Hur gör ni för att inte bli dö av mygg på skogspromenaderna?

Millicent

Trådstartare
Kom precis hem från bk med världens största jävla myggbett på benen. Hade ändå täckande kläder på mig, lustigt nog fick jag inga bett på blottad hud. Vad göra?

:rage::rage::rage::rage::rage::rage:
 
Kom precis hem från bk med världens största jävla myggbett på benen. Hade ändå täckande kläder på mig, lustigt nog fick jag inga bett på blottad hud. Vad göra?

:rage::rage::rage::rage::rage::rage:
Jag har varit väldigt noggrann med att använda Myggas breda roll-on i år. Annars brukar jag slarva, men inte i år. Det gör en otrolig skillnad, iallafall för mig. Jag brukar ha massvis med myggbett överallt men har bara fått typ fem stycken hittills. Medan andra sitter och slår efter mygg sitter jag obesvärad.

Men jag stryker även på kläder, hår, you name it :D
 
Jag är en sådan där som brukar bli överfallen av mygg, dom bara älskar mig!
I lördags var vi ett gäng hundägare som skulle gå en långvandring i ett skogsområde invid en sjö, och där brukar vara grymt med mygg. Men jag testade en myggspray som heter Centaura, både på mig själv och på hundarna. Och det funkade tydligen riktigt bra, för jag hade inte ett enda myggbett när jag kom hem :)
 
Frågar vidare i denna tråden:

Har någon tips på spray som fungerar även till hundarna?
Gärna mot fästingar, men även mygg och knott.
 
Frågar vidare i denna tråden:

Har någon tips på spray som fungerar även till hundarna?
Gärna mot fästingar, men även mygg och knott.

Centaura ska funka mot fästingar också. Har precis köpt en flaska så har inte hunnit prova än men kompisen använder den och är nöjd.
 
Det jag har läst i olika facebookgrupper är att Centaura fungerar bra. Om det enbart är fästingar man vill ha effekt mot så kan det vara värt att prova kokosolja, jag har hört från flera håll att det ska fungera bra, men jag har inte provat själv, det ska tydligen räcka med några droppar i pälsen. Men om det är så att det inte finns fästingar där de har gått eller om det fungerar vet jag inte. ;)
 
Centaura ska funka mot fästingar också. Har precis köpt en flaska så har inte hunnit prova än men kompisen använder den och är nöjd.

Åh vad bra! Har inte sett att det kan användas till hund innan, men googlade nu och det verkar ju stämma :) Tack för tips!
 
Åh vad bra! Har inte sett att det kan användas till hund innan, men googlade nu och det verkar ju stämma :) Tack för tips!
I Sverige är det ännu inte tillåtet att sälja till hund, men i Norge går det bra. ;) Men man kan köpa det i Sverige för användning till häst och människa. Som jag förstod det så är det lite pappersarbete kvar innan det blir godkänt även för hund i Sverige.
 
I Sverige är det ännu inte tillåtet att sälja till hund, men i Norge går det bra. ;) Men man kan köpa det i Sverige för användning till häst och människa. Som jag förstod det så är det lite pappersarbete kvar innan det blir godkänt även för hund i Sverige.

Ja, jag hittade något svar från vetzoo att det var ansökt om godkännande hos läkemedelsverket (?) även i Sverige :) Det är beställt nu i alla fall, hoppas att det kommer fungera för oss också. Hundarna har ju Bravecto, men de drar ju med sig mängder med levande fästingar in :arghh: Hade 4st som kröp i sängen häromkvällen, trots en rejäl genomgång av hundarna efter promenaden (där vi hittade typ 15 st..)
 
Oj, fungerar det verkligen som skydd mot fästingar? Centaura alltså. Det vore ju helt fantastiskt :o
Står att det är "direkt repellerande" men det är det inte på labben :meh: . Men det kanske vore ännu värre annars, vad vet jag. Fungerar ok mot mygg på mig i allafall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 038
Senast: Lingon
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp