Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

glitter

Trådstartare
Vi står i total förvirring.
Ridbanan i stallet vi hyr hade ett alldeles för tungt och djupt underlag och lilltanten kunde inte jobba alls, plus skaderisk, så vi bestämde oss för att göra något.

Idag skalade vi av ytlagret som bestod av någon slags sörja av gummi och sand och hittar under lite slött utspritt stenmjöl blandat i lite sand, men redan nu ser underlaget fastare och finare ut, men nu är det ju för lite underlag så mer måste på och stenen som kryper upp och berggrunden som syns lite varstans stör mig, men vad ska på?? Alla säger olika.

Vi har kontakt med chaufför och grävföretag, så vi måste bara bestämma underlag.
Banan ligger på ett berg så det går inte att gräva hur mycket som helt neråt utan vi behöver jobba utifrån den marken vi har!
Vad ska man lägga på? Allt jag vill ha är en fastare bana som tål ca 1häst per dag, mest dressyr. Kan hrava/skrapa noga och ofta men den ska tåla en hov, vilket den gamla inte gjorde...

Våra funderingar går från lägga stenmjöl rakt på tills det känns bra till att dränera med duk och rör och grejer sen stenkross och stenmjöl över eller kanske stenmjöl blandat med 0-8 grus...

Som sagt, vi är helt förvirrade nu och tacksamma för all hjälp!:confused:
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Ingen som känner att dom orkar med en input?
Alal idéer mottages tacksamt!
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Hmm, om ni har berg i dagen får ni ju lägga på en hel del för att det ska bli svikt över stenen...

Stenmjöl blir ju fast, speciellt om det binds med vatten och packas, så hur är dräneringen idag? Vad har ni för jordart under? Är det ex mager morän lär ni inte behöva duk, det är mest om man har lera/matjord som det är en nödvändighet.
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Oj, man önskar att man va proffs på sten nu..
Alltså, det finns ju inget nu som ser ut som jord, den är borta sen den som byggde banan grävde! Det ligger sand/stenmjöl innan sten/berget nu. Ca 10cm kanske?
Tänkte ha duken för att stoppa småstenen att komma upp, men det kanske räcker med nåt "grus"?
Den är väl egentligen inte dränerad alls, sambon vill gräva diken och lägga i rör...
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Tack!
Men jag har svårt att avgöra i vilket lager jag är. Vi ska ju inte lägga helt ny...
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

BTW, testade att rida lite försiktigt på den igår (bara avskrapad, inget nytt underlag) och den är ju som en dröm nu. :love:

Vattnet vill ställa sig lite, regnade ju konstant här igår, så några dräneringsrör i ena kanten blir det, men kanske räcker det med att blanda i lite stenmjöl i det lagret med sand jag har?
Jag vill ju ha lite mer material än nu, men inte mjukare!
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Paddex!!
Är lite mjukt i början men de är alla material innan de "ridits in" Sen blir det superfint att rida på.. Fast men sviktande som jag upplevt det!
Sen är det fantastiskt på vintern och i regniga perioder då det inte fryser lika lätt och det suger åt sig vattnet så det inte blir söligt! Många använder det därför vid haggrindar där hästar ofta står och trampar för de får bort lervällingen!
Dessutom har jag hört att själva materialet ska vara billigt men att frakten kan kosta lite..
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Hade det bara varit min egna bana så hade jag nog sneglat lite, men inte när man hyr!

Ingen mer med nåt förslag?
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Fast kolla upp vad Paddexen kostar.
Har för mig att det inte är väldsamt dyrt utan att det är mest transporten som kostar.
Denna kanske du kan fixa själv om du har lite kontakter.

Annars är det ju inte alls dumt att dränera, lägga markduk, på med stenmjöl och tillslut sand som packas efter tycke och smak.
Finns även lite grövre sand, som är som små sten, men den packar sig inte lika bra som sand.
Se upp bara så du inte får sådan sand som man grusar cyckel och gångbanor med, dom stenarna är sylvassa.

De lite större sten/grusbolagen brukar ha så att man kan åka och titta på de olika grussorterna. Då kan man ju känna och klämma och se vad som passar er bäst.

Lycka till!
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Fast grejen med sand och grus är att det inte packas. Det är stenmjöl som packas.

TS: Det är skillnad på krossmaterial och naturmaterial. Krossmaterial är brutet och sedan krossat till önskad storlek, stenmjöl är då fraktioner från 0 mm och uppåt, där ex 0-8 (mm) är ganska vanlig fraktion. Stenmjöl binds vid paddning, men man kan ha det ganska mjukt genom att harva och sladda det.
Sand och grus är då naturmaterial och är bara sorterat, inte krossat. Det packas inte utan är alltid mer eller mindre poröst eftersom det är rundare fraktioner och behandlat av moder jord.

Den "grusen" som det sandas med är egentligen 4-8, dvs krossat material och de som säljer kallar inte det för grus, det är helt enkelt 4-8.
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Åhh.. :o
Tackar för denna lektionen.
Körde grusbil för ca 5 år sedan men inser nu att jag tappat begreppen helt och hållet.
Nu känner jag dock igen mig och kan inte annat än hålla med.
Tack Lady_Vip! :)
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

I helgen red jag på någonform av sand, den var liksom blötare än sand och packade sig ganska bra.
Det var inte stenmjöl, tror jag. Har för mig att stenmjölet är väldigt ljust. Detta var mer brunt eller sandfärgat.
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Aj då, jag som trodde att det va det mörkare, fastare partierna i den sanden som redan ligger som va stenmjöl??

Just nu lutar det åt en blandning med 0-8 och stenmjöl 0-4 för att få just mer material på banan utan att det blir för mjukt..
Men måste jag padda stenmöjölet om jag inte ska ha det som stenhårt bärlager, eller räcker det med att blanda upp och sen harva/skrapa så det håller sig lite lagom??
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Är inte helt säker på mitt minne angående hur stenmjöl ser ut.
Men jag har för mig att det är ljust..
Hoppas Lady_Vip kommer tillbaka och rätar ut frågetecknen..
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Stenmjölet(är ljust) ska paddas och sen ska ett ytskikt läggas, normalt 0-8. Att blanda skulle jag inte rekommendera. Däremot så har ju just paddex den egenskapen att den fungerar som både och, i botten sätter den sig och sedan styr man hur ytskiktet ska vara med regelbunden harvning. Dessutom kräver den inte så mycket markarbete innan. Titta på de ekonomiska aspekterna vilket som fungerar bäst för er. Eftersom ni hyr skulle jag dock vara försiktig med att lägga ut massa pengar på någon annans egendom - se till att skriva riktiga avtal med markägaren. Vad som helst kan ju hända, de kanske säljer eller dyl. Lycka till!
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Stenmjölets färg beror ju helt på brottet där det är taget och det kan vara allt från ljust beige till nästan svart. Hos oss har vi mycket diabas, då kan man få blå/svart stenmjöl.

Jag hade lagt på lite stenmjöl till, paddat och sedan haft ett ytskikt naturgrus, ca 5- 10 cm.
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Vårt grustag har en "travbaneblandning" som består av stenmjöl och sand, tror att det är 2/3 stenmjöl och 1/3 sand. Att dränera och sedan ha ngt liknande som topdressning kanske kan vara en idé?
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Kontakta Mikael Ventorp. Håller på att anlägga paddock nu och har rådgjort med honom.

/Zelma
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Okej, då har man lärt sig nåt igen! =)

Tack för tipset, det lutar nog åt detta för det värsta ja vet är tunga banor.
Nu ska man bara hitta en padda me..
Tack igen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp