Hur gör ni när ni säljer valpar?

fijja

Trådstartare
Ni som föder upp hundar. Hur gör ni när ni säljer?
Hur väljer ni era köpare menar jag?

Är det den som betalar handpenning först som står först på tur?
Har ni någon speciell tignings lista?

Jag är ju i hundköpar tagen. Har hittat en uppfödare (efter mycket letande) som har en dräktig tik som jag är sååå intresserad av. Tiken och hanen är precis vad jag letar efter och därför så vill jag ha en valp därifrån.

Uppf gör som så, hen skriver upp intresserade på en lista under tiden tiken är dräktig. När valparna är födda så får man komma dit och prata, träffa tik och valpar osv.
Efter det så väljer uppf dom köpare hen tycker passar bäst!

Detta känns för mig väldigt seriöst. Men risken finns ju att jag blir utan valp trots att jag var en av dom första som hörde av mig.

Tiken har inte fött än, jag har väntat i 7 veckor nu, men som sagt, vet ännu inte om någon av valparna blir min.

Vet att hen har många intresserade, och det jag har helt klart emot mig är att det är min allra första hund. (antar jag?)
Det jag har som är mycket positiv (enligt mig iaf) är att jag och min sambo jobbar natt, olika nätter så det är alltid någon hemma, så den behöver inte lämnas ensam för att man jobbar osv. Bor lite lantligt och har en stabil relation med lite större barn.

Sen är jag ju väldigt intresserad av utst och träning/tävling i lydnadsgrenar, men det kan ju inte uppf veta om intresset är 'äkta' om man ska hårddra det.


Men det jag undrar är, hur tänker ni? :)
 
Sv: Hur gör ni när ni säljer valpar?

Jag vill ha ett hem som är vettigt.

Det är jättesvårt att sålla bland alla som har storslagna planer på vad de ska göra med hunden. I bästa fall gör de ungefär hälften av vad de säger till uppfödaren att de ska göra. Men så länge hemmet är vettigt och synen på djur är bra så lyckas det ändå bli bäst enligt mig.

Jag ser inte lantligt boende som någonting direkt positivt. Det för att jag har erfarenheten att många hundar som bor på landet får mindre aktivering och mindre "kvalitativ tid" än hundar i lägenhet, eftersom man är tvingad att aktivera hunden i lägenhet på ett helt annat vis. Så boendesituationen är viktig för mig, men det är någonting som snabbt kan ändras också.

Sen är jag noga med människorna uppträder. Ett stressat och nervöst intryck gör att valpköparna går bort. Jag vill inte ha köpare som inte klarar av att slappna av.

De köparna som jag gillar bäst är de som kommer hem till mig, tar ordentligt i hand, som gärna dricker en kopp te eller kaffe och snackar en bra stund. De får gärna berätta om sig själva utan att jag behöver fråga. Jag vill ha köpare som jag märker är sig själva. De som sätter upp en fasad går bort, eftersom jag fördomsfullt tror att de har någonting att dölja. De som är ärliga går framför de med fasad alla dagar, även om vissa saker inte är så bra, tex att hunden måste vara hemma själv flera timmar varje dag. Jag tar hellre ett ärligt hem och de som erkänner sina brister, än de som försöker visa upp god dager och vara så perfekta i sitt hundägande. Jag vet att alla hundägare har stunder då vi inte sätter hunden i första rummet.

Sen tittar jag efter människor som vill att hunden ska vara med familjen. Alla som säger att hunden ska sova i tvättstugan eller hallen går bort som köpare av mina valpar. Även de som säger att hunden inte får vara i soffan tex. Jag tycker att det är någon typ av kontrollbehov eller maktbehov när man har sådana regler för sina hundar. Är man rädd för hår så ska man inte ha hund över huvud taget.

Men så länge köparna är vettiga så ordnar det sig i längden. En hund lever i 10-15 år och det är mycket som kan hända på de åren. Nya jobb, ny bostad, nya barn etc. Jag hakar inte upp mig för mycket på levnadssituationen, för den kan snabbt ändras!
 
Sv: Hur gör ni när ni säljer valpar?

ok, tack för svar :)

Jag kan inte tänka mig att jag skulle aktivera den mindre för att jag bor lite lantligt än om jag bodde i lägenhet. Har nära till träningsmöjligheter och så ändå.
Men också nära till skog och sjö. Vilket man kanske inte har om man bor mitt i sthlm, lite mer så jag menade :)

Jag har verkligen tänk på hund länge, planerat länge, valt ut ras under lång tid för att få en hund som passar mig och min familjs behov. Och därefter nogrant letat uppfödare. Så det är ju inget infall direkt :)

Men jag ska försöka vara mig själv när jag får åka dit och träffas, sen är det bara att hoppas på det bästa :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 594
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
2 901
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp