Hur gör man med starka hästar?

Loretta713

Trådstartare
Hej! Just nu är jag medryttare på en häst som het och stark. Då jag aldrig ridit en sån här häst behöver jag hjälp. När vi är ute och galopperar så bara springer han när man rider med andra. Jag vill inte vara hård i handen och bara slita i munnen på han för att han ska lyssna men jag kan inte heller bara släppa han då jag rider med andra och måste hålla avstånd. Ni som har starka/heta hästar, hur gör ni för att bromsa in dom utan att bli för stark i handen?

Just nu rider jag inte för någon tränare så kan inte fråga en tränare,ägaren är bottenrest så kan inte fråga ägaren för tillfället det är därför jag frågar er!

Tusen tack till er som svarar då jag verkligen behöver hjälp!
 
Det första du gör när ägaren kommer hem är att fråga om du kan börja träna för någon bra tränare. Hästen känns stark för att du behöver utveckla din grundridning. Sambandet hand-skänkel behöver läras ut irl. Men tills dess, plöj så många ridläraböcker du bara kommer över.
 
Är han bara stark med sällskap? Är det någon skillnad om du rider först eller har hästar framför er? Min medryttarhäst blir jätttetaggad av sällskap, men funkar bättre om vi är först. Men jag har ridit mycket själv utan sällskap för att hitta vårt samspel och nu när jag känner honom funkar det bättre än i början. Ni kanske inte har hittat knapparna med varandra än om du är ny medryttare på honom? Annars kan det vara bra att ta det lugnt och fråga ägaren om knep så att du inte riskerar att bli rädd om han drar.
 
Hej! Just nu är jag medryttare på en häst som het och stark. Då jag aldrig ridit en sån här häst behöver jag hjälp. När vi är ute och galopperar så bara springer han när man rider med andra. Jag vill inte vara hård i handen och bara slita i munnen på han för att han ska lyssna men jag kan inte heller bara släppa han då jag rider med andra och måste hålla avstånd. Ni som har starka/heta hästar, hur gör ni för att bromsa in dom utan att bli för stark i handen?

Just nu rider jag inte för någon tränare så kan inte fråga en tränare,ägaren är bottenrest så kan inte fråga ägaren för tillfället det är därför jag frågar er!

Tusen tack till er som svarar då jag verkligen behöver hjälp!

Galoppera inte ute om du inte har koll. Håll dig till skritt och trav.

Är den likadan när du galopperar i paddock? Be om hjälp av någon om ser er ihop, och träna mycket lydnad, övergångar och tempoväxlingar.
 
Ni som har starka/heta hästar, hur gör ni för att bromsa in dom utan att bli för stark i handen?
Jag ägde en sådan häst, red med det mildaste bettet jag kunde hitta, sen körde vi väldigt mycket lydnad, där hästen var tvungen att lyssna på mig. Det är enklare att öva och träna på det när man äger en häst än att försöka med en medryttarhäst, då ägaren kanske rider på ett annat sätt som motverkar det man själv övar osv.

En riktigt stark häst har jag fått ta ner på jorden genom att sätta mig stadigt i sadeln och bromsa med hela min kropp, sen direkt lätta på handen och släpp efter, hästen gjorde en rejäl inbromsning och får direkt "belöning" i form av eftergift, sen nästa gång räckte det med en kramning i tygeln osv.

Min ena ridlärare sa alltid att man ska renodla sina hjälper, lyssnar inte hästen måste man förstärka dom och vara tydlig och sedan successivt göra dom osynliga typ. Långt ifrån det lättaste.
 
Lydnad för rösten.

Eftergift! Hästen kan inte bli stark i handen om den inte har en hand att bli stark emot..

Bli aldrig seg eller fast i handen.
Börjar den bli stark och dragig, våga släppa tygeln.

Sidvärts.
 
Det är SVÅRT att lära sig att rida riktigt starka hästar på ett bra sätt. Jag säger som någon annan - ta tränarhjälp så snart du kan. Lycka till!
 
Man får anpassa ridningen efter dagsformen.
Jag har kämpat i 7 år nu med tränare.
Jag kan galoppera i full rulle, men inte alltid.
Kan gå i kort galopp på stigar och stannar med rösten, ibland.
I början på ridpasset funkar. Men efter ett tag med galopp så blir han för stark.
Vill Jag galoppera ett par varv på travbanan i intervallträning så åker stångbettet på.
Eftergift är ett måste, sitter man bara och drar så mår ingen bra.
Lyssnar alltid på rösten och saktar ned, men kanske inte så mycket som man tänkt.
Driva på i galopp funkar, men sen får man sitta av då han blir för taggad att ens skritta på.
 
Hej! Just nu är jag medryttare på en häst som het och stark. Då jag aldrig ridit en sån här häst behöver jag hjälp. När vi är ute och galopperar så bara springer han när man rider med andra. Jag vill inte vara hård i handen och bara slita i munnen på han för att han ska lyssna men jag kan inte heller bara släppa han då jag rider med andra och måste hålla avstånd. Ni som har starka/heta hästar, hur gör ni för att bromsa in dom utan att bli för stark i handen?

Just nu rider jag inte för någon tränare så kan inte fråga en tränare,ägaren är bottenrest så kan inte fråga ägaren för tillfället det är därför jag frågar er!

Tusen tack till er som svarar då jag verkligen behöver hjälp!

Det är ju vanligt att många blir heta i högre gångarter utomhus tillsammans med andra hästar. Be att du alltid får vara först och se till att de du har sällskap med verkligen har kontroll på sina hästar så att de håller sig lugnt och kontrollerat bakom er. Undvik att dra i tyglarna utan försök få hästen lydig för din sits .

Om det inte funkar så hade jag valt att hålla mig till lägre mer kontrollerade tempon ute tills hästen kommer ur spänning bättre och du lär dig att kontrollera den lite bättre via det.

Lycka till !
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
380
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp