Hur gör man för att glömma bort folk?

Jag har extremt gott minne. Minns vad folk sade för 10, 20, 30 år sedan utan problem och kommer ihåg brevvänner, skolkamrater, ytliga kontakter, nära vänner, alla... Men jag ser inte det som ett problem, utan tänker att alla de här personerna har varit med och format mig, mitt liv och mina minnen. I något eller några fall har jag fortfarande kontakt med personerna, i andra fall så har vi tappat kontakten för länge sedan. Och jag tänker att det är så det är för de flesta, och jag kan vila i att det är så det är. Ser inte att det faktum att jag minns personer och händelser på något sätt hindrar mig från att skapa nya kontakter eller uppleva nya saker - tvärtom! Jag har ju en rik erfarenhetsbank som kan hjälpa mig att få ännu bättre relationer i framtiden!
 
Jag sitter ofta och tänker på gamla vänner, klasskamrater, flirtar, ex mm

Brukar ibland försöka stalka på fb eller instagram

Det kan fördriva några timmar per dag i mitt tråkiga corona-isolerade liv för tillfället.

Ser inget fel i det alls. Men jag har det inte i huvudet 24/7 så det kanske är annorlunda jämfört med dig
 
Jo meditation men det fungerar inte. Även mindfulness men det är också svårt.
Det finns många andra tekniker som kanske kan fungera bättre för dig. Googla på "lugna tankarna tekniker" så hittar du en uppsjö av tekniker. Här är ett exempel https://www.mabra.com/psykologi/7-tekniker-for-att-bli-av-med-oro/

Själv använder jag mig av tekniken, "kan jag göra något åt det här?" i mångt och mycket. Är svaret ja så gör jag det jag kan och släpper det när jag har gjort vad jag har kunnat. Försöker hitta ro i det och accepterar att jag inte kan göra mer iallafall inte just nu. Är svaret nej så accepterar jag att det är som det är och lägger det åt sidan med acceptansen att jag inte kan göra något åt det utan det är som det är och jag får hitta vägar runt, igenom eller under för att kunna leva med det. Fortsatt oro leder inte till något positivt utan tar bara energi, energi som hade kunnat nyttjats till roliga saker istället.

För mig är också promenader i relativt raskt tempo i skogen bra när tankarna inte kan sluta snurra och förr använde jag mig mycket av tekniken "orostimme" som beskrivs i länken. Jag hade först en timme och sedan minskade jag den timmen successivt med fem minuter varje dag tills det bara var fem minuter kvar och när det var fem minuter kvar, då behövde jag inte de fem minuterna längre för då hade kroppen och hjärnan vant sig av med att gå och oroa sig. När något nytt kom upp så hade jag de där fem minuterna avsatta till det och höll det till just de där fem minuterna.

Det krävs såklart träning innan tekniker fungerar. Man använder inte en teknik första gången också trollas allt jobbigt bort utan precis som med allt annat är det träning som gäller men man behöver hitta något man kan känna fungerar för en, som passar en iallafall lite grann och när man har gjort det så kan man fortsätta träna på det.
 
Tack för alla svar :heart Orkar inte formulera svar än men tar till mig det ni skrivit och ska kolla upp sätt att kunna lugna ner tankarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 406
Senast: monster1
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 502
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp