hur gör ni?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 801
K

knasenknas

beskriv en dag i stallet?
vad gör ni dagligen med hästen?
kul å veta vad ni sysslar med i erat stall :D

Sv: hur gör ni?

08.00 släpper ut dom
13.00 lunch
19.00 mockar tre boxar
gör iordning all mat
städar upp
tar in dom
ger dom mat
ryktar
rider två
ryktar
ryktar ett åringen
städar:D
fodrar
pussar dom godnatt
släcker och låser

En typisk dag i stallet

Har två hästar en 4 åring (sv halvblod) som tyvärr har gått och skadat sig för 3 mån sedan, så hon har en månad kvar innan hon får gå i hagen hela dagen och jag kan börja jobba med henne igen. Sedan har jag ett gotlandsruss som sällskap til henne som jag skall köra in till sommaren.

Så en dag ser ungefär ut såhär nu

8.00 mamma ger hästarna kraftfoder under tiden dom äter det så går hon ut och lägger hö i hagen som dom får när dom kommer ut.

13.00 ca kommer jag beroende på hur jag jobbar. Går ut och ger hästarna lunch hö i hagen. Sätter igång radion mockar gör iordning maten, tar ner lite hö om det behövs, sopar, kratar stall planen.

14.30 tar in hästarna ger eftermiddags kraftfoder. Medan dom äter tar jag av täcke grimmor benskydd om dom har sådant. Sedan tar jag ut dom en och en och borstar av dom gossar med dom. Lägger på inne täckena stoppar in dom i boxarna ger lite hö till dom sedan åker jag hem.
18.00 ger mamma eller pappa kraftfoder till dom och sätter dörren på haspen.
22.00 ger mamma eller pappa Kvälls hö stänger av radion stänger dörren helt

Så ser det ut nu när 4 åringen är skadad

Senast ändrad av en moderator:

Kommer ut till stallet ca 17.00 efter skola och läxläsning. Ordningen brukar vara:
-Mocka, om inte andra tjejen har gjort det.
-Göra iordning kraftfoder, blötlägga lucern/Betfor.
-Fylla höpåsar för kvällen, nästa morgon samt lunch och middag för nästa dag.
Sen rider jag om jag hinner, inte ofta i veckorna. :( Annars går jag ut senare, ungefär 19.30:
-Tar in de två hästarna som bor i stallet.
-Byter täcken om de har på sig det, visiterar min egen pålle.
-Ger kraftfoder
Och det sista besöket i stallet blir 21.00
-Ger kvällshö

Jag är oftast i stallet på förmiddagen och då går det till såhär:

9.00: hjälper jag stallägaren med att släppa ut ett antal hästar.
9.30: börjar jag rykta min egen, är klar ca 10 då jag går till ridhuset eller ridbanan med henne. Jag rider sällan mer än en halvtimma.
ca 10.45: är hästen klar att släppas ut efter ridningen.
11.00: Jag mockar Bestens box och strör med halm. Fyller på vatten till alla åtta hästarna i stallet. Sopar, krattar på gårdsplanen, blötlägger betfor till alla åtta och blandar i olika tillskott till fyra av dem, hämtar hö i hövagn, lägger morötter i krubborna, ger lunchhö till de som ska ha.
12.00 - 12.30: kör jag hem...

Immer

Ca 8 - får kraftfoder inne, hö ute i hagen. Släpps ut.
Om det är kallt & snö ute får de lunchhö i hagen nån gång mitt på dagen. (annars har vi stora gräshagar....)
Ca 16-17 kommer jag till stallet oftast. Då byter jag om till ridkläder, mockar båda boxarna, lägger in kvällshö & kraftfoder, rengör vattenkopparna, sopar o fixar i stallet. Sen tar jag in min häst, gör iordning, rider, släpper sen in henne i boxen. Tar in unghästen, borstar el gör ngt med honom, släpper in han i boxen. Fyller på vattenhinken i hagen, städar i stallet, ev smörjer el ngt sånt. Byter om igen, släcker.
Ca 22 får de mat igen.

Kommer till stallet ca 6.15 och ger hästarna morgonmat, mockar så många boxar jag hinner innan de ätit färdigt (oftast två),

släpper ut hästarna och ger dem morgon höet

fortsätter mocka det som är kvar, klockan 8.30 bär det av till jobbet.

Mamma ger middagshö ca 13.00

Tar in en häst och rider när jag kommer från jobbet ca 17.00, när hon är färdig tar jag nästa, de får hö när de kommer in efter ridning. När jag ridit färdigt dessa två kommer fölet, "mamman" och unghästen in och får hö.

Ca 20.00 ger jag dem kvällsmat

Det här är på ett ungefär:

08.00 Fodrar
9.00 Tar ut hästarna
Fyller på vatten ihagen om det behövs
12:00 Lunch i hagen
ca: 14:00 Gör iordning bror på vädret och dagen, när jag slutar.
Rider
Släper ut i hagen
Mockar
Sopar
Gör iårdning maten
18:00 Tar in dom +Dom får maten nu
Borstar av dom från lera om dom gått utan täcke
Kratsar hovar
Sätter på natt täcken om det behövs
21:00 Kvälls hö
Släcker och godnatt

Så här ser en typisk dag för min häst ut:

Morgonfodring: 6.00-7.00
Utsläpp: ca 8.00
Lunch: 13.00
Insläpp: ca 18.00
Ca 17.00 kommer jag till stallet. Kollar om det är något nytt på anslagstavlan. Pratar med dom andra som redan är där.
Mockar, diskar ur vattenhink, krubba, vattenkopp, sopar och lägger in hö och morötter i boxen.
Fyller höpåsar och lägger i morötter i dom.
Gör iordning kraftfoder.
Hämtar in min häst själv eller så har insläpparen redan gjort det.
Nu i leriga tider, så spolar jag av benen på hästen och torkar torrt med handduk, ryktar, sköter om och borstar efter konstens alla regler så att man kan se att det faktiskt finns en häst under all lera. ;) Kollar igenom hela hästen noga!
Masserar med något liniment, oftast Arnika eller Thermo Massage.
Sadlar, tränsar, sätter på benskydd osv.
Rider, antingen ut i skogen eller i ridhus eller på uteridbanan.
Kommer tillbaka från ridturen, stretchar hästen ordentligt. Spolar av benen igen om han blivit lerig, torkar torrt igen, smörjer och fixar med olika salvor. Borstar av igen, kollar hovar osv.
Har på kylgel på alla benen. Kollar igenom hästen noga!
Sätter på innetäcke och släpper in honom i boxen.
Ger ev. mer hö och kraftfoder.
Städar undan efter mig. Fortsätter att prata strunt med andra hästägare i stallet... ;)
Lindar ev. benen innan jag åker hem.
Skriver en stund i träningsdagboken.
Kontrollerar för tionde gången att jag gjort allt och säger godnatt till hästen och åker hem vid ca 20.30!
Kvällsfodring: ca 21-22.00 (ibland senare)

Så här ser en dag i stallet ut för mig, om jag inte har någon fodring.

*snackar med ev människor i stallet
*kollar whiteboardtavla
*mockar och spånar vid behov
*fyller på vatten i boxen och i hagen
*tömmer skottkärran
*sopar efter mig
*gör i ordning maten
*tar in hästen
*rykt
*Sätter på benskydd
*sadling oc tränsning el tömkörningsgjord
*rider, tömkör
*borstar av hästen och tar av skydd
*lägger på ev utetäcke
*Hästen ut i hagen
*sopar igen vid behov, rengör sakerna vid behov

ojdå.. i vanliga fall så ser min dag ut på följande sätt:
Är vid lite olika tider på stallet beroende på mitt schema, då jag står i kollektivstall delar vi på utsläppen å intagen. men om jag inte räknar med dessa så ser de ut så här:

Kommer till stallet, mockar, gör iordning foder + hö, hämtar in pållen, borstar å donar, rider, stretchar, borstar igen, för ut hästen, bär ut vatten, sopar stallgången.

men idag när jag hängt på stallet/trvet hela dan så såg det ut så här:

07- Släpper ut två hästar jag tar hand om, å slänger in hö åt en tredje.
07.15- Mockar två boxar å gör iordning hö, fyller vatten åt unghästen
08.00- börjar borsta 4-åringen som ska iväg å starta idag
09.00-på med transportskydd, tävlingstäcke å tävlingsgrimma på 4-åringen
09.30- åker iväg mot travet
11.00-framme på travet, lastar ur kompisens (som jag åkt med) hästar, å hjälper till att ta av bandage å annat
12.00- 4-åringen kommer till travet, tar emot henne, plockar av transportskydd, pratar lite med kusken å skötarna, då den lilla damen är lite speciell.
12.15- tittar på värmningen av kompisens hästar
12.30- går å selar 4-åringen
13.00- går å ser ifall kompisen behöver hjälp
13.45-startar första hästen i monté
14.05- startar andra hästen i lopp
14.15- går och lindar ben och selar 4-åringen
14.30-går å hjälper kompisen att ta hand om hennes hästar
14.55- 4-åringen startar
15.00- Äter lunch/middag
15.30-går å tittar till 4-åringen å ser att hennes grejer är iordninggjorda, så de lätt kan ta med henne hem sen.
16.00- sätter mig i bilen på väg hem
17.30-på stallet igen, går och gör klart i boxarna i andra stallet, hämtar in unghästen å ponnyn.
18.00-Går ner å krattar lite utanför vårat stall, väntar på att tjejen som rider min häst ska komma tillbaka.
18.15-Hon är tillbaka, spolar benen på pållen, linimenterar, stretchar, borstar, masserar lite, gör iordning foder+hö åt pållen
18.45-4-åringen tillbaka från travet, byter täcke, tar av transportskydd, hänger upp blöta grejer.
19.00- bär ut morgonhöet till hagen, fyller på vatten ute i hagen. Pussar pålle hejdå, å åker äntligen hem efter 12 timmar på stallet/travet. *phew*

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
806
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 251
Senast: Kilauea
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
232
· Visningar
18 057
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka