Hur gör ni när ni hoppar själva?

Linnea Dyrbäck

Trådstartare
Jag har tänkt på en sak. Ni som kanske hoppar själva ibland, hur gör ni när ni ska höja hindrerna? Hoppar ni av hästen varje gång eller har ni några bommar, småhinder och även lite högre framme redan?
 
Jag har tänkt på en sak. Ni som kanske hoppar själva ibland, hur gör ni när ni ska höja hindrerna? Hoppar ni av hästen varje gång eller har ni några bommar, småhinder och även lite högre framme redan?
Hm, jag hoppar för att jag tänker att det är nyttigt för hästen och för mig som ryttare. Vi båda behöver mest mängdträning just nu så hinder på 50 cm är perfekt och jag håller mig där. Skulle hon peta ner en bom får jag hoppa av.
 
Jag har tänkt på en sak. Ni som kanske hoppar själva ibland, hur gör ni när ni ska höja hindrerna? Hoppar ni av hästen varje gång eller har ni några bommar, småhinder och även lite högre framme redan?

Jag försöker ha 3 hinder på lite olika höjd, mellan 40-80 cm. Behövs det höjas hoppar jag av och justerar, men oftast handlar övningen mer om vägval och tempo än höjd. Jag är bortskämd med en häst som sällan river, men skulle en bom fara skippar jag ibland att hoppa det hindret istället för att bygga upp igen. Lat som jag är. ;)

Hoppar jag högre vill jag ha tränare med samt bättre underlag än vi har på hemmaplan.
 
Gör som @Habina , har lite olika höjder framställda och jobbar med vägar och tempo. Orkar sällan ta fram massa material heller så blir någon passande övning med max 4 hinder, oftast räcken. Aldrig mer än en oxer 😅
 
Gör som @Habina , har lite olika höjder framställda och jobbar med vägar och tempo. Orkar sällan ta fram massa material heller så blir någon passande övning med max 4 hinder, oftast räcken. Aldrig mer än en oxer 😅

Bästa känslan är när man åker iväg till ridhuset en bit härifrån, kliver in med hästen och inser att nån annan nitisk människa byggt upp en hel bana. :love:
 
Hoppar aldrig några höjder, men brukar bygga fram lite markbommar och ett par kryss eller något sådant om jag hoppar hemma i paddocken och sedan hoppar jag av när jag har värmt upp och hoppat lite på det och lägger upp det till någon lite högre övning, markbommarna kanske byggs till ett hinder och kryssen blir låga räcken typ. Men att hoppa av så mycket mer än en eller ett par gånger i mitten av passet ser jag inte riktigt någon vits med, ens om man ska hoppa högre.

Som @Habina skrev så är det ju fantastiskt när man åker iväg till ridhus och det står massor av hinder framme så man har plats för att lägga ned några till bommar, några till kryss och ändå låta några vara lite (okej, jag brukar behöva sänka även dem... :angel:) högre! :love:
 
Hoppar aldrig några höjder, men brukar bygga fram lite markbommar och ett par kryss eller något sådant om jag hoppar hemma i paddocken och sedan hoppar jag av när jag har värmt upp och hoppat lite på det och lägger upp det till någon lite högre övning, markbommarna kanske byggs till ett hinder och kryssen blir låga räcken typ. Men att hoppa av så mycket mer än en eller ett par gånger i mitten av passet ser jag inte riktigt någon vits med, ens om man ska hoppa högre.

Som @Habina skrev så är det ju fantastiskt när man åker iväg till ridhus och det står massor av hinder framme så man har plats för att lägga ned några till bommar, några till kryss och ändå låta några vara lite (okej, jag brukar behöva sänka även dem... :angel:) högre! :love:

Jag brukar ha en diskussion med min häst kring höjden, när vi går runt bland hindren och sänker. Hon kallar mig fegis och tycker att jag sänker helt i onödan. :D
 
Jag är jättelat och tycker dels att det är jobbigt att bygga fram/bort och att höja/sänka/fixa nerslaget så jag brukar antingen prata ihop mig med någon annan eller betala för att träna... bara för att slippa fixa själv.... :o
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
1 668
Senast: ildiko
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp