Hur gör jag?

Wille

Trådstartare
Mitt säsongsjobb har kommit ut på af idag och jag ska söka. Jobbet är i ny regi, men en av mina referenser jobbar där. Jag är välkvalificerad med både utbildning och erfarenhet så chansen är god att få jobbet. Men jobbet är på heltid och jag har inte riktigt tid att jobba heltid. Dels kommer jag bli kallad till habiliteringen om tre månader och då vill jag gå dit. Dels går jag rätt ofta till tandläkaren och jag har boendestöd som bara är tillgängligt dagtid vardagar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop tillvaron. Jag förlorar värdefull inkomst om jag inte jobbar heltid och det är inte ens säkert att jag får jobba mindre än heltid. Af har nämnt lönebidrag och vilka anpassningar man kan få. Arbetstidsförkortning var inte en sådan sak.

Ska jag tuta och köra heltid 7 månader eller vad har jag för alternativ?
 
Kanske .... rentav det är bra för dig att tvingas ta itu med allt som du också måste/vill göra? Med lite tidspress KAN du inte skjuta upp och bli kvar i sängen etc utan du får lite fart på motorn. Det kanske är lite av en välsignelse (inte religiöst då) med en situation där du måste ta vara på din tid och inte prokrastinera som du ibland säger att du gör.

Själv behöver jag deadlines och lite press bakifrån, annars skjuter jag också lätt upp saker.
 
Tuta och kör!! De stunder du ska på habilitering kan du väl få "ledigt"? Jag skulle absolut ta jobbet!! Sen får du planera din tid lite extra så du hinner med allt annat. Det går.
Det finns ingen möjlighet att planera sin tid när man jobbar heltid. Då jobbar man och sen kraschar man hemma.

Säger också kör! Tandläkare och sjukvård får man ledigt för. Du kommer kanske att må lite bättre om du får en bättre ekonomi?
Får man verkligen ledigt för såna saker? Jag har svårt att se att en arbetsgivare skulle vilja ge så mycket ledigt. Är ju psykolog, habilitering, tandläkare och boendestöd. Och boendestöd och habilitering kan ju inte räknas som varken tandvård eller sjukvård.

Kanske .... rentav det är bra för dig att tvingas ta itu med allt som du också måste/vill göra? Med lite tidspress KAN du inte skjuta upp och bli kvar i sängen etc utan du får lite fart på motorn. Det kanske är lite av en välsignelse (inte religiöst då) med en situation där du måste ta vara på din tid och inte prokrastinera som du ibland säger att du gör.

Själv behöver jag deadlines och lite press bakifrån, annars skjuter jag också lätt upp saker.
Jag har aldrig haft problem att sköta jobb och komma i tid på morgonen. Men jag orkar inget annat sen.
 
Får man verkligen ledigt för såna saker? Jag har svårt att se att en arbetsgivare skulle vilja ge så mycket ledigt. Är ju psykolog, habilitering, tandläkare och boendestöd. Och boendestöd och habilitering kan ju inte räknas som varken tandvård eller sjukvård.
Jag går till läkare på betald arbetstid, får dessutom lämna in kvitton upp till högkostnadsskyddet. Tandläkare ingår inte egentligen, men min chef ser mellan fingrarna och ber oss "flexa". Så jo, det finns helt klart de arbetsplatser som har så :)

Men, första steget är ju att faktiskt söka jobbet. Gör det, sen får du ju se om det finns saker att lösa!
 
Hur då? Om man jobbar från 6.30 till 16.00 så finns ingen tid över.

Det är de tiderna jag jobbar. En dag i veckan är jag inte hemma förrän kl. 18. Måndag till fredag hinner jag inte mycket mer än jobb, barn, mat och någon enstaka timme fritid på kvällen. En vardagskväll i veckan har jag medryttarhäst och en dag i veckan har barnet aktivitet som hon behöver köras till och från. Annars är mina arbetsdagar: Vakna, köra barn till skolan, jobba, äta middag, lite kort fritid och sen sova. Allt annat läggs på helger och andra lediga dagar.

Det är så livet är för de allra flesta. Jag önskar definitivt att jag hade kunnat få samma lön för 50% av jobbet och mer fritid. Men tyvärr funkar det inte så.

Vi lagar oftast ingen mat måndag-torsdag utan ser till att ha rester till de dagarna. Om man måste laga nåt nån av de dagarna är det snabba och enkla rätter. Just för att få mer tid över till annat. Jag lagar aldrig mat den vardagen jag har medryttarhäst.
 
Jag jobbar 75%, dels för att orka med jobbet och dels för att jag har psykologtid på den lediga dagen. Hade inte fungerat för mig att jobba samma dag som jag går till psykologen.
Får sämre lön än om jag hade jobbat heltid såklart, men livet hade inte gått ihop annars.
 
Det är de tiderna jag jobbar. En dag i veckan är jag inte hemma förrän kl. 18. Måndag till fredag hinner jag inte mycket mer än jobb, barn, mat och någon enstaka timme fritid på kvällen. En vardagskväll i veckan har jag medryttarhäst och en dag i veckan har barnet aktivitet som hon behöver köras till och från. Annars är mina arbetsdagar: Vakna, köra barn till skolan, jobba, äta middag, lite kort fritid och sen sova. Allt annat läggs på helger och andra lediga dagar.

Det är så livet är för de allra flesta. Jag önskar definitivt att jag hade kunnat få samma lön för 50% av jobbet och mer fritid. Men tyvärr funkar det inte så.

Vi lagar oftast ingen mat måndag-torsdag utan ser till att ha rester till de dagarna. Om man måste laga nåt nån av de dagarna är det snabba och enkla rätter. Just för att få mer tid över till annat. Jag lagar aldrig mat den vardagen jag har medryttarhäst.
Okej. Tandläkare, habilitering, boendestöd och psykolog jobbar allihop under kontorstid. Och jobbar jag så jobbar jag. Då kan jag inte pussla in dessa saker.

När jag kommer hem från jobbet så äter jag en färdig matform och kraschar i soffan tills det är dags att sova. Jag har inget liv alls när jag jobbar heltid. På helgerna orkar jag heller ingenting. Det blir färdiga matformar då också.
 
Okej. Tandläkare, habilitering, boendestöd och psykolog jobbar allihop under kontorstid. Och jobbar jag så jobbar jag. Då kan jag inte pussla in dessa saker.

När jag kommer hem från jobbet så äter jag en färdig matform och kraschar i soffan tills det är dags att sova. Jag har inget liv alls när jag jobbar heltid. På helgerna orkar jag heller ingenting. Det blir färdiga matformar då också.

Vad tänker du att du vill ha ut av tråden? Om tjänsten är på heltid, sök tjänsten och fråga hur de ställer sig till deltid om du skulle gå vidare i processen. Om de då säger nej, så får du ju fortsätta söka andra jobb. :)
 
Jag skulle iaf söka jobbet, och höra hur arbetsgivaren ställer sig till det hela. Om du går vidare i processen och det tar tvärstopp när det gäller någon typ av anpassningar, så är det så. Då får du ta ställning till det då. Men innan arbetsgivaren sagt nej, så finns det ju ändå en chans. Ni kanske får kompromissa lite från båda hållen, så att det fungerar med verksamheten - men det kan ju faktiskt gå, tänker jag.
 
Mitt säsongsjobb har kommit ut på af idag och jag ska söka. Jobbet är i ny regi, men en av mina referenser jobbar där. Jag är välkvalificerad med både utbildning och erfarenhet så chansen är god att få jobbet. Men jobbet är på heltid och jag har inte riktigt tid att jobba heltid. Dels kommer jag bli kallad till habiliteringen om tre månader och då vill jag gå dit. Dels går jag rätt ofta till tandläkaren och jag har boendestöd som bara är tillgängligt dagtid vardagar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop tillvaron. Jag förlorar värdefull inkomst om jag inte jobbar heltid och det är inte ens säkert att jag får jobba mindre än heltid. Af har nämnt lönebidrag och vilka anpassningar man kan få. Arbetstidsförkortning var inte en sådan sak.

Ska jag tuta och köra heltid 7 månader eller vad har jag för alternativ?
Kan du kolla med AF och arbetsgivare om du kan få bli anställd med lönebidrag och få anpassning i form av mindre arbetstid/ledigt för psykolog/tandläkare/boendestöd? Då kan ni ju förhandla fram att du får heltidslön iaf.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 797
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 197
Senast: Wille
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
542
  • Artikel
Dagbok Wihoo! Jag blev uppringd idag av förra årets jobb och de tänker sig att jag ska få tjänsten även denna säsong. Och jag vågade ta bladet...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 706
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp