Bukefalos 28 år!

Hur ha det i bokhyllan?

C

Clintan

Ska ju flytta upp vårt "kontor" till andra våningen och har då plats med fler bokhyllor och får då förhoppningsvis plats med alla böckerna plus lite till.

Idagsläget har jag böckerna i alfabetiskt ordning efter författarens efternamn och sedan i utgivningsordning. Nu är jag lite inne på att sätta pocketböckerna uppe (överst) på bokhyllorna (halvhöga Billy) och ha de inbundna nere i hyllorna plus de pocket som ingår i serier där jag både har inbundet och pocket, t ex Peter Robinsons böcker om Alan Banks. Däremot de författare där jag har både och, men böckerna är fristående t ex John Grisham så dela på pocketböcker och inbundna. Kan man göra så eller blir det för rörigt?

Hur har ni det i era bokhyllor? Förslag? Gäller bara romaner och deckare, fackböcker har jag för sig.
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

allt i en salig blandning allt från bokhyllorna till kartonger i förådet.....kanske jag med borde organisera..
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

förutom oordning så har jag olästa böcker i en, och en med de lästa som ska behållas :)
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Jag har haft i bokstavsordning förr, men satsar nu efter ett annat system.

Olästa på en hylla. Klockrena extra läsvärda bokrekommendationer har en egen halvhylla. Harry Potter fick också en egen halvhylla. Uppslag och självhjälp har också egna halvhyllor. Fantasy/Sc-Fi på egna hyllor, romantik för sig och deckare för sig. Författare grupperade men inte i kronologisk eller bokstavsordning. Och kokböcker i köket.

Orkar inte pedanta, det ska synas att mina böcker är lästa och älskade.

Just ja, Terry Pratchett har också en egen helhylla. :D
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

förutom oordning så har jag olästa böcker i en, och en med de lästa som ska behållas :)

Olästa har jag i en stapel på nattduksbordet. Jag behåller alla böcker även de som är kassa, fast ett tag var jag inne på att sortera bort en del, men nu när jag får mer plats så får de stanna tillsvidare.:)
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

I min Sandemohylla är böckerna i kronologisk och i nummerordning. Sedan kommer övriga böcker i alfabetisk eller nummerordning, beroende på vilken typ av bok det är. Har enbart pocketböcker där.
Inbundna finns i de två hyllplanen längst ner i alfabetisk ordning:)

Student och facklitteratur står i en anna hylla för sig:)
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Jag försökte stapla olästa på sängbordet, men stapeln blev för hög... :D Nu är det dubbla rader i en hylla istället, tryggt och säkert och ingen fara för allmänheten.
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Jag försökte stapla olästa på sängbordet, men stapeln blev för hög... :D Nu är det dubbla rader i en hylla istället, tryggt och säkert och ingen fara för allmänheten.
Ja skulle jag förvara mina olästa på sängbordet, skulle mitt tak få höjas i lägenheten... :angel::angel::angel:

Jag har faktist delat upp det så ena bokhyllan innehåller olästa och andra lästa, högst upp pocket böcker och längre ner inbunda, jag brukar ställa ihop dem med alla från samma författare brevid varandra, men i salig blandning bland författarna, brukar även dela upp dem i verklighetsbaserade och deckare...
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Hm, i dagsläget är de flesta böcker nedpackade i kartonger, men när jag flyttar i maj så ska de upp i bokhyllan. Har inte funderat så mkt på hur de ska stå, men det blir nog pocket för sig (gillar den raka överlinjen som blir) och inbundna/storpocket för sig. Fackböcker får en egen hylla. Ingen bokstavsordning eller så.
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Jag har alla sorters böcker i samma bokhylla. Böckerna är sorterade i storleksordning (störst längst ner till vänster, minst längst upp till höger). Böcker av samma författare försöker jag ställa bredvid varandra, förutsatt att de har samma storlek.
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Jag har mina böcker sorterade i färg- och storleksordning. :o

Det är faktiskt inte så fånigt/estetiskt som det låter, för jag är fullkomligt värdelös på att komma ihåg namn och titlar, men riktigt grym på att komma ihåg vilken färg och form boken jag letar efter hade, så det är helt enkelt det bästa sorteringssystemet för mig... :D

Jag har förövrigt fackböcker i en och en halv bokhylla, hästfackböcker för sig, kokböcker och sådant i en hylla och skönlitterärt i resten.
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Mina tot 18 hyllmeter böcker står uppdelat i skönlitteratur/populärvetenskap i en hylla, facklitteratur i en och uppslagsverk/samlingsverk i en.
Inom de olika kategorierna är det uppdelat på författarens efternamn i bokstavsordning, och kronologiskt inom varje författare.
På fackhyllan är det uppdelat i kategorier: Psykologi, häst, naturvetenskap osv osv, och sen bokstavordning inom varje kategori.

Pratchett har tre egna hyllmeter... och ändå har jag inte allt han skrivit:eek:

/Migo
som inte kastar böcker...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Jag delar på pocket och inbundet, i Billy-hyllorna kan man klämma in fler hyllplan då ... Dessutom kan pocket-böckerna faktiskt så två i djupled om det skulle behövas. :idea:
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Och i Bonde kan man ha tre pocketrader i djupled. Inte så praktiskt när man vill åt det längst in, men mycket praktiskt när man inser att man har för många böcker som man inte vill slänga.

Jag har alltså Bonde i vardagsrummet och Billy i sovrummet, och bokkartonger överallt. :crazy:
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Jag har pocketböcker för sig och inbundna för sig. Har Ivar-hyllor så jag kan ha fler hyllplan i den delen eftersom pocketerna är mindre. De står i bokstavsordning efter författarens efternamn och därefter i utgivningsordning.

Olästa böcker ligger i en hög för sig.

Det här gäller deckare och romaner, faktaböcker och seriealbum står för sig.
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Du har det som jag är lite inne på att ha det. Hur gör du om du t ex har pocket och inbundna av samma författare och de böcker så att säga ingår i en serie, alltså handlar om samma personer som många deckare gör?
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

När jag införde systemet tänkte jag som du, men efter att ha haft det nu i mer än 15 år tänker jag inte så längre.
Det är ok att ha en inbunden och en pocketrad av t ex Elizabeth George.
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Kl
I alfabetsordning, pocket o hårdpärm blandat,
Tolkien, Potter, Eddings o Robert Jordan på egna platser.
Dubbla rader nästan överallt vilket väl blir 25 hyllmeter.
Det går bra m dubbla rader eftersom jag vet vad som finns bakom så jag enkelt kan lyfta ut det som är i vägen.

Hade inte funkat om jag skulle behövt leta, min man tycker det är jättejobbigt att han inte direkt hittar så han brukar fråga bibliotekarietjänst - dvs jag.

Facklitteratur ej alfabetiskt utan efter område - ytterligare 8 meter.

Och så har vi då alla romantiska tegelstenspockets - dom vilar på vinden i lådor...men jag bsöker dom då och då.
Dom är sorterade efter förlag/serie.
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

För min del är det viktigaste att kunna hitta igen böcker, så jag har mina böcker i bokstavsordning i olika sektioner, fast inte lika många indelningar som på bibblan ;)

Jag har faktaböcker, häst, katt, odling, kampsport, noter etc för sig men i samma hylla.
Böcker som är skönlitteratur - vanliga helt enkelt.
Mer specifika områden, som pedagogik, självhjälpsböcker, andliga böcker, kurslitteratur för sig.
Och serier och serieböcker.

Har aldrig förstått mig på dem som sorterar böckerna efter storlek - det känns som en visning på Ikea, där det kan vara samma bok i 200 ex :rofl:

Har även lite jobbigt med människor som har allt i bokstavsordning utan undergrupper, vare sig det är böcker, musik eller film - men det är jag det.

Fast det finns juh olika anledningar till att vi har böcker.
Vissa vill läsa själva en gång/flera gånger, några vill låna ut sina bästa läsminnen. Någon vill bara att det ska finnas några böcker oavsett vilka - eftersom de aldrig läser :crazy: Har en kompis som bara äger ca 20 böcker alla är stora "bilderböcker" med ytterst lite text. Har en annan kompis som inte ens har en bokyhlla :smirk: läser någon enstaka gång, sedan kastar hon boken eller ger bort den. Så finns det några av oss som "vill ha" en massa böcker. Jag älskar doften av gamla böcker, det väcker en massa trevliga minnen :love:
 
Sv: Hur ha det i bokhyllan?

Fast det finns juh olika anledningar till att vi har böcker.
Vissa vill läsa själva en gång/flera gånger, några vill låna ut sina bästa läsminnen. Någon vill bara att det ska finnas några böcker oavsett vilka - eftersom de aldrig läser :crazy: Har en kompis som bara äger ca 20 böcker alla är stora "bilderböcker" med ytterst lite text. Har en annan kompis som inte ens har en bokyhlla :smirk: läser någon enstaka gång, sedan kastar hon boken eller ger bort den. Så finns det några av oss som "vill ha" en massa böcker. Jag älskar doften av gamla böcker, det väcker en massa trevliga minnen :love:

Det första jag brukade kolla in när jag kom hem till folk första gången var om de hade böcker och vad för sorts böcker. Tyckte detta sa mig någonting om personen. Numera kollar jag inte lika noga, men personer som har många böcker är oftast intressanta ur mitt perspektiv.:angel: Tänker lite att nu kommer folk inte att se mina böcker eftersom de ska flytta på andra våningen, men det får gå ändå.:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp