Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Men är det stenmjöl som är "underst" nu?. På min ridbana harv jag dränering och duk och sedan 2dm grus och sedan 1dm stenmjöl... På det ska läggas lite blandsand till våren men jag (som hellre gillar hårt än löst underlag) rider direkt på stenmjölet och river upp ytan på det en gång i veckan med harv...
Mattan lägger man väl för att det inte ska växa upp nåt igenom och för att leran ska separeras från själva gruset/sanden. Problemet är att du kan nog inte bara lägga matta och sedan lite material (typ 1dm) ovanpå med risk för att mattan kommer upp vilket är lite farligt... Om du klarar dig utan matta (och det inte är sörigt/lerigt där) borde du väl kunna lägga på grus att fylla upp med så det blir helt plant och sedan bara 1dm stenmjöl på det? Annars kan du ju köra stenmjölet direkt på, det packas ju också rätt bra så det ska inte vara nån fara att köra dit 3dm stenmjöl t ex (den grövre sorten typ 08) Fast jag har för mig att stenmjöl är dyrare än grus... Ja jag är som sagt ingen expert... spekulerar mest eftersom man gjort bana själv börjar man ju ha lite koll i af. Men hur mycket material behövs (oavsett sort) för att jämna ut så att inte berget "sticker upp"??
MVH
 
Sv: Hur gör vi nu? Ridbaneunderlag...

Vårt problem är väl att halva banan är berg och halva verkar vara hur djup med vanlig sand som helst, det tar aldrig slut, vi tar bort och tar bort men på halva så blir det bara djupare!
Så alternativet är ju att lägga matta nu och på med material, så man iaf får ett stopp på att man gräver ner sig, och sen på med fastare material. Men vi står nollade just nu.

Vet inte hur ja ska rädda denna bana.... :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp