Hur gör man när man säljer ett hästsläp?

Brassneck

Trådstartare
Jag har ett lite finare släp som jag ska sälja snart, har aldrig sålt något släp innan. Vad ska jag tänka på? Hur gör man vid provkörning - vem har ansvaret om det skulle hända något? Ska jag åka med i bilen eller be dem lämna något som säkerhet vid provkörning? Hur tar man betalt (det är nog för dyrt för att swisha summan)?
Andra tips för att det ska gå så smidigt som möjligt?
 
När vi sålde vårt släp så provkördes det aldrig. Dom kollade genom det noga bara och var nöjda med det. Betalning skedde via banköverföring. Swish funkar säkert också även fast det är ett stort belopp.
Vi hade annons ute på blocket som vi sen delade på våra sociala medier.
 
Sålde ett släp i våras.
Köparen kom och provkörde, vi tog foto på både bil, samt förare/passagerares körkort innan avfärd.
Är det väldigt dyrt så ring ditt försäkringsbolag och fråga hur försäkringen gäller vid provkörning av eventuell köpare.

När det sen blev affär skrev vi ett köpeavtal själva. Väldigt enkelt, typ

”Släp med registreringsnr XXX000 är vid dags datum sålt för X kronor.
Släpet säljs i befintligt skick med nästa besiktning datum XX.
Full köpeskilling är erlagd. Släpet är av säljare försäkrad i ytterligare tre arbetsdagar.”

Ordnade med ägarbyte och därefter betalade köparen med swish. Går att höja beloppsgränsen tillfälligt.
 
Man kan swisha upp till 150.000kr
För att göra det måste man logga in på internetbanken och ställa in en tillfälligt högre beloppgräns.
Med reservation för att några banker kanske har lägre gränser.

Jag har köpt släp utan provkörning.

Om köparen försvinner med släpet under provkörning kommer du troligtvis inte få ett öre på försäkringen. Det är inte stöld om du ger personen nyckeln.

Bäst är att göra ägarbytet på internet, tillsammans. Men om ni istället använder er av blanketten på ägarbeviset, se till att du själv ansvarar för att posta den. Köparen har kvitto som bevis på köpet. Du har mest att förlora på om ägarbytet inte blir av, eftersom du då är ansvarig för ett släp som någon annan åker omkring med. Så lämna inte det ansvaret till någon annan.
(kanske osannolikt att någon som köper ett så dyrt släp inte skickar in ägarbytet men när det gäller billiga fordon är det inte osannolikt att råka illa ut på detta sätt. En bra rutin att ha när man säljer fordon oavsett.)
 
Man kan swisha upp till 150.000kr
För att göra det måste man logga in på internetbanken och ställa in en tillfälligt högre beloppgräns.
Med reservation för att några banker kanske har lägre gränser.

Jag har köpt släp utan provkörning.

Om köparen försvinner med släpet under provkörning kommer du troligtvis inte få ett öre på försäkringen. Det är inte stöld om du ger personen nyckeln.

Bäst är att göra ägarbytet på internet, tillsammans. Men om ni istället använder er av blanketten på ägarbeviset, se till att du själv ansvarar för att posta den. Köparen har kvitto som bevis på köpet. Du har mest att förlora på om ägarbytet inte blir av, eftersom du då är ansvarig för ett släp som någon annan åker omkring med. Så lämna inte det ansvaret till någon annan.
(kanske osannolikt att någon som köper ett så dyrt släp inte skickar in ägarbytet men när det gäller billiga fordon är det inte osannolikt att råka illa ut på detta sätt. En bra rutin att ha när man säljer fordon oavsett.)

Tack så mycket för alla svar!
Bra att veta med swish-gränsen! Det är ju skönt att betalningen är gjord innan köparen åker iväg.

Det är just det jag är rädd för, om de försvinner eller krockar. Smala grusvägar här där jag bor och det är lätt att något händer även om man själv kör försiktigt....

Tack för tipset med ägarbytet!
 
Swish fungerar upp till 150 000kr i vissa banker. Vissa har 50 000kr som gräns. Gå aldrig med på banköverföring.

Åk alltid med vid provkörning! Försvinner spekulanten med fordonet får du inte ut något.

Säljaren postar ägarbytet, men med dagens postnord är det säkrare att göra det i transportstyrelsens app - mina fordon. :)
 
Jag har sålt en hästsläp, provkördes aldrig. Körde med swish, det går att höja summan tillfälligt, kommer inte ihåg till vilken nivå, annars går det att göra en banköverföring (gjorde det när jag köpte släpet och då provkörde jag inte heller).
Fixade ägarbytet på plats i min transportstyrelse app, väldigt smidigt.
 

Liknande trådar

Fritid Ni som säljer på Tradera: Hur skickar ni varan. Mot något slags förskott, eller tar ni betalt i förhand och skickar sårbart? Funderar på...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 011
Senast: Görel
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
387
Senast: Fideli
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 725
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp