Hur ha kontakt med hunduppfödare för att få hem en valp

För den generationen fortfarande gärna pratar i telefon 😅
(Om man nu vill undvika det)
Min valps uppfödare är 70+. Vi har aldrig pratat i telefon och jag hade inte ens känt till kullen om det inte varit för sociala medier (facebook). Min äldre salukis uppfödare är nog i ungefär samma ålder. Det är snudd på uteslutande facebook som gäller för deras kontakter med valpköpare också.
 
Jag kollade in uppfödarens hemsida, Facebook och Instagram. Det började med att hon hade fått återbud på en valp och lade ut den till försäljning. Jag hörde av mig med en kort presentation av mig själv. En annan hade hunnit före men uppfödaren berättade att det fanns en kull på gång om jag var intresserad. Jag fortsatte att bevaka på sociala medier och när kullen föddes och uppfödaren lade upp ett inlägg på Instagram kommenterade jag för att visa mitt intresse. Då fick jag mail från uppfödaren om att det fanns en hane till mig. När kullen var fyra veckor fick jag hälsa på och då skrev vi köpeavtal och jag betalade handpenning. Sedan hälsade vi på någon gång till innan det var dags att hämta. Uppfödaren valde valp åt oss.

Min uppfödare är väldigt välorganiserad och aktiv på sociala medier, så perfekt att köpa valp från för någon som är ny.
 
Jag är med, sedan som sagt så har vårens valpar inte varit aktuella pga att vi flyttar. Men jag måste uppenbarligen vara mer på hugget.

Det är nästan så jag vill köpa häst istället 😅 där har jag ett stort kontaktnät och kan processen.
Nej köp en bichon frise dom är så härliga :)
Har en i familjen som är världens härligaste lilla clown och så enormt snäll!
 
Oj, det är verkligen inte min erfarenhet. Tom gamlingarna (vårdtagarna) jag har nyttjar Facebook och internet på surfplattor och mobiler i ganska stor utsträckning. Känns som ett förlegat antagande. Uppfödare är oftast inte så gamla ens. En 60-65-åring idag är rätt haj på sociala medier, internet och mobil/surfplattor.
Ja det är ju så på forumet mycket jag upplever irl känns inte igen här vad det än handlar om 😅

Jag upplever det dagligen både inom jobb och privat att det är betydligt fler i den äldre generationen som fortfarande vill ringa medans dom yngre gärna väljer chatten om möjlighet finns 😅

Men jag vet att även flera av dom äldre använder sociala medier dom också 👌
 
Kanske kan det vara intressant med någon annan bichon också, tex havanais? Tänker att ju fler raser som är aktuella desto lättare att hitta någon bra valp :)
Sambon tycker havanais kan vara ett alternativ, på pappret känns det ju som att den stora skillnaden mellan dem är pälsstrukturen. Jag har bara lite tråkig känsla inför dem. Jag träffade några riktigt tråkiga/barnskeptiska som barn, och den känslan hänger i. Jag har funderat på mittelspitz eller japansk spets. Men sambon vill inte ha en hund som fäller en massa. Pudel har också gått bort pga att sambon tycker de ser ut som de har en sjukdom. Oklart vad han exakt menar.
 
Sambon tycker havanais kan vara ett alternativ, på pappret känns det ju som att den stora skillnaden mellan dem är pälsstrukturen. Jag har bara lite tråkig känsla inför dem. Jag träffade några riktigt tråkiga/barnskeptiska som barn, och den känslan hänger i. Jag har funderat på mittelspitz eller japansk spets. Men sambon vill inte ha en hund som fäller en massa. Pudel har också gått bort pga att sambon tycker de ser ut som de har en sjukdom. Oklart vad han exakt menar.
Dom jag träffat har varit supertrevliga men jag tycker ändå bichon frise är både sötare och roligare 😍

Spetsar 👎🙄🤢 gör dom annat än hårar och skäller?

Pudeln är betydligt mer hund än bichonerna mycket energi och en annan typ av energi.
 
Skriv när det finns parad hund eller valpar, du kan absolut sondera terrängen innan men det är stor risk att det lite försvinner i mängden så tveka inte att höra av dig igen oavsett vad som sagts. De uppfödare jag känner till får galet mycket förfrågningar hela tiden, nu är det något lugnare än under covid men ändå. De har liksom inte tid att gå igenom hela sin mailkorg när de har hundar/valpar, familj och jobb att hålla reda på också så risken är att folk trillar mellan stolarna. Dessutom uppskattar de valpköpare som är såpass intresserade att de håller koll själva när det kommer en intressant kombination.

Skriv en presentation som inte behöver vara jätte-lång men innehåller hur ni löser valptiden, hur valpen kommer få det, tidigare hund/djur erfarenhet och planer med valpen (kurs, utställning, vara med på jobbet?). Var ärlig, det uppskattas mer än att ni skriver det ni tror uppfödaren vill höra. Självinsikt kommer man längre på än att måla upp rosa moln och enhörningar. Kanske varför ni är intresserade av rasen samt har ni frågor om ras, föräldrar eller annat så våga ställa dem.

Finns det nån kontakt i rasklubben typ avelsråd så tveka inte att bolla med denne heller, de brukar ha koll på kullar som inte är ute än och kommande kombinationer.
 
Dom jag träffat har varit supertrevliga men jag tycker ändå bichon frise är både sötare och roligare 😍

Spetsar 👎🙄🤢 gör dom annat än hårar och skäller?

Pudeln är betydligt mer hund än bichonerna mycket energi och en annan typ av energi.
Jag ska fortsätta försöka prata med uppfödare. Jag tror problemet är att jag mycket har mentaliteten "Sagt är sagt och gäller tills vi avtalar om något annat." vilket många människor inte har. Bichon frisé är ju den enda rasen vi båda är kära i 😍

Gällande spetsar, vi har flera supermysiga samojedhundar i bekantskapskretsen. Så jag tror man kan få dem trevliga. Jag är ju dessutom supersvag för riktiga fluffmonster.

Haha, nu får du mig nästan att bli orolig att bichonerna inte är tillräckligt mycket hund för mig. Vi ska ju köpa hund istället för häst så att säga.
 
Skriv när det finns parad hund eller valpar, du kan absolut sondera terrängen innan men det är stor risk att det lite försvinner i mängden så tveka inte att höra av dig igen oavsett vad som sagts. De uppfödare jag känner till får galet mycket förfrågningar hela tiden, nu är det något lugnare än under covid men ändå. De har liksom inte tid att gå igenom hela sin mailkorg när de har hundar/valpar, familj och jobb att hålla reda på också så risken är att folk trillar mellan stolarna. Dessutom uppskattar de valpköpare som är såpass intresserade att de håller koll själva när det kommer en intressant kombination.

Skriv en presentation som inte behöver vara jätte-lång men innehåller hur ni löser valptiden, hur valpen kommer få det, tidigare hund/djur erfarenhet och planer med valpen (kurs, utställning, vara med på jobbet?). Var ärlig, det uppskattas mer än att ni skriver det ni tror uppfödaren vill höra. Självinsikt kommer man längre på än att måla upp rosa moln och enhörningar.
Kruxet är ju att många uppfödare inte riktigt publicerar på hemsidan och många inom 3-4 h körtid från oss saknar Facebooksida. Men att mail försvinner accepterar jag. Det som stör mig är de jag pratat med i telefon och det sedan rinner ut i sanden. Jag har som sagt köpt häst flera gånger, båda via annons och kontakter, och aldrig upplevt att det varit så knepigt med att "få in en fot" så att säga.
 
Kruxet är ju att många uppfödare inte riktigt publicerar på hemsidan och saknar Facebooksida. Men att mail försvinner accepterar jag. Det som stör mig är de jag pratat med i telefon och det sedan rinner ut i sanden. Jag har som sagt köpt häst flera gånger, båda via annons och kontakter, och aldrig upplevt att det varit så knepigt med att "få in en fot" så att säga.

Ja, det är nog dessutom svårare än tidigare med tanke på "hundboomen" senaste åren, det är dock långt ifrån omöjligt om man tar rätt väg.
Skulle jag själv kika på en ny ras så skulle jag nog ta och kontakta avelsråd eller erfaren uppfödare i rasen och fråga om vad man ska tänka på när man söker valp i den rasen, vad de ser som styrkor och brister i rasen om de vet om lämpliga kullar framöver. Folk är oftast väldigt hjälpsamma och bollar vidare en om man får in en fot. Ett annat alternativ är att besöka en utställning och prata med folk där, där har ni dessutom möjlighet att se flera olika raser och kunna fråga om dem.
 
Sambon tycker havanais kan vara ett alternativ, på pappret känns det ju som att den stora skillnaden mellan dem är pälsstrukturen. Jag har bara lite tråkig känsla inför dem. Jag träffade några riktigt tråkiga/barnskeptiska som barn, och den känslan hänger i. Jag har funderat på mittelspitz eller japansk spets. Men sambon vill inte ha en hund som fäller en massa. Pudel har också gått bort pga att sambon tycker de ser ut som de har en sjukdom. Oklart vad han exakt menar.
Det där är ju lite knepigt, framförallt om man inte har massor av BPH att gå på. Jag har tex bara lärt känna en havanais, men den var betydligt charmigare och gladare än de friséer jag träffat. (Träffade tex två bichon frisé förut som inte verkade intresserade av något alls, någonsin, men de kan ju mycket väl ha varit dödligt uttråkade och ovana vid att få hålla igång).

Vad har ni tänkt att ni vill göra med hunden och hur vill ni att den ska vara till sättet? Kanske kan vi här på buke hitta ytterligare någon ras som ni båda kan gilla? Spetsarna ni kikar på... Tja. Jag tänker som @Nota att det mest är skällande och pälsfällande konstant där :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 793
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Min älskade italienska vinthundstik fick som en del av er vet somnade in för knappt en månad sedan. Givetvis saknar jag henne oerhört...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 573
Hundavel & Ras Ni som föder upp hundar. Hur gör ni när ni säljer? Hur väljer ni era köpare menar jag? Är det den som betalar handpenning först som...
Svar
2
· Visningar
1 169
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp