Hur göra för att börja tävla? Förvirrande,känner nån igen sig?

Fibusen

Trådstartare
Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare osv,samt kika på vänner som tävlar,men har aldrig funderat i banorna på att jag själv VILL tävla.

Jag har hela mitt liv haft hästar som inte har gått att tävla med,triangelmärkt,gammal skogsmulle,vägrar gå på transporten,och jag har aldrig letat häst som jag kan komma långt och trän amed,utan velat ha en kompis att luffsa runt på ute i skogen.

Visst har man väll "önskat" i bland att man kunnat ha med sig sin egna häst på träningarna när man red på ridskolan,men inte heller det har varit något som känns "sorligt" att inte kunna ha,utan man har bara ägnat en tanke att "tänk vad kul om jag och hon kunde göra det här tillsammans",samtidigt så var det jättekul att för en gångs skull rida olika hästar en dag i veckan.

Det jag har saknat mest är väll igentligen en häst att TRÄNA med på hemmaplan,och förra året var hästen med stort H där,(och jag vart såld och hästen med,till mig! :D ) och för första gången har jag köpt mig ett halvblod,en "riktig" ridhäst,och ingen gammal avdankad travare,missförstå mig rätt,och nu har jag större möjlighet att komma längre än vad jag nånsin haft tidigare.

En liten önskan om att kanske komma ut på någon klubbtävling växer fram, men bara det tat jag i framtiden kan ta ut en riktig tränare (hästen är bara två år än så dröjer lite) och faktist KAN åka iväg på träningar runt om. Jag har nu fått chansen att i framtiden kanske komma längre än bara ut i skogen!

Det medför alltså en liten lätt förvirrning över allt man ska ha! Jag vet inte ens i vilken ände man börjar,och hur fungerar allt?

Tex en pay and ride,behöver man vara medlem i någon klubb då? Behöver hästen licens? Behöver jag grönt kort? Ska jag ha nån licens,eller är det gröna kortet som är min licens? Eller kan jag bara sätta mig och åka och rida en pay and ride bara jag har passet på hästen,och vaccintyg?

Sen antar jag att nästa steg blir en klubbtävling? Då lär man vara medlem i en klubb antar jag? HUR väljer man vilken klubb man ska gå med i? Där jag bor finns två alternativ,en där dom har ridskola,så där är det ju säkert lite mer tävlingar än alternativ två,där det bara är ett ridhus,och ridbanor,inget stall där på anläggningen,så då blir det säkert inte lika mycket tävlingar,och med mindre folk,men samtidigt mer tider om man vill använda ridhuset eftersom ingen verksamhet pågår där.

Om jag väljer att bli medlem i alternativ två,är det bara där jag får tävla då? Som klubbtävling alltså...

Sånna som åker runt i hela länet och tävlar,är det lokal då?

och om man INTE behöver ha licens och grönt kort på p.a.r,så då lär man väll iaf ha det på klubbtävling va?

Jag kan ärligt talat säga att det känns lite pinsamt att ställa sånna här frågor,som man igentligen borde ha kunnat för flera flera FLERA år sen,jag har ju passerat 25 för ett tag sen och ridit så länge jag kan minnas,men helt regelbundet från jag var 8 år,och haft egen häst sen jag fyllde 11! :o
 
Sv: Hur göra för att börja tävla? Förvirrande,känner nån igen sig?

Du får vara medlem i hur många ridklubbar du vill, men bara skaffa licens (& då tävla på lokal och uppåt) genom en.

För pay and ride så är det nog klubbarna själva som sätter villkoren för allt, men tror de flesta kör utan krav på medlemskap, licens och grönt kort.
 
Sv: Hur göra för att börja tävla? Förvirrande,känner nån igen sig?

Tex en pay and ride,behöver man vara medlem i någon klubb då? Behöver hästen licens? Behöver jag grönt kort? Ska jag ha nån licens,eller är det gröna kortet som är min licens? Eller kan jag bara sätta mig och åka och rida en pay and ride bara jag har passet på hästen,och vaccintyg?

Pay and ride är träning och inte tävling. Du betalar för att få hoppa en bana eller rida ett dressyrprogram under tävlingsliknande förhållanden. De flesta arrangörer vill nog att man kan visa upp vaccinationsintyg. Några övriga papper ska inte behövas.

Sen antar jag att nästa steg blir en klubbtävling? Då lär man vara medlem i en klubb antar jag? HUR väljer man vilken klubb man ska gå med i? Där jag bor finns två alternativ,en där dom har ridskola,så där är det ju säkert lite mer tävlingar än alternativ två,där det bara är ett ridhus,och ridbanor,inget stall där på anläggningen,så då blir det säkert inte lika mycket tävlingar,och med mindre folk,men samtidigt mer tider om man vill använda ridhuset eftersom ingen verksamhet pågår där.

Försök att ta reda på vilken av klubbarna som har mest av de aktiviteter du vill vara med på. Om du vill vara med i bådas aktiviteter kan du ju gå med i båda klubbarna! Då gäller det bara att se upp lite med om någon av klubbarna har bra rabatter för de som tävlar för klubben. Ibland är t ex anläggningsavgiften billigare för de som tävlar för klubben. Andra faktorer som kan vara bra att väga in är om klubben har lag i allsvenskan. Att tävla division III är ett bra sätt att komma ut och tävla och lära känna tävlingskompisar!

Om jag väljer att bli medlem i alternativ två,är det bara där jag får tävla då? Som klubbtävling alltså...

Där jag bor har en av klubbarna väldigt välordnade klubbtävlingar som drar många starter, och då har de som tävlar för klubben första tjing på att få starta. Annars får man vara med i klubbtävlingar i alla klubbar där man är medlem.

Sånna som åker runt i hela länet och tävlar,är det lokal då?

Det är inte så geografiskt avgränsat egentligen, utan har mer med svårighetsgrad att göra. När man börjar tävla "riktiga" tävlingar så går de lättaste klasserna på lokaltävling.

och om man INTE behöver ha licens och grönt kort på p.a.r,så då lär man väll iaf ha det på klubbtävling va?

Inte licens, det är först på riktiga tävlingar (från lokal och uppåt). Men vissa klubbar kräver grönt kort.
 
Sv: Hur göra för att börja tävla? Förvirrande,känner nån igen sig?

Ok,då är det alltså klubben man ska kontakta för att få reda på vad som krävs vid klubbtävlingar?

Trodde inte man kunde vara medlem i två klubbar faktist,så det var (också) helt nytt för mig! :D
 
Sv: Hur göra för att börja tävla? Förvirrande,känner nån igen sig?

Man kan vara medlem i hur många klubbar som helst, men tävlingslicensen är bara kopplad till en enda klubb.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp