Hur gör proffsen? Kan vi, bör vi, lita på dem? Stödja dem?

Jag tycker att bilden(och de andra som togs vid samma tillfälle) är intressant för två spår av diskussioner:

1. Den gällande utrustning, och om vi kan/bör förlita oss på att "proffsen" alltid har "rätt" och att vi borde ta efter dem / lita på dem.

2. Hur kan vi, alla tillsammans, visa att vi inte tycker att det är ok att rida på det här viset?

1) Jag tycker verkligen inte att "proffsen alltid har rätt", detta trots att jag själv verkligen är en äkta gräsrotsryttare. Jag anser det vara en bra grej att ifrågasätta och diskutera både nya och gamla saker. För mig är varken utrustning eller metoder självklara bara för att någon som är duktigare än mig säger det (oavsett vilken nivå personen befinner sig på), däremot så försöker jag vara ödmjuk och inse att personen är duktigare än mig av en anledning. Så om personen har goda argument för att, låt oss säga ett annat bett, skulle passa min häst bättre är jag inte dummare än att jag kan prova även om jag själv inte hade kommit på idén. Inom rimliga gränser då givetvis. Ett light-exempel från verkligheten var på ridskolan för hundra år sen när ridläraren tyckte att jag skulle rida med ett spö under tummarna för att få en mer stilla hand. Oerhört dum idé tyckte jag själv, även när jag provade. Men, ridläraren kunde förklara tanken bakom och eftersom jag betalade denne för att lära mig rida bättre så vore det konstigt om jag avfärdade dennes idéer utan att prova. Då hade det varit bättre att rida för någon annan. "Problemet" var att jag surade över detta fördömda spö som gjorde allt så mycket svårare på lektionerna. Efter ett par två-tre gånger med spö red jag utan det igen och plötsligt gick det mycket bättre eftersom mina viftande händer inte störde hästarna längre...

Sammanfattning: Inte lita på folk bara för att de är bättre, men att prova saker baserat på goda argument är jag inte alls främmande för.

2) Det kan ju kännas svårt att som jag vara på gräsrotsnivå och vilja påverka proffsen om man ska tänka världseliten. Däremot gör jag ju vad jag kan mer på hemmaplan. Finns det en tränare som jag tycker beter sig illa så avstår jag från denne och rekommenderar inte andra att anlita denne heller (dvs jag avstår rekommendation men går inte omkring och snackar skit om denne vitt och brett). Det är inte så mycket konstigare än andra val jag gör. Undviker till exempel att handla i en av affärerna på orten eftersom de har ganska dåligt ekologiskt utbud. Jag känner lite "ingen kan göra allt men alla kan göra något". Sen vad gäller toppryttarna har jag ju åsikter om vilka jag tycker rider trevligt och vilka jag tycker inte gör det MEN inser också att den nivån på ridning och hästar som de befinner sig på kommer jag aldrig vara i närheten av utan försöker banka lite ödmjukhet i mig själv. Däremot är inte det samma sak som att ridning får se ut hur som helst bara för att det är hög nivå. Hästarnas välbefinnande borde ju alltid stå högst på listan men även här har vi ju olika åsikter om HUR man uppnår detta. Det gäller ju sånt som utfodring, hagvistelse, täckesanvändning, träningsmetoder och så vidare. Hästens välbefinnande är något som jag verkligen försöker ha fokus på hela tiden när jag har med mig personer som är unga och/eller oerfarna och förklara VARFÖR jag gör saker som jag gör.

Sammanfattning: Man får göra det man kan för att försöka påverka det som man faktiskt har möjlighet att påverka.
 
Man behöver inte svälja allt proffs gör med hull och hår. Man får kritisera dålig ridning /horsemanship.
Men man kan oxå se att allt inte är svart och vitt och ang den ryttare dom diskuterats här tycker jag han är eb ryttare som ibland får kritik för att han har hästen för lång och för öppen i formen. För att han väljer att inte pressa ihop hästen i det läget.
Har sett honom som testryttare på fyra åringarna på breeders och där tycker jag han var oerhört mjuk och känslig mot hästarna och prioriterade tydligt att rida ut halsen och förbättra lösgjordheten. Allt som glimmar är inte guld men det kan finnas guldkorn i leran oxå on man vaskar lite!
 
Det blir lite fel att starta diskussionen med en ögonblicksbild på en namngiven ryttare. Givetvis är det som syns på bilden inte önskvärt, men samtidigt så finns det förmodligen inte någon ryttare där man kan få fram motsvarande eller värre bilder. En bild säger mer än 1000 ord, men en ögonblicks bild kan ljuga/vinkla mer än 1000-ord. Även om man tar kortare bildsekvenser på några sekunder kan de bli liknade effekter.

Proffs är annars som människor är mest, en del är goda förebilder, andra ganska värdelösa. En del är goda pedagoger, andra ganska värdelösa. Förutom detta så har i personliga preferenser om vad vi tycker är bra och dåligt, korrekt och felaktigt och så har vi olika erfarenhet av olika personer. Folk förändras, folk har läst delvis olika artiklar om personerna. Personkemin spelar också stor roll.

Man kan inte generellt varken såga proffsen eller lita på dem utan det varierar, men generellt så hade de inte varit i den position de är utan ett visst mått av skicklighet. Det är ju också så att man även bör sålla när det är personer man betraktar som bra förebilder, få människor är perfekta.
 
Det finns ju betydligt värre filmer än den tex Reiningfilmen från Malmö , den är rent vidrig där dom sitter på halvlånga tyglar och bara rycker i stången gång efter annan. Fy fan stackars djur..
 
Så det är den nivån hästsporten ska ligga på? Alltid tanken på att jaja, det finns alltid värre folk..det finns alltid värre metoder, då är ju detta inget att haka på..det är ju tragiskt. Att se en westernryttare vara hård i ridningen på en häst det gör ju att träningsmetoderna i dressyr är helt okej eller..liksom..näe.

Vi är på hästhanteringsforumet, inte på dressyrforumet.. eller var diskussionen specifikt gällande enbart för dressyrryttare?? Man får inte ta upp andra grenar här för dig då eller?

Med tanke på TS överskrift Hur gör proffsen? Kan vi, bör vi, lita på dem? Stödja dem? så ser inte jag att diskussionen är vikt enbart för dressyrryttare.
 
Min tanke med tråden var inte att analysera enskilda ryttare, utan att fundera kring hur vi kan påverka sporten mot bättre ridning. Ridsporten, oavsett gren.

Jag är inget fan av Kittel, men det som skrevs i artikeln tyckte jag snarare handlade om att han tyckte att ryttarna stormade mot domarna, och att det var den dramatiken han menade främst.
Vidare nämns det att sponsorerna viker från dramatiken, och det är väl jättebra. Det är kanske den vägen som kan ge mest effekt. Att sponsorer slutar sponsra ryttare som dels beter sig illa mot ryttarkollegor och domare(som jag tolkade att Kittel menar att det förekommer) men också att sponsorerna drar sig för att sponsra ryttare som upprepade gånger syns i medierna ridandes på ett sätt som inte är förenligt med god horsemanship.

Så, jag tror lite drama är bra, alla proffsryttare bör ha i tanken att deras ridning granskas och hängs ut om de rider osportsligt. De kanske inte bryr sig om vad lilla jag tycker om deras ridning, men när sponsorerna backar så blir det annat.
Det kanske också får lite hobbyryttare att tänka till innan de litar blint på det proffsen gör. För det finns faktiskt folk som litar helt blint på sina idoler...

Det här med toleransen inom olika sporter är rätt intressant också.
Inom western förstod jag det som att den där filmen när de red in hästarna i väggen inte var någon jättestor sak, det var ju uppenbarligen flera som helt ogenerat gjorde såhär inför publik. (utländska ryttare iofs tror jag). KAN vara att jag missuppfattat dock, är inte så insatt i den världen.
Inom dressyren så kan man uppenbarligen rida med enormt skarpa bett och tydligt ordentligt med kraft i tygeln och ändå bli högt placerad.
Inom tremomentskörningen var det förra året en incident där någon knäppte ett kort på en kusk som var grov i körningen (både med töm, pisk och ord har jag för mig). Efter det så kom det stränga order från förbundet att det var fullständig nolltolerans på att använda pisken som drivande hjälpmedel, den fick enbart användas som svängande hjälp. Detta på ALLA nivåer, även debutantklasser. Stenhårt också på att ta ut trötta ekipage osv. Domarna informerade alla funktionärer om detta och samtliga tävlande.

Så, jag kan också tycka att det skulle komma strängare direktiv uppifrån till domare osv, och att domarna skulle få på skallen om de inte gjorde sitt jobb.
 
Jag tycker att man ska vara lite "källkritisk" innan man väljer en förebild.

Vad är det egentligen som proffsen är proffs på?

Dom är proffs på att tjäna pengar på hästar.

Och där pengar är inblandade, så är det lätt hänt att man bara funderar på hur man ska få mer pengar/inte ska förlora pengar och glömmer bort att fundera på hur det påverkar hästen. Eller så funderar man på hur det påverkar hästen, men väljer att göra på det "vinnande" sättet ändå, för vad ska man annars ha hästen till? Hästen blir ett verktyg för att utöva ett yrke, istället för en träningskompis/familjemedlem.

Jag tycker inte att dagens elitryttare är bra förebilder för hobbyryttare att ha överhuvudtaget.
 
Jag tycker att man ska vara lite "källkritisk" innan man väljer en förebild.

Vad är det egentligen som proffsen är proffs på?

Dom är proffs på att tjäna pengar på hästar.

Och där pengar är inblandade, så är det lätt hänt att man bara funderar på hur man ska få mer pengar/inte ska förlora pengar och glömmer bort att fundera på hur det påverkar hästen. Eller så funderar man på hur det påverkar hästen, men väljer att göra på det "vinnande" sättet ändå, för vad ska man annars ha hästen till? Hästen blir ett verktyg för att utöva ett yrke, istället för en träningskompis/familjemedlem.

Jag tycker inte att dagens elitryttare är bra förebilder för hobbyryttare att ha överhuvudtaget.
Man ska vara källkritisk i allt, både när det gäller att fördöma och ha som förebild. Oftast är det inte svart och vitt utan en gråskala.

Vem anser du att vi ska ha som förebild istället om ingen av elitryttarna duger, exempelvis inom dressyren? Och på vad grunder sågar du alla elitryttarna? Jag menar givetvis om man satsar på att nå eliten, eller i vart fall att tävla.
 
Man ska vara källkritisk i allt, både när det gäller att fördöma och ha som förebild. Oftast är det inte svart och vitt utan en gråskala.

Vem anser du att vi ska ha som förebild istället om ingen av elitryttarna duger, exempelvis inom dressyren? Och på vad grunder sågar du alla elitryttarna? Jag menar givetvis om man satsar på att nå eliten, eller i vart fall att tävla.

Satsar man på att nå eliten är det väl en bra idé att ha dom som förebild. Men det är väl en rätt liten procent av Sveriges ryttare som gör det. Hur många är det ens som har grönt kort?

Som fritidsryttare letar jag förebilder i de som prioriterar hästens fysiska och mentala välmående och utveckling framför tävlingsresultat. Jag tävlar inte - varför skulle jag försöka rida de som gör det? Jag vill rida som de som har fantastiska relationer med sina friska och starka hästar.
 
Satsar man på att nå eliten är det väl en bra idé att ha dom som förebild. Men det är väl en rätt liten procent av Sveriges ryttare som gör det. Hur många är det ens som har grönt kort?

När det gäller förebild så förutsätter jag att folk väljer en förebild som gör vad de själv önskar göra även om de inte når målet. En 8:a-åring kan drömma om att bli hopp/dressyr stjärna liksom en 8:a-åring vill bli fotbollsproffs som Zlatan. Eller en 6-åring som vill bli som Måns Zelmerlöw. Även vuxna söker sig förebilder

Så nej det är inte en liten procent som ser efter stjärnor som förebild, om man har grönt kort eller inte är ointressant, eller ens vill tävla. Drömma kan man ändå.

Som fritidsryttare letar jag förebilder i de som prioriterar hästens fysiska och mentala välmående och utveckling framför tävlingsresultat. Jag tävlar inte - varför skulle jag försöka rida de som gör det? Jag vill rida som de som har fantastiska relationer med sina friska och starka hästar.

Och vilka kändisar uppfyller dina krav? Tråden handlar ju om kändisar som förebilder, inte farbror Arne, storasyster Eva eller fröken på ridskolan.
 
Och vilka kändisar uppfyller dina krav? Tråden handlar ju om kändisar som förebilder, inte farbror Arne, storasyster Eva eller fröken på ridskolan.

Monika Sanders (fd Müller), Marius Schneider, Christoffer Dahlgren.. tillexempel. Kändisar inom min "gren".

Visst drömmer man som barn (och vuxen). Jag önskar därför att "alternativa" idoler skulle få mer exponering i media. Det håller iofs redan på att ske tack vare eldsjälar. Hästmagasinen senaste åren har ju börjat innehålla fler artiklar om olika sätt att umgås med sin häst :-).
 
Monika Sanders (fd Müller), Marius Schneider, Christoffer Dahlgren.. tillexempel. Kändisar inom min "gren".

Visst drömmer man som barn (och vuxen). Jag önskar därför att "alternativa" idoler skulle få mer exponering i media. Det håller iofs redan på att ske tack vare eldsjälar. Hästmagasinen senaste åren har ju börjat innehålla fler artiklar om olika sätt att umgås med sin häst :-).
Håller dom alternativa om dom utsätts för samma granskning som tävlingsdressyren?

Jag tror inte det utan det kommer vara samma hårklyverier.
 
Monika Sanders (fd Müller), Marius Schneider, Christoffer Dahlgren.. tillexempel. Kändisar inom min "gren".

Visst drömmer man som barn (och vuxen). Jag önskar därför att "alternativa" idoler skulle få mer exponering i media. Det håller iofs redan på att ske tack vare eldsjälar. Hästmagasinen senaste åren har ju börjat innehålla fler artiklar om olika sätt att umgås med sin häst :-).

Då får nog dina alternativa hjältar visa sig inom områden där folk söker förebilder, exempelvis börja tävla. Risken om de får kändis status är att de blir mer granskade och därmed inte värdiga kändisstatus enligt dig. Så blir det ofta när man kommer i rampljuset.
 
Då får nog dina alternativa hjältar visa sig inom områden där folk söker förebilder, exempelvis börja tävla. Risken om de får kändis status är att de blir mer granskade och därmed inte värdiga kändisstatus enligt dig. Så blir det ofta när man kommer i rampljuset.

Dom har kändisstatus redan, internationell sådan...

Måste man tävla för att leta efter en förebild?
 
Då får nog dina alternativa hjältar visa sig inom områden där folk söker förebilder, exempelvis börja tävla. Risken om de får kändis status är att de blir mer granskade och därmed inte värdiga kändisstatus enligt dig. Så blir det ofta när man kommer i rampljuset.

Dom har kändisstatus redan, internationell sådan...

Måste man tävla för att leta efter en förebild?
För att vara förebilder för svenskar är det en förutsättning att svenskar känner till dem eller hur?

Vad tävlar de i? Ska de vara förebilder för tävlande så krävs det att de kan prestera under de villkor som andra tävlande gör. Eller missade du att det rimligen krävs att man tävlar för att vara förebild för de som drömmer om att blir ridstjärnor?
 
Som jag skrev, alla "toppnamnen" klarar inte närmare granskning. De jag nämnde klarar min granskning. Dom rider på ett sätt som jag tycker är bra, men framförallt har dom ett ödmjukt, kunskapssökande sätt att umgås med hästar och folk. Det finns en anledning till att jag inte skrev Bent Branderup.

Varför inte Bent?
 
För att vara förebilder för svenskar är det en förutsättning att svenskar känner till dem eller hur?

Vad tävlar de i? Ska de vara förebilder för tävlande så krävs det att de kan prestera under de villkor som andra tävlande gör. Eller missade du att det rimligen krävs att man tävlar för att vara förebild för de som drömmer om att blir ridstjärnor?

Läs om, läs rätt. Dom är kändisar, även i Sverige. Men inte i just dina kretsar.

Jag undrade om man måste tävla för att leta efter en förebild?
Varför krävs det att man tävlar för att få drömma om att vara bra på att rida?
 
Varför inte Bent?

Inte riktigt den ryttaren eller personen jag strävar efter att bli, men jag är å andra sidan inte ute efter att klara av en courbette eller terre-a-terre utan är mer intresserad av "mjuka" värden (förhållningssättet till människor och djur). Han är ju dock inte särskilt hårdhänt jämfört med Patrik Kittel ;).
 
Knapplån
Ang debatten nu så finns det skit , dålig hästhantering, dålig bristande etik och empati för djuren osv, i samtliga tävlingsgrenar . Det är liknande i tävlingssporter som genererar pengar allmänt - både gällande sporter med andra djur än hästar, och inom tävlingssporter för människa i fråga om fusk och fiffel .

Minns så väl böckeberg skandalen från 2011 gällande raining . Men det är skandaler och bristande etik även inom islandshäststävling/träning/ridning , trav, galopp osv osv .
I samtliga fall blir det samma diskussioner alltsomoftast . Anhängarna till den aktuella grenen argumenterar med näbbar och klor för att försvara sin gren med div argument och förklaringar , medans kritikerna rasar .

Det viktigaste att inse i sammanhanget är nog just att reaktionerna och argumenten som sagt blir nästan universella i fråga om hur de sker . Utifrån det torde bästa möjligheten för att förändra vara om debatterande inser just detta och kan nyktert diskutera och agera om ändring ska ske .

Ang påstående att USA skulle vara ledande ang domare som protesterar genom att hoppa av osv, blir jag väldigt väldigt undrande . USA är öht inget ledande land i fråga om djurskydd eller syn på djur i allmänhet , även om det inte är ett I-land . Tvärtemot styrs hela USA på kapitalism och det genomsyrar givetvis då även de stora tävlingssporterna .
 
Senast ändrad:
Knapplån
Ang debatten nu så finns det skit , dålig hästhantering, dålig bristande etik och empati för djuren osv, i samtliga tävlingsgrenar . Det är liknande i tävlingssporter som genererar pengar allmänt - både gällande sporter med andra djur än hästar, och inom tävlibgssporter för människa i fråga om fusk och fiffel .

Minns så väl böckeberg skandalen från 2011 gällande raining . Men det är skandaler och bristande etik även inom islandshäststävling/träning/ridning , trav, galopp osv osv .
I samtliga fall blir det samma diskussioner alltsomoftast . Anhängarna till den aktuella grenen argumenterar med näbbar och klor för att försvara sin gren med div argument och förklaringar , medans kritikerna rasar .

Det viktigaste att inse i sammanhanget är nog just att reaktionerna och argumenten som sagt blir nästan universella i fråga om hur de sker . Utifrån det torde bästa möjligheten för att förändra vara om debatterande inser just detta och kan nyktert diskutera och agera om ändring ska ske .
Väl talat!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 424
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 039
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 819
Senast: Solstig
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 670
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp