Hur gör proffsen? Kan vi, bör vi, lita på dem? Stödja dem?

Tillägg : den dagen man själv blivit så förblindad av sin egen sport/tävlingsgren att man öht inte kan kritisera den eller inse att det finns befog för kritik , och svarar med att det finns andra grenar/sporter som är värre, så är det nog lite kört i fråga om att få till en sund debatt och faktiskt påverka bristerna i sporten öht .
 
.

.

Det här med toleransen inom olika sporter är rätt intressant också.
Inom western förstod jag det som att den där filmen när de red in hästarna i väggen inte var någon jättestor sak, det var ju uppenbarligen flera som helt ogenerat gjorde såhär inför publik. (utländska ryttare iofs tror jag). KAN vara att jag missuppfattat dock, är inte så insatt i den världen.

Angående Bökeberg där så var det lite samma beteende och inställning som innan FEI förbjud rollkuren på framridningen. Dom ryttarna blev helt tagna på sängen och fattade inte att det var djurplågeri att stå upp i stigbyglarna och rycka och såga hästen i munnen. Eller snurra runt hästarna hundra varv i spinn så dom blev så yra så dom nästan trillade.

Innan förbudet mot rollkur så red en del ryttare omkring i ett extremt läge i över 45 minuter på framridningen. Såg en film med Anky från Holland där just det skedde, det var helt vidrigt, men ungefär lika mkt vardag då som händelsen från Bökeberg.
 
1. Den gällande utrustning, och om vi kan/bör förlita oss på att "proffsen" alltid har "rätt" och att vi borde ta efter dem / lita på dem.

2. Hur kan vi, alla tillsammans, visa att vi inte tycker att det är ok att rida på det här viset?

Oh, denna tråden har jag missat!

1. Nej. Verkligen inte!!! Proffsen är proffs på att rida/utveckla/ta fram hästar. De är oftast så mycket bättre på att rida att vi som amatörer faktiskt inte inser HUR bra de är. Eftersom de dels oftast har en sits som inte är av denna "rida två hästar om dagen ryttarens"-värld och dels har en betydligt större förmåga att få hästen att bruka sin kropp på ett sunt vis (även om en hel hög både hopp o dressyrhästar går med nosen bakom lod konstant så inser iaf jag att de är betydligt starkare o välfungerande än min hobbyhäst som jag vill ha fram nosen på) så tror jag helt enkelt att hästen störs mindre av sämre sittande utrustning än om jag som hobbyryttare suttit o hållt balansen i en lite dåligt sadel, haft för mycket tryck en pigg dag i ett inte helt anpassat bett/träns osv osv. Dessutom är jag grymt skeptiskt till alla som är sponsrade!
(nu tog jag bara utrustningsbiten här)

2. Vet inte. Jag blundar faktiskt mest. O väljer sedan att stötta det jag kan stå för utifrån vad jag vet.

Det jag stör mig på i hästvärlden är att vi har en så utbredd och "normaliserad" våldskultur. Jag är själv ingen förebild utan kommer ofta på mig själv med att vara onödigt hård mot min häst men eftersom han är såpass känslig med nya människor så märker jag det väldigt tydligt. Det kommer så ofta ett helt onödigt "Stå still!" med arg/irriterad ton från yrkesfolk som jobbar med hästar.

HÄR är jag faktiskt glad för det lite mer "alternativa"-tänket som blir mer och mer vanligt. Både inom hästbehandling och inom hästträning. JAG personligen har stött på mer hästmänniskor med en mjukare inställning till hästen här. Och jag menar inte mjuk som i mesig/otydlig/osäker, det finns såklart också och är inte heller bra.

Som ett "färskt" men anonymt exempel så såg vi en hoppklass under Gbg HS i våras och i den klassen om typ 20-30 (?) ryttare så såg vi TVÅ ritter som var trevliga att se på rakt igenom. Dressyr på den nivån har jag aldrig gillat att titta på.
 
Då får nog dina alternativa hjältar visa sig inom områden där folk söker förebilder, exempelvis börja tävla. Risken om de får kändis status är att de blir mer granskade och därmed inte värdiga kändisstatus enligt dig. Så blir det ofta när man kommer i rampljuset.
Det finns väl förebilder/kändisar inom hästhantering som inte tävlar. Jag tror nog att t.ex. Andrew McLean och Ed Dabney är förebilder för många när det gäller just hästhantering. De anses vara duktiga och är proffs.
 
Andrew McLean har ju iallafall tävlat svår fälttävlan och hoppning vet jag. Dressyr oxå läste jag nu.. minns när han var här i Sverige
 
Senast ändrad:
Oh, denna tråden har jag missat!

1. Nej. Verkligen inte!!! Proffsen är proffs på att rida/utveckla/ta fram hästar. De är oftast så mycket bättre på att rida att vi som amatörer faktiskt inte inser HUR bra de är. Eftersom de dels oftast har en sits som inte är av denna "rida två hästar om dagen ryttarens"-värld och dels har en betydligt större förmåga att få hästen att bruka sin kropp på ett sunt vis (även om en hel hög både hopp o dressyrhästar går med nosen bakom lod konstant så inser iaf jag att de är betydligt starkare o välfungerande än min hobbyhäst som jag vill ha fram nosen på) så tror jag helt enkelt att hästen störs mindre av sämre sittande utrustning än om jag som hobbyryttare suttit o hållt balansen i en lite dåligt sadel, haft för mycket tryck en pigg dag i ett inte helt anpassat bett/träns osv osv. Dessutom är jag grymt skeptiskt till alla som är sponsrade!
(nu tog jag bara utrustningsbiten här)

2. Vet inte. Jag blundar faktiskt mest. O väljer sedan att stötta det jag kan stå för utifrån vad jag vet.

Det jag stör mig på i hästvärlden är att vi har en så utbredd och "normaliserad" våldskultur. Jag är själv ingen förebild utan kommer ofta på mig själv med att vara onödigt hård mot min häst men eftersom han är såpass känslig med nya människor så märker jag det väldigt tydligt. Det kommer så ofta ett helt onödigt "Stå still!" med arg/irriterad ton från yrkesfolk som jobbar med hästar.

HÄR är jag faktiskt glad för det lite mer "alternativa"-tänket som blir mer och mer vanligt. Både inom hästbehandling och inom hästträning. JAG personligen har stött på mer hästmänniskor med en mjukare inställning till hästen här. Och jag menar inte mjuk som i mesig/otydlig/osäker, det finns såklart också och är inte heller bra.

Som ett "färskt" men anonymt exempel så såg vi en hoppklass under Gbg HS i våras och i den klassen om typ 20-30 (?) ryttare så såg vi TVÅ ritter som var trevliga att se på rakt igenom. Dressyr på den nivån har jag aldrig gillat att titta på.
Just det här med kulturen inom hästbranchen har jag oxå tänkt på när jag ser det med ögons v oinvigda så att säga. Hästfolk har gärna ett ganska grovt språk som många gånger kallar hästar inte så smickrande saker... Ofta är det mest ord och ofta är man lite rå i tonen mot sina kollegor oxå...
Men faktum är ju att hästsporten är tuff. Hästar är stora och starka flyktdjur och många av oss kommer någon gång under karriären att råka ut för skador i samband med hästar. Trots kunskap och försiktighetsåtgärder ! Vi kan inte vara gnälliga över skrapsår och blåmärken och ibland finns det nog en bakomliggande attityd att hästarna oxå får bita ihop ibland och göra jobbet fast det tar emot....
 
Just det här med kulturen inom hästbranchen har jag oxå tänkt på när jag ser det med ögons v oinvigda så att säga. Hästfolk har gärna ett ganska grovt språk som många gånger kallar hästar inte så smickrande saker... Ofta är det mest ord och ofta är man lite rå i tonen mot sina kollegor oxå...
Men faktum är ju att hästsporten är tuff. Hästar är stora och starka flyktdjur och många av oss kommer någon gång under karriären att råka ut för skador i samband med hästar. Trots kunskap och försiktighetsåtgärder ! Vi kan inte vara gnälliga över skrapsår och blåmärken och ibland finns det nog en bakomliggande attityd att hästarna oxå får bita ihop ibland och göra jobbet fast det tar emot....

Ja hästsporten är tuff, och hästar är tuffa. De tål dessutom lite stryk o kan behöva hållas väldigt kort om de lärt sig olater. Men jag saknar nyansen att de allra flesta hästar är väldigt följsamma och i grunden är hästar väldigt välvilliga och uppmärksamma djur, om man bara ger dem chansen. Det saknar jag!

Min häst är tex ett under av godhet men ändå möts han dirket av ett hårt ord av många om han inte står prick still eller liknande. Trots att personen 2 minuter tidigare berömt honom för att han är så snäll/lugn/välhanterad o liknande. Är så glad att vi hittat helt ljuvliga personer på hemmaplan (hovis, ET, massör) som alla är lugna o inte gör någon affär alls av sådant o även om han kan tycka deras behandlingar är jobbiga så fortsätter de bara sitt jobb o han blir lugn igen. Jag har aldrig hört ett irriterat tonfall från någon av dem och då var han riktigt svår mot alla tre i början eftersom han var väldigt osäker efter flytten. Och han gillar heller aldrig att bli sömmad.
 
Ja hästsporten är tuff, och hästar är tuffa. De tål dessutom lite stryk o kan behöva hållas väldigt kort om de lärt sig olater. Men jag saknar nyansen att de allra flesta hästar är väldigt följsamma och i grunden är hästar väldigt välvilliga och uppmärksamma djur, om man bara ger dem chansen. Det saknar jag!

Min häst är tex ett under av godhet men ändå möts han dirket av ett hårt ord av många om han inte står prick still eller liknande. Trots att personen 2 minuter tidigare berömt honom för att han är så snäll/lugn/välhanterad o liknande. Är så glad att vi hittat helt ljuvliga personer på hemmaplan (hovis, ET, massör) som alla är lugna o inte gör någon affär alls av sådant o även om han kan tycka deras behandlingar är jobbiga så fortsätter de bara sitt jobb o han blir lugn igen. Jag har aldrig hört ett irriterat tonfall från någon av dem och då var han riktigt svår mot alla tre i början eftersom han var väldigt osäker efter flytten. Och han gillar heller aldrig att bli sömmad.
Men Jag tror faktiskt det blåser nya vindar på den fronten oxå. När jsg varit på klinik börjar de alltid med godis eller slicksten om hästen inte står still. Och det var länge sen jag såg en hovslagare slå hästar som inte står still. Sen förekommer det såklart men inte lika ofta som förr!
 
Vi är på hästhanteringsforumet, inte på dressyrforumet.. eller var diskussionen specifikt gällande enbart för dressyrryttare?? Man får inte ta upp andra grenar här för dig då eller?

Med tanke på TS överskrift Hur gör proffsen? Kan vi, bör vi, lita på dem? Stödja dem? så ser inte jag att diskussionen är vikt enbart för dressyrryttare.

Håller med dig.
Reiningfilmen, som också fått några år på nacken vid det här laget, är förskräcklig den också.
En del proffs inom samtliga discipliner tar genvägar och använder fula metoder.
Det var inte så många år sedan en islandhästtränare också var i blåsväder pga riktigt fula träningsmetoder. Personen stängdes av från SIF men överklagade och fick rätt åtminstone av formella skäl.

Nej, två fel gör inte ett rätt.

Jag hoppas (har inte läst färdigt tråden utan fastnade här och kände en tvingande reflex att framföra min synpunkt igen) att den här tråden inte kommer att handla om att den ena grenen är bättre eller sämre än den andra, utan där TS i text började: kan vi lita på att alla proffs faktiskt gör rätt?

Svaret på den frågan är uppenbarligen nej.
Det betyder inte att var och en av oss är duktigare, men jag tycker att den viktigaste delen av diskussionen egentligen handlar om vilka mål man bör ha i tävlingssituationen.
De målen, och hur domarna dömer, styr väldigt mycket vad och hur man tränar.
Vill jag ha en reninghäst som stannar och slidar på till synes lösa tyglar, är det troligt att jag (om jag vore proffs) tränar med intimidering så att hästen är tillräckligt rädd för tygel/bett för att på minsta antydan, sätta sig på häcken och tvärnita. Eller som en viss svensk tränare, ägna mig åt så kallad fencing (damma rätt in i kortsidesargen om hästen inte stannar innan dess).
Vill jag ha en häst som är hopspänd och sprattlar mycket med frambenen i en "GP-form" så är det troligt att jag trycker ihop både framifrån och bakifrån samtidigt.
Om jag är islandsproffs kanske jag kan få för mig att sätta lite el i skrittmaskinen för att få hästen att bli väldigt kvick i benen (en av de träningsmetoder som användes).
Eller så kanske jag är dressyrryttare som får hästens tunga i kläm mellan två bett inne i munnen så tungan blir blå, eller så är jag islandshästtränare och använder så "verksam" betsling att hästen skadar tungan permanent.
Dessutom är det sannolikt, om jag är proffs, att jag känner en press att prestera och visa upp, gärna många hästar och gärna redan som unga, och att jag därför kör med genvägar.

Och så sitter vi här och har ganska sunda synpunkter på alltihop. Och önskar att alla skulle använda så snälla metoder som möjligt.
Samtidigt är det ju inte ovanligt att amatörryttare "betslar upp" för att skaffa sig kontroll över en energisk/het häst vid uteritter eller i andra situationer - för att man ser att proffsen gjort det och för att tränare - eller andra glada amatörer - förordar det.
 
@Fiador Jag tror att man kan ha en alldeles utmärkt diskussion om huruvida man kan lita på proffsen utan att nörda in på en speciell typ av bett OCH utan att föra en hatkampanj gentemot en enskild ryttare vilket har varit fallet i tråden.

Jag tycker absolut att man ska vara noga med vilka personer man sponsrar men till syvende och sist så är det ju bara sin egen ridning och hästhantering som man faktiskt verkligen kan påverka. Man får själv välja vad man vill ta till sig eller inte.
Sen att hästkunskapen tyvärr ganska låg bland gemene man och att många inte har förmågan och/eller kunskapen att sålla bort ren idioti är ett problem i sig. Det är väl en fråga man borde diskutera om nåt....men inte i denna tråden då förstås. ;)
 
Jag ser typ upp till "proffsen" och vill lära mig rida som dom, men nu när jag tänker på det så finns det ju saker som jag anser inte är så bra med deras ridning. Jag tycker vissa håller sina häster så hårt i munnen när dom rider. Jag tycker det är fel för att jag tror kanske inte precis att hästarna gillar det. Men annars tycker och tror jag att proffsen gör mycket rätt och sitter fint och sånt där. ;)
 
Alla kan göra fel, det är viljan att förändra sig som avgör skickligheten hos en person. AC kom hem eftre OS ( tror jag det var) och insåg att rollkuren inte funkade, varken för henne, hästen eller resultatet. Så hon ändrade den, släppte ut nosen och red med längre hals. Dock har Parzival inte samma exteriör som Valegro och kommer aldrig se likadan ut.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 245
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 615
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp