Hur gör man..

L

lillaponnyn

..om någon inte lyssnar när man ger tips?

Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen. Hon anser att hästen är tjock. Bara inte tillräckligt tjock antar jag för hon har ökat givan hö. Hästen får oanalyserat hö endast. Det är 2 shettisar i samma hage och de delar på 7 kg om dagen. Finns inget gräs i hagen då den andra shettisen är fångponny. Jag sa att jag har läst på buke (:D) att de är bäst att analysera hö så man kan räkna ut va hästen ska få. Hon blev småsur och sa att hon tänkte bara ge lite kraftfoder. Jag frågade hur hon visste vad hästen saknade i fodret. De ser man på hästen sa hon.

Hästen i fråga har sett ut så här ända sen hon köpte henne. Hon köpte hästen vid 5 års ålder och nu är hästen 9år.
När hästen va 6 år så gav hon dom 2 shettisarna så lite hö som 5kg/dag under hösten. I samma veva så fick den andra shettisen fång/kolik och vi åkte in med henne. Hon hade ätat massor av sand, Veterinärerna hämta tillochmed sina kollegor för att visa. För dom hade aldrig sett en ponny ha så mkt sand i magen! Och det är ju rätt självklart att hästen har ätit sand för att den inte har fått tillräckligt med hö.
I samma veve som det hände så va de någon som ringde djurskyddet pga att ponnyn jag pratade om från början va alldeles för mager. Hon ljög för djurskyddet och sa att ponnyn hade fått en reaktion på avmaskningsmedlet. Vilken inte stämde. Hon ringde aldrig veterinär och hon va snål med maten flera månader. När de gått ett år så visade jag bilder på hästar som gått från skinn och ben till fina muskliga på bara nån månad. Eftersom att hennes shettis va nästan lika mager som innan. Hon blev lite småsur och sa att de inte är bra att ge för mkt hö. Hon säger även att hellre att hon är lite mager (ganska mkt enligt mej) än att hennes andra shettis i samma hage blir småtjock.

Hon motionerar ingen av hästarna mer än max 1 gång/vecka. Senaste gången jag kmr ihåg nu va för 3 veckor sen. Jag har erbjudit mej att hjälpa till att motionera den lättfödde ponnyn så högivan kan ökas. Erbjudit mej att betala analysen och räkan ut fodergivan. Har även erbjudit mej att hon kan ha den i samma hage som min med fri tillgång på hö. Men hon vill att shettisarna ska gå i samma hage. För dom är ju kompisar.

De känns inte som att de hjälper vad jag än säger. Så snälla vad ska jag göra!?

I somras så hade jag får samma hage som hennes 2 shettisar. Jag sa att hennes häst måste få kraftfoder för att hon ser inte bra ut i hullet. Hennes ursäkt blev, jag vill inte ge de i hagen när fåren går där. Fåren har inte gått där på 2 veckor nu och hästen får fortfarande inte kraftfoder.

Sen undrar jag vad ni anser om de här:
Om hon kör vi säger 2-4 ggr per månad, de blir alltså många vilodagar emellan gångerna. Kan hon då trava och galoppera en sträcka på ca 3-4 km utan skritt? Hur bra är de för hästen?

Hon säger att de inte är långt och att de rör på sig tillräckligt i hagen så man kan göra så. De går på lösdrift.

Jag hatar att klaga men nu har de varit så här i så många år och jag står inte ut pga hästarna! Tkr synd om dom.

En sak till, hon har en c-ponny. Ända sen hon skaffade hästen så har hon haft en sadel som sitter snett bak, ungefär 4-5cm till höger bak. Och den är alldeles för smal för honom i min smak. Den klämmer vid manken. Hästen har gått med sadlen i 5-6 år nu. Hur påverkar de hästen i fråga?
 
Sv: Hur gör man..

Ang vad man ska göra så är det himla svårt när människan vägrar att samarbeta. Vad sa hon när du erbjöd dig betala för analys? Låter nästan lite som att hon är snål med pengarna och att det är där skon klämmer. Om du själv tycker det känns okej skulle du ju kunna erbjuda dig att betala för hö och kraftfoder och se vad hon säger om det. Om hon vägrar även där blir det lite jobbigare.

Tycker inte det är okej att djur oavsett art ska lida pga ägarens snålhet, även om det är ens syster. Så du skulle ju kunna ringa ut en inspektör som kan komma och kolla, var närvarande när inspektören är där och dra sen hela historien om bristen på mat, om koliken osv och se vad som händer.

Ang att köra ponnyn tycker jag inte att trav och galopp 3-4 km utan skritt för en häst som körs max 1 gång i veckan är hälsosamt alls. Det är inte nyttigt för hästens kropp att "panikträna" så hårt en gång i veckan och sen bara gå i hagen resten av tiden. Det är inget jag någonsin skulle utsätta min häst för. Hästen kan få problem med lederna, musklerna, bli öm osv. Inte bra.

Ang sadeln: En dåligt sittande sadel kan göra enormt stor skada på hästen, både fysiskt och psykiskt, och det handlar inte bara om smärtor och låsningar i ryggen, utan hästen kan även få problem med inflammation i lederna när den konstant går och spänner sig pga smärtan i ryggen. Hästen får deformerade muskler pga den dåliga sadeln och får då än mer problem pga musklerna. Vill det sig illa står man tillslut där med en häst som inte går att rida ö.h.t någonsin igen utan får spendera resten av livet som sällskapshäst i hagen.

Hade det varit min syster hade jag rytit ifrån ordentligt. Det sättet som din syster behandlar sina hästar på är inte ok för 5 öre och någon måste agera innan det blir ännu värre.
 
Sv: Hur gör man..

Tack för svar! Ja de är mkt svårt när hon tycker att de är bra som de är. Fast de inte är de.

I början av sommaren så röt jag på henne och pratade inte med henne på jättelänge, de verkade funka lite för då började hon kolla runt på en ny sadel iaf. Hon åkte och köpte en, men den passade inte och så red hon i den dåliga igen. Jag vet inte varför hon inte anstränger sig till 100%.

Att hon är snål råder ingen tvekan. Hon har alltid gett hästarna så lite mat som går. I år va de jag som höll i hököpandet och jag köpte flera balar än hon har gjort tidigare. Då kanske hon inte blir lika snål med höt iaf för hon ser att de finns så himla mkt nu :)

De kom ut en inspektör för några år sen då de va som värst. Men hon bortförklarade sig och inspektören tyckte att dom inte hade de tillräckligt dåligt.

Nu såg jag att de låter som att dom har de jättedåligt, men så är de iaf inte. Hon behandlar doom med kärlek och respekt. De är bara foderbiten. Och ja utrustningen.

Vi köper hö från mitt jobb och jag sa att jag hade pratat med dom angående höanalys och då sa hon att de inte va nån mening för alla värden sjunker i höet varje dag, så man kan inte mäta så ändå:confused:

Men jag ska ändå fixa analysen åt henne och räkna ut en foderstat och se om hon följer den sen! Jag är hemma själv med hästarna i 1 månad så då kan jag ändra lite rutiner :idea::devil:.

Hennes svar på att trava och galoppera långt på en häst som knappt går annars, va just att "men hon går ju runt hela dagarna i hagen".

De är riktigt svårt att prata med henne, hon blir mest sur men jag tror att de sjunker in när hon har lugnat sig. Hon gillar nog inte heller när lillasyster lägger sig i. Jag är 4 år yngre än henne.

Värre tror jag inte att de blir, hon har sina dagliga rutiner. Bara de att hon är snål.
 
Sv: Hur gör man..

Frågor som dyker upp:

Är hästarna avmaskade? Spinkiga men bukiga kan ofta visa på problem med mask.

Hur mycket hö tycker ni att dom ska få? min shettis (dock liten) får max tre kilo om dagen om ens så mycket. han svälter inte.
Får ingen kraft heller, några morötter räcker.

ang motionen eller brist därav så är det väl inte riktigt snällt att gasa på så om dom bara går en dag i veckan och lite mer regelbunden motion hade dessutom hjälpt till att bygga muskler.

Var väldigt försiktiga med kraftfoder till shettisar som inte arbetar!
Framförallt dom som redan haft fång.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp