsorgsjobbet. Och fått ett sommarvikariat hos statlig arbetsgivare (Migrationsverket). Om jag inte är helt galet ute så är det ST som är största fackförbundet där. Jag är timanställd från mitten på maj, och blir sen anställd på vikariat 2 månader över sommaren. Till hösten är ett stort frågetecken rakt av, ev/förhoppningsvis kan jag gå på timmar på MV då med men det är mycket möjligt jag behöver komplettera det med annat jobb och då är risken det blir vård och omsorg igen. (Svårt mata hästarna med kottar, så kommer få prioritera att få in pengar, one way or the other).

Jag kommer ju inte efter studierna arbeta inom vård och omsorg, och får jag önska så kommer jag bli kvar på MV i någon form även efter studierna men det är ju inget man vet.

Så hur gör jag med facket? Det är ju ett knöl och tar tid att byta fack, samtidigt som det känns relevant. Men hur blir det då efter sommarvikariatet osv?

Ja ni fattar, hoppas jag. Hur gör man?

Tja det finns både nackdelar och fördelar med SACO/ST. När jag jobbade på verket var de flesta på min enhet (asyl) anslutna till SACO. ST brukar ju förhandla fram ett procentavtal för sina medlemmar - dvs 3.5% osv. Jusek däremot har alltid ett sifferlöst avtal och individuell löneförhandling och eftersom u är jurist så är det väl mest naturligt med Jusek. De flesta chefer är med i ST. Dock ska tilläggas att de flesta chefer håller sig inom ST spannet. Har du tur och har en bra chef kan du få en relativt bra löneförhöjning (nu pratar vi inga direkta förmögenheter utan det brukar väl ligga på några hundralappar för handläggare och har du tur, närmare tusen för BF). Har du gjort dig osams med din chef eller en samordnare eller liknande inte tycker att du uppfyllt produktionsmålen/haft samarbetsproblem eller liknande är du ganska körd.

Vissa år prioriteras också vissa grupper och får högre löneökningar. Nu var det länge sedan jag jobbade på MV men jag tror nog inte att det har ändrats så mycket.

Jag är som sagt med i JUSEK och de är ok även om de går AGs ärenden lite för mycket för min smak, det är mycket snack om att arbeta tillsammans med AG för att skapa karriär vilket är totalt BS när det kommer till statsförvaltning (ärligt bygg upp ditt informella nätverk och ha sex med rätt personer är vad som gynnar dig bäst, inte för att jag är bitter eller så :angel:). Grymt underbetald är man också med tanke på det ansvar man har. Antar att du som jurist hamnar på asyl/tillstånd?

Ett tag var jag så sur på JUSEK att jag ville gå med i anarkisterna men de svarade aldrig tillbaka när jag ringde :D

Lycka till och hoppas att det här hjälper lite!

PS. Jag skulle rekommendera att gå över till AEA.
 
Det är för mig inte ett alternativ. Jobbar alldeles för mycket för det :)
Det är ju lite knöligt när man inte vet exakt vart man ska jobba förstås, men en sak värd att tänka på är ju att jusek troligen inte får förhandla för dig på kommunals arbetsplatser, så då kastar du ju "pengar i sjön" om du är med i ett fackförbund som ändå inte kan hjälpa dig! Jag är med i if metall, vet att unionen "snott" en del av våra medlemmar med inkomstförsäkringen som lockbete, men blir ju skitsurt den dagen unionens nya medlem behöver hjälp, då unionen imte får förhandla för medlemmen på arbetsplatsen...
 
Det är ju lite knöligt när man inte vet exakt vart man ska jobba förstås, men en sak värd att tänka på är ju att jusek troligen inte får förhandla för dig på kommunals arbetsplatser, så då kastar du ju "pengar i sjön" om du är med i ett fackförbund som ändå inte kan hjälpa dig! Jag är med i if metall, vet att unionen "snott" en del av våra medlemmar med inkomstförsäkringen som lockbete, men blir ju skitsurt den dagen unionens nya medlem behöver hjälp, då unionen imte får förhandla för medlemmen på arbetsplatsen...
Hur menar du nu? Jusek har full rätt att förhandla för sina medlemmar. Gäller det lön brukar man säga att man nöjer sig med den förhandling som ledande fackförbund förhandlat fram med AG. Gäller det uppsägningar och stora förändringar är man med hela vägen.
 
Tja det finns både nackdelar och fördelar med SACO/ST. När jag jobbade på verket var de flesta på min enhet (asyl) anslutna till SACO. ST brukar ju förhandla fram ett procentavtal för sina medlemmar - dvs 3.5% osv. Jusek däremot har alltid ett sifferlöst avtal och individuell löneförhandling och eftersom u är jurist så är det väl mest naturligt med Jusek. De flesta chefer är med i ST. Dock ska tilläggas att de flesta chefer håller sig inom ST spannet. Har du tur och har en bra chef kan du få en relativt bra löneförhöjning (nu pratar vi inga direkta förmögenheter utan det brukar väl ligga på några hundralappar för handläggare och har du tur, närmare tusen för BF). Har du gjort dig osams med din chef eller en samordnare eller liknande inte tycker att du uppfyllt produktionsmålen/haft samarbetsproblem eller liknande är du ganska körd.

Vissa år prioriteras också vissa grupper och får högre löneökningar. Nu var det länge sedan jag jobbade på MV men jag tror nog inte att det har ändrats så mycket.

Jag är som sagt med i JUSEK och de är ok även om de går AGs ärenden lite för mycket för min smak, det är mycket snack om att arbeta tillsammans med AG för att skapa karriär vilket är totalt BS när det kommer till statsförvaltning (ärligt bygg upp ditt informella nätverk och ha sex med rätt personer är vad som gynnar dig bäst, inte för att jag är bitter eller så :angel:). Grymt underbetald är man också med tanke på det ansvar man har. Antar att du som jurist hamnar på asyl/tillstånd?

Ett tag var jag så sur på JUSEK att jag ville gå med i anarkisterna men de svarade aldrig tillbaka när jag ringde :D

Lycka till och hoppas att det här hjälper lite!

PS. Jag skulle rekommendera att gå över till AEA.
AEA är den kassa som Jusek anväder sig utav. ;)
 
Det är ju lite knöligt när man inte vet exakt vart man ska jobba förstås, men en sak värd att tänka på är ju att jusek troligen inte får förhandla för dig på kommunals arbetsplatser, så då kastar du ju "pengar i sjön" om du är med i ett fackförbund som ändå inte kan hjälpa dig! Jag är med i if metall, vet att unionen "snott" en del av våra medlemmar med inkomstförsäkringen som lockbete, men blir ju skitsurt den dagen unionens nya medlem behöver hjälp, då unionen imte får förhandla för medlemmen på arbetsplatsen...
Dags att läsa in dig lite på arbetsrätt?
 
Det är ju lite knöligt när man inte vet exakt vart man ska jobba förstås, men en sak värd att tänka på är ju att jusek troligen inte får förhandla för dig på kommunals arbetsplatser, så då kastar du ju "pengar i sjön" om du är med i ett fackförbund som ändå inte kan hjälpa dig! Jag är med i if metall, vet att unionen "snott" en del av våra medlemmar med inkomstförsäkringen som lockbete, men blir ju skitsurt den dagen unionens nya medlem behöver hjälp, då unionen imte får förhandla för medlemmen på arbetsplatsen...

Kommunal är kanske världen sämsta fack i alla fall så... *nej jag är inte alls bitter ;)*

. Förhandla brukar jag göra själv. Även om vilket fack som helst får förhandla för mig. Lagstadgat tom ;) Däremot när det blir tvist är facket bra att ha, i teorin iaf. Och inkomstförsäkring och A-kassa är fint med.
 
--- Jusek däremot har alltid ett sifferlöst avtal och individuell löneförhandling och eftersom u är jurist så är det väl mest naturligt med Jusek.

---

Jag är som sagt med i JUSEK och de är ok även om de går AGs ärenden lite för mycket för min smak, det är mycket snack om att arbeta tillsammans med AG för att skapa karriär vilket är totalt BS när det kommer till statsförvaltning (ärligt bygg upp ditt informella nätverk och ha sex med rätt personer är vad som gynnar dig bäst, inte för att jag är bitter eller så :angel:). Grymt underbetald är man också med tanke på det ansvar man har. Antar att du som jurist hamnar på asyl/tillstånd?

---

Lycka till och hoppas att det här hjälper lite!

PS. Jag skulle rekommendera att gå över till AEA.

AEA är väl Juseks A-kassa? =)

Jag är ju inte jurist än, och kommer inte arbeta som handläggare, utan som handledare på förvaret i sommar. Min plan är dock att fortsätta som handläggare sen. Men kände att förvaret var en finfin merit sådär rent allmänt för framtida juristjobb oavsett vilket det blir. Staten som arbetsgivare, frihetsberövade människor och myndighetsutövning liksom. "Bra att ha" sen (och okej, det lät jävligt intressant med). De betalar faktiskt bättre än jag trodde, med tanke på att officiellt kräver de enbart gymnasiekompetens (även om de "gärna välkomnar sökande som är i slutfasen av sin juridiska utbildning" osv). Hade förväntat mig skitlön med tanke på det, sommarvik och statlig arbetsgivare. Men blev faktiskt positivt överraskad. Såpass att jag kommer få vissa problem med CSN.. *host*

Jag kan känna att de flesta fack väl går AG:s ärenden. Är dock som natt och dag kommunal och Vision. Kommunal sket helt ärligt helt i oss anställda hos privat AG. När man ringde och de suckade när man sa vilken AG man hade, när de sa saker som "men varför skrev hen ens på kollektivavtalet när hen vägrar följa det??" - men inget hände. Inte ens när vi allihopa ringde om samma sak, och alla var fullt beredda att ta strid för att få det vi enligt kollektivavtal hade rätt till. Kommunal var inte lika pigg på det. Om man ens fick tag på dem, det satt nån stackare två eftermiddagar i veckan hemifrån och skötte de som låg på privata AG... Vision kontaktar man och får klara, precisa svar och "om det blir krångel hör av dig så hjälper vi dig". Nu har jag dock inte haft något direkt krångel med nuvarande AG förutom en dispyt om övertid eller mertid men där räckte det med "Jag pratade med facket och de sa att..." så var det färdigt...

Men jag gör mig inga större illusioner alls om fackförbund efter att ha sett ett antal kollektivavtal som reglerar vård och omsorg... De godkänner ju vad skit som helst? "Gå på dagen, ja för sjutton det känns rimligt att våra medlemmar inte ska ha större anställningstryggshet än så, vi skriver under"...
 
Ja uppenbarligen, jobbar mkt fackligt och man blir hela tiden inpräntad att bara facket som hat kollektivavtalet på arbetsplatsen får förhandla för medlemmarna!

MBL 10 §
"Arbetstagarorganisation har rätt till förhandling med arbetsgivare i fråga rörande förhållande mellan arbetsgivaren och sådan medlem i organisationen, som är eller har varit arbetstagare hos arbetsgivaren. Arbetsgivare har motsvarande rätt att förhandla med arbetstagarorganisation.

Förhandlingsrätt enligt första stycket tillkommer arbetstagarorganisationen även i förhållande till organisation som arbetsgivaren tillhör och arbetsgivarens organisation i förhållande till arbetstagarorganisationen."


Arbetstagarorganisation, helt ospecificerat förutom "medlem i organisationen som är eller har varit arbetstagare hos arbetsgivaren" =) Så, har facket (eller har haft i förekommande fall) bara en endaste medlem på arbetsplatsen har det förhandlingsrätt.

Tillägg: Jag tror du tänker på 11 - 12 §§, att AG enbart har förhandlingsskyldighet mot kollektivatalsbärande organisation vid verksamhetsförändringar osv? Men rör det en enskild AT så har de ju förhandlingsskyldighet mot dennes fackförbund likväl (13 §)
 
Senast ändrad:
Vision kontaktar man och får klara, precisa svar och "om det blir krångel hör av dig så hjälper vi dig". Nu har jag dock inte haft något direkt krångel med nuvarande AG förutom en dispyt om övertid eller mertid men där räckte det med "Jag pratade med facket och de sa att..." så var det färdigt...

Vad roligt att du har en positiv uppfattning om Visions rådgivning! Jag jobbar extra där och de som jobbar där är verkligen måna om medlemmarna.
 
AEA är väl Juseks A-kassa? =)

.

Nej, inte specifikt. AEA (Akademikernas A-kassa) kan du vara med i om du har en längre akademisk utbildning. Minns inte hur många högskolepoäng du måste ha (eller vara på väg att ta) men det var ganska många.

På tal om MV så sökte jag en handläggartjänst där för ett tag sedan och fick den men tackade till slut nej p.g.a att lönen var så dålig. Jag blev faktiskt förvånad över det dåliga löneläget med tanke på att man till tjänsterna vill ha jurister med flerårig vana av kvalificerat juridiskt arbete men ändå så vill man inte betala mer än vad de erbjöd.
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 363
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp