Hur göra med avmaskning, träckprov???

M

moondance

När vädret tillåter & det finns tillräckligt med bete så kommer mina två hästar att gå ute på nätterna i en mycket stooor sommarhage. Dock måste dom tyvärr gå i vinterhagen på dagarna, för att det kommer att gå andra hästar i denna sommarhagen på dagarna. Så hur ska jag göra med avmaskning, ska jag göra träckprov på mina två??? Dom andra hästarna som kommer att gå i sommarhagen på dagarna avmaskas 'lite på känn' & ägarna vill absolut INTE ta några träckprov på sina. Hur hade ni gjort??? Jag vet verkligen inte hur jag ska göra!!!? :confused:


Tacksam för svar!! :bow:
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Vems hage är det? Om det var min skulle jag KRÄVA träckprov eller avmaskning efter medlets intervaller.
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Det är stallägarens. :( Så hon bestämmer, TYVÄRR!! Så jag kan inte KRÄVA träckprov eller avmaskning efter medlets intervaller. :( Det enda jag kan göra är att be snällt & hoppas att dom går med på träckprov eller avmaskning efter medlets intervaller, men än så länge har jag inte lyckats övertala dom. :( Annars är det enda förslaget jag kommer på att ta träckprov på mina & ev. avmaska efter det, men räcker det att jag gör så??? Så hmm, jag vet inte hur jag ska göra???? :confused: :cry:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Vad ger stallägaren för anledning att INTE ta träckprov då ? Printa ut de artiklar som finns om maskning och sätt dig ned med stallägaren och disskutera saken...Sedan kan ju hon/han lägga fram argument om varför det skulle vara så dåligt med träckprov. Hur många hästar handlar det om...alltså som trampar runt i hagarna förutom din ??
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Vad ger stallägaren för anledning att INTE ta träckprov då?

Hon påstår att det är onödigt dyrt att göra det & att det inte är något man gör om man inte misstänker att hästarna har mask. :crazy: Ska även tilläggas att hon aldrig har tagit en höanalys heller & samma anledning där med. :(

Printa ut de artiklar som finns om maskning och sätt dig ned med stallägaren och disskutera saken.

Ja, det kan jag göra. Det skadar ju inte att prova att se om hon lyssar. Någon som vet några bra artiklar om just detta????

Hur många hästar handlar det om...alltså som trampar runt i hagarna förutom din ??

Det är 9 hästar det handlar om. 2 är mina & 7 är stallägarens.

Men räcker det att JAG tar träckprov på mina 2 hästar & ev. avmaskar dom?????? :confused:
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

du får ursäkta att jag säger det, men det låter himla knepigt att de inte kan gå tillsammans hela bunten jämt och att det inte skall gå att hålla vettiga parasitbekämpningsrutiner.
Det är väl ändå självklart att man först och främst gör träckprov och sedan avmaskar om det behövs! (enligt rekommenderade intervaller förstås)
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Det är Magdalena som har länkarna till avmaskningsinformationena...tyvärr hittar jag dom inte nu, men endera får du PM:a henne eller bara vänta tills hon skriver i denna tråd igen. Träckprov är inte dyrt...jag tjatade mig till individuella prover i senaste stallet: kostade med allt UTOM embalaget som kostade 55:- på posten: 250:-...

www.vidilab.se
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Antingen byter du sommarhage eller så tar du träckprov och avmaskar dina hästar därefter och tar ett nytt träckprov senare i höst. Jag tycker det verkar mest vettigt. Vill inte stallägaren lyssna på dig så är det nog det enda du kan göra. I fall du inte vill ta träckprov på alla hästarna och själv stå för alla kostnader med bådeprovet och avmaskningarna på alla hästar.
Sköter hon avmaskningarna som hon ska?

Jag har fått "skäll" av Mynta och Magdalena och lyder nu dem! =) Så det blir träckprov i april ( går det bra nu eller ska jag vänta ännu längre? ) och sedan avmaskning enligt medlets intervaller. Vilket medel ska jag använda i år?
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Ingen fara. Jo, det är knepigt att dom inte kan gå tillsammans. Men det är så att jag har 2 ston & sen är det 4 valacker & 3 hingstar. Jag kan inte ha mina ston ihop med valackerna, för att det enda dom gör är att försöka att betäcka mina ston hela tiden. Det fungerar inte, då valackerna har blivit skadade av det & ägaren vill inte att mina ston ska gå med dom. Så, jag har inget val. Det är hennes sommarhage & hon har sina hästar där på dagarna & inne på nätterna & då får jag passa på att ha mina i sommarhagen.

Det är omöjligt att kunna hålla vettiga parasitbekämpningsrutiner i detta stallet. Jag ska flytta mina hästar så fort jag får tillfälle, då jag inte alls trivs med att ha det såhär. Men i sommar tvingas jag nog ha dom här. Men jag vet inte hur jag ska göra????? :confused:

Det är väl ändå självklart att man först och främst gör träckprov och sedan avmaskar om det behövs! (enligt rekommenderade intervaller förstås)

Det tycker jag också, absolut. Men hur får man in det i stallägarens tröga huvud???? :mad:
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Okej, jag ska höra med Magdalena om länkarna till avmaskningsinformationena.

Hur lyckades du tjata till dej individuella prover i ditt senaste stall????

kostade med allt UTOM embalaget som kostade 55:- på posten: 250:-...

Per häst då eller???


Tack för länken!!!! :bow:
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Kan du inte hitta ett bete någonstans? Var bor du?
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Jag kan TYVÄRR INTE byta sommarhage. :( Det måste bli såhär.

Men om stalläagren inte gå med på att ta träckprov på sina. Räcker det om jag tar det på mina två hästar, avmaskar därefter & tar ett nytt träckprov senare i höst???

I fall du inte vill ta träckprov på alla hästarna och själv stå för alla kostnader med bådeprovet och avmaskningarna på alla hästar.

Hade jag haft pengar så hade jag gjort det. Men det är ju 9 hästar det handlar om. :crazy:

Sköter hon avmaskningarna som hon ska?

Nej, tyvärr inte. Utan hon avmaskar lite då & då med något medel. Usch, det känns så hemskt. Vill inte ha kvar hästarna här. :(
 
Sv: Hur göra med avmaskning, träckprov???

Kan du inte hitta ett bete någonstans? Var bor du?

Jag har försökt, men det enda som gäller då är enbart bete & jag vill gärna ha tillgång till stall eller iallafall så man kan ta i hästarna någonstans. Jag bor mitt ute i smålands djupa skogar.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 699
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp