Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

"Låtsas" att du rider lätt - men inte "upp/ner" utan tänk 1-2 och följ med i rytmen! När jag rider hästar med stort steg (har svårt med det!) hjälper detta mig jättebra! Och "framstjärten" var ett jättebra tips :rofl:!!!!
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Tack alla för så HIMLA bra svar!! :)

Har testat mkt med att låtsas vara gjord av gelé och försöka hitta takten och vara lösgjord i höfterna. Lyckades faktiskt en gång att sitta ganska skapligt, sen började jag dock tänka på att "yes, det funkar" och då spände jag mig på en gång och höll på att ramla av haha..

Jag har inget svårt med takt och så när jag rider lätt eller galopperar, men just när jag sitter ner i trav har jag svårt att "svänga med" i höfterna och kroppen.. men ja, det visade sig ju att era underbara tips funkade en gång iaf. Det är väl bara för mig att nöta antar jag, även fast jag helst av allt skulle vilja lära mig på en dag! :smirk:

en HELT annan fråga: jag har anmält mig på en dagskurs i centrerad ridning för att bättra på mkt i min balans och så (för nedsittningen i traven hrrm). Jag nämnde denna kurs för en kompis som tävlar i fälttävlan och hoppning, och hon reagerade väldigt negativt om denna kurs. Hon tyckte det inte var ett bra ridsätt och att hästen blev okontrollerad. Jag vet ingenting om centrerad ridning, knappt va det är ens.. varför och VAD tycker hon är så dåligt? va tycker ni? :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

På skolan jag gick på (hästskötarutbildning) så hade vi sitsträning ganska ofta då vi turades om att longera varann. Väl uppe på hästen skulle man typ sträcka armarna rätt upp, rätt ut, sätta dom på huvudet, titta uppåt osv, allt i trav o galopp givetvis. Va jättekul o rätt svårt :D
Men jävlar vilken nytta det gjorde!
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Det skadar ju inte att gå kursen. Kanske är det inte något som passar din kompis, uppenbarligen, men kanske dej, du har ju inte provat?
Tror centrerad ridning är mycket bra för att få kroppskontroll och bli medveten om vad man pysslar med i sadeln.

-----------------------
Till huvudfrågan, så glöm för allt i världen inte att medans du ska slappna av och lossa höfterna som ska 'svinga med i hästens travsteg'(i sidled, som någon annan här redan skrivet) så måste magmusklerna jobba!
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

En bra sits i trav börjar med att lära sig följa hästen ordentligt i skritt. Det tror man givetvis att man redan gör men faktum är att det oftast finns mycket att jobba på där.

Om man riktigt känner in hästens rörelser i skritt, känner man att man i varannat steg ska föra höften snett framåt åt höger och varannat snett framåt åt vänster. Träna in det och överdriv gärna rörelserna tills det sitter ordentligt och automatiskt i skritt och överför sen samma metod till traven. Där är det lite svårare och känns ordentligt i magmusklerna men efter en hel del träning funkar det skitbra!

Tror någon här nämnde att det påminner om att dansa salsa och jag håller med om att det, precis som i dans handlar om att kunna följa, hålla takten och rulla på höfterna. Och precis som med dans är det också olika från person till person hur lätt man har för det. Men alla kan lära sig.

Lite let´s dance till häst helt enkelt.:banana:
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Rumpan och låren ska ju följa med i rörelserna, och då är det bra att tänka fram och tillbaka istället för upp och ner. Om man liksom "juckar" framåt som om man drev med sätet så är det lättare att vara fastklistrad i sadeln!
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Klipper ut ett svar jag lagt i en annan tråd.

Anledning till skump kan vara att du spänner framsidan av dina lår, då spänner du automatiskt din ländrygg och dina hälar åker upp.

Övning:

Till häst:

Spänn insidan av låren kraftigt i 5 steg (Skritt) slappna av i 5 steg, spänn i 5 steg, slappna av i 5 steg, håll på så tills du känner att hälarna åker ner av sig sjäv (Inte för att du placerar hälarna där de ska vara av automatik)

Detta gör att rumpan din åker ner på plats. (På rätt plats)

Vad det gäller bäckenvinklingen utöver det, för att bibehålla balansen samt ha _möjlighet_ att slappna av i låren så att rumpan kan stanna i sadeln (Utan att det blir för tungt) är det ett måste att ha balansen i bäckenskålen.
-ej ovanför, ej undertill, men mitt i bäckenet.


Tänk alltså att du har din balans mitt i kroppen, i bäckenet som en boll, så ska du se att du blir mer stabil.


Lycka Till!
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

:bow::bow::bow::bow::bow:

ni har alltid de bästa svaren! Känns så skönt att det finns duktiga människor att fråga. SKa testa detta på min medryttarhäst, tids nog ska det nog ge resultat. TACK för alla underbara tips!
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

jag hade också problem med det förut, men min granne tog med mig ut i skogen och tvingade mig att sitta ner. Det gick inte bra alls då men efteråt var det mycket lättare, eftersom att hästarna oftast (iaf dom jag har ridit) blir mkt skumpigare i skogen :)
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Centrerad ridning funkar väldigt bra för mig. Man får ju plocka det man behöver, som med allt annat...
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Jag har nyss köpt en större häst än innan med lite mer gång. Jag har väl aldig suttit super bra.. men på denna hästen studsar jag som en köttbulle i traven när jag ska sitta ner.. suck.. känner mig som en nybörjare.. Men jag vet att jag spänner mig, kniper med knäna och så..:angel: Så jag har en del att öva på nu när jag läst era tips...:bow:
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Jag fick ett superbra tips tycker jag själv, för att sitta ner bättre i traven och slappna av. :bow:
Min tränare sa att jag skulle känna efter om jag tyckte min navel rörde sig bakifrån framåt eller framifrån bakåt när jag följde hästens rörelser. Jag tyckte min navel rörde sig bakifrån framåt. Då sa hon att jag skulle försöka tänka tvärtom, att naveln ska röra sig framifrån bakåt för varje steg som hästen tar.
Det hjälpte mig helt supermycket för då får bäckenet en helt annan vinkling i sadeln, och det känns faktiskt lite mer som om jag skulle luta lite bakåt delvis, vilket var ett råd jag inte alls förstod mig på tidigare. Nu kan jag förstå varför endel ger rådet att hellre luta sig lite bakåt än framåt i sadeln. :idea:
Det är mer en tanke som hjälper en till rätt balans, än det är fråga om att verkligen luta bakåt. Målet är ju att man ska vara i balans och inte luta varken hit eller dit :)
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Hihi faktiskt det ända vettiga svaret här hihi
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Något som jag brukar göra för att träna nedsittning är att sitta två steg - stå ett, när man har takt och balans och även kan rida sammtidigt (inte bara hänga med) och sen övergår men till tre steg nedsittning, fyra och så vidare.
Sen att tänka framåt-bakåt eller "jucka" brukar funka.
Rekomenderar även longering! Då ska man helst ha någon riktig slavdrivare som plågar en - då blir man som mest duktig! :p

Själv har jag problem med att stigbyglarna "glappar". (Någon som har tips?)
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Tricket är att slappna av i ryggen och låta höfterna röra sig i sidled.
Dansa salsa medans man rider :p
Rör man sig i sidled och följer rytmen i traven finns det inte en chans att man skumpar upp och ned :)

Lustigt att jag läste det här precis nu!
Idag och ett par andra pass när jag ridit så har jag testat att vrida höfterna lite i takt med hästen, dels för att försöka hjälpa honom med vart jag vill ha höfterna - få bättre styrning- och dels för att jag ska undvika att spänna bak högerhöften. Funkade faktiskt kanon! :)
Nu tänkte jag ärligt talat inte på det där med skumpigheten, visst kan det bli lite glapp mellan rumpa och sadel och liite stötigt, men hållningen och att det blir hyfsat rätt inverkan ser jag som viktigast just nu.

Det som märktes tydligast var på volterna där jag brukar ha problem med att få hästen gå kvar på det tänkta spåret utan att trycka utåt med framdelen och förstora volten eller inåt med framdelen och förminska volten, eller alla möjliga mellanting där hästen bara blir konstigt böjd eller spjärnar lite. Högervarvet brukar vara värst nuförtiden, men när jag liksom "vickade med" lite i sidled med höfterba i varje steg och försökte flytta fram innerhöften + vrida bak inneraxeln lite så blev volterna plötsligt mer jämna och stabila! :banana:
Fast nu är det nog frågan om att jag som ryttare har lätt för att spänna bak högerhöften och därmed låsa den, hindrar hästens rygg och bakdel. I vänstervarvet är det inte samma sak.

Undrar hur mycket man kan "vicka med" i sidled utan att det snarare blir ett tecken på att hästen använder höfterna knasigt?
För när hästen är avslappnad och har börjat lära sig att trampa under sig så blir ju svinget mer och mer böljande upp och ner.?
 
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

Hej allihop!

Jag har ett STORT problem (iaf för mig) som är så fruktansvärt frustrerande att jag nu behöver alla tips och övningar jag kan få.:crazy:

Jag tycker att det mesta sitter bra när jag rider, men jag lyckas aldrig lära mig att sitta ner utan att studsa som en boll i nedsittning i trav, särskilt inte efter galopp. Spelar ingen roll om jag har stigbyglar eller ej, försöker tänka att jag ska vara tung, sitta på baken och dra ner hälarna. På något vis måste jag fortfarande spänna mig för det GÅR inte. Jag håller på att trilla av nästan varje gång efter galopp, särskilt med skumpigare hästar.

Nu ropar jag efter hjälp med hur jag ska göra, tänka, övningar? spelar ingen roll, bara NÅGOT tips!:confused:

Tänk dig att ditt säte skall sitta kvar i sadeln (röra sig upp och ner med hästen), medan ditt överliv skall befinna sig jämnt och rakt (alltså inte studsa upp och ner med hästen). Då blir dina höfter, ditt mellangärde, det som tar upp hela rörelsen. Det är där som all aktiviet finns. Ditt mellangärde blir som ett dragspel, som stötdämparen på en motorcross, håller överlivet stadigt och sätet i sadeln, med hästens rörelse. Avslappning krävs för att nå dit.

Alltför ofta ser man folk som försöker gjuta fast sig i sadeln, med säte, mellangärde och överliv orörligt. Hela torson studsar därmed upp och ner med hästen, spänd och i obalans.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur GÖR man för att sitta ner stabilt i trav?

*kl*
Orkar inte läsa igenom allt :p...

Svanka! När du har ryggen rak studsar du omkring, svanken blir som en stötdämpare
 
Hej allihop!

Jag har ett STORT problem (iaf för mig) som är så fruktansvärt frustrerande att jag nu behöver alla tips och övningar jag kan få.:crazy:

Jag tycker att det mesta sitter bra när jag rider, men jag lyckas aldrig lära mig att sitta ner utan att studsa som en boll i nedsittning i trav, särskilt inte efter galopp. Spelar ingen roll om jag har stigbyglar eller ej, försöker tänka att jag ska vara tung, sitta på baken och dra ner hälarna. På något vis måste jag fortfarande spänna mig för det GÅR inte. Jag håller på att trilla av nästan varje gång efter galopp, särskilt med skumpigare hästar.

Nu ropar jag efter hjälp med hur jag ska göra, tänka, övningar? spelar ingen roll, bara NÅGOT tips!:confused:

svar: jag är visserligen bara 14år men det jag brukar göra är att jag tänker att jag sitter på en tusenlapp och varje gång jag skumpar flyger den iväg det var så jag lärde mig att sitta ner i traven för alla vill ju ha lite extra pengar då och då
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 414
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 169
Ridning Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Badger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp