Hur gör arbetande hundägare?

enilorak

Trådstartare
Menar inte att vara provokativ, men är undrande. Hur gör hundägare som arbetar?

Jag bor på en mindre ort. Finns inget hunddagis.

Var på hundmässa i Stockholm igår, pratade med en kille på SKK som sa att 4 timmar är ok att lämna.
Känslan jag fick från en del personer i de olika rasmontrarna var att en hund ska inte lämnas ensam för att det blir tråkigt för dem. Om en hund inte kan lämnas ensam då bör hundägare vara pensionär, arbetssökande, föräldraledig, jobba hemifrån eller ha möjlighet att ta med hunden till jobbet om man inte har plats på hunddagis?

Jag kommer från årsskiftet att ha en fast tjänst på 50% med 5 minuters väg mellan arbete och hem. Där finns möjlighet att lätt ta sig hem för att rasta en hund. Och aktivera mera/längre promenader kvällstid.
Utöver de "fasta 50%" kommer jag att arbeta som timvikarie, ibland med pendlingsavstånd. Det känns som att svårigheten kan uppstå de dagar jag "timvickar" på annan ort. Jag har tankar på att leta efter en pensionär som kan hjälpa till de dagarna, eller om det finns möjlighet att lämna på hunddagis på annan ort? Vet ej om det är möjligt att lämna "sporadiskt", misstänker att man betalar en fast summa för hunden då?

Hur gör arbetande hundägare?
 
Dagmatte låter som ett alternativ för dig. Ofta finns det pigga pensionärer eller liknande i området som blir glada över sällskap av en hund då och då.

Jag jobbar med hundar, så mina är med mig på jobbet :)
 
Hundvakt såklart.
Min hund klarar att vara ensam men jag skulle må skitdåligt av att lämna honom flera timmar varje dag.
Jag lämnar hos hundvakten när jag åker till jobbet och hämtar när jag kommer hem.
 
Förr jobbade jag och dåvarande sambon olika tider. Ett tag hade vi en kompis som kom hem till oss på dagarna och passade hundarna och lånade vårt internet.
En period hade vi en kombo av hemmsboende svärfar och rastgård.

Dagmatte och hundrastare Ett par år när jag flyttat till stan igen.

Nuvarande hund är hos mitt ex på dagarna. Han är typ sjukpensionär. Den hunden kan inte gå på dagis.

Jag skaffar ingen ny hund innan jag är pensionär om sådär 25-30 år.
 
Vi kör på en kombination av gå omlott, hundgård, jobba hemifrån och ta med hunden till jobbet. 😁 Vi har även en pensionär som kan släppa ut och kissa vid behov och sitta hos oss och titta på tv. ;)
 
Jobbar natt och maken jobbar dag så det nästan jämt nån hemma, åker vi iväg en längre stund brukar jag kolla om grannen eller mamma kan gå förbi och släppa ut dem så slipper man ha det stressmomentet. För mig går väl smärtgränsen vid 4-5 timmar även om de säkert klarar sig bra sex timmar och mer utan rastning. När jag ligger hemma och sover på dagen så får de ju ingen rastning förrän jag vaknar men då kan de ju väcka mig om det nöd. Rent socialt så har jag tre stycken som går bra ihop och sysselsätter varandra så jättetråkigt har de inte själva då de brukar dra igång lite bus om de har överskottsenergi.
 
Just rastningen ser jag inte som ett problem faktiskt. Mina hundar var ute igårkväll, och ligger fortfarande och sover. Jag kommer snart tvinga ut dem vare sig de vill eller inte, men de är riktiga sömntutor. Så är de bara välrastade så klarar de väl över 12 h av någon konstig anledning.

Så just det med hur nödiga de är går jag inte efter.

Just nu pluggar jag på distans och är således hemma för det mesta. Jag hoppas på att jag ska kunna ta med hunden till jobbet när jag är klar med min utbildning.
 
Jag jobbar så att jag kan rasta hundarna på lunchen. De får lite längre morgonrastning, kort(!) lunchrastning, långpromenad efter jobbet och sedan kvällsrastning. Det fungerar finfint.

Mina hundar har inga problem med att vara ensamma så länge som de övrig tid får sina behov väl tillgodosedda. När jag inte jobbar så får de i princip dagliga långpromenader med lösspring (vinthundar, så det är väldigt viktigt för dem att få springa), de får mental träning lite då och då och när vi inte håller igång så ligger vi tillsammans i soffan. De sover också med mig i sängen på nätterna.

Nu har de visserligen sällskap av min mor också på dagarna, för det mesta (vi morgonpromenerar hem till henne och så lämnar jag dem där), men de är minst lika lugna och glada även utan hennes sällskap. Ibland händer det att hon är bortrest och då är de helt ensamma på dagarna. Faktum är att jag ibland upplever det som att de är lugnare när de är helt ensamma än när hon är hemma med dem.

Om hundar som är ordentligt ensamhetstränade ändå inte mår bra i vardagen så tror jag att det oftast beror på att de övrig tid inte får tillräckligt med stimulans. Många hundar verkar få vara ensamma på dagarna, sedan få någon kort promenad när ägarna slutat jobba och tja... that's it. Jag har full förståelse för om hundarna inte trivs med det. Framförallt(!) när folk verkar tro att de behöver brukshundar för att få hundar som orkar med långpromenader på helgerna... Hundar av sällskapsras är klart underskattade och det tror jag att är en stark bidragande orsak till många hundproblem idag. Folk köper helt enkelt "för mycket" hund, tror att de är aktivare än vad de är och förstår inte vad en hund egentligen är för något.
 
Jag jobbar 05-12 vardagar, min sambo jobbar 10-19 och han har även lediga vardagar då helgjobb förekommer ibland. Så hunden är själv 2 timmar ca 3-4 dagar i veckan. Så inga hundvakter eller dagis behövs.
 
Just nu pluggar min man på distans och jag jobbar kontorstider, så det är inga problem.

Efter sommaren får jag ev byta jobb till ett med kvällar och helger också, för att få det att fungera. Har hundrastare de dagar båda kommer att jobba kontorstider :)
 
Gemensamt är väl att man ofta pusslar för att det ska funka. Är man ensamstående, jobbar heltid i mataffär och pendlar en timme i varje riktning bör man ine ha hund. Kan man styra tiden, gå omlott eller liknande är det enklare. Vi jobbar olika tider, så det är inte en anpassning för hundarnas skull men en bonus.
 
Vi alternerar mellan att ha hundarna med på jobbet, olika jobbtider, jobba hemifrån och hundgård. Att de är ensamma inomhus mer än en timme händer nog max en gång i månaden.
 
Jag jobbar deltid, nattjänst, så när jag jobbar sover hund med sambon (annars hade jag fått hitta annan lösning).

Tidigare jobbade jag heltid och kontorstider - då var han på dagis på dagtid vilket han trivdes bra med även om han mådde bättre när han gick ner i tid på dagis och jag var hemma mer. Så åven om det var en okej lösning så är nuvarande situation så mycket bättre, men en kan ju kanske inte alltid göra allt optimalt :)

Hade jag varit ensam med hund och jobbat heltid på dagarna vete sjutton om jag ens hade kommit på tanken att skaffa hund (såhär med facit i hand). För även om det löser sig på dagarna med rastning så påverkar ju daglösningen också vad en kan göra efter jobbet och jag tycker ofta att det är det som glöms bort när en pratar om hur hundarna ska ha det när en jobbar :)
 
Min/mina var på "nattis" när jag arbetade natt, de hade ett ganska stort hägn med en friggebod att gå in för att sova i eller vid dåligt väder. Mellan nattis o hemmet gick vi långa promenader både till o från nattiset. Det var på en kennel så där fans gott om hundar i de andra hägnen som de hade sällskap med.
De gånger den ena var skruttig fick de tillbringa nätterna i box inomhus med utgång till rasthage.
 
Jag jobbar deltid, nattjänst, så när jag jobbar sover hund med sambon (annars hade jag fått hitta annan lösning).

Tidigare jobbade jag heltid och kontorstider - då var han på dagis på dagtid vilket han trivdes bra med även om han mådde bättre när han gick ner i tid på dagis och jag var hemma mer. Så åven om det var en okej lösning så är nuvarande situation så mycket bättre, men en kan ju kanske inte alltid göra allt optimalt :)

Hade jag varit ensam med hund och jobbat heltid på dagarna vete sjutton om jag ens hade kommit på tanken att skaffa hund (såhär med facit i hand). För även om det löser sig på dagarna med rastning så påverkar ju daglösningen också vad en kan göra efter jobbet och jag tycker ofta att det är det som glöms bort när en pratar om hur hundarna ska ha det när en jobbar :)

Håller med. Att ha hund för mig är beroende av att ha en partner, annars skulle jag aldrig hinna något.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 657
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 491
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 675
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 190
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp