Hur gör man?? (betäckning)

lillaP

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, hur sjutton går man till väga med allt. Jag har läst boken "att bli med föl", men har ändå några frågor. Jag har förstått att det finns olika sätt att gå till väga när det gäller semin(AI, TAI etc.) Och har kollat runt på olika hemsidor med hingstar, priser etc. Men några saker behöver jag svar på..

Det är nämligen så att jag har ett (enligt mig) otroligt fint och trevligt sto som jag vill föra vidare. Jag inser mer och mer att vi inte kommer till toppen - hon är för gammal. Men med hennes kvaliteter kanske jag kan få fram en trevlig liten hoppfölis som jag kan utveckla till något bra. Så, snälla hjälp mig att reda ut dessa saker, och annat bra ni kan komma på som man bör veta. För jag har letat efter mer info men inte hittat!! (Är det bara jag som är dålig på att leta kanske... :P )

Jag startade en tråd tidigare i detta forum, men nu har jag läst på lite o den är gammal så jag gör ett nytt försök med nya frågor. Jag har kommit ett litet steg på vägen till, och innan detta kan bli av så måste jag veta lite mer..

1. Vad bör man ta hänsyn till då man väljer hingst? Gör det något om det finns samma häst längre bak i stammen på stoet - och på hingsten som man tänker betäcka med (tex)?

2. När man har valt hingst, kontaktar man då seminstationen? Bokningar? Och hur går det till där?

3. Mitt sto är 17 år. Jag har inte ännu haft en vet. att kolla henne men ska göra det. Är det bäst att göra detta på klinik? Hur går undersökningen till och vad tittar de efter?

4. Vilken tid är vanligast att man betäcker? Är juni alldeles för sent?

Hästen ifråga är e. Krocket ue. Galant. Hingstar jag har fått tips om/funderar på är: Lambourghini, Nobel, Cartier, Orlando, Casir Ask Någon som har vidare tips, funderingar om dessa? Vill ha en häst som inte är för lång i ryggen, högrest o sportigt "modern". Inriktning hoppning, men gärna med bra gång o påskjut (om sådant nerärvs??) eftersom min dam är lite lång och svår att rida ihop ordentligt.

Enda vettiga exteriörfotot jag har på henne:
vrk4.jpg


En till. Hon står dock lite konstigt på denna..
http://www.maler.se/pernilla/bilder/gext.gif
 
Sv: Hur gör man?? (betäckning)

1. Man bör inte ha samma individer nära i stammen om man inte har stor kunskap om vad dessa indiver lämnat, d v s erfarna uppfödare kan lyckas bra med släktskapsavel men vi som inte hållt på så länge ska vara försiktiga.

2. Kontakta både seminstation och hingsthållare för att få detaljer om hingstens villkor. Kanske kan du få någon rabatt som du missar annars. Kolla med seminstationen när de vill ha stoet, och ha full koll på hennes brunster innan.

3. När jag lät vet kolla mitt sto gjorde han det i stallet. Hon skulle ha blivit utsatt för en tjuvbetäckning tidigare och sydd så jag ville ha koll på att allt var som det skulle och att hon var i kondition för att klara en dräktighet. Däremot lät jag inte kolla henne med ultraljud som jag sett att det rekommenderas nu, det var ingen som sa till mig då.

4. Juni kan vara sent att börja med ett så gammalt sto som inte haft föl förut eftersom man då inte har så många brunster på sig innan betäckningssäsongen är över. Själv har jag inseminerat på årets andra riktiga brunst, vilket för mitt sto varit första brunsten i maj, för jag ville ha gott om tid på mig om hon inte tog sig första gången.

Hingsttips är svårt, men mitt sto tog sig förra året 17 år gammal med Lambourghini på första brunsten. Han står i Skåne och hon var på seminstation i Uppland. Hon hde visserligen haft föl året innan så det var inte första gången för henne.
 
Sv: Hur gör man?? (betäckning)

Nobel hade riktigt bra kvalitet på seminet och det är viktigt om man inte vet om stoet tar sig lätt..
 
Sv: Hur gör man?? (betäckning)

4. Juni kan vara sent att börja med ett så gammalt sto som inte haft föl förut eftersom man då inte har så många brunster på sig innan betäckningssäsongen är över. Själv har jag inseminerat på årets andra riktiga brunst, vilket för mitt sto varit första brunsten i maj, för jag ville ha gott om tid på mig om hon inte tog sig första gången.

Hingsttips är svårt, men mitt sto tog sig förra året 17 år gammal med Lambourghini på första brunsten. Han står i Skåne och hon var på seminstation i Uppland. Hon hde visserligen haft föl året innan så det var inte första gången för henne.

Mitt sto hade sin första brunst nu för några dagar sen (vad jag vet eftersom det inte är så stor skillnad på hennes humör då hon är eller inte är brunstig) Hon går med ston o har ston i kringliggande hagar så på det sättet ser jag ju inte heller något :p

Men hur funkar det då, om hingsten står oi skåne och vi bor i sthlm? Kan man få semin skickat till närliggande station och isf hur tar man reda på vilka de är och var de finns?

Anledningen till att jag undrade hur det fungerade med stammarna är att Lamourghini har pompe längre bak i stammen, och han finns på båda sidorna i Gallinas stam. Även Unesco hittas i båda stammarna:

gstam.gif
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man?? (betäckning)

Hur får man reda på sådana saker? Är det bara av erfarenhet man kan veta eg?

Vad skulle du rekomenndera, AI eller TAI? Den hingst jag är mest intresserad av är Casir Ask, men han står i Damnark o därför måste det ju kylas ner o levereras..
 
Sv: Hur gör man?? (betäckning)

Utrillo, Unesco och Boheme xx förekommer i både ditt stos stam och i Lambourghinis.

Utrillo i ditt stos tredje led och i Lambos fjärde
Unesco i tredje led på båda
Boheme xx i dit stos fjärde led och Lambos femte

Man brukar vilja hålla de första tre leden fria från samma individer, vilket du får med Lambo eftersom Unesco hamnar två gånger i fjärde ledet hos avkomman.

Seminstationer hittar du hos ASVH http://www.asvh.se/avel/seminstationer_lan.htm
Seminstationen beställer och hämtar sperman, du behöver inte göra något själv. Alla hingstar som står på transportsemin skickas till alla stationer, men undantag kan förekomma.
 
Sv: Hur gör man?? (betäckning)

Det är bara TAI som är aktuellt om du inte står på hingstens egen station.

Jag vet att han hade bra kvalitet för att de sade det på stationen jag var på i somras, jag betäckte nämligen med Nobel. Han var en av de med bäst kvalitet de hade sett där på hela säsongen.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 202
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp