Hur göra med stallplats?

Hejjamejj

Trådstartare
Jag planerar att hyra en häst från ett ridläger om ungefär ett år och då skriver man kontrakt i början på sommaren för att sen få hem hästen i slutet på augusti. Under kontraktsskrivningen ska man skriva i vilket stall hästen ska stå, hur stora hagarna är osv.

Frågan är hur gör man när man letar stallplats? Jag vill ju vara ute i god tid och ha en stallplats klar till kontraktsskrivningen, men hur många stall vill lova bort en boxplats flera månader innan hästen ens kommit? Jag kommer dessutom inte veta vilken häst det blir fören efter provridningen, och kort efter skriver man kontrakt. Antar att stallägaren vill veta om det är ett sto eller en valack, hur stor den är, hög/låg i rang osv. Hur har ni andra gjort som köpt häst eller tagit hem på foder? Har ändå krav på hur långt ifrån hemmet det får vara, hagtider, ridbana, ska gå att åka kommunalt och sådär så jag kan inte heller bara ta första bästa som finns ledigt.
 
Det finns få stallägare som kommer att "hålla" en box åt dig utan att du betalar. Oftast får man då skriva kontrakt på boxen och sedan betala stallhyra från den dagen tills det att hästen anländer, då betalar man full hyra. Är det så att det ingår stallpass i stallet (in/utsläpp, fodringar, osv) får du räkna med att ta dessa under tiden du betalar för boxen också.

Storlek kan ha betydelse, eftersom det påverkar hur stor box hästen behöver och vilken takhöjd. Är stallet dock byggt med rejält tilltagna mått så spelar det mindre roll.

Sto/valack spelar roll ibland, och ibland inte.

Det man får göra är att kolla runt och vara ärlig; "jag har ingen häst i dagsläget men letar..."
 
Kallhyra får du väl betala bara, då betalar du bara för boxen o inga åtagande, så hör om stallet du finner har kallhyra den månaden/månaderna du är utan häst.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 732
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp