Hur göra innan någon dör?

Red_Chili

Trådstartare
Jag gissar att någon här har bättre koll än mig. Jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja.

Dement gamling blir bara virrigare och virrigare. Förr eller senare kommer ju gamling dö och då blir det garanterat en miljard saker att få ordning på. Min tanke är att vi ska försöka ordna upp så mycket som möjligt, när personens minne fortfarande fungerar hyfsat. Det borde ju bli mindre trassligt om gamling kan hjälpa till med vissa saker.

Vi ska sätta oss och skriva ner alla lösenord till dator, koder till bankkort mm för att underlätta något i all demensförvirring. Men mer då?

Det är även sagt att när gamling väl får flytta till äldreboende så ska lägenheten säljas och pengarna bli tidigt arv. Går det att skriva papper på sådant så att ingen utomstående bestämmer över huvudet på gamling?
 
Jag gissar att någon här har bättre koll än mig. Jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja.

Dement gamling blir bara virrigare och virrigare. Förr eller senare kommer ju gamling dö och då blir det garanterat en miljard saker att få ordning på. Min tanke är att vi ska försöka ordna upp så mycket som möjligt, när personens minne fortfarande fungerar hyfsat. Det borde ju bli mindre trassligt om gamling kan hjälpa till med vissa saker.

Vi ska sätta oss och skriva ner alla lösenord till dator, koder till bankkort mm för att underlätta något i all demensförvirring. Men mer då?

Det är även sagt att när gamling väl får flytta till äldreboende så ska lägenheten säljas och pengarna bli tidigt arv. Går det att skriva papper på sådant så att ingen utomstående bestämmer över huvudet på gamling?
Se till så ni får fullmakt att sköta bankaffärer. Om God man utses så har ni inget att säga till om.
Om gamling är förvirrad när det är dags att flytta är det inte alls säkert att det går att få förskott på arv.
 
Jag gissar att någon här har bättre koll än mig. Jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja.

Dement gamling blir bara virrigare och virrigare. Förr eller senare kommer ju gamling dö och då blir det garanterat en miljard saker att få ordning på. Min tanke är att vi ska försöka ordna upp så mycket som möjligt, när personens minne fortfarande fungerar hyfsat. Det borde ju bli mindre trassligt om gamling kan hjälpa till med vissa saker.

Vi ska sätta oss och skriva ner alla lösenord till dator, koder till bankkort mm för att underlätta något i all demensförvirring. Men mer då?

Det är även sagt att när gamling väl får flytta till äldreboende så ska lägenheten säljas och pengarna bli tidigt arv. Går det att skriva papper på sådant så att ingen utomstående bestämmer över huvudet på gamling?
Fullmakt till anhörig att sköta bankaffärer, bättre och enklare än vara god man. Avyttra eventuella företag, kolla upp så att det inte finns förråd eller liknande som ska betalas.
Ta kontakt med kommunens biståndshandläggare, att etablera en tidig kontakt gör att man kan få hjälp när det sedan behövs, man behöver gå genom dem för att få plats på ett äldreboende. Det finns även många hjälpmedel att få i hemmet, larm, timer på spisen, klockor som talar om när det är dag eller natt. Att etablera hemtjänst tidigt underlättar också, man kan börja med trygghetsbesök där de mest kollar att brukaren mår bra och småpratar. Men om vanan finns där underlättar det när man behöver mer hjälp.
Kolla så att den anhörige får i sig mat, orkar laga mat, där är det olika vilka rutiner som finns i kommunen.
 
En framtisdfullmakt är en bra början. Fördelning av tillgångar går inte att svara på utan mer information. Bättre dock att boka tid med jurist.
 
Fullmakt till anhörig att sköta bankaffärer, bättre och enklare än vara god man. Avyttra eventuella företag, kolla upp så att det inte finns förråd eller liknande som ska betalas.
Ta kontakt med kommunens biståndshandläggare, att etablera en tidig kontakt gör att man kan få hjälp när det sedan behövs, man behöver gå genom dem för att få plats på ett äldreboende. Det finns även många hjälpmedel att få i hemmet, larm, timer på spisen, klockor som talar om när det är dag eller natt. Att etablera hemtjänst tidigt underlättar också, man kan börja med trygghetsbesök där de mest kollar att brukaren mår bra och småpratar. Men om vanan finns där underlättar det när man behöver mer hjälp.
Kolla så att den anhörige får i sig mat, orkar laga mat, där är det olika vilka rutiner som finns i kommunen.
Jag ska kolla upp det där med fullmakt. Gamling har hemtjänst, larm och sådan där specialklocka. Ändå fungerar det knappt pga demensen och tidigare sades det att om det inte går att få allt bra med hemtjänst så är äldreboende nästa steg, därav att jag ska försöka få koll på allt nu och kontakta biståndshandläggaren för att försöka få till något bra. Det hela har dock blivit så dåligt skött innan att jag vill ha koll på läget innan den kontakten.
 
Jag ska kolla upp det där med fullmakt. Gamling har hemtjänst, larm och sådan där specialklocka. Ändå fungerar det knappt pga demensen och tidigare sades det att om det inte går att få allt bra med hemtjänst så är äldreboende nästa steg, därav att jag ska försöka få koll på allt nu och kontakta biståndshandläggaren för att försöka få till något bra. Det hela har dock blivit så dåligt skött innan att jag vill ha koll på läget innan den kontakten.
Vi fick bråka halvt ihjäl oss med den första biståndshandläggaren, den ljög oss rakt upp i ansiktet och när vi tillslut fick det svart på vitt, fördel med mejl så kunde vi gå till hens chef och kräva en ny handläggare. Den nya gjorde istället allt hen kunde för att hjälpa till. Exempelvis så rådde hen oss att avvakta en månad med ansökan till boende eftersom de skulle till att öppna ett nytt demensboende och det var det bästa stället hon hade kunnat hamna på. Men det strulade länge innan vi faktiskt fick till att skicka in ansökan, vi hade flera olika incidenter och tillslut hade vi flera butiker, polisen och hemtjänsten som tryckte på att svärmor behövde ett boende. Sista månaden sattes det in extra mycket dagverksamhet, hon var på dagverksamhet 5 dagar i veckan och helgerna turades vi anhöriga, grannar och hemtjänsten att hålla koll.

Sen kan man behöva förbereda sig på att första tiden på äldreboende kan vara jobbigt, det behöver inte vara det men det kan vara bra att veta om åtminstone. Det var många tårar från både svärmor och anhöriga, hon ville hem men kunde inte riktigt greppa om vad hem var. Men så småningom så landande hon, bästa året var när hennes kusin bodde i samma korridor, de hade det väldigt fint tillsammans. :heart
 
Jag ska kolla upp det där med fullmakt. Gamling har hemtjänst, larm och sådan där specialklocka. Ändå fungerar det knappt pga demensen och tidigare sades det att om det inte går att få allt bra med hemtjänst så är äldreboende nästa steg, därav att jag ska försöka få koll på allt nu och kontakta biståndshandläggaren för att försöka få till något bra. Det hela har dock blivit så dåligt skött innan att jag vill ha koll på läget innan den kontakten.
Jag skulle förorda att få någon släkting utsedd till god man även om just ekonomin fungerar med fullmakt. Det kommer bli andra saker som behövs att någon kan skriva på för gamlingens räkning eller ha mandat att föra talan.
Det blir t.ex. en starkare position mot socialtjänsten när man inte bara är en anhörig som lämnar lite synpunkter, utan verkligen kan agera fullt ut å gamlingens vägnar. Exempelvis säga ifrån att personal inte får göra någon viss sak på visst sätt, överklaga beslut, rätt att läsa journal och få sekretessinfo.
Medan gamlingen själv kan skriva på ansökan om god man är det smidigare än om läkare måste konstatera oförmåga (och då kan man hamna i att hen inte är tillräckligt dålig för att besluta med tvång men inte insiktsfull nog att medverka själv)
 
Det enda råd jag har är att instämma med de andra som säger att fullmakt är viktigt.

Jag har en kollega vars mamma är dement. Han och hans systrar väntade lite för länge eller vad man ska säga så nu kan inget göras. Hon anses inte vara vid sina sinnes fulla bruk eller något så hennes medgivande är inte giltigt längre.

Dels blir det ju dyrare med boende då mer måste betalas privat om tillgångar finns. Sedan är det en massa mindre problem. De har t.ex en bil som är ett par år gammal som inte kan säljas trots att den inte används och bara tappar i värde osv.

Så se till att någon annan har rätt att ha full kontroll över ekonomin när det väl behövs, det underlättar enormt.
 
Jag gissar att någon här har bättre koll än mig. Jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja.

Dement gamling blir bara virrigare och virrigare. Förr eller senare kommer ju gamling dö och då blir det garanterat en miljard saker att få ordning på. Min tanke är att vi ska försöka ordna upp så mycket som möjligt, när personens minne fortfarande fungerar hyfsat. Det borde ju bli mindre trassligt om gamling kan hjälpa till med vissa saker.

Vi ska sätta oss och skriva ner alla lösenord till dator, koder till bankkort mm för att underlätta något i all demensförvirring. Men mer då?

Det är även sagt att när gamling väl får flytta till äldreboende så ska lägenheten säljas och pengarna bli tidigt arv. Går det att skriva papper på sådant så att ingen utomstående bestämmer över huvudet på gamling?

Största problemet är inte när dement gamling dör utan åren som är kvar.

Se ut en pålitlig person (förkortat PP) som kan sköta DGs affärer och se till att hen får bankfullmakt. Ordna så att det finns minst två konton, ett där pensionen går in och varifrån viktiga räkningar dras per autogiro samt en stående överföring till ett annat konto för pengar som DG kan disponera fritt och som DGs kort är kopplat till. På så vis riskerar DG inte att bli vräkt eller vansinnesshoppa. Kolla om DG har bank-ID, det kan vara lämpligt att avaktivera vid tilltagande virrighet så att inte DG vimsar till det eller blir lurad.

Om DG har bankfack, se till att åtminstone halva, helst hela, förs över till PP. Det är omständligt att få tillgång till annans bankfack (och avsluta dem) men det är ofta där de viktiga pappren finns.

Skaffa apoteksfullmakt så att PP kan hämta ut DGs recept om inte DG har någon form av omsorg som gör det. En sån är guld värd att ha om DG kommer på att hen just har ätit sitt sista piller av den jätteviktiga medicinen, det är liksom en mindre projekt att lösa problemet om man inte måste och hämta DG och DGs legitimation först.

Åh, och glasögonen och plånboken/handväskan kommer att försvinna. Ofta. Det finns taggar man kan sätta på så att de piper när PP aktiverar en app i sin mobil.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 421
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 686
Senast: lbb
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 676
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp