Hur gör arbetande hundägare?

Både jag och sambon jobbar skifttider så oftast går vi om varandra. Annars får de vara själva hemma några timmar. Tidigare var de hos min svärmor när jag jobbade men hon orkar inte längre och jag tycker faktiskt hundarna är mer harmoniska nu när vi har dem själva.. :angel:
 
Jag jobbar inte heltid, och så går vi omlott lite för att barnen ska få så korta dagar som möjligt på förskola och fritids, vilket gynnar hundarna med.

Men det är klart att jag önskar att jag hade kunnat jobba hemifrån eller något, men inom mitt yrke (förskollärare) har jag varken möjlighet till flex eller att jobba hemifrån.
 
Menar inte att vara provokativ, men är undrande. Hur gör hundägare som arbetar?

Jag bor på en mindre ort. Finns inget hunddagis.

Var på hundmässa i Stockholm igår, pratade med en kille på SKK som sa att 4 timmar är ok att lämna.
Känslan jag fick från en del personer i de olika rasmontrarna var att en hund ska inte lämnas ensam för att det blir tråkigt för dem. Om en hund inte kan lämnas ensam då bör hundägare vara pensionär, arbetssökande, föräldraledig, jobba hemifrån eller ha möjlighet att ta med hunden till jobbet om man inte har plats på hunddagis?

Jag kommer från årsskiftet att ha en fast tjänst på 50% med 5 minuters väg mellan arbete och hem. Där finns möjlighet att lätt ta sig hem för att rasta en hund. Och aktivera mera/längre promenader kvällstid.
Utöver de "fasta 50%" kommer jag att arbeta som timvikarie, ibland med pendlingsavstånd. Det känns som att svårigheten kan uppstå de dagar jag "timvickar" på annan ort. Jag har tankar på att leta efter en pensionär som kan hjälpa till de dagarna, eller om det finns möjlighet att lämna på hunddagis på annan ort? Vet ej om det är möjligt att lämna "sporadiskt", misstänker att man betalar en fast summa för hunden då?

Hur gör arbetande hundägare?

Jag jobbar så att hundarna oftast kunnat vara med. Nu jobbar jag mycket hemifrån. Så hunden är då givetvis med mig.

När jag behövt jobba så hund inte kan vara med har jag haft hundvakt. Antingen att de varit hos en granne eller hos familj/vänner om jag inte haft sambo tex som kunnat hjälpa till.
 
Mina hundar är själva hemma med rastning mitt på dagen av en granne. Jag jobbar 8-16.
Ibland vill inte ens den ena hunden hänga med på rastningen trots att grannen har med sina hundar som är mycket bra kompisar med mina.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 647
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 480
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 667
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 182
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp