Hur göra inför intervjun nästa vecka

Voeux

Trådstartare
Jag är kallad till jobbintervju nästa vecka (via Teams) till ett arbete som jag sökte för två månader sedan. Rekryteraren ringde och jag blev lite tagen på sängen här om dagen (hence utbrottet i vad-gör-vi tråden) och ställde lite frågor kring varför jag sökt tjänsten och varför jag tror den kommer att passa mig, och jag kände att mina svar inte blev helt bra eftersom jag inte var förberedd. Då fick jag även säga "Nu har jag inte annonsen framför mig tyvärr, men som jag tolkade tjänsten så bla bla..). Nu är jag i alla fall kallad till intervju med chefen nästa vecka. Problemet är att annonsen inte ligger kvar ute, alls, och jag minns givetvis inte arbetsbeskrivningen fullt ut. Såklart minns jag sammantaget men tänker att det är bra att ha läst på den innan en intervju. Hur hade ni gjort, hade ni bett om att få den skickad till er i förväg? Med risk för att det låter som att jag inte riktigt har koll på vilken tjänst jag sökt (särskilt med tanke på det lite tarvliga samtalet med rekryteraren). Samtidigt kan jag göra en bättre intervju om jag får möjligheten att läsa på och förbereda mig? Fattar inte hur den inte kan ligga kvar på något ställe alls har googlat ihjäl mig.. morr!
 
Eftersom det finns bukefalister inom de flesta yrkesgrupper så kanske rekryteraren ändå har läst din tråd och kanske känner sig något träffad, så skulle jag säga, kör på, be att de skickar den så att du kan friska upp minnet. :D

Dessutom, det finns mer än ett jobb och det är en rörig tid, man kan inte ha allt i huvudet liksom.
 
Eftersom det finns bukefalister inom de flesta yrkesgrupper så kanske rekryteraren ändå har läst din tråd och kanske känner sig något träffad, så skulle jag säga, kör på, be att de skickar den så att du kan friska upp minnet. :D

Dessutom, det finns mer än ett jobb och det är en rörig tid, man kan inte ha allt i huvudet liksom.

Det stämmer visserligen att det finns bukefalister inom de flesta yrkesgrupper men jag tror nog inte att det finns bukefalister på de flesta arbetsplatser :D

Jag tänker att "alla vet" att de flesta söker fler jobb och inte kan ha allt i huvet, men frågan är om det är så man vill presentera sig på en intervju :D
 
Det stämmer visserligen att det finns bukefalister inom de flesta yrkesgrupper men jag tror nog inte att det finns bukefalister på de flesta arbetsplatser :D

Jag tänker att "alla vet" att de flesta söker fler jobb och inte kan ha allt i huvet, men frågan är om det är så man vill presentera sig på en intervju :D
Finns det andra dokument du kan be om som hjälper dig? T ex årsredovisning, verksamhetsberättelse, information om organisationen osv? Det ger ett proffsigt intryck! Sen har du väl kvar din ansökan också, antar att den speglar annonsen i alla fall till viss del.
 
Finns det andra dokument du kan be om som hjälper dig? T ex årsredovisning, verksamhetsberättelse, information om organisationen osv? Det ger ett proffsigt intryck! Sen har du väl kvar din ansökan också, antar att den speglar annonsen i alla fall till viss del.

Bra tips!

När jag googlede för några dagar sedan så hittade jag en annons på samma tjänst fast i en annan stad. Alltså samma företag, samma yrkestitel, fast i annan stad. Frågan är om jag vågar hoppas på att det är exakt samma tjänst. Funderar även på om jag ska spana in folk på LinkedIn med den tjänsten, på det företaget, och se vad de har skrivit som arbetsbeskrivning 😅 Som jag tolkar företaget så är de rätt så likadana i varje stad, 3 personer med titeln X, 4 personer med titeln Y osv..
 
Det stämmer visserligen att det finns bukefalister inom de flesta yrkesgrupper men jag tror nog inte att det finns bukefalister på de flesta arbetsplatser :D

Jag tänker att "alla vet" att de flesta söker fler jobb och inte kan ha allt i huvet, men frågan är om det är så man vill presentera sig på en intervju :D
Att skriva ut annonsen är ju ett bra sätt att skydda sig mot att den plockas bort och så kan man när helst man vill läsa den och verka professionell.
 
Jag hade inte bett om annonsen, hade tyckt det var rätt konstigt som rekryterare att få den frågan också. Jag hade läst på om företaget och på så vis vara påläst och sen på arbetsintervjun frågat närmare om exakt utformning på tjänsten/hur en arbetsdag ser ut. Ofta kommer saker som inte stod i annonsen fram vid samtalet gällande förväntningar och arbetsuppgifter tycker jag.
 
Jag hade inte bett om annonsen, hade tyckt det var rätt konstigt som rekryterare att få den frågan också. Jag hade läst på om företaget och på så vis vara påläst och sen på arbetsintervjun frågat närmare om exakt utformning på tjänsten/hur en arbetsdag ser ut. Ofta kommer saker som inte stod i annonsen fram vid samtalet gällande förväntningar och arbetsuppgifter tycker jag.

Ja, det låter bra. Tycker dock att det är märkligt att de tagit ner den innan tjänsten blir tillsatt. Min erfarenhet är att den brukar ligga kvar med att det står att datumet för sista ansökningsdag utgått, eller nåt sånt.

Hur som helst så tror jag att jag kan skapa mig en uppfattning av lite samlad information som jag kan hitta på nätet, de jag skrev om ovan, och får på något smart vis fråga mig till resten. Känns lite nervöst men det blir nog den bästa lösningen.
 
Ja, det låter bra. Tycker dock att det är märkligt att de tagit ner den innan tjänsten blir tillsatt. Min erfarenhet är att den brukar ligga kvar med att det står att datumet för sista ansökningsdag utgått, eller nåt sånt.

Hur som helst så tror jag att jag kan skapa mig en uppfattning av lite samlad information som jag kan hitta på nätet, de jag skrev om ovan, och får på något smart vis fråga mig till resten. Känns lite nervöst men det blir nog den bästa lösningen.

Den hade väl ett sista ansökningsdatum som passerat?
 
Den hade väl ett sista ansökningsdatum som passerat?

Ja :D Men, som jag precis skrev i samma inlägg som du citerade, så har jag tidigare aldrig varit med om att den tagits ner innan tjänsten blivit tillsatt. Framför allt inte från precis alla sidor. Därför blev jag förvånad.
 
Alltså, jag kan tänka att det t.o.m. är en fördel att inte ha arbetsbeskrivningen framför sig. Senast jag var på intervju så blev allt väldigt kort och inte så mycket blev sagt, och jag hade i princip inga frågor alls eftersom jag läst på så mycket innan. Det kändes då som om jag gav ett väldigt ointresserat intryck. Med nååågot sämre koll hade det nog varit lättare att komma sig för att fråga i alla fall något :p
 
Jag hade en inte så bra intervju, men det var till en del för att jag trodde jag intervjuades för ett helt annat jobb - sökt två på samma ställe. Så det blev lite tokigt när jag satt där och framhöll varför just jag skulle passa till ett jobb med totalt annorlunda arbetsuppgifter än de som efterfrågades :meh:

PS. Nej jag fick inte jobbet :grin:
 
Om du har möjlighet, be dem berätta lite om tjänsten på en gång när du kommer till intervjn, innan de börjar fråga ut dig. När de inleder delen "om dig", ex ställer klassiska frågan "vem är du då?" eller "presentera dig o varför du vill jobba här" så var generell och försök utgå från vad för arbetsplats det är (teknikkedja - "jag är ju så intresserad av teknik" , människor "jag älskar ju människor!" osv) , led sen in det på att be dem berätta om tjänsten. Då kan du anpassa dina svar därefter.
Jag har varit delansvarig i flera rekryteringar och det är sällan annonsen säger EXAKT vem man vill ha , utan rekryteringen anpassas ofta beroende på vilka som söker tjänsten. Så få ingen panik att du inte var förberedd - dra till med någon enkel ursäkt om du känner dig orolig, det är ju trots allt kristider vi är i och de flesta är allmänt förvirrade och nervösa över livet just nu och det är naturligt att inte ha koll på allt eller minnas allt man gör (som ex hur en annons såg ut).
Som sagt. Håll dig generell först och berätta om dig som person i yrkeslivet - ex vilka ärliga kvalitéer du har.
Gå sen mer in riktat på tjänsten efter att De berättat om den.
Lycka till!
 
Jag tycker som @chiiliacanth att du ska be dem berätta om tjänsten i samband med att de presenterar sig själva och företaget. Jag har varit med om flertalet gånger att annonsen är så diffust eller ”internt” skriven att man inte är helt säker på vad arbetsuppgifterna innebär. Det händer också att rollbeskrivningen förändras under rekryteringsprocessen (hände mig nu senast). Därför hade jag velat höra dem beskriva tjänsten
 
Har lärt mig att spara annonserna och även se till att ha backup på det hela då min gamla PC dog och där på den fanns både annons och vad jag skickat in på ett jobb som jag var på intervju på
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 199
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 242
Senast: Motacilla
·
Skola & Jobb Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 258
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp