Hur ha kontakt med hunduppfödare för att få hem en valp

Ja, det är nog dessutom svårare än tidigare med tanke på "hundboomen" senaste åren, det är dock långt ifrån omöjligt om man tar rätt väg.
Skulle jag själv kika på en ny ras så skulle jag nog ta och kontakta avelsråd eller erfaren uppfödare i rasen och fråga om vad man ska tänka på när man söker valp i den rasen, vad de ser som styrkor och brister i rasen om de vet om lämpliga kullar framöver. Folk är oftast väldigt hjälpsamma och bollar vidare en om man får in en fot. Ett annat alternativ är att besöka en utställning och prata med folk där, där har ni dessutom möjlighet att se flera olika raser och kunna fråga om dem.
Planen är att försöka komma iväg till nästa utställning som är hyggligt nära.

Det där är ju lite knepigt, framförallt om man inte har massor av BPH att gå på. Jag har tex bara lärt känna en havanais, men den var betydligt charmigare och gladare än de friséer jag träffat. (Träffade tex två bichon frisé förut som inte verkade intresserade av något alls, någonsin, men de kan ju mycket väl ha varit dödligt uttråkade och ovana vid att få hålla igång).

Vad har ni tänkt att ni vill göra med hunden och hur vill ni att den ska vara till sättet? Kanske kan vi här på buke hitta ytterligare någon ras som ni båda kan gilla? Spetsarna ni kikar på... Tja. Jag tänker som @Nota att det mest är skällande och pälsfällande konstant där :p
Sambon vill mest ha en fyrbent kompis för promenader, apport och soffmys. Sedan bör den nog ha de där som beskrivs som "clowning" och hyggligt lättlärd då han är taggad på trickträning.

För min del så är det lite av ett substitut till en häst. Jag tävlade rätt högt i dressyr för en del år sedan, men lyckades bli utbränd pga oförmåga att prioritera. Jag är rätt sugen på att pröva på diverse hundsporter som lydnad, rallylydnad, nosework etc och se om det är något som jag och hunden kan tänkas tycka är kul. Men eftersom jag aldrig hållit på med det så vet jag ju inte om något av det kommer vara kul och ge mer energi än det tar. Så vårt fokus är en sällskapshund som även tycker att det är roligt att bli aktiverad, men som inte kräver flera timmars arbete varje dag för att må bra. Jag tror att om vi väl har en hund som är mer krävande än vi önskat så har jag såpass mycket djurvett att jag kan hantera det med lite stöd från någon hundkunnig.

Många långhåriga går bort pga att de fäller, vilket sambon inte vill ha. Jag har satt bichon frisé/havanais som det absolut minsta i storlek som jag kan tänka mig. Det gör att pappisar faller bort. Samtidigt vill vi inte ha något allt för stort pga att vi behöver kunna ta med den i Stockholms kommunaltrafik. Jag är även skeptisk till terriers, mycket orsakat av min bekantskap med jaktterriers och lätt ouppfostrade jack russels under uppväxten. Så det kan jag eventuellt omvärdera, men då försvinner ju det där fluffbollskänslan som jag är fruktansvärt förtjust i.
 
Nu har ni inte bett om rastips, men både Coton och Bolognese finns ju också som är lite lik frisén. Tror dock bolognesen ska vara lite mera reserverad jämfört med bichonerna, i alla fall enligt rasbeskrivningen.
Vi började faktiskt titta lite på bolognese för några dagar sedan. Får forska lite kanske.
 
Vi började faktiskt titta lite på bolognese för några dagar sedan. Får forska lite kanske.

Familjen hade en bolognese under min uppväxt, han var jättemysig :) Han blev dock lite knepig mot små barn med åren och trivdes bäst hemma hos mig — utflugen tonåring.
 
Planen är att försöka komma iväg till nästa utställning som är hyggligt nära.


Sambon vill mest ha en fyrbent kompis för promenader, apport och soffmys. Sedan bör den nog ha de där som beskrivs som "clowning" och hyggligt lättlärd då han är taggad på trickträning.

För min del så är det lite av ett substitut till en häst. Jag tävlade rätt högt i dressyr för en del år sedan, men lyckades bli utbränd pga oförmåga att prioritera. Jag är rätt sugen på att pröva på diverse hundsporter som lydnad, rallylydnad, nosework etc och se om det är något som jag och hunden kan tänkas tycka är kul. Men eftersom jag aldrig hållit på med det så vet jag ju inte om något av det kommer vara kul och ge mer energi än det tar. Så vårt fokus är en sällskapshund som även tycker att det är roligt att bli aktiverad, men som inte kräver flera timmars arbete varje dag för att må bra. Jag tror att om vi väl har en hund som är mer krävande än vi önskat så har jag såpass mycket djurvett att jag kan hantera det med lite stöd från någon hundkunnig.

Många långhåriga går bort pga att de fäller, vilket sambon inte vill ha. Jag har satt bichon frisé/havanais som det absolut minsta i storlek som jag kan tänka mig. Det gör att pappisar faller bort. Samtidigt vill vi inte ha något allt för stort pga att vi behöver kunna ta med den i Stockholms kommunaltrafik. Jag är även skeptisk till terriers, mycket orsakat av min bekantskap med jaktterriers och lätt ouppfostrade jack russels under uppväxten. Så det kan jag eventuellt omvärdera, men då försvinner ju det där fluffbollskänslan som jag är fruktansvärt förtjust i.
Men vad tror du om pudel (mellan)? Borde vara lättare att få tag i, lite större men inte stora och troligen lite mer clowniga också :)
 
Planen är att försöka komma iväg till nästa utställning som är hyggligt nära.


Sambon vill mest ha en fyrbent kompis för promenader, apport och soffmys. Sedan bör den nog ha de där som beskrivs som "clowning" och hyggligt lättlärd då han är taggad på trickträning.

För min del så är det lite av ett substitut till en häst. Jag tävlade rätt högt i dressyr för en del år sedan, men lyckades bli utbränd pga oförmåga att prioritera. Jag är rätt sugen på att pröva på diverse hundsporter som lydnad, rallylydnad, nosework etc och se om det är något som jag och hunden kan tänkas tycka är kul. Men eftersom jag aldrig hållit på med det så vet jag ju inte om något av det kommer vara kul och ge mer energi än det tar. Så vårt fokus är en sällskapshund som även tycker att det är roligt att bli aktiverad, men som inte kräver flera timmars arbete varje dag för att må bra. Jag tror att om vi väl har en hund som är mer krävande än vi önskat så har jag såpass mycket djurvett att jag kan hantera det med lite stöd från någon hundkunnig.

Många långhåriga går bort pga att de fäller, vilket sambon inte vill ha. Jag har satt bichon frisé/havanais som det absolut minsta i storlek som jag kan tänka mig. Det gör att pappisar faller bort. Samtidigt vill vi inte ha något allt för stort pga att vi behöver kunna ta med den i Stockholms kommunaltrafik. Jag är även skeptisk till terriers, mycket orsakat av min bekantskap med jaktterriers och lätt ouppfostrade jack russels under uppväxten. Så det kan jag eventuellt omvärdera, men då försvinner ju det där fluffbollskänslan som jag är fruktansvärt förtjust i.
Whippet?
 
Fäller inte de Massor? :D Tycker alla korthåriga varianter av hundar strösslar omkring sig mest hela tiden, inte ens beroende på årstid. Och så går ju fluffet bort, och pigga på träning (för det mesta).
Däremot är de ju mysiga.
 
Oj, det är verkligen inte min erfarenhet. Tom gamlingarna (vårdtagarna) jag har nyttjar Facebook och internet på surfplattor och mobiler i ganska stor utsträckning. Känns som ett förlegat antagande. Uppfödare är oftast inte så gamla ens. En 60-65-åring idag är rätt haj på sociala medier, internet och mobil/surfplattor.
En 95-åring i min närhet är synnerligen aktiv på Facebook :D
 
Min kattuppfödare hade jag bara kontakt med via facebook, hon närmar sig sjuttio och är väldigt aktiv. Jag tror visseerligen hon hade svarat i telefonen också (om jag lyckats hitta hennes nummer någonstans), men när jag åkte upp för att säga hej på henne och katterna satt vi mest och jämförde hästbilder på sociala media medan vi drack kaffe. :D
Jag hade aldrig hittat henne utan facebook.
 
Fäller inte de Massor? :D Tycker alla korthåriga varianter av hundar strösslar omkring sig hela tiden.
Alltså, nu lever jag ju ihop med en blandis som inte är helt Whippig i pälsen, plus en till hund med ytterligare annan päls, men har sett memes om att Whippets fäller en gång om året i en 365 dagar lång period 😅 Jag är uppväxt med långhårig storhund dock, så min ribba för vad "massor" är ligger nånstans i drivorna som brukade samlas i hörnen hemma hos oss.

Tror dock @em-pirre kan ge ett mer seriöst svar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Alltså, nu lever jag ju ihop med en blandis som inte är helt Whippig i pälsen, plus en till hund med ytterligare annan päls, men har sett memes om att Whippets fäller en gång om året i en 365 dagar lång period 😅 Jag är uppväxt med långhårig storhund dock, så min ribba för vad "massor" är ligger nånstans i drivorna som brukade samlas i hörnen hemma hos oss.

Tror dock @em-pirre kan ge ett mer seriöst svar.
Jag har ju haft korthårig/släthårig terrier, och spets... och Mer än ett år efter att min lilla är borta sitter de där små stickorna till hår fortfarande kvar i varenda möbel. :heart
 
Jag har ju haft korthårig/släthårig terrier, och spets... och två år efter att min lilla är borta sitter de där små stickorna till hår fortfarande kvar i varenda möbel. :heart
Åh, känner igen det där ❤️

Whippets har dock inte sån terrierpäls, utan de renrasiga brukar vara otroligt mjuka och lena även jämfört med min kille (hunden alltså :D) som redan är väldigt mjuk.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Alltså, nu lever jag ju ihop med en blandis som inte är helt Whippig i pälsen, plus en till hund med ytterligare annan päls, men har sett memes om att Whippets fäller en gång om året i en 365 dagar lång period 😅 Jag är uppväxt med långhårig storhund dock, så min ribba för vad "massor" är ligger nånstans i drivorna som brukade samlas i hörnen hemma hos oss.

Tror dock @em-pirre kan ge ett mer seriöst svar.
Mina wh fäller aldrig typ. Eller det kanske de gör men vi har då aldrig hundhår nånstans. Den Greyhounden med underull fäller dock en kort period om året.
 
Åh, känner igen det där ❤️

Whippets har dock inte sån terrierpäls, utan de renrasiga brukar vara otroligt mjuka och lena även jämfört med min kille (hunden alltså :D) som redan är väldigt mjuk.
Jag vet, de brukar kännas ungefär som min katt :heart, men jag tycker ändå att när man skrapar med handen så brukar det samlas hår i slutet på ryggen. Särskilt när de blir äldre.
 
Jag tycker att en mellanpudel vore extremt vettigt Sambon har dock någon estetisk aversion mot dem tyvärr 😔 jag får helt enkelt fortsätta försöka lobba föe dom. Och försöka träffa sådana sportklippta i verkligheten.
Eller bara "hobbyklippta" om det är fluff ni är ute efter. Det går ju att forma en pudels utseende i pälsen så att den i princip set ut som en bichon med det rundare ansiktet, eller cockapoo med långt på nosen eller vad man nu vill. :)
 
Planen är att försöka komma iväg till nästa utställning som är hyggligt nära.


Sambon vill mest ha en fyrbent kompis för promenader, apport och soffmys. Sedan bör den nog ha de där som beskrivs som "clowning" och hyggligt lättlärd då han är taggad på trickträning.

För min del så är det lite av ett substitut till en häst. Jag tävlade rätt högt i dressyr för en del år sedan, men lyckades bli utbränd pga oförmåga att prioritera. Jag är rätt sugen på att pröva på diverse hundsporter som lydnad, rallylydnad, nosework etc och se om det är något som jag och hunden kan tänkas tycka är kul. Men eftersom jag aldrig hållit på med det så vet jag ju inte om något av det kommer vara kul och ge mer energi än det tar. Så vårt fokus är en sällskapshund som även tycker att det är roligt att bli aktiverad, men som inte kräver flera timmars arbete varje dag för att må bra. Jag tror att om vi väl har en hund som är mer krävande än vi önskat så har jag såpass mycket djurvett att jag kan hantera det med lite stöd från någon hundkunnig.

Många långhåriga går bort pga att de fäller, vilket sambon inte vill ha. Jag har satt bichon frisé/havanais som det absolut minsta i storlek som jag kan tänka mig. Det gör att pappisar faller bort. Samtidigt vill vi inte ha något allt för stort pga att vi behöver kunna ta med den i Stockholms kommunaltrafik. Jag är även skeptisk till terriers, mycket orsakat av min bekantskap med jaktterriers och lätt ouppfostrade jack russels under uppväxten. Så det kan jag eventuellt omvärdera, men då försvinner ju det där fluffbollskänslan som jag är fruktansvärt förtjust i.
Fram tills dess att du skrev att du var skeptisk till terrier så tänkte jag att en Welsh- eller lakeland terrier hade passat er perfekt. Kan vara med på allt men kräver inte konstant aktivering utan nöjer dig med promenader, apport och soffmys men älskar all form av träning om det erbjuds. De kan ju användas för att jaga också men vår welshterrier kunde jag få att stå stilla lös i skogen medan en hare sprang förbi bara genom att skrika stanna. Det är dock mkt hund (tror Lakeland är snäppet mildare) trots ett lagomt format (passar i bilen, hemmet, famnen men är nog långbent att göra de aktiviteter man önskar göra). De är inte "utavlade" och har få rasbundna sjukdomar. Jag tror inte de är jättepopulära heller så ni bör ha en vettig chans att få tag på en. Vi fick 16 år av ren glädje med vår.
 
Jag tror ju också att någon typ av ickefällande "sällskapsterrier" skulle funka alldeles utmärkt men ser inte heller något som helst fel med TS första rasval. Bichonerna har ju använts som cirkushundar och allsorts och är jättesöta! Havanaiserna är också fina. :heart
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 793
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund Min älskade italienska vinthundstik fick som en del av er vet somnade in för knappt en månad sedan. Givetvis saknar jag henne oerhört...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 573
Hundavel & Ras Ni som föder upp hundar. Hur gör ni när ni säljer? Hur väljer ni era köpare menar jag? Är det den som betalar handpenning först som...
Svar
2
· Visningar
1 169
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp