Hur göra med presenter som inte passar

vinkelina

Trådstartare
Tvååringen fick en trehjuling (den från biltema) i födelsedagspresent av sin farmor och hennes man . Problemet är att den inte alls passar honom. För det första är den rekommenderad från 3 år tydligen. Han är för kort och når inte ner till pedalerna trots att den är på det lägsta. Dessutom välter den när han sitter på den.

Storebror på 3,5 har också prövat den, men den fungerar inte för honom heller. Han kan trampa men den trillar omkull med honom också. Känns inte som en säker leksak helt enkelt. Barnen har dessutom en tvåhjulig springcykel och en med 4 hjul som är i flitig användning av båda.

Grejen är att vi inte kan byta cykeln då svärmor är av den åsikten att presenter byter man inte :banghead: . Hjäper inte att vi dessutom är en "aningens" osams om en annan grej. Största orsaken till att hon köpte denna verkade vara att mannen hade en liknande som liten. Hon frågade vad vi önskar till honom och vi svarade saker till sandlådan eller bilar att leka med ute.

Men vad skall vi göra. Jag personligen tycker inte om att saker blir bara liggandes oanvända, men man kan ju inte sälja den heller. Tror inte heller att den passar i nästa år heller
 
Är inte poängen med trehjuling att den inte ska tippa oavsett barnets bristande balans?
Funkar det att få svärmor att gå med på att reklamera den med det som grund och säga att hon vill väl inte att barnen ska ha en leksak som inte är säker...
 
Jag hade personligen bara låtit den stå ett par år och sedan sålt i samma veva som andra barnsaker avyttras, hade inte orkat bry mig om att ta det med svärmor (låter till och med som ett högst troligt scenario här med :p). Och sedan kanske ännu mer specifikt beskrivit vad barnen önskar sig vid nästa tillfälle.
 
Tvååringen fick en trehjuling (den från biltema) i födelsedagspresent av sin farmor och hennes man . Problemet är att den inte alls passar honom. För det första är den rekommenderad från 3 år tydligen. Han är för kort och når inte ner till pedalerna trots att den är på det lägsta. Dessutom välter den när han sitter på den.

Storebror på 3,5 har också prövat den, men den fungerar inte för honom heller. Han kan trampa men den trillar omkull med honom också. Känns inte som en säker leksak helt enkelt. Barnen har dessutom en tvåhjulig springcykel och en med 4 hjul som är i flitig användning av båda.

Grejen är att vi inte kan byta cykeln då svärmor är av den åsikten att presenter byter man inte :banghead: . Hjäper inte att vi dessutom är en "aningens" osams om en annan grej. Största orsaken till att hon köpte denna verkade vara att mannen hade en liknande som liten. Hon frågade vad vi önskar till honom och vi svarade saker till sandlådan eller bilar att leka med ute.

Men vad skall vi göra. Jag personligen tycker inte om att saker blir bara liggandes oanvända, men man kan ju inte sälja den heller. Tror inte heller att den passar i nästa år heller
Säg till att du behöver kvittot för att byta den pga anledningarna du skrev här. Skit i att hon inte tycker man byter presenter. Tycker liksom inte det är ngt som borde bli en diskussion ens.
 
Många butiker tar sina egna varor, ex Lindex tar emot lindex-märkta kläder, även utan kvitto. Hör med Biltema, trehjulingen är ju uppenbart från dem så inte omöjligt att de går att resonera med. Särskilt inte om du vill byta till annat i deras sortiment - ingen förlust ... 😉

Om svärmor frågar är det väl enklast för husfridrn att den "gick sönder" 😁
 
Vad skulle hända om din man bad om kvittot? Det är hans mamma som har kommit med presenten. Det borde vara han som ser till att ni Inte behöver ha en obrukbar trehjuling som bara tar plats i ert hem. Varför är det ditt ansvar att fixa situationen?

Om han inte fixar situationen skulle jag ställa cykeln längst in i ”cykelförrådet”, försöka glömma bort att cykeln existerade och skänka den till secondhand om 2-3 år när barnen definitivt har växt ifrån trehjulingar.
 
Vi får mängder med emellanåt rätt oanvändbara prylar till barnen här :angel: och jag har lite försiktigt och även övertydligt försökt prata om att vi har väldigt mycket grejer och att barnen inte behöver få säckvis med saker varje gång vi ses, men utan resultat. Jag uppskattar omtanken men mår seriöst dåligt av alla miljarder prylar överallt. Så nu är strategin att jag låter grejerna ligga ett tag men rensar extremt friskt när saker går sönder, delar försvinner eller när jag städar. Saker som är direkt livsfarliga brukar bara försvinna spårlöst och omedelbart :angel: och om de frågas efter vet jag inte var de är. En större grej som en farlig cykel skulle jag nog låta stå typ bakom garaget, väl gömd för alla barn, några år tills den är bortglömd och sedan skulle den försvinna spårlöst.
 
Alltså, nu kanske jag blandar ihop dig med någon annan och då ber jag om ursäkt! Men hade du inte en tråd för ett tag sen där du hade upptäckt att en familjemedlem inte hade tagit med sig hem presenter som ni hade gett dem?

Hur slutade den historien, pratade ni med dem? Nu är du ju lite på andra sidan så kanske kan använda dig av erfarenheterna från det (på hur farmor kan reagera om du tar upp att ni inte kan använda cykeln).

Annars hade jag gått på @Soapbubble s förslag :)
 
Har ni en puky redan är ju den tusen miljoner bättre. Trehjulingar är värdelösa och om de tippar är de ju ännu sämre.

Jag hade nog bett min sambo säga åt sin mamma att vi vinte vill ha den och vi lämnar tillbaka den. Kanske byter till en ny springcykel som är lite större?
 
(om vi bortser från att svensk lagstiftning är irrelevant i sammanhanget)

Nej det behöver du inte. Vid reklamation behöver man visa på att man har köpt varan av säljaren. Det är ju helt klart lättast med kvittot, men inte nödvändigt.
För att kunna reklamera en vara behöver du styrka med ett kvitto, eller fakturanr att varan är köpt på ett visst ställe, ett särskilt datum. Reklamation och garanti gäller inte för evigt. Det är oftas givna antal år.
Dessutom kan vissa delar i en vara ha olika lång garantitid. Därför behövs kvitto eller annat bevis på inköpet, så säljaren kan få se när varan är köpt och därmed alla förutsättningar för reklamationen.
 
För att kunna reklamera en vara behöver du styrka med ett kvitto, eller fakturanr att varan är köpt på ett visst ställe, ett särskilt datum. Reklamation och garanti gäller inte för evigt. Det är oftas givna antal år.
Dessutom kan vissa delar i en vara ha olika lång garantitid. Därför behövs kvitto eller annat bevis på inköpet, så säljaren kan få se när varan är köpt och därmed alla förutsättningar för reklamationen.

Exakt, eller annat bevis på inköpet. Lagen säger inget om hur man ska bevisa det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp