Hur gör man en sadelbock som liknar den på Hööks?

Kassiopeja

Trådstartare
För snart 2 år sen fick jag problem med ridningen pga höftsmärtor och det visade sig sen att jag har FAI (FeroAcetabularImpingement) vilket är pålagringar i höften som gjort att jag har svårt att sitta i breda sadlar, svårt att sitta upp över huvud taget och lätt får ont av specifikt ridning.

För min rehab behöver jag dels göra rörelseövningar men också mer "ridspecifika" övningar och det har visat sig inte vara det lättaste. Dock har jag kommit på en lösning på problemet och den stavas "de där röda sadelbockarna i plast på Hööks". Efter att snudd på ha fått stalkerstämpel i min närmaste Hööks-butik därför att jag åker dit så ofta och provsitter på sadelbocken så kom jag på att jag ville köpa mig en egen och ha hemma. :idea:

Tyvärr visar det sig då att ett stort stycke röd formgjuten plast skulle kosta nästan niotusen spänn ( :eek: 9000!!! ) och det känns som liiite väl mycket pengar så nu behöver jag ER hjälp!
Alla idéer på vad man kan köpa eller bygga själv istället som man kan sitta på länge och som ger känslan av att sitta brett över en häst mottages med största tacksamhet. Eller om DU kan bygga mig en och jag kan hämta och betala? Jag är absolut villig att "kasta pengar på problemet" det var bara summan ovan som avskräckte mig lite...

Jag vill ju bara bli så frisk så att jag kan rida min häst "som folk" igen.
Någon som har ett tips eller en idé?
 
en grov trä bock, modell målarbock med en gammal trasig sadel på?

sågar man av översta ribban och stabiliserar upp den ordentligt, och sen skruvar fast en sadel så borde det bli lagom bredd.
 
Går väl snickra ihop en "häst" lite av samma princip som man gör en tunna? Två sidor i valfri hästform och så skruva fast smala reglar runt hela så det blir en form :)
 
Tänker som @Buck att något för att stötta upp en gammal sadel på borde fungera. Vet att ridskolan jag red på för några år sedan har byggt sig en "häst" med sadel på för sitsträning och teoriundervisning eller liknande (bara gått förbi den i korridoren så jag vet inte riktigt hur den används). Sadlar finns det väl gott om billiga om man köper en begagnat, har även sett folk som skänkt bort sadlar med t.ex. trasig bom just för sådana ändamål, så det måste ju finnas fler som gjort något liknande!
 
Hmm.. en gammal sadel har jag ju redan (köpt som inridningssadel för många år sen). Jag hade till och med tänkt slänga den.
Men om man råkar vara apkass på att snickra då? *erkänner*

Just nu sneglar jag på den här, men känner mig lite osäker på om den håller för att sitta på?
599722-564x564.jpg

Det skadar ju inte heller om den inte är fulast i Sverige eftersom jag har tänkt att ha den hemma i vardagsrummet i åtminstone ett halvår och det vore ju bra om sambon går med på det då. ;)
 
Hmm.. en gammal sadel har jag ju redan (köpt som inridningssadel för många år sen). Jag hade till och med tänkt slänga den.
Men om man råkar vara apkass på att snickra då? *erkänner*

Just nu sneglar jag på den här, men känner mig lite osäker på om den håller för att sitta på?
599722-564x564.jpg

Det skadar ju inte heller om den inte är fulast i Sverige eftersom jag har tänkt att ha den hemma i vardagsrummet i åtminstone ett halvår och det vore ju bra om sambon går med på det då. ;)
det ser också ut som en sadelprovnings bock, men man kan ju fråga säljaren för säkerhets skull ;).
 
Hmm.. en gammal sadel har jag ju redan (köpt som inridningssadel för många år sen). Jag hade till och med tänkt slänga den.
Men om man råkar vara apkass på att snickra då? *erkänner*

Just nu sneglar jag på den här, men känner mig lite osäker på om den håller för att sitta på?
599722-564x564.jpg

Det skadar ju inte heller om den inte är fulast i Sverige eftersom jag har tänkt att ha den hemma i vardagsrummet i åtminstone ett halvår och det vore ju bra om sambon går med på det då. ;)


Jag har en liknande hemma i hårdplast, den håller i alla fall för att sitta på. Har haft den när jag sålt sadlar så man kan provsitta så den borde funka.
 
Jag har en bok där det finns mönster till en bock som används vid sadelbygge (har också en som är byggd efter samma mall). Håller absolut för att sitta på. Bygger man den efter mönstret (min har metallben istället för trä = något instabil att sitta upp/av tyvärr) så är den helt i trä och väldigt stabil. Vete sjutton hur jag ska få in det i datorn - kanske går att fota..om du är intresserad.

Kruxet med alla typer av sådana bockar är att få sadeln att ligga bra när det ska sittas i den mer än nån minuts provsittning. Ska sadeln ligga optimalt är det nästan till att bygga en bock efter sadeln (åtminstone sett till vidd). Annars är det till att padda med diverse filtar osv lite här och var för att få till balansen. Just de där i plast tenderar att vara väldigt smala i fram. Men som sagt: handdukar och filtar ftw ;) OM du behöver ha själva sadeln, alltså!
 
Kruxet med alla typer av sådana bockar är att få sadeln att ligga bra när det ska sittas i den mer än nån minuts provsittning. Ska sadeln ligga optimalt är det nästan till att bygga en bock efter sadeln (åtminstone sett till vidd). Annars är det till att padda med diverse filtar osv lite här och var för att få till balansen. Just de där i plast tenderar att vara väldigt smala i fram. Men som sagt: handdukar och filtar ftw ;) OM du behöver ha själva sadeln, alltså!

Nej, det är ju det jag INTE behöver och egentligen inte vill ha heller. Har visserligen två sadlar, men har dem hellre i stallet för medryttarna att använda än att ha en av dem hemma i vardagsrummet under den tiden jag inte kan rida. Det handlar ju trots allt om rätt så många månader med ridförbud efter min operation. :cry:

Är det något liknande det här som finns i din bok?
7751-ab8053686ee949cb8812b02f90545a78.jpg
 
kan det inte vara bra att sitta på en sån stor pilates boll? (ganska lik vissa hästars anatomi i alla fall ;))
 
  • Gilla
Reactions: ptr
@Kassiopeja Nej, det är det inte. Det är en sadelbock som egentligen är tänkt för att använda när en sadel byggs (tillverkas) - i första hand bladsadlar men funkar även bra till engelska sadlar (skolan har flera stycken och de används mestadels till just engelska sadlar). Ska se om jag har nån bild där den syns hyggligt...

EDIT: Hittade en skaplig bild. (Denna är klädd på "ryggdelen" med ett lager skumgummi och sen läder ovanpå det. Under det är det trä.)
dsc_0055_55ede08be087c3092f3981c9.jpg
 
Jag har ju faktiskt också tänkt på att köpa en frisörstol (lite samma känsla och jag skulle kunna ha den på jobbet), men det kan man ju OCKSÅ göra. Varför välja? ;)

En pilatesboll köpte jag efter min första operation, men den funkar faktiskt inte riktigt för syftet. För rund och den inbjuder till fusk på det sättet att man liksom hellre sitter på den med benen lite mer rakt fram (så benen hamnar mer ihop än de gör över en häst). Försöker man verkligen sitta ÖVER hela bollen så blir det för brett och gör helt vansinnigt ont..

Sadelpall blir alltså trådens vinnande tips! En sån ska jag ABSOLUT köpa!!
Tack så mycket för hjälpen! :bow::heart
 
Snubbelfot: Den där är nog bra vid ett något senare stadie av min rehab, men i början behöver jag en stol som sträcker ut mina ligament och övriga mjukdelar men som ändå är stadig och stabil. Får absolut inte bli några hastiga, eller vickande höftrörelser första tiden efter operation. Men ett stort tack för tipset! Den ser mycket intressant ut.

Lovisaleonora: Är den så bred så att det känns som att sitta i en sadel? Hos min frisör fick jag testa ett par olika och en var bred nog att ge den där stretch-känslan, men inte den andra. Så svårt när man inte kan provsitta dem...
 
Jag har länge letat efter en hästliknande sadelbock för att kunna göra sitsträning i. Jag vet att en lektion kommer att bli dålig när det känns som det är första gången jag använder mig av stigbyglar.

Jag var inne på Hööks Kungsgatan och frågade var de hade fått sin hästliknande sadelbock helt i svart plast ifrån. De visste det inte, bara att de hade fått den tilldelade sig. Deras butik i Infra City hade en sådan där i brun plast och metallben.

The Horse i Sickla hade en helt i trä som jag inte knep när de hade slutrea. Sidorna var dock inte i solitt trä, utan det var glipor. Men det var inte så breda glipor. Och på Blocket fanns det i våras en från Tattini som jag tyvärr inte hade råd med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp